2023-01-26, 16:06
Medlem
I GWs scenario är det en (1) huvud GM som i de allra flesta sådana fall. Han måste ha ett otroligt temperament, handla impulsivt och snabbt kunna bli väldigt upprörd/svart i blicken. Man ska inte glömma att Med-GM i GWs scenario inte har aktiv del i själva dråpet. Han kör bara bilen och blir ofrivilligt del av ett drama. När han är kvar i bilen har en av hans bästa vänner ihjäl helena och ber honom/ger order om att hjälpa till med att ta hand om kroppen. Med-GM är nykter och finner sigsjälv plötsligt i en mycket svår dramatisk situation där han kanske upplever press/hot från med-GM att till varje pris hjälpa till. Han tar ett felaktigt beslut och hjälper huvud GM med kroppen och gör sig medskyldig till att Helena inte har hittats. med-GM är en lojal vän till huvud GM men med-GM mår med hög sannolikhet otroligt dåligt över det som har skett. Man kan hoppas att han efter alla år skulle vilja göra det rätta och åtminstone delge var Helena finns.
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag skall säga det att jag avskriver MiRö som tänkbar MGM till TS. Det blir jättekonstigt om han skulle varit inblandad med sitt stora och trovärdiga engagemang med skallgångskedjorna och i alla intervjuer som han har medverkat i. TS står kvar som misstänkt GM.

Nej, han var även sambo med två små barn vid denna tid och hans båt borde ha legat vid Dillö med färja och grejjer dit ut. Nej, det hela blir osannolikt. Jag såg även anslagen han och hans sambo hade gjort inför skallgången "Ge inte Upp !". Han pekar även särskilt på hundmarkering uppe vid Sandviken som MickeR i tråden senast i höstas här , att då denna rishög rörts om i (grenar hade nyligen lagts dit). Då alltså endast några dagar efter försvinnandet. Sandviken, ett område som fångar intresset för detta försvinnande i högsta grad.

Ingen skugga bör falla på MiRö kring detta försvinnande snarare tvärtom med hans stora engagemang med sökinsatserna.

En annan också Ben*y Anders*on (f.1970) som jag har nämnt som tänkbar inblandad fick jag reda på i PM skall vara en mycket snäll människa och denne av mig kände PM-avsändare sade att han skulle blivit mycket förvånad om denne var inblandad. Kanske även behöver helt stryka denne också då.
Citera
2023-01-26, 19:27
Medlem
Citat:
Jag skall säga det att jag avskriver MiRö som tänkbar MGM till TS. Det blir jättekonstigt om han skulle varit inblandad med sitt stora och trovärdiga engagemang med skallgångskedjorna och i alla intervjuer som han har medverkat i. TS står kvar som misstänkt GM.

Nej, han var även sambo med två små barn vid denna tid och hans båt borde ha legat vid Dillö med färja och grejjer dit ut. Nej, det hela blir osannolikt. Jag såg även anslagen han och hans sambo hade gjort inför skallgången "Ge inte Upp !". Han pekar även särskilt på hundmarkering uppe vid Sandviken som MickeR i tråden senast i höstas här , att då denna rishög rörts om i (grenar hade nyligen lagts dit). Då alltså endast några dagar efter försvinnandet. Sandviken, ett område som fångar intresset för detta försvinnande i högsta grad.

Ingen skugga bör falla på MiRö kring detta försvinnande snarare tvärtom med hans stora engagemang med sökinsatserna.

En annan också Ben*y Anders*on (f.1970) som jag har nämnt som tänkbar inblandad fick jag reda på i PM skall vara en mycket snäll människa och denne av mig kände PM-avsändare sade att han skulle blivit mycket förvånad om denne var inblandad. Kanske även behöver helt stryka denne också då.
Måste bara få inflika. Har skrivit här förut om detta.
Känner till TS och hans familj och jag tror absolut inte att han är inblandad i HAs försvinnande.
En trevligare, jordnära och snällare människa får man leta efter.
Även en otroligt omtyckt lärare och kollega har många intygat.

Känner du honom?
Citera
2023-01-26, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Känner till TS och hans familj och jag tror absolut inte att han är inblandad i HAs försvinnande.

Känner du honom?
Vad säger han själv att han gjorde den här kvällen?
Citera
2023-01-26, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkainka5478
Det har redogjorts för, till dem som behöver veta det.
Citera
2023-01-26, 23:26
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkainka5478

Citat:
Det har redogjorts för, till dem som behöver veta det.

Varför skriver du då om TS i tråden?
Citera
2023-01-27, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Varför skriver du då om TS i tråden?
Det kan jag väl få göra utan att jag vet hans exakta förehavanden denna kvällen, förutom att han var på Stadt.
Det jag vet är att han har varit på förhör och han har inte varit åtalad.

Hans namn har kommit upp med jämna mellanrum här, egentligen helt utan belägg, tycker jag.
Jag följer tråden och har gjort i flera år och min känsla är att när man drar upp hans namn så är det för att man inte har något bättre att skriva om eller så vill man förvilla.
Men men bara min känsla..
Om det finns någon i tråden som känner TS personligen tror jag att de håller med mig att TS som gärningsman är väldigt osannolikt. Eller?
Känner ni honom och ni tycker jag har fel så skriv gärna, det hade varit intressant!
Citera
2023-01-27, 13:48
Medlem
Citat:
Det kan jag väl få göra utan att jag vet hans exakta förehavanden denna kvällen, förutom att han var på Stadt.

Hans namn har kommit upp med jämna mellanrum här, egentligen helt utan belägg, tycker jag.
Jag följer tråden och har gjort i flera år och min känsla är att när man drar upp hans namn så är det för att man inte har något bättre att skriva om eller så vill man förvilla.
Om det finns någon i tråden som känner TS personligen tror jag att de håller med mig att TS som gärningsman är väldigt osannolikt. Eller?
Känner ni honom och ni tycker jag har fel så skriv gärna, det hade varit intressant!
Vad anser du är en osannolik gm, kan du beskriva den och stilla min nyfikenhet?
Jag säger varken att just TS är skyldig, oskyldig eller kopplad till detta men det känns som att du tror att en gm inte kan uppfattas som snäll och god av andra. Varför tror du det?
Det är inte ett bärande argument för att inte vara gm.
Citera
2023-01-27, 15:26
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Känner du honom?

Citat:

Ja, det är bra att du inflikar det är ju meningen med detta forum. Jag har också sett i tråden från flera andra skribenter som sagt detta, att TS är en mycket trevlig och social person och att de har mycket svårt att tänka sig han som GM. Det kan ju mycket väl vara så att han inte har ett dugg att göra med Helena försvinnande. Kan det då vara en konstig tanke att tänka sig att man kan vara så social och trevlig även tiden efter, OM man då skulle vara skyldig ? Alltså att man inte då har förändrats till det sämre eller någonting då. Kanske är det osannolikt. Tyvärr kan vi nog inte bara avföra honom, är jag rädd för med bara detta i beaktande.

Beträffande TS och Sjukhuset vid denna tid har jag inte fått det verifierat om han arbetade där någonting under 1992 eller om han då bara var på Kinnekullehälsan på Förrådsgatan som sjukgymnast ? Frågan är om det är någon som kan ge svar på hur det var med detta ?

Om TS då inte har förändrats något efter Helenas försvinnande så verkade det bara vara två personer ur Helenas bekantskapskrets/vänkrets som förändrades mycket och fick olika former av missbruksproblem, de är: ThBr och BW. Just dessa två hade också seglingsintresset gemensamt. Intressant är också den parkeringsplats ThBr hade tillgång till bakom den gamla DUKA-butiken i korsningen Österlånggatan-Kungsgatan. Det fanns då en tredje person också som var jämngammal(f.1970), med Helena (klasskamrater ?) som kanske ädå mest var BWs kompis ändock och det var MK, som också enligt Bratis skall ha "ballat ur" och förändrats efter försvinnandet.

Skall man gå efter GWs scenario så säger han att det är två gamla vänner till Helena i hennes egen ålder. ThBr skall ha varit en schysst kille som kände Helena väl och det är en person som Helena bör ha litat på. Chauffören kanske. Den "hjälpsamme" som enligt GW lyssnar när Helena vill ur bilen och tvärstannar utanför skogsstigen på Ekuddenvägen. Det är han som sitter bredvid som är den kanske karismatiske ledaren som är van att få sin vilja fram och har en på förhand föreställning om att han kan "bestämma" över Helena. Han har tänkt sig någon form av fortsättning och det blir inte som han tänkt sig. Detta gör han rasande. Kan denna person vara ToBr bror MiBr eller kan det vara BW, som GW tänker på ?

Trots att denne BW är nära vän med syster Ulrika och har varit med i en tidningsartikel och startat ett sök ihop med HJ ? Även då denna fond ihop med även Helenas far. Han rusar även in i rätten och hotar EA. Är det ändå möjligt då att vara en sådan här, ändå trovärdig skådespelare då ? Jag vet inte om det är möjligt eller inte. Någon som besitter psykologkunskaper om detta ? Skvagg, eller någon annan ?
Senast redigerad av IB03 2023-01-27 kl. 15:32.
Citera
2023-01-27, 17:12
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Han rusar även in i rätten och hotar EA. Är det ändå möjligt då att vara en sådan här, ändå trovärdig skådespelare då ? Jag vet inte om det är möjligt eller inte. Någon som besitter psykologkunskaper om detta ? Skvagg, eller någon annan ?

Har sett mycket värre IRL, så det är inga konstigheter alls för vissa att "spela teater".

Finns det en anledning så kan vissa personer gå hur långt som helst. Ära, moral och heder är sådana begrepp som inte existerar för vissa personer.
Citera
2023-01-27, 17:22
Medlem
Greenskys avatar
Citat:

Det krävs våldskapital och kriminellt tänk/erfarenhet för att komma undan med ett grovt brott i den här klassen och jag kan inte se någonstans att TS har de meriterna så i min värld kan jag inte tänka mig att han skulle vara skyldig.

Däremot kan jag tänka mig att folk gärna vill peka ut honom bl.a för att skyla över skulden från sig själva.
Citera
2023-01-27, 19:19
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

Jag fick uppfattningen av ditt inlägg att du kände till vad TS gjorde den här kvällen, men jag hade tydligen fel.
Citera
2023-01-27, 19:21
Medlem
Jag är inne på samma linje som du. Det är mycket som pekar på att BW är LGWPs huvud-GM alltså passageraren i bilen och den som begår dråpet. BWs impulsiva drag i kombination med hans påstådda temperament där han väldigt fort kunde bli ursinning (på tjejer) passar bra in på hur GW ser på det troliga händelseförloppet. BW har i tillägg betett sig märkligt kring brottet uppger flera av varandra oberoende källor. Han har försökt visa upp en helylle framtoning som var långt ifrån hur han tills dess har upplevts av andra. Varför ville han framstå annorlunda än han var? Vad tjänade det för syfte? Det ligger nära till hands att det hade med försök att inte bli misstänkt för brottet att göra. Han framträdde dessutom i media direkt efter brottet med information som är på gränsen till GM-kännedom. Han drar slutsatser kring fallet som är mycket ovanliga men som har visat sig stämma in på just detta försvinnande. Jag tror GW utgick helt enkelt från den sista som Helena pratade med och kunde belägga honom med lögn (tex att Helena var på bra humör).
Jag kan inte svara på om det är vanligt för en GM att bete sig så i liknande fall. Det finns inte mycket data och sådana här fall är mycket ovanliga. GM har förstås inte ett liknande beteende i varje fall, då skulle det vara lätt att lösa brott. Utan GM beter sig olika från fall till fall. Generellt blir GM dock mer medvetande om sitt eget beteende. När man begår ett grovt brott vill man komma undan med det och känner i början ständigt en rädsla att bli avslöjad. Då blir man mycket medveten om sitt eget beteende och gör försök att inte bli misstänkt. Det beteende skiljer sig från GM till GM. Vissa håller medvetet en mycket låg profil med beteende som inte sticker ut på något sätt medan andra väljer en mer aggresiv strategi då man följer fallet noga och tvärtom inte håller sig undan. Om BW är huvud GM så är en av hans bästa vänner med-GM. Det ska då vara en person som brukade köra och som BW hade ett slags överläge på (BW var den som styrde och ställde och bestämde, med-GM är en lojal vän till BW vid tiden för brottet). Det är högst troligt att med-GM (tidvis) har mått väldigt dåligt sedan brottet. Vem kan passa in på den beskrivningen?
Citat:
Ja, det är bra att du inflikar det är ju meningen med detta forum. Jag har också sett i tråden från flera andra skribenter som sagt detta, att TS är en mycket trevlig och social person och att de har mycket svårt att tänka sig han som GM. Det kan ju mycket väl vara så att han inte har ett dugg att göra med Helena försvinnande. Kan det då vara en konstig tanke att tänka sig att man kan vara så social och trevlig även tiden efter, OM man då skulle vara skyldig ? Alltså att man inte då har förändrats till det sämre eller någonting då. Kanske är det osannolikt. Tyvärr kan vi nog inte bara avföra honom, är jag rädd för med bara detta i beaktande.

Beträffande TS och Sjukhuset vid denna tid har jag inte fått det verifierat om han arbetade där någonting under 1992 eller om han då bara var på Kinnekullehälsan på Förrådsgatan som sjukgymnast ? Frågan är om det är någon som kan ge svar på hur det var med detta ?

Om TS då inte har förändrats något efter Helenas försvinnande så verkade det bara vara två personer ur Helenas bekantskapskrets/vänkrets som förändrades mycket och fick olika former av missbruksproblem, de är: ThBr och BW. Just dessa två hade också seglingsintresset gemensamt. Intressant är också den parkeringsplats ThBr hade tillgång till bakom den gamla DUKA-butiken i korsningen Österlånggatan-Kungsgatan. Det fanns då en tredje person också som var jämngammal(f.1970), med Helena (klasskamrater ?) som kanske ädå mest var BWs kompis ändock och det var MK, som också enligt Bratis skall ha "ballat ur" och förändrats efter försvinnandet.

Skall man gå efter GWs scenario så säger han att det är två gamla vänner till Helena i hennes egen ålder. ThBr skall ha varit en schysst kille som kände Helena väl och det är en person som Helena bör ha litat på. Chauffören kanske. Den "hjälpsamme" som enligt GW lyssnar när Helena vill ur bilen och tvärstannar utanför skogsstigen på Ekuddenvägen. Det är han som sitter bredvid som är den kanske karismatiske ledaren som är van att få sin vilja fram och har en på förhand föreställning om att han kan "bestämma" över Helena. Han har tänkt sig någon form av fortsättning och det blir inte som han tänkt sig. Detta gör han rasande. Kan denna person vara ToBr bror MiBr eller kan det vara BW, som GW tänker på ?

Trots att denne BW är nära vän med syster Ulrika och har varit med i en tidningsartikel och startat ett sök ihop med HJ ? Även då denna fond ihop med även Helenas far. Han rusar även in i rätten och hotar EA. Är det ändå möjligt då att vara en sådan här, ändå trovärdig skådespelare då ? Jag vet inte om det är möjligt eller inte. Någon som besitter psykologkunskaper om detta ? Skvagg, eller någon annan ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in