2022-12-19, 23:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Nu kastar sig Vänsterpartiet in med nästa populistiska brandfackla efter försöket med »Sverigepriser«. Alltid lätt att tycka att det ska bli si eller så utan att behöva ta ansvar för hur och för helheten. Det blir som att säga att nu vill vi att skjutningarna ska försvinna i hela Sverige. Ja det vill alla, men att lyckas med det klaras inte genom att bara vilja det.

Elstöd till norra Sverige enligt populisterna V och naturligtvis S som nu försöker klaga på den elstödsmodell de själva beställde hos Svenska kraftnät och som i uppdraget »framför allt skulle gå till södra Sverige«.

Det V glömmer är att elstödet nu är specificerat som ett retroaktivt bidrag och det var även så Socialdemokraterna beställde det. Det är egentligen inte ett stöd, det är en kompensation. Ett stöd handlar om nu och framåt medan en kompensation handlar om bakåt fram till nu.

I V-förslaget (initiativet) konkretiserar ingenting. Det är lika innehållslöst som att säga: vi vill att det ska bli bra, men utan att berätta hur eller när samt framför allt inte nivåer eller finansiering.

Det finns bara en lösning och det är Norge-modellen, men den kommer att bli mer och mer avlägsen så länge oppositionen bara väljer den populistiska vägen. Utropa ett krisläge och se till att alla partier lyfter energifrågan från partipolitiskt käbbel. Sätt upp ett antal riktlinjer, säkra finansiering och tillsätt en expertgrupp som får uppdraget att snabbt ta fram detta. Tyvärr är det ju redan kört för denna vinter, men det kommer en ny vinter. Det kan till och med vara så att elpriset för gott lämnat de låga nivåer som gällt under årtionden. Det kanske kommer att vara ett elpris som aldrig ligger under 150 öre fortsättningsvis. Kanske dags att återreglera elmarknaden?

Vänsterpartiet populistiska inspel finns nedan. Bra dock att de ger Socialdemokraternas »elakut« en känga.

https://tt.omni.se/vanstern-tar-initiativ-for-elprisstod-i-norr/a/XboKrx
Citera
2023-01-25, 10:07
Medlem
Elstöd börjas betalas ut 20/2 till privatpersoner

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/8JqPlW/liverapport-om-inflationen-elpris-borantor-och-bensinpris
Citera
2023-01-26, 13:05
Medlem
De som producerar mer el än de förbrukar, får de betala lite extra då?
Citera
2023-01-26, 15:50
Medlem
Finns det någon hemsida man kan räkna ut hur mycket man ska få tillbaka?
Citera
2023-01-27, 10:46
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tungklipparen
Finns det någon hemsida man kan räkna ut hur mycket man ska få tillbaka?
https://www.olandsbladet.se/oland/elkrisen-sa-mycket-far-du-i-elprisstod-rakna-ut-med-var-kalkylator/
Där kan du fylla i uppgifterna.
Citera
2023-01-27, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
https://www.olandsbladet.se/oland/elkrisen-sa-mycket-far-du-i-elprisstod-rakna-ut-med-var-kalkylator/
Där kan du fylla i uppgifterna.

Snyggt, tack!
Citera
2023-01-28, 10:51
Medlem
-GGs avatar
Är det endast folk som bor i villa som får?

Kan jag vänta mig några pengar som bor i en lägenhet och står på mitt elavtal?
Citera
2023-01-28, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Är det endast folk som bor i villa som får?

Kan jag vänta mig några pengar som bor i en lägenhet och står på mitt elavtal?

Så länge du har eget nätavtal (dvs inte värden eller brr som köper in elen), är privatperson och bor i SE03 eller SE04 så får du. För att räkna ut hur mycket så tar du din årsförbrukning från 1 oktober 2021 till 30 september 2022 och multiplicerar med 79öre i SE04 eller 50öre i SE03. Själv har jag räknat ut att jag kommer få 1200kr så det är ju inte pengar som spelar någon större roll. Men för den som förbrukat mycket blir det ju en del.
Citera
2023-01-28, 11:02
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Så länge du har eget nätavtal (dvs inte värden eller brr som köper in elen), är privatperson och bor i SE03 eller SE04 så får du. För att räkna ut hur mycket så tar du din årsförbrukning från 1 oktober 2021 till 30 september 2022 och multiplicerar med 79öre i SE04 eller 50öre i SE03. Själv har jag räknat ut att jag kommer få 1200kr så det är ju inte pengar som spelar någon större roll. Men för den som förbrukat mycket blir det ju en del.

Jag bor i Skåne i en lägenhet. Och har avtal om el hos Eon.
Citera
2023-01-28, 20:29
Avslutad
Det här elstödet förbryllar.

Vi bor i Skåne.
Har bundit elavtal.
Hade en årsförbrukning på ca 5300 kWh.

Vi har betalat i snitt 700:- i månaden - lite jämfört med många.

Är vi ändå berättiga elstöd?
Citera
2023-01-28, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Det här elstödet förbryllar.

Vi bor i Skåne.
Har bundit elavtal.
Hade en årsförbrukning på ca 5300 kWh.

Vi har betalat i snitt 700:- i månaden - lite jämfört med många.

Är vi ändå berättiga elstöd?
Ja, hur kan det vara svårt att förstå?
Citera
2023-01-28, 21:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av toonajnwan
Ja, hur kan det vara svårt att förstå?

För att vi har bundit vårt elavtal när det var billigt. Därför tror jag inte vi får nåt.

Fler måste ha bunden elavtal.

Får ni tillbaka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in