2023-01-28, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullstack
Helt verklighetsfrånvänd som sagt, han måste ju trolla som du säger alternativt är gravt hjärndöd.
Men han förväntade nog sig att någon skrev: "Klart det finns konsolapplikationsutvecklar-tjänster utan kompetens med extremt hög lön för dig.. nej klart du inte behöver fördjupa dig mer inom C#, andra språk eller andra ramverk. Du är fullärd och top of the hill. Alla vill anställa dig."

Tråkigt att han inte tar våra svar seriöst när han får realistiska svar som är verklighetsförankrade.

Dyker upp liknande trådar varje dag. Samtidigt är det lite synd för utbildningarna tjänar pengar och lurar dessa snöflingor. Jobbigt sen när de får sig en realitycheck.

Skulle vara jävligt oansvarigt av en chef eller rekryterare att anställa sådana personer för arbetsbördan hamnar på en person som redan har mycket att göra.
Citera
2023-01-28, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6

Dyker upp liknande trådar varje dag. Samtidigt är det lite synd för utbildningarna tjänar pengar och lurar dessa snöflingor. Jobbigt sen när de får sig en realitycheck.

Skulle vara jävligt oansvarigt av en chef eller rekryterare att anställa sådana personer för arbetsbördan hamnar på en person som redan har mycket att göra.

Kanske därför det finns så få juniora tjänster också och företag som vågar ta risken. Kanske har en logiskt förklaring varför spelplanen ser ut som den gör för tillfället. Men det märks rätt snabbt på juniora eller någon som gör praktik om man inte levererar så då ryker man illa kvickt.

Men riktigt illa när man tar resurser och tid från seniora som redan har mycket att göra. Verkar vara många som dras till branschen utan genuint intresse för utveckling. Kanske tror att man bara kan landa ett jobb, sedan kommer lönekuvertet utan att behöva leverera eller prestera något. Men så ser inte verkligheten ut.
Senast redigerad av Fullstack 2023-01-28 kl. 20:10.
Citera
2023-01-28, 21:00
Medlem
WinForms/wpf/console är bra ibland för tex integrationer och andra interna verktyg. Gör själv fortfarande sådana projekt titt som tätt och somliga här behöver bredda sina vyer vad gäller den tekniken. Programmerare som bara behärskar web har missat en viktig del.

Å andra sidan lär det vara svårt att hitta en junior-tjänst som efterfrågar bara den kompetensen och jag kan också tycka att TS verkar inte ha kommit så värst långt på sex månader. Med det sagt så är det bättre leta jobb på tex LinkedIn istället för här på fb.
Citera
2023-01-28, 21:03
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camelBack
Det skriks ju dessutom efter IT folk idag.

Det stämmer men det skriks som bekant efter folk med erfarenhet. Även myndigheter är pressade idag och har dessutom mycket att ta igen med digitaliseringen, så den typen av jobb är inte så slappa.

Skulle rekommendera att du lär dig SQL och Python, gärna även webbdesign (HTML, CSS, Javascript), det finns bra distanskurser och om du lär dig ett par språk till så kan du komma in. Men tyvärr är det tunt på juniora jobb, så se till att lära dig flera språk.
Citera
2023-01-28, 21:05
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullstack
Kanske därför det finns så få juniora tjänster också och företag som vågar ta risken. Kanske har en logiskt förklaring varför spelplanen ser ut som den gör för tillfället. Men det märks rätt snabbt på juniora eller någon som gör praktik om man inte levererar så då ryker man illa kvickt.

Finns ju även en risk att personen drar vidare så fort man lärt upp personen.
Citera
2023-01-28, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Finns ju även en risk att personen drar vidare så fort man lärt upp personen.

Ja, det är standard att jobb-hoppa för att öka sin lön därav att det är svårt att behålla personal också. Lite vilda västern i branschen Svårt att få in nytt folk, när man väl får in nytt folk så byter dessa inom något år då man blir erbjuden högre lön eller intressantare tjänst hos någon annan.
Citera
2023-01-28, 21:19
Medlem
Du har lärt dig vad en hammare är. Betyder det att du kan bygga hus? Marknaden skriker inte efter programmerare, den skriker efter kompetenta programmerare. Många juniorer har svårt att t.o.m. få praktikplats. Vill inte verka kritisk men de utbildningarna duger helt enkelt inte för yrkeskvalificering. Men kan du annat inom IT så har du chans att få in en fot genom att gå in med en annan roll. Alternativt som du säger går in med ett intresse och vilja att lära dig men räkna med en låg lön i början. En dåligt utvecklare innebär stor risk (säkerhet, kodkvalitet) och liten effektivitet.

Ge inte upp dock, går säkert men förvänta dig inte att de skiker efter dig.
Citera
2023-01-28, 22:25
Medlem
DrVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camelBack
Ni är ju totalt neggo hela högen , + jag hör inget vettigt argument i från nån av er varför jag inte skulle kunna få ett gigg på någon slapp myndighet t.ex. Ni verkar ju bara gilla att slänga er med fancy ord och skrika nej nej nej - det går inte. Patetiskt. 😃 Detta var fel forum att vända sig till tror jag bestämt.

Bokmärk denna tråd! Jag lovar att uppdatera er när jag landar ett jobb, med min ringa erfarenhet!

Ni övriga som inte är totala autister får givetvis fortsätta att svara i tråden, jag läser allt och uppskattar allt input, så länge det är i positiv anda. 👍🏻
Gillar att du inte knäcks av de trötta svaren. Håller tummarna att du hittar något

Jag skulle höra mig för runt bemanningsföretag som sysslar med "young professional", t.ex Academic Work. Kan kanske bli svårt då det ofta är nyutbildade ungdomar med längre utbildning än dig du konkurrerar med men det skadar ju inte att försöka.
Citera
2023-01-28, 22:33
Medlem
ArgusStarks avatar
Rolig tråd hehe
Saken är den att jag kan känna igen mig lite i TS då det verkligen är en djungel när man är färsk. Man försöker hitta sin väg in i branchen utöver det praktiska i att lära sig vad allt är...Men samtidigt kan jag förstå er som redan passerat den fasen och säkerligen glömt hur det var att svettas över console.log("Hello World); och let stress = prompt("Vad fuck ska jag välja för programmeringsspråk?");

Hur som haver, till TS --> Stressa inte, nu har du gått 6 månader i den där kursen, ta nu ytterligare 6 månader och plugga ikapp det som många i tråden rekommenderar, sen försök spinn vidare på det. I värsta fall kan du alltid gå nån bootcamp eller hoppa på en YH (beroende på din ålder, tid osv).

Goodluck!
Citera
2023-01-28, 22:58
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Gillar att du inte knäcks av de trötta svaren. Håller tummarna att du hittar något

Vad är det för svar som är "de trötta svaren"? Var gärna konkret när du berättar om varför det är trötta svar på det som TS frågar i topic.

Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Jag skulle höra mig för runt bemanningsföretag som sysslar med "young professional", t.ex Academic Work. Kan kanske bli svårt då det ofta är nyutbildade ungdomar med längre utbildning än dig du konkurrerar med men det skadar ju inte att försöka.

Ja det kan nog bli jävligt svårt eftersom de inte kommer vara det minsta intresserade av någon som kan WinForm, men har noll i ASP, samt inte ens vill utveckla något som har med webben att göra.

Men det kanske skulle vara en god idé för TS att försöka komma på någon intervju och sen be om feedback. Då tippar jag på att den feedback'en kommer vara i princip exakt som den jag gav tidigare i tråden (om TS ber om att få den så utförlig).

Får TS jobb så är jag den första att gapa Grattis! Men jag skulle också kunna sätta mitt hus på att TS inte får jobb (borträknat någon kompis, släkting osv som ger jobb för att hålla banden intakta).
Citera
2023-01-29, 00:25
Medlem
Jag jobbar som .Net utvecklare och gjort det i 6 år.
Mitt bästa tips om du inte vill/kan studera på ”riktigt” är att tex göra alla kurser på https://www.pluralsight.com/. Kommer ta många 100-tals timmar, men närmare ditt mål iaf.
Skaffa ett konto på git och lägg upp allt du gör som en portfolio.
Lycka till
Citera
2023-01-29, 16:02
Medlem
WebDevs avatar
Har själv lärt mig en del C#/.NET vid sidan av min YH som jag gick (som hade annan inriktning) och fick även jobba en del med det under mina LIA-perioder. Jag passade på att fråga handledaren hur ofta man jobbar med WinForms eller Desktop-appar nu för tiden, han hade inte gjort några på flera år berättade han. I princip allt har flyttat ut på webben, så det är typ program/intern-system med webb-GUI som gäller.

Dessutom är C# och .NET stort så det tar betydligt längre tid än 6 månader att komma in riktigt i det och vara någorlunda produktiv. Har själv lagt typ 18 mån på det och har ett ev jobb på gång där C# ingår.

Som andra nämnt i tråden så är det ofta väldigt fördelaktigt att även kunna lite frontend (JS/TS/React) osv.

Lycka till om du inte vill pilla med webb!
Senast redigerad av WebDev 2023-01-29 kl. 16:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in