• 6
  • 7
2023-01-28, 05:37
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Spriten tar död på bakterier. Garanterat. Ultraljudet tar bort skiten. Vad mer finns att ta bort?
Det är precis det jag har försökt förklara.

Det handlar inte om hängslen och livrem, utan om att ta bort olika saker.
Citera
2023-01-28, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Som jag trodde. Du förstår inte att det ena tar bort det ena, och det andra ta bor det andra.

Att använda sig av hängslen och livrem skulle vara att använda sig av två mekaniska metoder och två metoder för att döda bakterier.

Användaren driver, Jo jo.
Citera
2023-01-28, 05:42
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Användaren driver, Jo jo.
Möjligt, men att ta bort skit mekaniskt eller att autoklava ger helt olika resultat. Det är den delen jag kommenterar.

Att använda sig av två rengöringsmetoder som rengör på olika sätt är inte att använda sig av hängslen och livrem.

Ts skulle kunna använda tandborste (mekaniskt) och alkohol (kemiskt), för att få ren sin bettskena.
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-01-28 kl. 05:45.
Citera
2023-01-28, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Möjligt, men att ta bort skit mekaniskt eller att autoklava ger helt olika resultat. Det är den delen jag kommenterar.

Att använda sig av två rengöringsmetoder som rengör på olika sätt är inte att använda sig av hängslen och livrem.

Ts skulle kunna använda tandborste (mekaniskt) och alkohol (kemiskt), för att få ren sin bettskena.

Du hade helt rätt från första början. Problemet som jag ser det hela är dock; varför hällde personen ut muggen i "muggen" istället för handfatet?
Citera
2023-01-28, 17:46
Avstängd
Tack för alla svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Nej, ättika (12%) förstör den inte. Det rekommenderas till och med av tandläkare att lägga den i ättikslösning då och då om det blir kalkbeläggningar på den. Oftast blandar man 2 dl vatten med en eller ett par matskedar ättika i och låter den ligga över dagen. Sedan borstar man den ordentligt med vatten. Jag har aldrig testat ren ättika.

Jag tycker dock att Corega Tabs är bättre eftersom brustabletterna är så smidiga att använda och ger kvar en svag smak av mint. De gör helt rent och kan användas så ofta man vill utan att det sliter på skenan.

Med tanke på vad din skena utsatts för nu så hade jag spolat av den ordentligt med vatten, lagt den i ättikslösning några timmar, borstat av den ordentligt för att sedan slänga ner den i ett glas vatten med en Corega Tabs i.

Sedan olyckan har bettskenan legat i ett glas med diskmedel och vatten. Först borstade jag den ordentligt med en begagnad tandborste. Idag gick jag över till ekologisk 5% hushållsvinäger. Skenan får ligga i det tills posten bryr sig om att leverera mina Corega Tabs. Efter 2 dagar med Tabs tänker jag borsta med en ny nagelborste. Slutligen i rent kallt vatten en dag eller två. Hoppas det lönar sig.
Citera
2023-01-28, 17:54
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagbajsarvarjedag
Tack för alla svar!

Sedan olyckan har bettskenan legat i ett glas med diskmedel och vatten. Först borstade jag den ordentligt med en begagnad tandborste. Idag gick jag över till ekologisk 5% hushållsvinäger. Skenan får ligga i det tills posten bryr sig om att leverera mina Corega Tabs. Efter 2 dagar med Tabs tänker jag borsta med en ny nagelborste. Slutligen i rent kallt vatten en dag eller två. Hoppas det lönar sig.
Låter vettigt så det fixar sig ska du se. Oturligt att det skulle hända med en helt ny skena men å andra sidan är den nog inte lika repig som en gammal och därför lättare att få ren.
Citera
2023-01-30, 07:02
Medlem
Nu är jag ingen städtekniker.

Men om man vill göra rent något från smuts som finns i toaletter så kanske steg 1 ska vara att använda toalettrengöringsmedel.

Steg 2 blir sen att få bort toalettrengöringsmedlet. Och det gör man nog lämpligast genom att skölja, lägga i blöt, skölja, lägga i blöt och skölja.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in