• 1
  • 2
2023-01-28, 15:30
Medlem
camelBacks avatar
Hallå,
Har precis avslutat en 6 månaders grundutbildning i Csharp.

Mestadels så har jag löst uppgifter och skapat enkla små program i konsollen, och på slutet så skapade jag några enkla program med WinForms. Sex månader är ju dock inte särskilt lång tid alls när man pratar om programmering så någon ordentlig genomgång på vad allt vad Csharp har att erbjuda har jag inte fått. Nu funderar jag på hur jag ska gå vidare.

Jag ser några olika alternativ framför mig; antingen skulle jag kunna söka jobb på diverse IT företag och hoppas på att de skolar mig vidare internt?, eller så läser jag mer på djupet inom ämnet, men var? Och behövs det ens? Jag är redan rätt gammal och har pluggat 5+ år på universitet. Dessutom så är jag inte berättigad studielån längre, så all utbildning jag väljer att gå får jag bekosta ur egen ficka.
Citera
2023-01-28, 16:06
Medlem
KnolaDinMamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camelBack
Hallå,
Har precis avslutat en 6 månaders grundutbildning i Csharp.

Mestadels så har jag löst uppgifter och skapat enkla små program i konsollen, och på slutet så skapade jag några enkla program med WinForms. Sex månader är ju dock inte särskilt lång tid alls när man pratar om programmering så någon ordentlig genomgång på vad allt vad Csharp har att erbjuda har jag inte fått. Nu funderar jag på hur jag ska gå vidare.

Jag ser några olika alternativ framför mig; antingen skulle jag kunna söka jobb på diverse IT företag och hoppas på att de skolar mig vidare internt?, eller så läser jag mer på djupet inom ämnet, men var? Och behövs det ens? Jag är redan rätt gammal och har pluggat 5+ år på universitet. Dessutom så är jag inte berättigad studielån längre, så all utbildning jag väljer att gå får jag bekosta ur egen ficka.

Du kommer inte få ett programmeraruppdrag hos någon arbetsgivare med de där låga kunskaperna. Det kan jag garantera dig.
Citera
2023-01-28, 16:09
Medlem
nedboys avatar
Har du läst C# i sex månader så borde du ha tillräcklig kunskap för att göra några olika projekt där du skapar olika produkter/appar.

Skippa Winform för det finns ingen efterfrågan av det idag. Men bra att du kan det om någon behöver hjälp med att uppdatera gammal programvara. Slösa dock ingen mer tid på att hålla på med det.

Hur mycket ASP.NET har du pluggat? Det som gäller idag som du måste kunna hantera som en C#-utvecklare anser jag är:

• ASP.NET MVC
  • ASP.NET Web API
  • React (Javascript, html, css)
  • Azure

Bonus är om du hanterar VR, Unity och den svängen.

Hur mycket ASP kan du?
Citera
2023-01-28, 16:17
Medlem
camelBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Har du läst C# i sex månader så borde du ha tillräcklig kunskap för att göra några olika projekt där du skapar olika produkter/appar.

Skippa Winform för det finns ingen efterfrågan av det idag. Men bra att du kan det om någon behöver hjälp med att uppdatera gammal programvara. Slösa dock ingen mer tid på att hålla på med det.

Hur mycket ASP.NET har du pluggat? Det som gäller idag som du måste kunna hantera som en C#-utvecklare anser jag är:

• ASP.NET MVC
  • ASP.NET Web API
  • Azure

Hur mycket ASP kan du?
Noll i dagsläget.

Tycker dock ni är väl kritiska. Jag känner folk som bara gått snabbkurser i programmering och sedan fått något obskyrt IT jobb som sen utbildat dom vidare.

Det skriks ju dessutom efter IT folk idag. Måste väl gå att komma in på nån trött kommunal verksamhet eller så?? Är också utbildad socionom + inom digital produktion/3d.
Citera
2023-01-28, 16:28
Medlem
KnolaDinMamas avatar
Citat:
Noll i dagsläget.

Tycker dock ni är väl kritiska. Jag känner folk som bara gått snabbkurser i programmering och sedan fått något obskyrt IT jobb som sen utbildat dom vidare.

Det skriks ju dessutom efter IT folk idag. Måste väl gå att komma in på nån trött kommunal verksamhet eller så?? Är också utbildad socionom + inom digital produktion/3d.

Du måste förstå att programmering är ingen lätt uppgift och vill du arbeta med det professionellt så behöver du kunna mer än att göra "Hello World"-program i konsolen. Det kommer ställas krav på dig och kan du inte leverera så...

Det låter som att det var bortslösade 6 månader. För att utbildningen verkar ha haft ett slött tempo om nu allt du lärde dig var det du nämnde. Om du pluggade C# själv i 6 månader hade du kommit längre.

I din situation nu så behöver du plugga minimum 6 månader till och i mycket snabbare tempo om du vill komma någon vart. Det lilla du har lärt dig hittills går inte att applicera någonstans.

För jag kan lova dig, just nu kommer du inte ens klara programmeringstestet i intervjufasen. Jag är inte kritisk, jag är realistisk.
Senast redigerad av KnolaDinMama 2023-01-28 kl. 16:31.
Citera
2023-01-28, 17:01
Medlem
camelBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnolaDinMama
Du måste förstå att programmering är ingen lätt uppgift och vill du arbeta med det professionellt så behöver du kunna mer än att göra "Hello World"-program i konsolen. Det kommer ställas krav på dig och kan du inte leverera så...

Det låter som att det var bortslösade 6 månader. För att utbildningen verkar ha haft ett slött tempo om nu allt du lärde dig var det du nämnde. Om du pluggade C# själv i 6 månader hade du kommit längre.

I din situation nu så behöver du plugga minimum 6 månader till och i mycket snabbare tempo om du vill komma någon vart. Det lilla du har lärt dig hittills går inte att applicera någonstans.

För jag kan lova dig, just nu kommer du inte ens klara programmeringstestet i intervjufasen. Jag är inte kritisk, jag är realistisk.
Jag har gjort två ”registerprogram” som lagrar en mängd uppgifter om enskilda individer. Dessa kan man fritt bläddra mellan samt lägga till, radera eller ändra. Programmet kan även ladda och spara till ett externt hemsnickrat filformat jag kodat. Dock är all data hårdkodad i arrayer.

Du verkar vara en extremt negativ inriktad individ. Det syns ju på din avatar och ditt namn. 👎🏻 Jag föredrar mer positivt inriktade inlägg framöver.
Senast redigerad av camelBack 2023-01-28 kl. 17:06.
Citera
2023-01-28, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy

• ASP.NET MVC
  • ASP.NET Web API
  • Azure

Hur mycket ASP kan du?

Ovan är bra exempel på vad som krävs. .NET MVC, Web Api, React, JS, HTML, CSS och Azure (eventuellt men ej nödvändigt). Kika på databaser istället och Entity Framework (ORM).
Grotta ner sig i AWS, Azure eller annan cloud providers är bara plus. Men kan vara bra att också veta hur man kan deployar sina webbapplikationer.

Om det nu är webb du vill satsa på.

Nej, inget företag kommer anställa dig och utbilda dig internt. Kostar för mycket pengar, är ju svårt för juniora idag att få jobb om man inte har kontaktnät eller fått en fot in via praktik etc. Man konkurrerar med övriga universitet/högskole studenter + såna som kommer från yrkeshögskolan.
Senast redigerad av Fullstack 2023-01-28 kl. 17:11.
Citera
2023-01-28, 17:10
Medlem
camelBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullstack
Ovan är bra exempel på vad som krävs. .NET MVC, Web Api, React, JS, HTML, CSS och Azure (eventuellt men ej nödvändigt). Kika på databaser istället och Entity Framework (ORM).
Grotta ner sig i AWS, Azure eller annan cloud providers är bara plus. Men kan vara bra att också veta hur man kan deploya sina webbapplikationer.

Inte webbprogrammering! 😃

Glömde nämna att jag programmerat en del i JavaScript och lattjat i css/html också och det är inget för mig. Urrk. Föredrar C#. Tänker mig mer renodlad programmeringsroll, eller någon slags underhålla kod-roll. Eller om man kommer in på en myndighet - nån slags light systemutvecklingsroll…. Typ så. Men jag är öppen för allt. Dock inte webbdeveloper 🤮
Citera
2023-01-28, 17:14
Bannlyst
Citat:

Glömde nämna att jag programmerat en del i JavaScript och lattjat i css/html också och det är inget för mig. Urrk. Föredrar C#. Tänker mig mer renodlad programmeringsroll, eller någon slags underhålla kod-roll. Eller om man kommer in på en myndighet - nån slags light systemutvecklingsroll…. Typ så. Men jag är öppen för allt. Dock inte webbdeveloper 🤮

Mesta som söks idag är ju webbutvecklare (frontend, backend eller fullstack), mobilutvecklare (Swift eller Kotlin) eller hårdvarunära utveckling med C och C++ eller embedded. Vet inte vad du menar med renodlad programmeringsroll? Vilket yrkesområde vill du jobba inom? Börja med att söka på Platsbanken eller exempelvis Linkedin vad det finns för tjänster så ser du utbudet på marknaden.

Du kanske skulle kika på DevOps som kanske är något för dig? Då använder man mer scripting exempelvis Python, PowerShell, Bash och så. DevOps är ju kombination mellan drifttekniker och systemutvecklare.
Sök på DevOps engineer och se vad detta innefattar.
Senast redigerad av Fullstack 2023-01-28 kl. 17:28.
Citera
2023-01-28, 17:33
Medlem
nedboys avatar
Citat:

Men vad menar du med "renodlad programmeringsroll".

Vad är det för myndighet som har "nån slags light systemutvecklingsroll"? Vad betyder det ens?

Jag anställer programmerare inom alla kategorier och när du skriver C# men inte webbprogrammering så skulle jag förvirrat undra vad sjutton du snackar om. Det enda du kan komma med då är att du skulle kunna underhålla gammal programvara (eftersom du hintade om Winform). Men det anställer man ingen för. Utan man skickar någon senior på det som lite grinigt blir tvungen att uppdatera något under en eftermiddag eller två.

Ska jag vara helt ärlig: Ska du programmera idag i C# men inte ASP så tror jag din enda möjlighet är att bli en riktigt bra spelutvecklare (eller AR, VR) i Unity, eller fokusera på IoT via Azure. Fast det normala är att man utvecklar IoT i ASP-stuket dock.

6 månaders C# och du har 0 (noll) i ASP.NET? Var i sjutton har du läst den utbildningen någonstans?

Jag förstår inte varför du skriver att jag var kritiskt? Vill du ha lull-lull-svar eller realistiska svar som betyder något för dig och dina möjligheter?
Citera
2023-01-28, 17:40
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullstack
Grotta ner sig i AWS, Azure eller annan cloud providers är bara plus. Men kan vara bra att också veta hur man kan deployar sina webbapplikationer.

Nej, inget företag kommer anställa dig och utbilda dig internt. Kostar för mycket pengar, är ju svårt för juniora idag att få jobb om man inte har kontaktnät eller fått en fot in via praktik etc. Man konkurrerar med övriga universitet/högskole studenter + såna som kommer från yrkeshögskolan.

Det gick lite fort där. Azure kan man faktiskt hoppa över helt om man vill. Jag brukar ha det som en meriterande att ha i annonser.
Citera
2023-01-28, 18:16
Medlem
KnolaDinMamas avatar
Citat:
Du verkar vara en extremt negativ inriktad individ. Det syns ju på din avatar och ditt namn. 👎🏻 Jag föredrar mer positivt inriktade inlägg framöver.

Lättkränkt snöflinga. Har givit dig värdefull information men du kan inte ta det pga min avatar och mitt namn. Väldigt omoget för en gammal man. Du kommer aldrig att koda professionellt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in