2023-01-28, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Jaha och hur märks denna påstådda "underkuvning"? Är det ryskt tvärtomspråk igen så slösar vi tid men det är alltid intressant att höra hur er upp- och nervända logik ser ut och hur ni ska få den på pränt.

Stödjer man ett lagvidrigt och illegalt krig är man omoraliskt och som tur är ni endast ett fåtal ljusskygga och udda personligheter som stödjer krig med alla dess katastrofala konsekvenser.
Jag kan dock ge dig cred för att du likt andra inte kör med offerkofta utan verkar vara stolt över Rysslands våld och terror.
Hur får du det till att jag skulle vara stolt över våld?
Citera
2023-01-28, 12:54
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Skämtar du? Joe Bloggs? Om Scott Ritter är rysstroll så är Joe Bloggs NATOs motsvarighet.
Enligt honom var Ryssland bankrutt redan innan kriget.
Nja, mig veterligen har han inte kommit med ett sådant påstående utan han pratar mest om långsiktiga effekter och tar även upp/analyserar saker Ryssland lyckas ducka och hantera.

Den data han använder sig av, bl a försäljning av olja och LNG samt inkomster är det inte han som har snickrat ihop så där ser vi svart på vitt vilka de säljer till och hur mycket.
Citera
2023-01-28, 12:54
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Hur får du det till att jag skulle vara stolt över våld?
Att du stödjer z-invasionen?
Citera
2023-01-28, 12:56
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmera
I amerikansk media har man påmint hur stark och stor kärnvapenarsenal man har (I samband med Ukrainakriget)
Enligt din logik betyder det att USA är nu redo att använda kärnvapen i Ukrainakriget.
Eller är det rules for thee but not for me.
Länka gärna till dessa artiklar, annars så utgår vi i från att du hittar på som vanligt!
Citera
2023-01-28, 12:59
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmera
Onödigt att jollrar på om samma sak som redan fastslaget....det var msm som präntade i folket om en 3 dagars invasion och it's all over.
Lol.
Earth calling.

Det är fastslaget att de trodde att de skulle erövra Kiev på några dagar.

Bland annat visar segerartikeln i statlig media detta. Den publicerades av misstag en tidig lördagsmorgon (troligen automatiskt), men avpublicerades så fort ryssarna insåg misstaget.

Citat:
Ukraine crisis: Russian news agency deletes victory editorial

"A Russian news agency has published and then deleted an article prematurely praising Russia's success in invading Ukraine."

"The article, published by the state-owned RIA-Novosti news agency on Saturday (26 February)."

"Some claims on social media say that the timing of the article's publication - exactly 08:00 on Saturday - shows that it was planned in advance by those who thought that the war would reach a swift conclusion."

https://www.bbc.com/news/technology-60562240
Citera
2023-01-28, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Att du stödjer z-invasionen?
Det har jag aldrig påstått. Du får läsa på igen.
Citera
2023-01-28, 13:02
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Om 400-800 dödas per dag betyder det att det finns ytterligare minst 2000-3000 skadade per dag. Enkel aritmetik indikerar att om vi följer din dumma logik att räkna påhittade siffror, borde Ryssland ha varit utan en enda känga i Ukraina för länge sedan.

Och Ryssland är inte bara kvar i Ukraina, utan fortsätter att hålla frontlinjerna på en nästan 1 000 kilometer lång front.
Varifrån har du fått den kalkylen?

Normalt räknar man väl med 2-3 gånger skadade jämfört med döda.
Citera
2023-01-28, 13:02
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag vet inte exakt hur många ryssar som dött men omkring 50 000 enligt ryska källor. Det är tydligen lättare att räkna alla gravstenar och ukrainska flaggor på masskyrkogårdar, omkring 230 000 döda påstås det och det kan ju stämma bra om vi ser till proportioner vad det gäller artilleri, raketer, flygvapen och missiler. Ukraina försöker mobilisera fler nu men ukrainska unga män är inte direkt sugna på att dö för Kiev-regimen längre, många springer så man jagar dom numera.

Lite udda att så många ifrån västra Ukraina verkar ha dött men det kanske är medvetet för att förenkla för Polen senare.

Moretex tar upp tre trollteman som Kreml gett order om att ta upp just nu (denna månad):

- Höga ukrainska förluster.
- Kaosartat massmobilisering i Ukraina.
- Polen vill ta landyta från Ukraina.

Allt detta är bara rysk propaganda från Kreml. Intressant att Moretex lyckas ta upp alla tre trolltrick i ett och samma inlägg. Normalt brukar de fördela detta i flera olika inlägg.

Jag har skrivit separata inlägg om dessa trolltrick:

Citat:
Russian propaganda ramping up fakes about mobilization in Ukraine

https://www.flashback.org/sp83279985
Citat:
Russian propaganda is continuing in its efforts to trash the reputation of Poland

https://www.flashback.org/sp83272994
Citat:
Månadens trollning med fejkade dödstal för Ukraina

https://www.flashback.org/sp83272086

Även rysk media tar upp detta flitigt nu. Det man slås av är hur väl synkroniserat allt är. Ryssarna har verkligen lyckas skapa en effektiv struktur med propagandister som når ut med rysk propaganda och desinformation till alla hörn av världen samtidigt.
Citera
2023-01-28, 13:04
Medlem
US advisers are suggesting that Ukraine shift battlefield tactics, moving its focus away from the battle of attrition in Bakhmut to prepare for a counteroffensive that capitalizes on its new armored vehicles. But the decision will not be an easy one for President Volodymyr Zelenskyy, and fighters still holding out in Bakhmut.- DW
Gäller att gripa efter halmstrån.
Citera
2023-01-28, 13:05
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Det har jag aldrig påstått. Du får läsa på igen.
Ja där har du faktiskt rätt. Iom du visar förståelse för Rysslands inbillade kamp mot USA så förhastade jag mig att tro att du även stödjer invasionen.

Dock undrar jag hur det manifisteras att vi är underkuvade av USA. Det är ett ganska märkligt påstående.
Citera
2023-01-28, 13:06
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Stödjer man Ukraina borde man försöka få till en fredlig lösning. Ukraina tjänar ingenting på att fortsätta kriga mot Ryssland. Vi tjänar inte heller något på det. Dom enda som tjänar på det är USA.

Jag tyckte det var fel av Putin att attackera Ukraina och det har jag alltid skrivit. Våld är alltid fel lösning. Men jag förstår varför dom har gjort det, det är ett svar på USAs agernade.

Det är inget trams att vi är marionetter åt USA, utan det är verklighet.
Du menar att du tycker det är rätt att Ryssland anfaller Ukraina vilket lett till hundratusentals döda. Men att det är fel om USA angriper ett annat land. Du skulle väl kunna försvara Hitlers krig på samma sätt då. Moral och liv verkar inte ligga högt på din dagordning.
Du menar att den bästa lösningen skulle vara att ge Ryssland allt de kräver att få, tills de lagt under sig hela Europa, ja kanske världen. När menar du att man ska sätta emot militärt då. Ska de få Polen, Finland, Sverige. Hur långt är du beredd att sträcka dig?

Om Sverige är en marionett till USA, vilka beslut har de tvingat oss att ta eller inte ta. Kan du säga det? Vilka ledare har de bestämt att vi ska ha. När har de hotat oss militärt om vi inte gör som de vill.
Däremot har EU viss makt över oss som jag inte tycker om att den finns. Det bör motarbetas.
Senast redigerad av EnCarte 2023-01-28 kl. 13:12.
Citera
2023-01-28, 13:06
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Moretex tar upp tre trollteman som Kreml gett order om att ta upp just nu (denna månad):

- Höga ukrainska förluster.
- Kaosartat massmobilisering i Ukraina.
- Polen vill ta landyta från Ukraina.

Allt detta är bara rysk propaganda från Kreml. Intressant att Moretex lyckas ta upp alla tre trolltrick i ett och samma inlägg. Normalt brukar de fördela detta i flera olika inlägg.

Jag har skrivit separata inlägg om dessa trolltrick:

Även rysk media tar upp detta flitigt nu. Det man slås av är hur väl synkroniserat allt är. Ryssarna har verkligen lyckas skapa en effektiv struktur med propagandister som når ut med rysk propaganda och desinformation till alla hörn av världen samtidigt.
Frågan är väl ändå vem är all den propaganda riktad mot? Då ingen normallt funtad person tror på vad som kommer från ryska källor eller troll, samt att den inhemska publiken redan fullt hjärntvättad i det. Talar man inte bara för döva öron?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in