2023-01-28, 12:01
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmera
I amerikansk media har man påmint hur stark och stor kärnvapenarsenal man har (I samband med Ukrainakriget)
Enligt din logik betyder det att USA är nu redo att använda kärnvapen i Ukrainakriget.
Eller är det rules for thee but not for me.
USA har klart sagt att man inte kommer att göra det. Man har sagt att om Ryssland använder kärnvapen i Ukraina, kommer man att använda konventionella vapen och utplåna Rysslands arme i Ukraina. Däremot skulle man förstås svara på en kärnvapenattack mot andra länder i Europa som stats tv:n agiterar för.
Du påstår att du läser en massa nyheter men ändå verkar du inte veta någonting. Hur går det ihop?
Citera
2023-01-28, 12:03
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Är det bara på FB som man förnekar USAs inblandning i Ukraina kriget(retoriskt)
Det vill säga före feb 2022 (och efter)
"Gå aldrig i polemik med en idiot, man förlorar alltid". (Kanske för svårförstått för msm- folket)

Adolf Hitl... Jag menar Vladolf Putler hade invaderat Ukraina oavsett om USA har något med saken att göra eller inte. Vladolf Putler vill ha tillbaka och annektera den landyta som han anser tidigare tillhörde Ryssland. Dvs Novorossiya. Gammal rysk mark som ska återbördas, enligt honom.

Att försöka blanda in USA i leken och skylla på dem är att försöka blanda bort korten. Det ser jag som rysk maskirovka. En avledningsmanöver.

Putin har inga giltiga skäl överhuvudtaget att invadera Ukraina. Alla uppgivna skäl är falska eller påhittade. De "oroligheter" som han pekar på har han själv skapat. Detta i syfte att destabilisera Ukraina och ha en möjlighet att i framtiden invadera.

Om vi för ett ögonblick låtsas att det verkligen pågick ett "folkmord "i Ukraina och Putin varit bekymrad över det så hade han kunnat gå via FN. Alternativt så hade hans armé kunnat lägga sig som en buffert i gränszonen mellan separatisterna och ukrainarna i Donbass och förtydligat att de bara är där tillfälligt. Och sedan vänt sig till FN för att få en lösning på frågan. Om det rörde sig om ett äkta folkmord så tror jag inte att väst hade klagat.

Men nu vet alla att det är fejk. Dålig rysk desinformation som ingen tror på.
Citera
2023-01-28, 12:04
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Okey, jag skrev i misstag tala inte ur skägget.
Men nu räckte det.
Du är framöver ignorerad. Lev gott i din drömvärld.
Du saknar alltså argument för din sak och ger upp. Ännu en seger för mig då.
Senast redigerad av EnCarte 2023-01-28 kl. 12:07.
Citera
2023-01-28, 12:05
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Fullständigt nonsens och desinformation!

Om Ukraina dödar så många ryssar om dagen skulle det inte finnas en enda rysk soldat kvar i livet vid det här laget.

Sluta upprepa påhitt av ukrainsk propaganda. Inte ens ukrainarna själva i Ukraina tror på dessa siffror som rapporterats av deras försvarsministerium.
Så du menar att Ryssland bara har runt 120 000 soldater? För det är den ungefärliga summan av 400 om dagen hittills.
Citera
2023-01-28, 12:06
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Rysslandsvän, same shit, nu för tiden..

Edit: alla glömmer inte.

Jag är inte vän till Ryssland. Det är ett låtkvalitetsland.
Citera
2023-01-28, 12:08
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag vet inte exakt hur många ryssar som dött men omkring 50 000 enligt ryska källor. Det är tydligen lättare att räkna alla gravstenar och ukrainska flaggor på masskyrkogårdar, omkring 230 000 döda påstås det och det kan ju stämma bra om vi ser till proportioner vad det gäller artilleri, raketer, flygvapen och missiler.

Ryska troll "påstår" det. Dvs rena fantasier.

Antal döda + sårade ukrainare ligger på runt 100 000. Kanske lite över.

Citat:
Norwegian Chief of Defense Eirik Kristoffersen said around 180,000 Russian and 100,000 Ukrainian soldiers have been killed or injured in the war in Ukraine.

"Russian losses are beginning to approach around 180,000 dead or wounded soldiers," he said in an interview with TV2, without specifying how the numbers were calculated.

"Ukrainian losses are probably over 100,000 dead or wounded. In addition Ukraine has about 30,000 civilians who died in this terrible war," Kristoffersen said.

https://www.dw.com/en/ukraine-updates-germany-wont-keep-poland-from-sending-tanks-to-ukraine/a-64480279
Citera
2023-01-28, 12:10
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
De leker med elden. De vet inte vad de ger sig in i. Tyskland har förklarat att de är i krig med Ryssland enligt Tysklands utrikesminister Annalena Baerbock. Runda den om du kan.

https://twitter.com/KimDotcom/status/1618371363718434820

Leker med elden?
Snälla.

Putin har utmanat Mammon. Hans tid är förbi. Världen har inte plats för Putin helt enkelt.
När Putin försvinner, så kommer denna "putinism" upptas av små extrema människor som kallar sig för "nationalister", men deras största inkomst och verksamhet kommer vara droger och kriminalitet.

Lite som vänstern plockade upp kommunismen på 2000-talet och gjorde om den till någon religiös rörelse. Så kommer många ryssar göra också.

Sedan 1945 har Ryssland aldrig lyckats med något.
Citera
2023-01-28, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag pratade med en tjej från Donetsk i förra veckan. Hon frågade mig: "Tror ni svenskar verkligen att Ryssland skulle invadera er?" Jag svarade: "Nej, men det finns de som gör." Hon frågade: "hur tänker de då?". Jag hade inte lätt att svara, mumlade något om Gotland.

Pröva att ta den diskussionen. Det är inte lätt att förklara för en ryss varför de skulle anfalla Sverige. Det var annorlunda under Sovjettiden, då fanns kommunismen och arbetarklassen skulle räddas (försvaras?) från den härskande kapitalistklassen som förtryckte er.

Jag pratar med Ukrainare varje dag. Aldrig har de ifrågasatt varför väst är emot Rysslands aggressioner.

Ukrainare som innan februari var pro-putin t o.m efter 2014 ringde i mars och bad om ursäkt. Kvar är de totalt hjärntvättade idioterna.

Men du menar att fram till att vi har ryska soldater på Gotland är det frid och fröjd. Hot, cyberattacker och påverkandeoperationer spelar ingen roll.
När de rullar in Baltikum och Polen är det inte något problem för oss. Finland, börjar det brännas då? Nej, det tror jag inte utan kan vi ge Gotland till Ryssland i utbyte mot fred så är det rätt rimligt.

Dumt bortom gränsen för brottslighet.

Nejdå min lillevän. Det stannar i Ukraina.
Citera
2023-01-28, 12:13
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jag pratar med Ukrainare varje dag. Aldrig har de ifrågasatt varför väst är emot Rysslands aggressioner.

Ukrainare som innan februari var pro-putin t o.m efter 2014 ringde i mars och bad om ursäkt. Kvar är de totalt hjärntvättade idioterna.

Men du menar att fram till att vi har ryska soldater på Gotland är det frid och fröjd. Hot, cyberattacker och påverkandeoperationer spelar ingen roll.
När de rullar in Baltikum och Polen är det inte något problem för oss. Finland, börjar det brännas då? Nej, det tror jag inte utan kan vi ge Gotland till Ryssland i utbyte mot fred så är det rätt rimligt.

Dumt bortom gränsen för brottslighet.

Nejdå min lillevän. Det stannar i Ukraina.

Nu var frågan: "tror ni att vi skulle invadera sverige". Du skrev att vi gjorde det för oss själva. Jag utgick från att du var svensk.

Din argumentation liknar för övrigt Putins. Det gäller att sätta stopp för Nato innan de kommer för nära på för många ställen.
Citera
2023-01-28, 12:14
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Börjar man ett inlägg med
"Adolf Hitl... Jag menar Vladolf Putler" så förstår jag att den är en fjortis med very low IQ som tuggat fram det allra bästa hen kan framföra - resten av svamlet lönar sig inte ens att ögna igenom.

Det finns en underliggande poäng med att börja så där. Men det var nog över din förmåga.

Vladimir Putin är en kopia på Adolf Hitler. Putin drivs av samma mekanismer som Adolf Hitler. Han vill erövra landyta och hänvisar till etnicitet och blodsband mm. Han hittar på svepskäl, ljuger och bryter avtal.

Putin har bara ett mål i sydöstra Ukraina: att ta landyta. Resten är bara desinformation och avledningsmanövrar. De flesta ser igenom dessa. Andra blandar ihop dessa med verkligheten.
Senast redigerad av -Info- 2023-01-28 kl. 12:16.
Citera
2023-01-28, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nu var frågan: "tror ni att vi skulle invadera sverige". Du skrev att vi gjorde det för oss själva. Jag utgick från att du var svensk.

Och du menar att vi inte ska hjälpa oss själva förrän det är för sent och ryssen kan och vill ockupera svensk mark.

Det är som sagt brottsligt dumt.
Citera
2023-01-28, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av %
Så du menar att Ryssland bara har runt 120 000 soldater? För det är den ungefärliga summan av 400 om dagen hittills.

Om 400-800 dödas per dag betyder det att det finns ytterligare minst 2000-3000 skadade per dag. Enkel aritmetik indikerar att om vi följer din dumma logik att räkna påhittade siffror, borde Ryssland ha varit utan en enda känga i Ukraina för länge sedan.

Och Ryssland är inte bara kvar i Ukraina, utan fortsätter att hålla frontlinjerna på en nästan 1 000 kilometer lång front.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in