2023-01-28, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vad är USAs endgame här?

1) Uttröttningskrig. Ryssland försvagas och om USA har riktig tur så splittras de. Ett splittrat Ryssland utgör inte ett strategiskt hot mot USA.
2) Se till att Ryssland och Tyskland inte handlar med varandra. Så har man konkurrensfördelar. Kombinationen tysk industri och billig rysk energi är farlig för amerikansk industri.
3) USAs huvudsakliga geopolitiska utmaning är egentligen Kina. Ryssland är en potentiell/trolig kinesisk allierad. Anta att man skulle kunna pressa Ryssland till att avfyra ett par kärnvapen. Kina gillar heller inte avfyring av kärnvapen. Det skulle få små stater att skaffa kärnvapen, och det är, allt annat lika, dåligt för stora stater. Avfyrade kärnvapen skulle få förhållandet mellan Ryssland och Kina att bli väldigt dåligt. Kina är i förväg OK med kriget i Ukraina så som det går nu.

USA har inga direkta problem med att låta kriget fortgå i all evighet, speciellt inte som kriget är nu, relativt statiskt och förutsägbart. Förlorarna är Europa och Ryssland. Givetvis kunde de använda pengarna på bättre saker, men det har historiskt sett inte hindrat USA att prioritera militära äventyr.

Så, 1 och 2 är uppnådda för USA. Är USAs plan nu att passivt-aggressivt hålla stödet uppe, och se om 3an händer?

(Om 3an händer är det fortfarande hanterligt för USA. Första smällen blir inte i USA. De kan välja på att backa tillbaka, eller göra så som vissa har kommunicerat - slå ut svarta havsflottan. Så de har fortfarande kontroll)

Endgamet är att Ryssland slutar mörda Ukrainare och att Ukraina får utvecklas som land i demokratisk riktning.
Citera
2023-01-28, 11:42
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Jo, men det har ju redan delvis uppnåts. iaea hade ju folk där. och vad jag förstår har ryssarna slutat bomba kärnkraftverket och skylla det på ukraina sen de kom på plats.

Japp, även det framförhandlat (även om putin ville backa på avtalet)
https://www.npr.org/2022/11/17/1137336565/the-u-n-says-russia-agrees-to-extend-ukrainian-grain-exports

Det får du fråga ryssarna om, vill de inte sälja sin gas och olja till väst så behöver de ju inte det. problemet är nog att ryssen gärn vill det. men kanske inte med förlust?

Kan man tro, men det behöver ju göras endå, i gamla sovjet så tog det 10+ år....

Det är deras val, man kan ju tvinga dem oxo.

Det är deras val, man kan ju tvinga dem oxo.

Man kan naturligtvis tvinga fram det, det är "putins" val.

Putin givetvis.

Egentligen ingen skillnad, förutom att ett klassiskt västerländskt val kan du ju utmana och kontrolera riktigheten i. och det har man ju gjort i usa
Hoppar över uppdelningen av citatet i mindre delar vilket jag anser är onödigt knöligt i flashback vilket kunde vara något för annan tråd.

Angående krigsfångar: I fånglägret Guantánamo Bay sitter väl fortfarande fångar som inte USA gett någon rättegång på 20 år.

Angående tillbakadragning av ryska trupper: Då är vi tillbaka till att om ryssarna fortsätter att anse att Krim är och ska förbli ryskt och inte lämnar Krim så önskar Zelensky att fortsätta människoslakten hur länge som helst. Att han ska få makten över Krim får kosta hur många människoliv som helst.

Angående demokratiska val: Den trista sanningen är väl att det inte går att bevisa att inget fusk utförts i ett val. Om någon som vill skapa konspirationsteorier angående mygel vid valets genomförande får tillräckligt många att tro på detta så blir det demokratin död.
Senast redigerad av Goulburn 2023-01-28 kl. 11:48.
Citera
2023-01-28, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men du har redan fått en länk till där de gör det i ett inlägg lite tidigare.
https://news.yahoo.com/putin-ally-me...074558491.html
Om du menar att det inte är sant får du väl visa det på något sätt. Dessutom går statstv nästan dagligen ut med att man borde atombomba länder som stöder Ukraina.
Om sådan här rykten går och Ryssland faktiskt inte har tänkt använda kärnvapen, är det väl bara att de dementerar det och säger att de inte kommer att göra det. Till och med President Xi, har sagt att de inte ska hota med kärnvapen. Så även Kineserna har uppfattat det som att det hotar med kärnvapen. Du har helt enkelt fel och borde lägga till ett inte, i ditt användarnamn..
Din länk öppnar sig inte iaf på duckgogo
"Hmmm... the page you're looking for isn't here.:
Att jag skulle köpa vad Yahoo skriver, never och aldrig.
Jag kan läsa vad dom skriver bl.a. Yahoo Finance men allmänna Yahoo, njet njet njet.
Så ge bevis att Ryssland från officiellt håll sagt att de kommer att använda kärnvapen.
Dina påståenden är groteska.
Litar du på allt som står i Väst.
Jag litar varken på väst eller östpropagande - det är där som skiljer oss.
Men jag läser allt som den nyhetsfreak jag är
Dagligen 2/3 ryska, 2/3 indiska ca 10-12 MSM varav europeiska DW och France24 på YT . France 24 har bl.a. ett högst underhållande fact check. Och än mer.
Citera
2023-01-28, 11:44
Medlem
Som redan skrivits bättre än jag kan. Vi skickar inte vapen till Ukraina för att rädda Ukraina utan för att skydda oss själva. Det spelar ingen roll hur mycket ni på bruten svenska intygar hur onda de är.
Citera
2023-01-28, 11:51
Medlem
Citat:
Är det någon som förnekar Rysslands inblandning i striderna i Ukraina före feb 2022. Jag ville påstå att de låg bakom att det startade. En false flag för att kunna annektera delar av Ukraina och som ledde till deras totalt misslyckade försök att ta hela Ukraina. Eller ska du försöka påstå att det totala misslyckandet var avsiktligt som vissa gör.
Vilket "totala misslyckande"
Tala inte ur skägget.
Citera
2023-01-28, 11:52
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmera
Din länk öppnar sig inte iaf på duckgogo
"Hmmm... the page you're looking for isn't here.:
Att jag skulle köpa vad Yahoo skriver, never och aldrig.
Jag kan läsa vad dom skriver bl.a. Yahoo Finance men allmänna Yahoo, njet njet njet.
Så ge bevis att Ryssland från officiellt håll sagt att de kommer att använda kärnvapen.
Dina påståenden är groteska.
Litar du på allt som står i Väst.
Jag litar varken på väst eller östpropagande - det är där som skiljer oss.
Men jag läser allt som den nyhetsfreak jag är
Dagligen 2/3 ryska, 2/3 indiska ca 10-12 MSM varav europeiska DW och France24 på YT . France 24 har bl.a. ett högst underhållande fact check. Och än mer.
Du behöver kanske VPN?
Att bara kalla allt du inte gillar för groteska påståenden, är förstås ingen argumentation. Vad du läser skiter jag i. Jag ser till faktiska händelser och uttalanden. Inte vilka åsikter nyhetsrapporteringen ger. Om du menar att du har rätt måste du väl visa det. Om länkar som motsäger dig, inte fungerar för dig men för andra, så är nog problemet på din sida.

Den enda propaganda du för fram är Rysslands narrativ. Så varför säger du då att du på något sätt skulle vara "neutral".
Hur trovärdigt tror du det är. Dina tidigare påståenden om dina överlägsna historiska kunskaper höll inte vatten heller.
Citera
2023-01-28, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Nej, det hade de inte. Men om inte Ukraina skjutit av i snitt 400 ryssar om dagen så skulle Ryssland vara ännu längre in i Ukraina. Det har dött över 100 000 personer som strider för Ryssland. Det är det som tvingat fram en mobilisering och ett antal reträtter från ryssarnas sida. Ukrainarna är helt enkelt effektiva i sin avlivning av ryska inkräktare.

Fullständigt nonsens och desinformation!

Om Ukraina dödar så många ryssar om dagen skulle det inte finnas en enda rysk soldat kvar i livet vid det här laget.

Sluta upprepa påhitt av ukrainsk propaganda. Inte ens ukrainarna själva i Ukraina tror på dessa siffror som rapporterats av deras försvarsministerium.
Citera
2023-01-28, 11:56
Medlem
Reimers avatar
Uppdatering från Kenneth Gregg, han använder telegram för denna, tror han har problem med att uppdatera på Facebook, hans inlägg anmäls och han blir avstängd.

Citat:
27.01.2023 uppdateringen. En dag blev emellan pga uppdrag. Låt oss gå direkt till frontlinjerna och vi börjar i Vuhledar. Orcerna har fört in förstärkningar i syfte att inta staden. Man har fört in 40th Naval Infantry Brigade och 155th Separate Brigade of Marines. På papret hårda killar men eftersom man har haft stora förluster har de fyllts ut med mobiliserad personal. Våra pojkar håller stånd.

I Marinka fortsätter striderna dock i mindre intensitet.

Bakhmut och Krasna Hora har hållit ställningarna de senaste 2 dygnen utan större problem MEN varje dag har vi många skadade (få döda).
Däremot avancerar orcerna stadigt västerut mellan Stupochky och Ivanivske i syfte att skära av huvudvägen till Bakhmut. Man har avancerat över öppen mark och kommer nu till skogsomradet före huvudvägen. Vi har våra positioner i skogen så vi väntar oss hårda strider. Den som är ansvarig för orcerna har väl insett att man har för lite resurser till att ta Bakhmut genom direkta anfall, så enda riktiga strategin är att skära av alla underhållsleder till staden.

Idag är det femte dagen som orcerna inte kunnat avancera vid Soledar utan stoppats vid vår huvudförsvarslinje vid kanalerna. Den är 3,5 km från Soledars stadskärna.

Vid Spirne har man förstärkt med 14th Territoral Defence Battalion Prizrak. Vid Kreminna har man åter igen förstärkt med 3 regimenten och 1 bataljon. Man har även flyttat 5th separate motorized rifel brigad Oplot söder om Svatove till väst om staden. Detta för att försöka hindra våra attacker här mot staden.

På den södra fronten har inget nytt skett.

Gårdagens missilattack på Ukraina måste nog beaktas som ett fiasko av angriparen. Vi väntade oss 200 missiler men det kom 55. Med anledningen av detta finns det 2 slutsatser att dra. Den första är att lede fi har betydligt mindre antal kurranta varor att tillgå än vad experterna påstår och den andra är att dessa missiler skulle ha behövts för att ta Bakhmut.
Det blev en steril rapport idag eftersom jag inte hunnit gå genom de saftigaste informationerna som jag fått de senaste 2 dygnen men mera om dem imorgon.

SLAVA UKRAINI
Citera
Medlem
Citat:
Men de enda som hotar med kärnvapen i det här kriget är Ryssland medan USA hotar med konventionell utplåning av Rysslands trupper i Ukraina om de gör det. Då är förstås frågan vem som är den största risken här. I ett annat krig kunde de varit annorlunda. Men nu är det Ryssland som hotar. Däremot kommer de förstås inte att använda dem, utan försöker skrämma Ukraina och väst med det. Men nu har man pratat om de så länge att hotet är verkningslöst. Vargen kommer inte att komma.
I amerikansk media har man påmint hur stark och stor kärnvapenarsenal man har (I samband med Ukrainakriget)
Enligt din logik betyder det att USA är nu redo att använda kärnvapen i Ukrainakriget.
Eller är det rules for thee but not for me.
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmera
Vilket "totala misslyckande"
Tala inte ur skägget.
Tala ur skägget, heter det. Så klart den inledande attacken på Kiev efter den 24 februari 2022. Där man inte klarade av att göra det man påstod man skulle, utan blev tvingade att dra sig tillbaka. Ryska förband som stod stilla i enorma köer.
Oförmåga att ta flygplatsen.

Jag utgick förstås att du hade hängt med i kriget, så du visste vad som hänt. Mitt misstag.
Citera
2023-01-28, 11:58
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Som redan skrivits bättre än jag kan. Vi skickar inte vapen till Ukraina för att rädda Ukraina utan för att skydda oss själva. Det spelar ingen roll hur mycket ni på bruten svenska intygar hur onda de är.

Jag pratade med en tjej från Donetsk i förra veckan. Hon frågade mig: "Tror ni svenskar verkligen att Ryssland skulle invadera er?" Jag svarade: "Nej, men det finns de som gör." Hon frågade: "hur tänker de då?". Jag hade inte lätt att svara, mumlade något om Gotland.

Pröva att ta den diskussionen. Det är inte lätt att förklara för en ryss varför de skulle anfalla Sverige. Det var annorlunda under Sovjettiden, då fanns kommunismen och arbetarklassen skulle räddas (försvaras?) från den härskande kapitalistklassen som förtryckte er.
Citera
2023-01-28, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Nej, det hade de inte. Men om inte Ukraina skjutit av i snitt 400 ryssar om dagen så skulle Ryssland vara ännu längre in i Ukraina. Det har dött över 100 000 personer som strider för Ryssland. Det är det som tvingat fram en mobilisering och ett antal reträtter från ryssarnas sida. Ukrainarna är helt enkelt effektiva i sin avlivning av ryska inkräktare.
Jag vet inte exakt hur många ryssar som dött men omkring 50 000 enligt ryska källor. Det är tydligen lättare att räkna alla gravstenar och ukrainska flaggor på masskyrkogårdar, omkring 230 000 döda påstås det och det kan ju stämma bra om vi ser till proportioner vad det gäller artilleri, raketer, flygvapen och missiler. Ukraina försöker mobilisera fler nu men ukrainska unga män är inte direkt sugna på att dö för Kiev-regimen längre, många springer så man jagar dom numera.

Lite udda att så många ifrån västra Ukraina verkar ha dött men det kanske är medvetet för att förenkla för Polen senare.

Vad som tvingat fram rysk mobilisering är att förhandlingarna i mars förra året övergavs av Kiev efter tryck från USA och UK. Det gjorde också att man kortade ner fronten för att spara män och materiel i väntan på förstärkning något som Ukraina aldrig gör utan strider till sista man och kanon. Nu väntar vi på offensiver med dessa 380 000 extra man som inte deltar i de mindre offensiverna vi ser nu runt Bakhmut, Marinka och Ugledar. 100 000 är också redo i Belarus samt omkring 150 000 nära Kharkiv.

Du har troligen ingen aning om vad jag skriver om för du följer bara propagandan och inte vad som egentligen händer på marken och i verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in