2023-01-28, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Men hur den ryske ociviliserade djungel-diktatorn blodigt agerar i fortsättningen beror på vad vi gör. Varför behöver jag förklara det? Spelar ni dumma?

Är alla andra dumma eller är det dags för en period av att titta inåt? Jag är normal alla andra är galna, som man brukar säga ....när motsatsen är ett faktum
Citera
2023-01-28, 09:06
Medlem
Citat:
Vad är USAs endgame här?

1) Uttröttningskrig. Ryssland försvagas och om USA har riktig tur så splittras de. Ett splittrat Ryssland utgör inte ett strategiskt hot mot USA.
2) Se till att Ryssland och Tyskland inte handlar med varandra. Så har man konkurrensfördelar. Kombinationen tysk industri och billig rysk energi är farlig för amerikansk industri.
3) USAs huvudsakliga geopolitiska utmaning är egentligen Kina. Ryssland är en potentiell/trolig kinesisk allierad. Anta att man skulle kunna pressa Ryssland till att avfyra ett par kärnvapen. Kina gillar heller inte avfyring av kärnvapen. Det skulle få små stater att skaffa kärnvapen, och det är, allt annat lika, dåligt för stora stater. Avfyrade kärnvapen skulle få förhållandet mellan Ryssland och Kina att bli väldigt dåligt. Kina är i förväg OK med kriget i Ukraina så som det går nu.

USA har inga direkta problem med att låta kriget fortgå i all evighet, speciellt inte som kriget är nu, relativt statiskt och förutsägbart. Förlorarna är Europa och Ryssland. Givetvis kunde de använda pengarna på bättre saker, men det har historiskt sett inte hindrat USA att prioritera militära äventyr.

Så, 1 och 2 är uppnådda för USA. Är USAs plan nu att passivt-aggressivt hålla stödet uppe, och se om 3an händer?

(Om 3an händer är det fortfarande hanterligt för USA. Första smällen blir inte i USA. De kan välja på att backa tillbaka, eller göra så som vissa har kommunicerat - slå ut svarta havsflottan. Så de har fortfarande kontroll)

Detta hade alltså kunnat undvikas om Putin inte startat kriget. Den förståndshandikappade nollan Putin ger alltså USA allt de vill ha?
Citera
2023-01-28, 09:10
Medlem
Citat:
Vad är USAs endgame här?

1) Uttröttningskrig. Ryssland försvagas och om USA har riktig tur så splittras de. Ett splittrat Ryssland utgör inte ett strategiskt hot mot USA.
2) Se till att Ryssland och Tyskland inte handlar med varandra. Så har man konkurrensfördelar. Kombinationen tysk industri och billig rysk energi är farlig för amerikansk industri.
3) USAs huvudsakliga geopolitiska utmaning är egentligen Kina. Ryssland är en potentiell/trolig kinesisk allierad. Anta att man skulle kunna pressa Ryssland till att avfyra ett par kärnvapen. Kina gillar heller inte avfyring av kärnvapen. Det skulle få små stater att skaffa kärnvapen, och det är, allt annat lika, dåligt för stora stater. Avfyrade kärnvapen skulle få förhållandet mellan Ryssland och Kina att bli väldigt dåligt. Kina är i förväg OK med kriget i Ukraina så som det går nu.

USA har inga direkta problem med att låta kriget fortgå i all evighet, speciellt inte som kriget är nu, relativt statiskt och förutsägbart. Förlorarna är Europa och Ryssland. Givetvis kunde de använda pengarna på bättre saker, men det har historiskt sett inte hindrat USA att prioritera militära äventyr.

Så, 1 och 2 är uppnådda för USA. Är USAs plan nu att passivt-aggressivt hålla stödet uppe, och se om 3an händer?

(Om 3an händer är det fortfarande hanterligt för USA. Första smällen blir inte i USA. De kan välja på att backa tillbaka, eller göra så som vissa har kommunicerat - slå ut svarta havsflottan. Så de har fortfarande kontroll)

Nu visar du på riktigt din ståndpunkt i kriget.
Dvs att du tillber Qannon och tror att USA tvingade Ryssland att anfalla Ukraina för nån geopolitisk orsak.

Kryp ner i din säng i pojkrummet, vill du prata konspirationsteorier så gör det i rätt forum.
Citera
2023-01-28, 09:15
Medlem
Känns igen?

Citat:
Darth Putin
@DarthPutinKGB
·
Jan 26
Day 337 of my 3 day war. In response to western main battle tanks being given to Ukraine, Russia will deploy both of our T-14 Amrata tanks.

I remain a master strategist.

Citat:
Vatnik cycle of grief:

1. Tanks are EsCaLATioN
2. Tanks make no difference
3. We destroyed all tanks
4. Tanks are made in biolabs
5. We're in an existential fight against NATO & Satan

Citat:
Darth Putin
@DarthPutinKGB
·
Jan 25
Day 336 of my 3 day war. I've made Berlin send their tanks to Ukraine to kill Russian soldiers for 1st time in 80 years & all people are saying is "finally"

I remain a master strategist
Citera
2023-01-28, 09:21
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Ryska sidan har dock 1.5 gånger högre förluster.

Lmao.

Ni påstår det (eller snarare Ukraina gör det) men har inte visat någon som helst källa än "trust me bro".

Visa mig 3 klipp från Ryska gravplatser som stupat i Ukraina så kan vi börja snacka.
Citera
2023-01-28, 09:22
Medlem
Citat:
Jo, det är ju en relevant fråga. Men det är nog snarare så att de som är i majoritet inte tittar inåt. De tänker att de har rätt för att de är en majoritet.

Jag är van vid att jag inte tänker som de flesta. Ibland visar historien att jag hade rätt, ibland inte.

Ja, det finns bara för eller emot. 33% bör de flesta nå upp till i alla fall.
Citera
2023-01-28, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Lmao.

Ni påstår det (eller snarare Ukraina gör det) men har inte visat någon som helst källa än "trust me bro".

Visa mig 3 klipp från Ryska gravplatser som stupat i Ukraina så kan vi börja snacka.

Gravplatser kan inte stupa.

Det finns organisationer som kartlagt bla utraderade elitregement utifrån både begravningar och social media.
Följer man nyhetsflödet har man sett det. Har man missat bör man läsa på litet.
Citera
2023-01-28, 09:30
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ja. Jag tror där var 4 faktorer:
1) Han upplevde tydligen alternativet, att inte agera, som sämre.
2) Och så tror jag han missbedömde västs stöd. Dvs villighet att offra sin ekonomi.
3) Sin egen armés styrka
4) Ukrainas performance (kanske. Eller så var det precis det han visste, att de började bli bra efter att ha tränats av Nato).

Jag lägger själv tonvikten på 2 och 1.
1. Så vad hade hänt om han inte hade agerat? Han hade en lukrativ handel med väst som år efter år sakta men säkert höjde levnadsstandarden för sina undersåtar.
Men mer vill ha mer. Krim gick så otroligt enkelt med nästintill inga reaktioner från omvärlden så Putin höjde insatserna. En liten specialoperation skulle ge honom Donbass och resten av Ukraina skulle bli en lydstat som Belarus.
2. Ja där är vi nog överrens förutom att väst uppträder enat på ett sätt som förvånar Putin och är beredd att gå väldigt långt för att stoppa honom. Som tur är verkar våra ekonomier klara sig relativt bra. Jag kollar på den el jag har köpt i januari och kan glädjas över att den inte blir högre än förra året.
Citera
2023-01-28, 09:36
Medlem
leachs avatar
Ukrainian Armed Forces kill 800 Russian invaders

approximately 125,510 (+800) military personnel
3,121 (+3) tanks
6344 (+4) armoured combat vehicles
2188 (+8) artillery systems
453 (+1) multiple-launch rocket systems
221 (+0) air defence systems
293 (+1) fixed-wing aircraft
284 (+1) helicopters
1947 (+6) operational-tactical UAVs
796 (+0) cruise missiles
18 (+0) ships/boats
5027 (+26) vehicles and tankers
199 (+0) special vehicles and other equipment
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/01/28/7386903/
Citera
2023-01-28, 09:38
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Lmao.

Att visa gravplatser är ett ganska trubbigt instrument för att räkna förluster men den här är en ganska bisarr gravplats där ryssarna i all hast har begravt många många stupade mitt i vägen.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-11396265/Chilling-video-shows-mile-mile-Russian-soldiers-graves-Luhansk-eastern-Ukraine.html

Mycket kitch, man skulle kunna tro att det var zigenare om det inte vore så många.

En annan: https://www.google.com/search?q=russian+soldiers+cemetery&rlz=1C1CHBF_svS E886SE886&oq=russian+soldiers+cemetery&aqs=chrome. .69i57.11279j0j9&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:8b8fb58e,vid:Ash2Yf524AI

Och en tredje: https://www.rferl.org/a/russia-ban-military-casualties/31887084.html
Citera
2023-01-28, 09:44
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
1. Så vad hade hänt om han inte hade agerat? Han hade en lukrativ handel med väst som år efter år sakta men säkert höjde levnadsstandarden för sina undersåtar.
Men mer vill ha mer. Krim gick så otroligt enkelt med nästintill inga reaktioner från omvärlden så Putin höjde insatserna. En liten specialoperation skulle ge honom Donbass och resten av Ukraina skulle bli en lydstat som Belarus.
2. Ja där är vi nog överrens förutom att väst uppträder enat på ett sätt som förvånar Putin och är beredd att gå väldigt långt för att stoppa honom. Som tur är verkar våra ekonomier klara sig relativt bra. Jag kollar på den el jag har köpt i januari och kan glädjas över att den inte blir högre än förra året.

1. Jag tror vi är hyfsat överens. Det som hade hänt hade varit att långsamt så hade ryska minoriteter i diverse länder runt om Ryssland assimilerats. Förr eller senare hade vitrysslands nuvarande typ av regim kanske fallit. Sen är där två scenarier. Det ena är att det hade tuffat på utan radikal förändring.

Den andra är att där blir någon form av seperatism eller inre oro i Ryssland - ungefär som där var i Ukraina 2013, men utan den etniska komponenten i konflikten. Nato ställer sig på den ena fraktionens sida. Inbördeskrig utbryter.

Putin värderar risken och magnituden av katastrofen i det sistnämnda scenariet så högt att han var beredd på krig i Ukraina för att minska risken för det. Resonerar han rätt eller fel? Jag anser att han resonerar fel eftersom en sådan process i så fall skulle vara folkets vilja, och borde få utspela sig, även om det skulle betyda att den ryska kulturen transformerades till något nytt. Men om jag varit konservativ hade jag hållit med Putin. Ska man vara lite sarkastisk så är han kanske beredd på kärnvapenkrig för att försvara hans rätt att få säga "negerbulle" eller vad de nu har för ärkeryska traditioner.
Citera
2023-01-28, 09:45
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ja, det finns bara för eller emot. 33% bör de flesta nå upp till i alla fall.

Hur når du fram till 33% ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in