2023-01-27, 21:44
Medlem
Butikerna har vad folk köper och det är skräpmat. Folk äter snabbmat som hamburgare och pizza.
Hälsofarlig skräpmat, men det vill folk äta.
Citera
2023-01-27, 21:49
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
lol kravmärkt. Sorry, men maten idag är skräp. Läste att ett äpple innehåller hälften så mycket näring som för 50 år sen. I en annan artikel var det mindre än hälften. Försökte googla men hittar bara låsta artiklar men tex denna från 2006 visar att de vet och har vetat länge men allt blir bara sämre. Istället ska de blanda i insekter i maten från och med nu.
https://www.svd.se/a/3dcb6cd9-2048-37e8-821f-4a2f687fe8a9/frukt-och-gront-har-vattnats-ur

"Exempelvis så måste man idag äta fyra morötter för att få i sig lika mycket magnesium som en morot gav 1940." https://www.algomin.se/mindre-mangd-mineraler-och-vitaminer-i-frukt-och-gront-idag-an-for-50-ar-sedan/

Det här är det stora hotet tillsammans med miljöförstöring, inte klimatbluffen som de försöker lura i folk.
Bra exempel, vad tror du Algomin har för intresse av att lägga upp en sådan text? Ansträng dig lite om du vill bli tagen seriöst.
Citera
2023-01-27, 22:03
Bannlyst
Håller med. Vår mat har blivit industri, kem-medel, vinst, låtsasmat och falska smaker.
Citera
2023-01-27, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JackArrow
Den som vill äta rätt behöver äta frukter från djupet av djungeln.

Maten är inte längre mat, om det har en innehållsförteckning så är det förmodligen ett långsamt verkande gift. Vi köper inte längre "mat", alltihop är mer eller mindre produkter som är varumärken.

https://deepstatemappingproject.weebly.com/the-healing-web.html
Jag tror på det också. Det är som någon länkade förut..allt är kontaminerat numera, det spelar fan ingen roll. Maten är skit och vattnet är skit, men alla följer ju "regelverket" så då är det bara att tuta och köra antar jag? Ingen verkar vilja göra rent vattnet och maten på riktigt. Det är som jag säger för dom har gjort det till en industri och där handlar det om pengar och inte om du mår bra eller dåligt av kontaminerat vatten
Citera
2023-01-27, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Butikerna har vad folk köper och det är skräpmat. Folk äter snabbmat som hamburgare och pizza.
Hälsofarlig skräpmat, men det vill folk äta.
Det kanske är så enklet bara. Men det blir att flytta till djungeln så man får äta riktig mat igen!
Citera
2023-01-27, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av halvapahalva
Håller med. Vår mat har blivit industri, kem-medel, vinst, låtsasmat och falska smaker.
Ja och det är helt okej att lägga ut sån mat i affärerna. Det skiter väl industrin i om någon får dålig hälsa för att dom äter deras produkter!
Citera
2023-01-27, 22:15
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Det är en del av krigsföringen mot oss.
Genom att ständigt se till att maten blir sämre och sämre, genom att subventionera socker och all annan skit, så ser man till att folket blir svaga och sjuka och därmed beroende av staten, dvs makteliten.
Ett försvagat och splittrat folk är oerhört lätt att styra.

Socker subventioneras av producenterna pga att det är beroendeframkallande. En enkel kalkyl.
Citera
2023-01-27, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Manteufel
Kom du på det nu?🤣🤣🤣
Så har det varit dom senaste 40-50 åren om du köper halvfabrikat såsom färdiga köttbullar tex!
Det slog mig när jag var ute och handlade. I en stor affär ska tilläggas. Det fanns hur mycket som helst av all låtsasmat men nästan ingen riktig mat. Och det lilla som fanns var mindre förpackningar och dubbelt så dyrt.
Citera
2023-01-27, 22:17
Medlem
Min lokala Coop profilerar sig som gröna och miljövänliga men tittar man på innehållsförteckningen på alla deras tårtor, semlor och andra sötsaker så innehåller det palmolja. Vägrar skiten!

Sen när görs en semla med palmolja 🤬🤬🤬
Citera
2023-01-27, 22:28
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaesenibotten
Du jag kan inte upplysa dig om det. Jag har bara hört att det finns några som är dåliga, men jag har ingen koll på dom själv ärligt talat. Borde ta och läsa på om det.

E-nummer är bara en innehållsförteckning för enklare hantering av de olika ämnena.
Ja det finns så klart dåliga ämnen men alla är inte det och det är inte alla E-nummer som hamnar i livsmedel. Det är bara idiotiskt att tro att bara för att ett livsmedel innehåller ett E-nummer så är det per automatik dåligt.

E-406 t.ex. är inte dåligt. Säljs i hälsokostbutiker och du kan använda det istället för animaliskt gelatin om du vill göra veganskt godis.

E 406 - Agar

Framställs ur vissa rödalger (Rhodophy-ceae).
Förtjocknings- och stabiliseringsmedel.
Får användas utan mängdbegränsning till de flesta livsmedel, dock inte mer än vad som behövs.
Får inte användas till gelégodis i minibägare.

Godis:
https://passionforhalsa.se/nyttigt-gelegodis-med-agar-agar

Här kan du se olika E-nummer:
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sok-e-nummer
Citera
2023-01-27, 22:34
Medlem
Laga din egen mat jävla idiot. Från grunden. Och börja producera egen mat. Lata och snåla fanskap.
Citera
2023-01-27, 22:42
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaesenibotten
Är det ngn mer som lägger märke till att nästan all mat i affärerna är låtsasmat? Det är alltid ngn skum innehållsdeklaration med skumma tillsatser som är ohälsosamma. Och det lilla utbudet med riktig mat som finns är dubbelt så dyrt och man får mindre i förpackningarna. (Den KRAV-märkta)

Vad är det som händer med maten?
Varför blir vi lurade att äta låtsasmat?
Varför känns det som att dom förvandlar maten till ngn slags industri?
Var länge sedan jag upptäckte. Lagar allt med naturliga råvaror och tittar inte åt fabrikanternas smörja. Läskigt att läsa vad som står och oftast är texten så liten på godishyllan så man måste ha dubbla förstoringsglas för att avläsa kemikalierna. Folk kan ju inte ens riva en brödbit och göra sitt eget ströbröd. Listan kan bli lång.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-01-27 kl. 22:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in