2023-01-27, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
I panik målar du upp en bild av din argumentmotståndare som du "tror" stämmer med din världsbild..
Vad har du för konkreta bevis för din teori?, eller är det endast något du "tror" ?

När jag var yngre hade jag en annan bild av USA.
Men med åren har den bilden (tyvärr) flagnat en hel del.
Efter att ha ägnat tid åt att läsa på om amerikansk politik och alla de proxykrig de genomfört började jag få hyfsat grepp om deras agenda. Några gånger har jag tyckt det varit ok att hjälpa regimer att få bort auktoritära ledare, men USA har också ett annat narrativ, eller "mål" om man nu föredrar det..

Nu kunde man ju (äntligen) läsa t.o.m i New york times att det är fastlagt att det var påhittat att Trump skulle fått hjälp av Ryssland i valet.
Det är också bevisat att Joe Biden kände till sonen Hunters affärer i just Ukraina.
Kritiken just nu i USA är varför New york times väntade över 3 månader, till över valet innan de publicerade detta...
Jag ser med förfäran på hur USA utvecklas idag.

Jag har heller aldrig tyckt om forna Sovjet och kommunismen.
Men jag har lärt mig att rätt ska vara rätt.
Sanningen är att det första Putin gjorde när han tillträdde var att, mot allt vad oligarkerna och många i Duman trodde, var att sparka ut dessa. Putin ville ha bort korruptionen i landet. Du kan faktiskt "fortfarande" läsa detta på bl.annat Wikipedia idag.
Putin är inte ofelaktig på något sätt, men över 80% ryssar tycker han gör ett bra arbete.

Jag älskar fred.

Men som världspolitiken utformas idag är jag väldigt rädd att detta kan komma att sluta mycket olyckligt.
Både Macron och Scholtz har börjat förstå detta, vilket du kunde se i söndagens Agenda på SVT.
USA skickar miljarder dollar samt militära vapen till Ukraina.

Sanningen är att Ukraina haft en lång historia med inre stridigheter , stor korruption och terror inte minst mot befolkningen.
Man måste se situationen från en neutral plats för att förstå varför det ser ut som det gör.
Här på FB har jag tänkt tanken att det mer liknar en "fotbollsmatch" där den som kan hitta på den bästa försmädelsen vinner..

Jag är övertygad om att Ryssland inte kommer ge upp detta.
Inte minst då USA sagt upp det Ballistiska avtalet länderna hade.

Det finns bara en lösning som jag ser det: Förhandling.
Men Zelenskyj vägrar, så just nu ser det rätt mörkt ut..

Och igen inte en tanke på faktumet att Ryssland är den part som startat det här kriget eller har yttersta ansvar i att det eskalerar i Ukraina. Fint. Rysstroll.
Citera
2023-01-27, 12:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Och igen inte en tanke på faktumet att Ryssland är den part som startat det här kriget eller har yttersta ansvar i att det eskalerar i Ukraina. Fint. Rysstroll.
Har du funderat på bakgrunden till det?
Har du läst om det?
Att du använder ordet "rysstroll" bevisar din nivå...pajas
Citera
2023-01-27, 13:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Du tror att det är USA som styr Ukraina?

Förstår att korruptionsbekämpning är skrämmande för rubotar och rysstroll.
Men snälla intensivklok " korruptionsbekämpning" genom att rensa ut halva statsapparaten och personer i högsta ledningen?
Du har ända sedan februari envist tillbakavisat alla påståenden om pågående korruption i Ukraina med att det är lögner från rysstroll
Alla vet att även Zelensky är korrumperad så varför tror du han får sitta kvar?
Strax innan utrensningarna började hade USAs CIA-chef besökt Kiev samt även Boris Johnson som är personlig vän till Zelensky.
Ukraina skulle inte kunna överleva en enda dag utan deg och vapen från USA som är den i särklass största finansiären . US/UK har varit inblandade i Ukrainas statsledning ända sedan 2014.
Och du inbillar dig att de inte styr?
Citera
2023-01-27, 13:16
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
I panik målar du upp en bild av din argumentmotståndare som du "tror" stämmer med din världsbild..
Vad har du för konkreta bevis för din teori?, eller är det endast något du "tror" ?
Nej, jag har inga konkreta bevis för att min teori stämmer på alla Rysslandsvurmare på Flashback. Nej, jag har definitivt inte panik, känner mig trygg i att en stora majoritet av befolkningen i vårt land inte har samma inställning, utan väldigt gärna bidrar till Ukrainas rätt och möjlighet att försvara sig mot det ryska anfallskriget.

Citat:
När jag var yngre hade jag en annan bild av USA.
Men med åren har den bilden (tyvärr) flagnat en hel del.
Samma för mig, faktiskt... Jag hade en väldigt mycket mer blåögd bild av USA en gång i tiden.

Citat:
Efter att ha ägnat tid åt att läsa på om amerikansk politik och alla de proxykrig de genomfört började jag få hyfsat grepp om deras agenda. Några gånger har jag tyckt det varit ok att hjälpa regimer att få bort auktoritära ledare, men USA har också ett annat narrativ, eller "mål" om man nu föredrar det..
Allt USA gör är inte bra, men allt som USA gör är heller inte ont och de senaste decennierna har man, när man väl gör något, varit väldigt försiktiga för att undvika civila skador (men naturligtvis dödar även USA:s militär civila i krig, men det är på en helt annat nivå än de som Ryssland systematiskt roar sig med). Vilka mål USA har är svårt att sätta fingret på då det varierar beroende på vem som för tillfället styr.

Citat:
Nu kunde man ju (äntligen) läsa t.o.m i New york times att det är fastlagt att det var påhittat att Trump skulle fått hjälp av Ryssland i valet.
Det är också bevisat att Joe Biden kände till sonen Hunters affärer i just Ukraina.
Kritiken just nu i USA är varför New york times väntade över 3 månader, till över valet innan de publicerade detta...
Jag ser med förfäran på hur USA utvecklas idag.
Jag delar din förfäran, men den har jag haft sedan Trump tillträdde. Vad Biden och dennes son har med Rysslands angrepp på Ukraina att göra vet jag inte, i mina ögon absolut noll, men om du har tankar kring det får du gärna utveckla det.

Citat:
Jag har heller aldrig tyckt om forna Sovjet och kommunismen.
Bra. Då är vi ense om det.

Citat:
Men jag har lärt mig att rätt ska vara rätt.
Gott så, men...?

Citat:
Sanningen är att det första Putin gjorde när han tillträdde var att, mot allt vad oligarkerna och många i Duman trodde, var att sparka ut dessa. Putin ville ha bort korruptionen i landet. Du kan faktiskt "fortfarande" läsa detta på bl.annat Wikipedia idag.
Putin är inte ofelaktig på något sätt, men över 80% ryssar tycker han gör ett bra arbete.
Han gjorde en del sådana åtgärder initialt, men det var sannolikt redan då mer för att stärka sin maktposition än något annat. Ryssland har än idag en högre korruptionsnivå än Ukraina och de förefaller inte göra så mycket åt det.

Citat:
Jag älskar fred.
Jag med, men inte på bekostnad av frihet för vare sig oss eller andra (nå, med undantag av de som visat sig vara inställda på att ta andras frihet ifrån dem, som Ryssland, de kan gärna förbli isolerade från omvärlden).

Citat:
Men som världspolitiken utformas idag är jag väldigt rädd att detta kan komma att sluta mycket olyckligt.
Ja, situationen är farlig.

Citat:
Både Macron och Scholtz har börjat förstå detta, vilket du kunde se i söndagens Agenda på SVT.
USA skickar miljarder dollar samt militära vapen till Ukraina.
Det gör ju väldigt många länder, även Frankrike och Tyskland, de inser att Ryssland måste besegras.

Citat:
Sanningen är att Ukraina haft en lång historia med inre stridigheter , stor korruption och terror inte minst mot befolkningen.
Ja, historien med inre stridigheter började 2013, när en folkvald president svek folket, och det fortsatte med de av Ryssland anstiftade och försörjda utbrytarrepublikernas försök att lägga under sig land i Ukraina. Dessförinnan förekom inga inre stridigheter som jag kan dra mig till minnes.

Korruptionen är ett stort problem i Ukraina, precis som i Ryssland, men man försöker i alla fall ta tag i det och kommer säkerligen ta itu med det ordentligt så snart man inte behöver fokusera på att försöka överleva det ryska angreppet.

Terror mot befolkningen? Det låter som något som började 2014 med ovan nämnda ryskstödda utbrytarrepubliker som fördrev miljoner från Donbass och Krim, de som inte ville hamna under ryskt herravälde och kunde ta sig därifrån.

Citat:
Man måste se situationen från en neutral plats för att förstå varför det ser ut som det gör.
Här på FB har jag tänkt tanken att det mer liknar en "fotbollsmatch" där den som kan hitta på den bästa försmädelsen vinner..
Har du varit i Ryssland eller Ukraina? Jag har varit i båda och i Ukraina i såväl Donbass som Krim och innan 2014 fanns inget ont blod mellan ukrainsktalande och rysktalande och de såg sig alla som ukrainare.

Citat:
Jag är övertygad om att Ryssland inte kommer ge upp detta.
Jag tror som du, men jag är också övertygad om att de kommer att bli tvungna att lämna Ukraina.

Citat:
Inte minst då USA sagt upp det Ballistiska avtalet länderna hade.
Vilket avtal menar du? Menar du ABMT? Anti Ballistic Missile Treaty lämnade USA för 21 år sedan. Vet inte hur det har med kriget i Ukraina att göra. Putin ruttnade kanske för att det innebar att deras möjlighet att slå mot USA minskade då man själva inte har möjlighet att utveckla antirobotkapacitet motsvarande USA:s möjligheter. Känns väldigt sent att komma gråtande och börja kriga 20 senare...

Citat:
Det finns bara en lösning som jag ser det: Förhandling.
Ja, förhandlingar kommer att behövas. Jag, Ukraina och alla länder som stöder Ukraina ser dock ingen anledning till att förhandla med en ockupationsmakt innan dessa lämnat allt område de ockuperat. Så innan dess kommer inga förhandlingar att äga rum. Man kan inte låta Ryssland vinna på sin aggression helt enkelt.
Citera
2023-01-27, 13:24
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXVIIPhilip
Ryssen är alltid odugliga första året. Efter första året har de historistiskt sett ändå vunnit 50% av krigen de deltagit i. Trots usel start i alla.

Under WW-II var moderlandet invaderat av Nazister.
Sedan fick Sovjet massiv hjälp av USA materiellt.

Nu saknas motiv till att delta i kriget för gemene soldat och de får väldigt lite hjälp av Nordkorea, Vitryssland, Iran och Kina.

Ett krig idag ser annorlunda ut mot under WW-II.
Även om man kunde skönja hur viktigt stridsflyg blev redan då.

Den som härskar över skyn kan i princip inte förlora.
Citera
2023-01-27, 13:26
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Men snälla intensivklok " korruptionsbekämpning" genom att rensa ut halva statsapparaten och personer i högsta ledningen?
Kan du länka till en källa som visar på att man rensat ut "halva statsapparaten"? Det var några som fick gå, helt riktigt, och det var en god åtgärd i rättan tid. Vi ser inga liknande åtgärder i Ryssland eftersom de som styr där är helt beroende av korruptionen.

Citat:
Du har ända sedan februari envist tillbakavisat alla påståenden om pågående korruption i Ukraina med att det är lögner från rysstroll
Har jag? Nu ljuger du ju. Jag har hela tiden sagt att korruptionen i Ukraina är ett problem. Jag fortsätter säga det och jag sade det långt före 24:e februari förra året. Jag hävdade dock då som nu att man försöker göra något åt det i Ukraina medan man i Ryssland har ännu mer omfattande korruption. Min ståndpunkt styrks av diverse olika internationella korruptionsstudier.

Om du vill får du gärna visa på ett enda inlägg där jag hävdat att korruptionen inte är ett problem i Ukraina. Du kommer att misslyckas.

Citat:
Alla vet att även Zelensky är korrumperad så varför tror du han får sitta kvar?
Strax innan utrensningarna började hade USAs CIA-chef besökt Kiev samt även Boris Johnson som är personlig vän till Zelensky.
Jaså, det vet alla...? Alla vatniks, rubotar och rysstroll vet det. De vet också att han är den ende judiske ledaren som leder en armé av nazister och att han knarkar från morgon till kväll. Detta verkar de dock vara ensamma om att veta.

Citat:
Ukraina skulle inte kunna överleva en enda dag utan deg och vapen från USA som är den i särklass största finansiären . US/UK har varit inblandade i Ukrainas statsledning ända sedan 2014.
Och du inbillar dig att de inte styr?
Ja, Ukraina behöver stödet från USA och övriga väst. USA är störst bidragsgivare, men övriga väst utgör en mycket stor del av stödet. Alla ger efter förmåga och motivation. USA:s andel sett till BNP är mindre än många andra länders.

Ja, det är definitivt inte USA som styr i Ukraina. Hade det varit så så hade inte Ryssland invaderat eller ens drömt om att försöka.
Citera
2023-01-27, 13:29
Medlem
Citat:
Har du funderat på bakgrunden till det?
Har du läst om det?
Att du använder ordet "rysstroll" bevisar din nivå...pajas

Ja, det har vi och hur ni än vrider och vänder på sanningen är sanningen den att det är Ryssland som anfallit ett annat land, orsak: De vill inte närma sig eller vara en del av den ryska "sfären" trots påverkanskampanjer sedan 2014. Detta är inget som ger ryssen rätt att agera den starkes rätt och totalt omkullkasta en fungerande, fredlig omvärld samt utföra folkmord med svepskäl som kommer från sandlådan..

Ryssarna ska fan blöda och dö ut.
Citera
2023-01-27, 14:09
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Z är klämd från alla håll. Bäst vore om han drog innan han blir "suicided" av sina kompisar i Washington eller rakta skjuten av AZOV etc.

Presidenten som körde sin kampanj om fred och lurade nästan hela folket då han hade uppdrag av Washington att fortsätta kriget mot Ryssland.
Nu när det går mindre bra så hotas han av sina egna högerradikaler som på goda grunder ser sig som grundlurade då de dör i drivor, och den utlovade militära hjälpen i form av trupper och flyg från väst uteblir.
EUs ledare skickar smulor av utrangerad materiel till Ukraina då man inte vågar en fullskalig konflikt med Ryssland, dvs. man vet att det blir katastrofalt för EU om det hela eskalerar utom kontroll.
Samtidigt vill EUs ledare inte offra sina egna soldater då det skulle få den allmänna opinionen att avsätta regering efter regering.
För EU och USA är Ukrainas män inget annat än förbrukningsmateriel "expendables utan något värde, precis så cyniskt drivs detta krig där en hel nations unga män utplånas i ett krig för "någon annan".
Citera
2023-01-27, 14:22
Medlem
Jag vågar inte fråga lättkränkta svennen själv men undrar följande å min persiska grannes (56 år kvinna) nyfikenhet.
- Kommer svennen att försöka använda invandraren som kanonfoder mot sina arga kusiner ryssen ?
- Kommer svennen att placera invandrare rättvist i led , t ex svarta längst fram ?
- Kommer det att vara skillnad på en bantu svart kristen och en somalisk ståtlig muslimsk ädel man i främsta ledet ?
- I vilken ordning kommer dessa människor ihopbuntade till namnet invandrare , blattar mm att placeras ?
- För att få en rättvis placering borde väl svart invandraren få stå längst bak följt av muslimen ?
- Rike svennen och juden borde väl stå längst fram om det skall vara nån rättvis placering ?
- Följt av kurden , greken , finnen mm

Nån som har nån koll på ledförordningen överhuvudtaget ?
Citera
2023-01-27, 14:50
Medlem
Om det nu skulle bli världskrig så är vi i väst så självsäkra att vi skulle bomba skiten ur ryssland och bla bla bla. Ryssland skulle få uppbackning av länder som Kina, NordKorea, Indien. Asien i övrigt, delar av Sydamerika.
Framförallt i Asien och Ryssland sitter de med kärnvapen som skulle kunna utplåna halva europa vid ett världskrig. Vid ett världskrig äga rum så kommer det äga rum över Baltikum. VI i Sverige har ju varit så jävla korkade att vi skickat vapen till Ukraina, när vi allierat oss med USA som bombat skiten ur arabländer som Asien, enbart för att smörja sin vapenindustri samt att stärka dollarn.

Nu kommer vi inte med i NATO, och det i sig hade inte varit någon fara, om vi inte hade skickat vapen från första början. Gotland kommer vara en jävligt bra ö i detta världskrig, det ska erkännas.

Så ja blir det världskrig så kan ni räkna med att det kommer hagla känvapen över europa och bltikum, kanske tom Sverige. Nordkorea kommer skicka sina missiler mot USA, det har väntat på detta i över 70 år att få anledning att kriga mot USA. Ska vi se till befolkning så är vi i väst i underläge men ska vi se till teknik så har vi överläge. Men det kommer vara en enorm förödelse runt hela Baltikum, Ukraina och Norden som Europa.

Kriget i Ukraina är ett krig för att försvaga Rysslands ekonomi genom gas. Usa har krävt genom EU att Ukraina måste välja att förhandla med EU/USA eller Ryssland, där Zelensky nu valt att köpa råvaroroch sälja sina råvaror till EU och USA. Befolkningen i Ukraina får knappt någon vård och Zelensky med hans anhang köper mark och villor i Europa för miljardbelopp.

Ukraina har och är fortfarande det mest korrupta landet i Europa.

Jag tycker det är ironiskt för våra politiker har lagt fokus det senaste decennierna på att alla får vara en banan eller Patrik får vara Patricia, medan dessa öststater har rustat för krig. Ska bli kul och se hur feminismen slagkraft verkligen bär nu om det blir ett världskrig och allas lika värde. Det är inte varken politikers eller de rikas barn, släkt eller familjer som får åka och kriga och falla offer för detta krig. I Sverige är det du som medelsvensson som har fem års högskoleutbildning och nedåt i hiearkin som kommer få åka till fronten och falla offer för detta korrupta jävla krig som nu pågår. Om ni nu tror USA kommer rädda oss, då tror ni fel. De kommer när vi redan är utplånade och de riskeras att bli attackerade.

Att alliera sig med ett land som USA är rent hyckleri, även Turkiet. Hur i helvete kom de ens med i Nato från första början?

Svenska politiker kommer stå dr med byxorna nere nu när Turkiet inte kommer godkänna vår nato ansökan. Karma is a bitch. Ni vänstervridna idioter och högerns äckliga kapitalistiska ideologier har ställt till detta kaos som just nu pågår i Sverige. Sverige har historiskt sett varit respekterade för att vi var de enda som ifrågasatte bombandet av Irak exempelvis, för det fanns inga bevis av kärnvapen i Irak. Vi i Sverige har alltid haft skickliga politiker som löst tvister runt om i världen, men nu sitter det bara psykopater och narcissister som lurar er gång på gång. Att vi svenskar är såhär allmänt jävla korkade med tanke på hur många år vi gått i skola, för att kunna läsa oss till information, är ju skrämmande..

Ni alla som vill se Putin inför rätta i Haag för sina handlingar mot Ukraina så ska även George Bush, Bill Clinton samt Barack Obama vara det också. Så jävla många oskyldiga människoliv de har på sitt samvete är inte ens i närheten av vad Putin har.
Senast redigerad av Kalasboll 2023-01-27 kl. 15:01.
Citera
2023-01-27, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Synitize
Igen. "Aldrig igen"..

Det är bara komiskt vid det här laget. Och nu blir det "all in". Med en nuke som körsbäret på toppen av allt om vi ber snällt.
Bring that on!

Sillmjölke.
Citera
2023-01-27, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Z är klämd från alla håll. Bäst vore om han drog innan han blir "suicided" av sina kompisar i Washington eller rakta skjuten av AZOV etc.

Presidenten som körde sin kampanj om fred och lurade nästan hela folket då han hade uppdrag av Washington att fortsätta kriget mot Ryssland.
Nu när det går mindre bra så hotas han av sina egna högerradikaler som på goda grunder ser sig som grundlurade då de dör i drivor, och den utlovade militära hjälpen i form av trupper och flyg från väst uteblir.
EUs ledare skickar smulor av utrangerad materiel till Ukraina då man inte vågar en fullskalig konflikt med Ryssland, dvs. man vet att det blir katastrofalt för EU om det hela eskalerar utom kontroll.
Samtidigt vill EUs ledare inte offra sina egna soldater då det skulle få den allmänna opinionen att avsätta regering efter regering.
För EU och USA är Ukrainas män inget annat än förbrukningsmateriel "expendables utan något värde, precis så cyniskt drivs detta krig där en hel nations unga män utplånas i ett krig för "någon annan".

Så länge ryssarna dör i drivor så är det värt det, men jag förstår att när denna kullen av mönstrade ryssfittor dött i ukraina behöver putin fler till köttkvarnen och då börjar det bli jobbigt att vara ryss förstår jag. Därför så använder du det här tvärt om språket men alla kan se igenom det.

Blöd ryssjävlar, bara blöd och dö ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in