• 1
  • 2
2023-01-27, 09:22
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Jag köpte min nuvarande bil ny. De första åren hade jag den på märkesverkstaden för service. Nu har den några år på nacken och har senaste gångerna använt Mekonomen för service. Nu är det en grej som behöver lagas också. Är Mekonom en vettig verkstad? Så länge det blir bra resultat vill jag bara ha det lägsta priset. Är det någon mening att titta på andra verkstäder eller ringa runt? Svårt att jämföra priser på bilreparationer, inte så enkelt som att söka på prisjakt.nu efter en produkt. Är generellt inte särskilt intresserad av bilar annat än som fungerande transportmedel. Gillar dock att köra.

1. Hur väljer man en bra och billig verkstad för bilreparation?
2. Är Mekonomen ett vettigt val?
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2023-01-27 kl. 09:25.
Citera
2023-01-27, 09:53
Medlem
Laggiores avatar
Kort svar nej, du blir lurad.
Citera
2023-01-27, 10:10
Medlem
DraconianTimess avatar
Min erfarenhet säger att företagsskylten inte spelar någon roll om det är skit bakom den.
Det beror helt enkelt på vem som jobbar där.
Tex. Bilia lovar dyrt och heligt vilken bra kvalité de erbjuder. För det mesta är det inget problem, men jag känner till några kioskmongon som jobbar där och som du absolut inte skall lämna din bil till.
Citera
2023-01-27, 10:30
Medlem
Vad är det för bil?, gäller det Volvo så rekommenderar jag Bilab.

Mekonomen har jag både bra och dåliga erfarenheter av, men en hyffsat ny bil skulle jag aldrig lämna in där, det måste florera en hel del praktikanter och andra ej utbildade individer, sista gången jag hade en bil där så var den heldöd när jag skulle hämta den, många timmar radio hade såklart tömt batteriet, vad fan, hålla på rota i privat egendom, gör jobbet som ska göras.

Blev hänvisad komma tillbaka dagen efter, så skulle det vara fixat, jodå det stämde men när jag drog på nyckeln lät det som ett artillerianfall i Ukraina, så stängde av direkt.

Öppnade huven, och får se ett gäng hylsor, spärrskaft och lite mer ligga spridda runt hela motorn.

Så motorrelaterat nej, gäller det byte av stötdämpare, ja kanske, men priserna har väl närmat sig andra verkstäder, så varför inte välja något säkert.
Citera
2023-01-27, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Jag köpte min nuvarande bil ny. De första åren hade jag den på märkesverkstaden för service. Nu har den några år på nacken och har senaste gångerna använt Mekonomen för service. Nu är det en grej som behöver lagas också. Är Mekonom en vettig verkstad? Så länge det blir bra resultat vill jag bara ha det lägsta priset. Är det någon mening att titta på andra verkstäder eller ringa runt? Svårt att jämföra priser på bilreparationer, inte så enkelt som att söka på prisjakt.nu efter en produkt. Är generellt inte särskilt intresserad av bilar annat än som fungerande transportmedel. Gillar dock att köra.

1. Hur väljer man en bra och billig verkstad för bilreparation?
2. Är Mekonomen ett vettigt val?
Om de är bra eller inte beror helt på själva verkstaden då de drivs av enskilda, privata aktörer. Hos mig är de bra på Volvo då ett gäng Volvomekar köpte Mekonomenskyltarna och startade eget.
Men jag har jämfört priser och sätter inte mina hjul hos Mekonomen. För mig som Volvoägare blir det billigare att låta Volvo fixa bilen än Mekonomen.
Ett tips.
Jag har hittat en Kebebverkstad som är löjligt billiga och gör bra jobb. Väldigt serviceminded. Dessa anlitar jag ofta och de har även nekat mig en gång för att de inte skulle kunna fixa jobbet.
Kolla runt i ditt närområde efter fristående verkstäder och de behöver inte vara just Kebabverkstäder.
Många fristående verkstäder är ofta bildade av mekaniker som tröttnade på att bara byta stora komponenter på märkesverkstäderna.
Citera
2023-01-27, 11:48
Medlem
zoombos avatar
Som många påpekat så är detta väldigt individuellt och gäller även på andra typer av jobb där man anlitar yrkesmän. Hantverkare som snickare, rörmokare, elektriker etc kan vara väldigt bra/dåliga fast dom jobbar på samma företag så det finns inget enkelt och generellt svar på den frågan.

Jag har dock en bekant som har följande erfarenhet av en Mekonomen-ansluten verkstad: vid förfrågan om dom kunde serva bilen enligt tillverkarens rekommendationer blev svaret: självklart, vi följer alltid dessa.
När bilen så var klar och skulle hämtas ut så hade jag kollat på serviceplanen och i den stod det att det skulle bytas bromsvätska vid detta miltal/ålder. Men det var bevisligen inte gjort så jag frågade varför.
- Vi har gjort vad som behövs och ingår och vill ni ha ytterligare saker gjorda får ni beställa och betala för det fick jag då till svar i en rätt irriterande ton. Nu var det inte min bil så jag tjafsade inte vidare med honom men vid ett senare tillfälle så kollade jag fukthalten i bromsvätskan (tar 10 sek) och mätaren slog i botten!
Att dom byter olja och filter ifrågasätter jag inte men övriga punkter är jag tveksamma till att dom öht utförs så det här spädde bara på min skepsis till att många verkstäder genar i kurvorna, speciellt om kunden i detta fall var en medelålders kvinna som inte vet nåt om bilar...
Citera
2023-01-27, 11:55
Medlem
Neolitikums avatar
Mekonomen är ingen verkstadskedja, det visar var verkstaden köper in sina reservdelar från.
I paketet kopplat till Mekonomen så har de allt i ett datasystem och prissatt samma.

Det är om de säger ett pris som du ser ar standar för jobbet och är överens men kostar kanske 10.000 mer när ska hämta bilen, då fattar varför det är sämre att välja en arab än att välja en trevlig svensk gubbe i stället.

En checklista för att se till att att försäkra sig är bra.
Att gå genom att priset är fastsatt.
Att om något ändå skulle kosta extra så måste de alltid först ringa och fråga om du är okej med dig
innan de gör något.
Begär att få se samtliga gamla delar som de bytt ut så du vet att de blivit utbytta på riktigt.

Det gäller även en service. Står det 6 tändstift. Då ska de visa alla de sex som de bytt ut, annars inga pengar.

En riktig jävla turk kanske inte vill ge dig bilnyckeln innan du betalar extrajobbet som du vet är en blåsning.
Då ska man ringa polisen framför turken och inte jiddra tillbaka.

Äg situationen och låt inte ens turken göra annat än ge dig bilnycklarna.
Extra kostnaden får tingsrätten avgöra säger du och turken fattar att det är kört att lura just dig.
Citera
2023-01-27, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Mekonomen är ingen verkstadskedja, det visar var verkstaden köper in sina reservdelar från.
I paketet kopplat till Mekonomen så har de allt i ett datasystem och prissatt samma.

Det är om de säger ett pris som du ser ar standar för jobbet och är överens men kostar kanske 10.000 mer när ska hämta bilen, då fattar varför det är sämre att välja en arab än att välja en trevlig svensk gubbe i stället.

En checklista för att se till att att försäkra sig är bra.
Att gå genom att priset är fastsatt.
Att om något ändå skulle kosta extra så måste de alltid först ringa och fråga om du är okej med dig
innan de gör något.
Begär att få se samtliga gamla delar som de bytt ut så du vet att de blivit utbytta på riktigt.

Det gäller även en service. Står det 6 tändstift. Då ska de visa alla de sex som de bytt ut, annars inga pengar.

En riktig jävla turk kanske inte vill ge dig bilnyckeln innan du betalar extrajobbet som du vet är en blåsning.
Då ska man ringa polisen framför turken och inte jiddra tillbaka.

Äg situationen och låt inte ens turken göra annat än ge dig bilnycklarna.
Extra kostnaden får tingsrätten avgöra säger du och turken fattar att det är kört att lura just dig.

Bra tips!

Mekonomen har överlag dåligt rykte. Men jag skulle säga att om man har en äldre bil och bara ska göra ett simpelt jobb, så funkar det bra med icke auktoriserad verkstad. Men med en nyare bil så lämnar jag hellre in på auktoriserad verkstad. Men oavsett auktoriserad eller ej skadar det inte att kolla upp den😇
Citera
2023-01-27, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Min erfarenhet säger att företagsskylten inte spelar någon roll om det är skit bakom den.
Det beror helt enkelt på vem som jobbar där.
Tex. Bilia lovar dyrt och heligt vilken bra kvalité de erbjuder. För det mesta är det inget problem, men jag känner till några kioskmongon som jobbar där och som du absolut inte skall lämna din bil till.
Exakt, tänk att det ska vara så svårt att förstå
Citera
2023-01-27, 15:17
Medlem
sackblabbaths avatar
Mekonomen i Sävedalen satt in rostiga stötdämpare på bilen. Sedan upptäcktes detta när bilen lämnades in på Renault i Frölunda. Hade ingen aning om det. Sätta in rostiga stötdämpa är ju skojeri
Citera
2023-01-27, 23:11
Medlem
Gör dig en egen uppfattning: https://se.trustpilot.com/review/www.mekonomen.se
Citera
2023-01-28, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benkebunke
Gör dig en egen uppfattning: https://se.trustpilot.com/review/www.mekonomen.se

På vilket sätt tycker du man skulle få en bra bild av hur bra/dålig ett företag/kedja är genom att läsa på den sidan…?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in