2023-01-26, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Det är nog redan i bruk. Kommer flygande bårar när hästtransporterna blir skrämda.

Hela klippet om hästtransporter.
https://www.youtube.com/watch?v=_Tawm9PPlbc

Haha. Ett gott skratt förlänger kriget. (YT- länken.
Citera
2023-01-26, 11:17
Medlem
ReijoHervonens avatar
Kreml har nu svarat på västs beslut att skicka tanks.

Svaret lät ungefär så här:

"Uuu-huuu-huuu! Respektera mig, frukta mig! Jag är liten men jag har kärnvapen! Uuuhhuuhuhuuu. Om ni skickar tanks kommer jag att nuka er! uuuuuh! Precis som jag nukade er när ni skickade alla andra vapensystem som jag förbjöd! Frukta mig, respektera mig! Alla er tanks kommer att brinna! Till och med långt före dom anländer till Ukraina! Respektera mig "
- Vladolf Pootin
Citera
2023-01-26, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmera
Pentagon bedömer att de inte har några extra Abrams i sitt lager, att alla är i aktiv tjänst, för vårt eget nationella säkerhetsförsvar.

Och även om det fanns överskott (reserv) av stridsvagnar, skulle processen att få dem till Ukraina för att förbereda dem för användning av ukrainarna, för att utbilda ukrainarna, sätta alla delar och förnödenheter på plats, ta många månader i alla fall.
Uttalandet gavs av Vita Husets presstalesman och f.d. rådgivare till Pentagon, överste John Kirby 25.01.2023.
Det här uttalandet gav lite signaler att amerika är rätt ovilliga att skicka Abrams eftersom Eu länder nu meddelat att de skickar sina Leopards och andra tankers.
(Jag tänker inte gå in I nån dialog vad uttalandet innebär i praktiken)

Har du en länk eller är det något du hittar på eller du kanske har feltolkat.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
OK det behövs nog mer. Det som talar emot Ryssland nu är dom enorma förlusterna.

En invasionsarmé kan inte ta så stora förluster.
Tysklands nye försvarsminister Pistorius har nu fått på sig uniform och utlovar leverans av Leo2 till UAF i mars. Hoppas fan Polen är snabbare då!

https://twitter.com/Tendar/status/1618553297346129920
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Såsom jag förstår ryssarnas resonemang menar de att om inte Ryssland anfallet så hade Ukraina gjort det. Med tanke på hur mycket amerikansk närvaro det varit Ukraina de senaste åren och sabotagen med gasledningarna samt viljan att ansluta sig till Nato kan man ha ha en viss förståelse för att ryssarna resonerar på det viset.
Ett militärt anfall mot Ryssland har aldrig funnits på någons karta. Det är en helt absurt idiotisk ide.

Problemet för Ryssland är att liberala västländska ideal kryper närmare. Ukraina gjorde tydliga steg mot en riktig demokrati och gjorde sig av med ledare som Ryssland betalat för på löpande band. Även Vitryssland var mycket nära att avsätta sin diktator. Det finns en hel hög med gamla sovjet stater som också skulle kunna falla för folkligt tryck. Det skulle även kunna hända i Ryssland.

Hotet är inte militärt utan det växande trycket för demokrati.
Citera
2023-01-26, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Om man lägger ihop allt som strömmar till blir det ändå inte så fjuttigt.

Nu sitter också Canada och förbereder för att kunna skicka 10 st Leopard. Det har vi inte räknat med för det kom som en oväntad nyhet.

Jag tror faktiskt ändå mer på dom bepansrade stridsfordonen. Som typ CV-90 och Bradley och den där AMX....från Frankrike.

Problemet för Ukraina är nog att man har för lite flyg. Hoppas att beslut om F16 kommer snarast.
f16 är något helt annat det tar mycket lång tid och utbilda stridspiloter. Ukraina kommer antagligen ha vunnit kriget redan innan man kan ta dom i drift
Citera
2023-01-26, 11:24
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du skriver "Det är ett scenario skapat av den ryska staten och det är inte folkviljan som styr, utan det är en ren invasion som man försökt dölja genom att låtsas som att det finns separatister och omröstningar."

Det är enligt Plutanova (och mig) inte ett scenarie skapat av den ryska staten.
Det finns seperatister, det är inget som man låtsas. Dock är "seperatister" lite en misnomer, de flesta hade inget emot att leva i ett Ukraina som fungerade som det gjorde 2013. De är ute i ett "damage reduction" scenarie. Vad gör vi nu när väst kapat vår regering och sett till att vår fiende styr media och militären?
Du har fel på alla punkter. Både konflikten i Krim och Donbass är skapat av ryska staten. Det är dumheter att det är folkviljan i dessa områden som styrt och det fanns knappast någon föreställning om att väst kapat deras regering, innan den ryska diktaturen skar av tillgången till information från väst och ersatte med sina egna propagandakanaler. Folkviljan hos ukrainare är knappast att tvångssälja sina hus till ryssar och tvingas flytta.
Du behöver sluta att vara en megafon för den ryska diktaturens desinformation.
Citera
2023-01-26, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Såsom jag förstår ryssarnas resonemang menar de att om inte Ryssland anfallet så hade Ukraina gjort det. Med tanke på hur mycket amerikansk närvaro det varit Ukraina de senaste åren och sabotagen med gasledningarna samt viljan att ansluta sig till Nato kan man ha ha en viss förståelse för att ryssarna resonerar på det viset.

Skulle Ukraina haft planer på att anfalla kärnvapenmakten Ryssland? Va? Det finns noll realism i detta. Har Ukraina någon sorts death wish? Däremot kan man förstå om Putin bävade för Ukrainas bestämda vilja att tillhöra västvärlden. En sådan utveckling riskerade ju att visa för för ryska medborgare hur dysfunktionellt deras eget Russkie Mir är vilket onekligen skulle ha inneburit stora problem för Putler.

Har du även förståelse för Putins resonemang om att Ukraina inte har rätt att existera som eget land och att landet rätteligen tillhör Ryssland?
Citera
2023-01-26, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Länk till vem som vann första rundan i Donbass-presidentvalet 2019: https://imgur.com/a/mUZMpaA

Jag kommenterade på mitt fel i ett annat inlägg, inte till dig.

Nu visade du att du har rätt. Men vad bevisar det? Att en kandidat som stöder nuvarande regimen vann i den delen.
Vad jag sett har du inte visat att han som person på något sett stöder en delning av Ukraina? Tvärt om då han är delaktig i nuvarande Ukraina och stöder sittande parlament och precident.

Men det var ju bra att du kunde erkänna att han inte blivit förbjuden att driva politik. Som du var tydlig med i ditt tidigare inlägg.
Citera
2023-01-26, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Tysklands nye försvarsminister Pistorius har nu fått på sig uniform och utlovar leverans av Leo2 till UAF i mars. Hoppas fan Polen är snabbare då!

https://twitter.com/Tendar/status/1618553297346129920
Enda sättet det kan bli snabbare än in i april är att Polen skickar sin egen militär som besättning.
De kan ju skriva ut sig från den polska militären och anmäla sig som frivilliga in i den Ukrainska dito.
Men då leker man nog mer än bara med elden.
Allt jag läst så är det minimi 8 veckor för att utbilda ny besättning för en Leo (och då med god erfarenhet av ryska tanks) .
Utbildningen kan t.o.m. minimeras till 6 veckor ifall personen har akademisk utbildning.

Utanför ämnet; Flera rapporter (inofficiella förstås) om hur ukrainska polisen haffar unga män på gatorna och "kastar" in dom i bilarna. Någon som vet mera?
Senast redigerad av jagvetmera 2023-01-26 kl. 11:35.
Citera
2023-01-26, 11:26
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Du har fel på alla punkter. Både konflikten i Krim och Donbass är skapat av ryska staten. Det är dumheter att det är folkviljan i dessa områden som styrt och det fanns knappast någon föreställning om att väst kapat deras regering, innan den ryska diktaturen skar av tillgången till information från väst och ersatte med sina egna propagandakanaler. Folkviljan hos ukrainare är knappast att tvångssälja sina hus till ryssar och tvingas flytta.
Du behöver sluta att vara en megafon för den ryska diktaturens desinformation.

Du klippte bort vad jag skrev om folkvilja.
Citera
2023-01-26, 11:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag fattar inte vad den där Stefan Soxbo (är det ens ett namn?) på Expressen fick "får bara användas i försvarssyfte" i från? För detta kommunicerades inte alls av Macron själv. Vad som sades var följande:

Rien n’est exclu. À apprécier selon 3 critères:
-qu’elle ne provoque pas une dynamique escalatoire
/ "det får inte leda till eskalering"
-que les chars soient réellement efficaces aux Ukrainiens / "ukrainarna måste kunna behärska kärrorna"
-qu’elle n’affaiblisse pas nos capacités propres de défense / "leveransen får inte försvaga vår egen förmåga"

Punkt två och tre är ju entydiga: det är ingen idé att skicka vagnarna om inte ukrainarna begriper sig på dem och kan använda dem effektivt, samt leveransen får inte vara så omfattande att Frankrikes egen försvarsförmåga hotas.

Det handlar alltså om vad punkt ett betyder med sin referens till "eskalering". När detta ord nämns i fransk debatt handlar det om att andra länder dras in i konflikten eller att kriget övergår från ett konventionellt krig till ett kärnvapenkrig. Det handlar alltså INTE om att ukrainarna skulle kunna använda Leclerc offensivt. Frankrike vill dock inte att de ska användas för att gå in i det egentliga Ryssland och delta i en (hypotetisk) pansarkil i riktning Kursk eller Rostov. Däremot kan de mycket väl användas för att återta de områden som Frankrike betraktar såsom ukrainska, dvs de fyra annekterade oblasten - och Krim.

Mycket bra, tackarrr!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in