2023-01-26, 00:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmera
Tack för frågan.
Saken gällde att jetmotordrivna Abram tanksen är mycket servicekrävande och mer komplexa än exempelvis Leoparderna. Tar långre tid att utbilda besättning.och kräver ett "servicenät" som inte byggs upp i all hast.
Sen finns det inte heller, enligt Kirby, nån reserv av Abrams att ta av. Som jag förstod det kommer dom inte att finnas Inom nära framtid (kanske sommaren) Jag fick lite den uppfattningen att amerika har inte alls nu nån brådska eftersom leoparderna kommer rätt snabbt att finnas hos ukrainka armeen....till våren.
Du kan väl fråga din expert Kirby hur USAs 2500 aktiva + 3700 i förråd inte är någon ”reserv”. Planerar USA också en invasion av ett grannland? https://en.m.wikipedia.org/wiki/M1_Abrams
Citera
2023-01-26, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ja, alla förstår nog att du är lågbegåvad. Jag vill bara påminna dig om att den här tråden handlar om Rysslands övergrepp i Ukraina och inte din eventuella begåvningsproblematik.

Du skrev:

På vilket sätt menar ni ryssar att Nato är ansvariga?
Du måste förstår att Ryssar är så cuckade efter decennier av inhemsk förföljelse att dom tycker att alla som inte sätter sig på knä och särar på skinkorna som dom själva gör är landsförrädare.
Varför kan vi inte alla bli knullade av Putin tänker dom...
Citera
2023-01-26, 00:06
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Du har säkert rätt. Men vad ska Putin göra med den stora offensiva styrka han nu bygger upp? Enligt uppgift bogserar han sina fem T-14 Armata dit. Det är ingen liten sak eftersom det blir en stor prestigeförlust när de fastnar i leran och behöver köras därifrån med bärgningsbil.
Enligt min åsikt så är det helt osannoilikt att ryssen skulle försöka sig på en offensiv utanför nuvarande slagfält. Även om de skulle mobilisera fler soldater så finns det ändå inga vapen kvar att utrusta de med. Röda Armén kommer ju ingenstans ens utmed nuvarande front så hur skulle de kunna göra det på en helt ny?? De ryska trupperna i Belarus tror jag bara är till för att inta Belarus som en typ av tröstpris för misslyckandet med Ukraina.
Citera
2023-01-26, 00:08
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Putin har haft åtta år på sig att flytta om folk så att det är ryssar som röstar i omröstningen. Om Litauen skulle ockupera Kaliningrad, skicka alla ryssar till Ryssland och flytta dit litauer – vad tror du då att utgången skulle bli i en folkomröstning?
Tänk lite på det där och återkom med en rejäl ursäkt för att du är så konspiratorisk och korkad.
Kommentar: psychic fick vila upp sig en vecka i utvisningsbåset men han är tillbaka med exakt samma prat om folkomröstningar och förhandlingar. Bäst att vika sig för Ivan så slutar han säkert bråka. Och det är förresten tydligen bra att ha konkurens till en försvarallians med Europas demokratier. Kina räcker, skulle man kunna tycka.

En sak förändras heller aldrig: folkomröstningarna skall alltid ske i grannländerna, aldrig i själva Ryssland. Det är aldrig aktuellt att t.ex. de etniskt/religiöst helt avvikande tjetjenerna skall kunna få självständighet (De bombar man till grus i stället). Eller Dagestan. Eller de där öarna norr om Japan som man ockuperar sedan WWII.
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-01-26 kl. 00:25. Anledning: stavning…
Citera
2023-01-26, 00:13
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Han påstås ha 100 000 man redo för en offensiv kvar för övriga har han förstärkt fronterna i Kremmina och andra staden där uppe med. Om Ukraina kan nöta ned alla ryska anfallstrupper ett par månader till kanske de sista 100 000 reserverna måste till bara för att förstärka upp de nuvarande fronterna. Då blir det ingen storoffensiv. Vi får se. Det måste nog också bli antingen stark kyla eller vänta tills våren när det torkar upp.

Ja, det är väl lite oklart än hur mycket Ryssland utbildar "där bak" efter sin tidigare mobilisering. Hursom.., en ansenlig mängd soldater är det...och de skall ju ha fått en lite längre utbildning än de 2-3 veckor som kanonmaten fått. De ukrainska linjerna kommer att bli testade.., hårdare..

Hoppas här att Ukraina spelar "the long game". Inte håller envist något ställe till sista man och patron till ett stort pris. Tiden är i Ukrainas favör som jag ser det, låt ryssarna göra bort sig/bli för ivriga och slå tillbaka då.., som bekant så är Ryssland svaga på logistiken..
Citera
2023-01-26, 00:13
Moderator
-Info-s avatar
Det går 10 ryska soldater på varje ukrainsk soldat, i detta frontavsnitt. Men de ukrainska soldaterna håller emot ändå. En stor del av det numerära övertaget består av Wagners kanonmat. Deras uppgift är att rusa fram och dö. Och det gör de också:

Citat:
According to the officers of this armored unit, the balance of forces in the area is currently about 10 Russian soldiers to one Ukrainian. Along this section of the front, the Ukrainian soldiers are mainly facing members of the Wagner Group, a private force that has recently been recruiting inmates from Russian prisons.

At Bakhmut and Soledar, Russian and Ukrainian forces' positions are very close together, said Oleh, one of the commanders. Time and again, the soldiers are engaged in hand-to-hand combat, he said. "We can even hear the enemy commanders' orders."

Like everyone here, Ihor, a 40-something infantryman, was clearly exhausted. "The Ukrainian military is fighting at the very limits of human strength," he said, adding they have no chance to sleep. They are under fire, day and night, continuously attacked by the Russian infantry.

Small groups of 10-15 Russian soldiers move "in waves" towards the Ukrainian positions, right into the crossfire from the Ukrainian trenches, said another officer.

"We shoot, they die -- there are piles of bodies on the field. Then the next group comes," the officer said. "They don't even help their wounded, they just keep moving toward us.

https://www.msn.com/en-us/news/world/ukrainian-tank-unit-fights-russians-exhaustion-and-the-cold/ar-AA16K0Ru
Citera
2023-01-26, 00:18
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Enligt min åsikt så är det helt osannoilikt att ryssen skulle försöka sig på en offensiv utanför nuvarande slagfält. Även om de skulle mobilisera fler soldater så finns det ändå inga vapen kvar att utrusta de med. Röda Armén kommer ju ingenstans ens utmed nuvarande front så hur skulle de kunna göra det på en helt ny?? De ryska trupperna i Belarus tror jag bara är till för att inta Belarus som en typ av tröstpris för misslyckandet med Ukraina.
Jag tror absolut inte att Ryssland kommer försöka ta över Belarus. De har inte kapacitet till ett nytt krig, och de har i praktiken redan Belarus genom att Lukasjenka sover i Putins säng.
Din tanke att Ryssland satsar på att förstärka existerande fronter är säkert helt rimlig. Jag tippar dock på att de försöker sig på en offensiv någonstans för att flytta ukrainarnas uppmärksamhet från frontlinjerna.
Citera
2023-01-26, 00:22
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar: psychic fick vila upp sig en vecka i utvisningsbåset men han är tillbaka med exakt samma prat om folkomröstningar och förhandlingar. Bäst att vika sig för Ivan så slutar han säkert bråka. Och det är förresten tydligen bra att ha konkurens till en försvarallians med Europas demokratier. Kina räcker, skulle man kunna tycka.

En sak förändras heller aldrig: folkomröstningarna skall alltid ske i grannländerna, aldrig i sjölva Ryssland. Det är aldrig aktuellt att t.ex. de etniskt/religiöst helt avvikande tjetjenerna skall kunna få självständighet (De bombar man till grus i stället). Eller Dagestan. Eller de där öarna norr om Japan som man ockuperar sedan WWII.
Mycket bra formulerat. Jag har egentligen inget att kommentera utan lyfter på hatten för en skarpsynt sammanfattning. Rättstavat dessutom, vilket börjar bli ovanligt här med alla ryssar som förmedlar Kremls desinformation i tråden.
Citera
2023-01-26, 00:23
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennebabbian
mer tragiskt är att merparten av svenskar stöttar nazisterna i ukronazistan. och vill se mer mördande av civila genom att ge Ziegheilensky mer vapen och blanda in oss i ett krig som kan sluta med att usa mördar 100 miljontals civila människor med kärnvapen, de har gjort det förr varför inte igen?

De enda som mördar civila i stor skala är Putin och hans mördararmé.

Ibland dödas de civila direkt. Ibland torteras de först.
Citera
2023-01-26, 00:24
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

En sak förändras heller aldrig: folkomröstningarna skall alltid ske i grannländerna, aldrig i sjölva Ryssland. Det är aldrig aktuellt att t.ex. de etniskt/religiöst helt avvikande tjetjenerna skall kunna få självständighet (De bombar man till grus i stället). Eller Dagestan. Eller de där öarna norr om Japan som man ockuperar sedan WWII.

Exakt

Kaliningrad fd Königsberg bör genast lämnas tillbaka till Tyskland.

En del områden i Sibirien bör även erbjudas möjligheten att rösta om de vill tillhöra Ryssland eller Tyskland. Finns ju massor av områden i Ryssland som bör erbjudas röstning avseende tillhörighet.

https://www.gu.se/nyheter/tyska-spraket-har-hog-stallning-bland-rysslandstyskar-i-sibirien
Citera
2023-01-26, 00:24
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Jag tror absolut inte att Ryssland kommer försöka ta över Belarus. De har inte kapacitet till ett nytt krig, och de har i praktiken redan Belarus genom att Lukasjenka sover i Putins säng.
Din tanke att Ryssland satsar på att förstärka existerande fronter är säkert helt rimlig. Jag tippar dock på att de försöker sig på en offensiv någonstans för att flytta ukrainarnas uppmärksamhet från frontlinjerna.

Som jag ser det så måste Putin på offensiven. Han är slut om detta bara "tuggar på" år, efter år. Han måste även få slut på det i år.

Det hela skulle ta någon vecka, och bli hans kröning som en modern tsar. Det hela har blivit till en mardröm som inte tar slut. F-n, t.o.m tyskarna verkar ha vaknat ?
Citera
2023-01-26, 00:28
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennebabbian
mer tragiskt är att merparten av svenskar stöttar nazisterna i ukronazistan
Din svenska är näst intill obegriplig, men jag tolkar det som att du tycker det är ledsamt att Sverige hjälper ukrainska kvinnor och barn från att bli våldtagna och mördade av ryska män? Om du är rysk pedofil och våldtäktsman så förstår jag varför du vurmar så för ryssens rätt att mörda och våldta i Ukraina. Men annars är det obegripligt varför du vill att unga ukrainska flickor ska våldtas och sedan skjutas i huvudet och begravas i massgravar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in