Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Det är lite svårt att diskutera med dig för du skriver en massa saker som jag inte sagt (det sista, fetade).
Jag tror inte det blir bättre i sig självt i östra Ukraina av att Ryssland tar över delar vad det gäller frihet och demokrati. Däremot får befolkningen det bättre av att nuvarande majoriteten vill vara ryska.
Jag förstår hur du tänker. Du tänker att när kriget är slut så kommer östra Ukraina och Krim, om Zelensky är segerrik, också att demokratiseras. Så allt annat lika får de det bättre där, eftersom de kommer leva under demokrati.
Jag tror att det blir en stor flykt. Så miljoner människor (som du tror demokratiseras) kommer pressas in i Ryssland. De får inte demokrati, och deras lidande blir stort. Kvar blir så klart en del av befolkningen; den pro-urainska minoriteten som inte flytt redan, och de som är apolitiska och pragmatiska, och inte kan eller vill fly. För dem får du en kanske en vinst. Men det är ett högriskprojekt. En intressant diskussion är hur stor procentchans det är att den delen av befolkningen når t ex polsk nuvarande standard om 15 år. Samt hur många de är.
Jag skulle gissa att vi talar om kanske 1,5 miljon människor max som blir kvar. Och att chansen att det lyckas är 30%, samt 20% chans att det blir "halvlyckat" (dvs bättre än det är i Ryssland, men sämre än nuvarande Polen) i den delen av landet. Saker som sänker chansen är att Ryssland så klart kanske destabiliserar regionen på olika sätt, samt Ukrainas usla track record.
Det är bara en utgångspunkt för diskussion, det är säkert hög felmarginal.
Oavsett om de flyr eller pressas in i Ryssland!?
Du menar alltså att även de som flyr självmant och de som tvingas till Ryssland får det sämre! Tack för den bekräftelsen...
Jag är inte intresserad av en personlig vinst såsom Du uttrycker det, vinsten tillhör folket i Ukraina och den räknas i frihet från ryssens förtryckarvälde.
Dina övriga utfallsberäkningar är, om möjligt, mer empatilösa än alla dina tidigare!
Bra att Du verkar inse att Ryssland är destabiliserande på
alla sätt, hade Du inte varit så infantilt enögd kanske Du även noterat Rysslands urusla "track record".
Hur ser Du på att Svenskar idag utmålas som satanister i rysk stats-TV?
Känner Du igen det från någon annan händelse i närtid?