2023-01-25, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Han låter positiv, hoppas han får rätt. Undrar hur det kommer sluta med den ryska ockupationen? En plötslig kollaps och alla åker hem eller ett utdraget tillbakadragande under månader?

När vi krossat ryska armén så köper vi gas från Ukraina istället. Rören finns redan, fyndigheterna är kända och kan utvinnas så fort det blir fred.

De lurar dem nog. Säger att det är säkert där och ger dem en flaska vodka.

Ukraina får gasen från Ryssland .
Citera
2023-01-25, 22:36
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är lite svårt att diskutera med dig för du skriver en massa saker som jag inte sagt (det sista, fetade).

Jag tror inte det blir bättre i sig självt i östra Ukraina av att Ryssland tar över delar vad det gäller frihet och demokrati. Däremot får befolkningen det bättre av att nuvarande majoriteten vill vara ryska.

Jag förstår hur du tänker. Du tänker att när kriget är slut så kommer östra Ukraina och Krim, om Zelensky är segerrik, också att demokratiseras. Så allt annat lika får de det bättre där, eftersom de kommer leva under demokrati.

Jag tror att det blir en stor flykt. Så miljoner människor (som du tror demokratiseras) kommer pressas in i Ryssland. De får inte demokrati, och deras lidande blir stort. Kvar blir så klart en del av befolkningen; den pro-urainska minoriteten som inte flytt redan, och de som är apolitiska och pragmatiska, och inte kan eller vill fly. För dem får du en kanske en vinst. Men det är ett högriskprojekt. En intressant diskussion är hur stor procentchans det är att den delen av befolkningen når t ex polsk nuvarande standard om 15 år. Samt hur många de är.

Jag skulle gissa att vi talar om kanske 1,5 miljon människor max som blir kvar. Och att chansen att det lyckas är 30%, samt 20% chans att det blir "halvlyckat" (dvs bättre än det är i Ryssland, men sämre än nuvarande Polen) i den delen av landet. Saker som sänker chansen är att Ryssland så klart kanske destabiliserar regionen på olika sätt, samt Ukrainas usla track record.
Det är bara en utgångspunkt för diskussion, det är säkert hög felmarginal.

Oavsett om de flyr eller pressas in i Ryssland!?
Du menar alltså att även de som flyr självmant och de som tvingas till Ryssland får det sämre! Tack för den bekräftelsen...
Jag är inte intresserad av en personlig vinst såsom Du uttrycker det, vinsten tillhör folket i Ukraina och den räknas i frihet från ryssens förtryckarvälde.
Dina övriga utfallsberäkningar är, om möjligt, mer empatilösa än alla dina tidigare!

Bra att Du verkar inse att Ryssland är destabiliserande på alla sätt, hade Du inte varit så infantilt enögd kanske Du även noterat Rysslands urusla "track record".

Hur ser Du på att Svenskar idag utmålas som satanister i rysk stats-TV?
Känner Du igen det från någon annan händelse i närtid?
Citera
2023-01-25, 22:38
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Så borde man göra ja. Det sjuka är ju att ingen erbjuder Putin det. Och det är för att de tror Ryssland skulle vinna en sådan omröstning.
Putin har haft åtta år på sig att flytta om folk så att det är ryssar som röstar i omröstningen. Om Litauen skulle ockupera Kaliningrad, skicka alla ryssar till Ryssland och flytta dit litauer – vad tror du då att utgången skulle bli i en folkomröstning?
Tänk lite på det där och återkom med en rejäl ursäkt för att du är så konspiratorisk och korkad.
Citera
2023-01-25, 22:43
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmera
Lyssnade min vana trogen på White House press briefing med John Kirby -(och Karen Jeanne Pierre)
Tack vare Kirby blev det lite intressantare än vanligt)
Kortaste möjliga sammanfattning:
Det kommer att räcka långe innan qmerikanska tanksen kommer att finnas på slagfältet.
Men en rätt underhållande kommentar på en fråga var att Abram tanksens ukrainska besättning kommer absolutut inte skolas på Ukrainsk mark.
Detta är sålunda beviset på att Nato inte är indraget i kriget 🤡(min egen kommentar) .

Lite senare i en CNN intervju med resonabla Richard Haas , president, council of foreign affairs in USA.
Enligt honom är det en tidsfråga när parterna sätter sig vid förhandlingsbordet och på diplomatisk väg kommer till en fredsuppgprelse.
CNN reportrarna blev lite till sig när R.H. -inte ville utlova en ukraisnk seger.
Det här går helt enligt det förlopp som även jag tänkt att är slutet på kriget, men det kan ta tid.
Så här tror jag de flesta tänker som sitter på makten och insikten och som är inkomna i saken. Sen har vi på andra sidan alla krigsflummissar.

Vad betyder den här meningen?
Citera
2023-01-25, 22:43
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Så borde man göra ja. Det sjuka är ju att ingen erbjuder Putin det. Och det är för att de tror Ryssland skulle vinna en sådan omröstning. Och som Auric var inne på, farlig precedens. Ska man göra så också i Taiwan, Katalonien, och Kurdistan? Ditt förslag skulle ha miljarder anhängare globalt, men eliten säger nej i många länder.
Alltså, du är f-n i mig fullständigt pantad i blocket .

Man kan inte tvinga på Ukraina en omröstning vilket land vissa regioner vill tillhöra, och definitivt inte under de förhållanden som rådde , där ryzzland ju hade soldater och krigsmateriel på plats.
Citera
2023-01-25, 22:44
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Jag förstår hur du tänker. Du tänker att när kriget är slut så kommer östra Ukraina och Krim, om Zelensky är segerrik, också att demokratiseras. Så allt annat lika får de det bättre där, eftersom de kommer leva under demokrati.

Jag tror att det blir en stor flykt. Så miljoner människor (som du tror demokratiseras) kommer pressas in i Ryssland. De får inte demokrati, och deras lidande blir stort.

De ryssar som Putin flyttat dit får såklart flytta hem igen. Ukraina har visat att de är en stabil och välfungerande demokrati. Ukrainare i östra Ukraina kommer naturligtvis snabbt välkomnas in i den ukrainska gemenskapen som vägrats dem sedan Putins invasion 2014. När Putins våldtäkter och övergrepp mot den ukrainska civilbefolkningen upphör, kommer Ukraina välkomnas in i EU. Med EU-medel kommer hela Ukraina, och kanske särskilt de östra delarna, snabbt rustas upp. I EU-gemenskapen kommer Ukraina att blomstra.
Citera
2023-01-25, 22:49
Medlem
Sgt.Blands avatar
Kan detta vara sant tro? Ryssens svar mot Abrams och Leo är *trumvirvel* T34??!!

https://t.me/Donbas_Operativniy/24632
Citera
2023-01-25, 22:54
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ett land på +80 miljoner skickar 14 tanks
Ett land på 10 miljoner skickar 50 tanks

Har Sverige hybris eller?

Vi skickar i nuläget 50 stridsfordon inte stridsvagnar. Så nej - ingen hybris så du kan slappna av.
CV90 närmare bestämt - har inte sett några uppgifter på vilken typ men antar att det kan vara en mix av infanteristöd och enstaka luftvärn.

Tanks är för övrigt ett förlegat och otydligt uttryck.
Citera
2023-01-25, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vad betyder den här meningen?

Tack för frågan.
Saken gällde att jetmotordrivna Abram tanksen är mycket servicekrävande och mer komplexa än exempelvis Leoparderna. Tar långre tid att utbilda besättning.och kräver ett "servicenät" som inte byggs upp i all hast.
Sen finns det inte heller, enligt Kirby, nån reserv av Abrams att ta av. Som jag förstod det kommer dom inte att finnas Inom nära framtid (kanske sommaren) Jag fick lite den uppfattningen att amerika har inte alls nu nån brådska eftersom leoparderna kommer rätt snabbt att finnas hos ukrainka armeen....till våren.
Senast redigerad av jagvetmera 2023-01-25 kl. 22:59.
Citera
2023-01-25, 22:56
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ryssen har några bombflyg i luften just nu så det kan vara missiler på gång. Trodde inte de vågade sig upp i mörker. Här skjuter UAF förmodligen ner en moppedrönare över Dnipro med en SAM.

https://t.me/Donbas_Operativniy/24660
Citera
2023-01-25, 22:59
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det kanske är uppenbart för de flesta i den här tråden, men ändå värt att påpeka:
Anledningen till att västländerna nu skickar de senaste och allra fetaste vapnen till Ukraina är följande:
När invasionen inleddes trodde västländerna att Ukraina inte skulle ha en chans. Utöver detta var man orolig att vapen man skickade skulle försvinna iväg i en dålig och korrumperad organisation, och kanske till slut hamna i ryssarnas händer. Därför skickade man tidigare generationers krigsmateriel. De svenska pansarskott som Sverige så stolt skickade i krigets inledning började utvecklas 1976. Designen är alltså snart 50 år gammal.

Ukraina har visat att alla farhågor kommit på skam. De har en modern organisation, ett imponerande driv och visar tydliga tecken på att vara en stabil demokrati. Efter snart ett år har Ukraina, under mycket stark ledning av president Zelensky, byggt upp ett förtroende som nu gör att vi vågar skicka våra allra mest moderna vapen till Ukraina. Och detta är verkligen ingen liten sak. Våra Archer, Abrams och Leopard 2 är i stort sett det bästa vi klarar av att uppbringa, och vi litar så mycket på Ukrainas förmåga och organisation att vi vågar skicka det. Från och med nu är dammluckorna öppna, och om Ukraina fortsätter att visa sig pålitliga så kommer moderna vapen att fortsätta strömma åt deras håll.

Ja, vapenleveranserna förefaller att accelereras. Det går även snabbare än iallafall jag trodde i.o.m att flyg skall vara på menyn nästa månad. Vedrörande denna batch utav tanks/stridsfordon.., så misstänker jag mig nästa batch utav mer tanks om ca 3-4 månader. Då träningen utav den första batchen tanks börjar närma sig sitt slut. Canadickerna var inte med denna gång på Leo2 skänkande.., kanske nästa gång då ?

Likaså fransmän med sina Leclerc.., skall det bara skrivas om de "fantastiska" Abrahams, Challanger2 och Leo`s..? Njaa.., blir inte förvånad om Macron vill han lite skriverier om sina fantastiska tanks även.., lite fransk stolthet över det hela.

Sen är ju frågan om en reaktion ifrån Kreml på detta paket som börjar bli färdigt nu. För det är nog i den storleksordningen att det måste komma. Vetti katten vad det kan bli..
Citera
2023-01-25, 22:59
Medlem
Turkiska Baykar skänker 2 Bayraktar-drönare gratis.

https://twitter.com/DI_Ukraine/status/1618287258800623616?cxt=HHwWgMDQ1YLsp_UsAAAA

Har blivit fin sång i Ukraina.

https://www.youtube.com/watch?v=LOh1DI4U_rE
Senast redigerad av Kollektion 2023-01-25 kl. 23:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in