Citat:
Ursprungligen postat av
Goulburn
Vad Putin tänker vet jag inte. Det förvånar mig att så många andra kan läsa hans tankar.
Skillnader mellan Hitler och Putin ser jag.
Hitler anordnade massmöten innan kriget för att peppa upp tyska folkets krigs vilja. Det verkar inte vara Putins grej.
Hitler satsade stort på upprustning av den Tyska krigsmakten före kriget. Rysslands vapenarsenal verkar ha stått och rostat sedan Gorbatjovs tid.
Hitlers krigande var framgångsrikt de första 2 åren. De är inte många i väst som anser att Putins krig hittills varit framgångsrikt.
Putin kör sin propaganda via TV. Metoden spelar inte så stor roll utan handlar mest om stil. Putin försökte i början att kopiera USAs stil i början av krigen. Stor del av befolkningen fortsätter sina liv som inget har hänt. När man tvingas att mobilisera så behöver man piska upp opinionen.
Putin har också satsat hårt på upprustning under många år.
Krigen har trotts allt pågått sedan 2014 och stora områden av Ukraina har framgångsrikt ockuperats sedan dess. Sedan invaderades Georgien innan det samt kriget mot utbrytarrepubliken Tjetjenien. Så även Putin har haft sina militära framgångar.