2023-01-25, 09:57
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag lyssnade på en amerikansk general i dag. Han trodde att Leopard är framme på slagfältet om 2-3 månader och Abrams om 6-8 månader. När det gäller Abrams så var det logistiken som tar tid.

Sverige (Försvarsministern) kan tänkas skicka Leopardvagnar.
Har Tyskland ens sagt ja än?? Nu är iaf även Spanien med på banan. De ska ha rätt många Leo2 skrothögar som måste renoveras dock.

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1618170154382393345
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag har läst att Abrams har ett pansar som de inte vill exportera, av industrihemlighetsskäl. De har inte tusentals i lager.

Jag kan ju tycka att det låter underligt. Men inte desto mindre framförs det som argument i debatten.
wiki säger 2500 + 3700 i lager:

Citat:
United States – United States Army and United States Marine Corps received over 8,100 M1, M1A1 and M1A2 tanks combined.[205]

U.S. Army – 2,509 total, 750 M1A1SA, 1,605 M1A2 SEPv2, 154 M1A2 SEPv3 (some 3,700 more M1A1 and M1A2 in storage).
https://en.m.wikipedia.org/wiki/M1_Abrams

Det finns tveklöst fler tillgängliga Abrams än Leopard, så för att hjälpa Ukraina vore det snabbast att skicka Abrams. Nackdelen är väl främst svårigheter med underhåll.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Saken är ju den att USA har en j-a massa Abrams. PERUN skrev ca 2500 aktiva + 2000 i reserv i sin genomgång om jag minns rätt. Så USA kan ju skicka 1000 rakt av utan att det påverkar dess stridskapacitet i nämnvärd grad. De är tillverkade i huvudsak för att slåss på Europas slättland trots allt.

Men om katten :-) själv får välja så kör han tyskt.
USA har mycket mer än så. Det där är bara vad armén har. US Marines och Nationalguard har också Abramstanks. Man räknar att USA totalt har över 8000st.
Citera
2023-01-25, 10:03
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:

Det finns tveklöst fler tillgängliga Abrams än Leopard, så för att hjälpa Ukraina vore det snabbast att skicka Abrams. Nackdelen är väl främst svårigheter med underhåll.
Jag misstänker att sifrrorna på Abrams stämmer inte riktigt på Wikipedia. Jag har sett siffror på att Usa producerade ca 30k Abrams under kalla kriget. Efter att Sovjet föll så har antalet Abrams minskat kraftigt dock. Verkar finnas kvar runt 10k kanske idag i varierande skick.

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
USA har mycket mer än så. Det där är bara vad armén har. US Marines och Nationalguard har också Abramstanks. Man räknar att USA totalt har över 8000st.
Ja nåt sånt kan stämma. Fast där ingår nog rätt många som måste renoveras för att kunna tas i bruk.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-01-25 kl. 10:11.
Citera
2023-01-25, 10:04
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Om man drar in Belarus i kriget ser jag det som eskalering
Har inte Ryssland redan dragit in Belaris i kriget? Om man nu förbereder ytterligare ryska soldater i Belarus som inte kan bli beskjutna. Vad innebär det tycker du? Ska Ukraina kunna beskjuta Belarus för att de förbereder ryska trupper?

Citat:
Militär i väst har i månade hävdat att ryssarna har för dålig krigsmakt och dåliga vapen för att kunna avancera västerut. Vad tycker de som bor i östra Ukraina om att väst vill att kriget ska gå tillbaka över deras hembygd med allt vad det skulle innebära av ytterligare förstörelse och ytterligare dödande av civila som bor där?
Faller Kyiv och Ukrainas regering så faller hela Ukraina. Tillsätter man en pro-rysk ledning i landet så är landet mer eller mindre ryskt.

Citat:
Vad som händer i östra Ukraina tycker jag inte angår mig. Det angår i första hand de som bor där och vad de som bor där önskar vet jag inte ännu trots att kriget pågått i snart ett åt. Tycker inte det är värt att riskera ett förödande kärnvapenkrig för att Zelensky ska få känna sig som segrare till slut.
Varför ska Ryssland använda kärnvapen?

Citat:
Har uppfattat att Putin vill ha vapenstillestånd. Inte Zelensky.
Tror du uppfattat fel. Ukraina vill ha vapenstillestånd på sina premisser och Ryssland på sina. Vilken sida som har rätt är det vad kriget handlar om.
Citera
2023-01-25, 10:07
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Spelar nog ingen roll.

120 stridsvagnar innebär tre brigader, två med Leopard och en med Abrams. Var man använder dem spelar nog mindre roll men visst. De kan kraftsamla alla brigaderna på samma ställe om de vill. Spelar nog ingen större roll logistiskt ändå. De har samma ammunition.

Men olika bränsle. Vet inte om challenger-vagnarna har samma bränsle som Leo, annars är det helt hopplöst. Leo går på vanlig diesel, samma som AFU ändå använder för lastbilar.

Bränsle är jobbigare än ammunition, tror jag, såvida du inte står och använder dem som artilleri, vilket inte är poängen med dem. 2000 l (1 ton cirka) bränner en US-stridsvagn lätt på en dag. Det motsvarar i vikt 40-60 projektiler, och om du har skjutit det och överlevt så är du kung över alla människor och djur, såvida du inte bara maler ner en stad.
Senast redigerad av psychicsailor 2023-01-25 kl. 10:10.
Citera
2023-01-25, 10:07
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag vet inte hur det är med dig, men jag ficka lära mig i lumpen att inte lyda olagliga order.

Försvaret ’jag gjorde bara vad jag blev beordrad’ har visat sig funka dåligt.
Jag fick lära mig i lumpen att vägra lyda order i krig var alltid ett alvarligt brott.
Citera
2023-01-25, 10:08
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:

Men är det 2500+3700 i lager utan det "hemliga pansar"? Nej.
Citera
2023-01-25, 10:10
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Men olika bränsle. Vet inte om challenger-vagnarna har samma bränsle som Leo, annars är det helt hopplöst. Leo går på vanlig diesel, samma som AFU ändå använder för lastbilar.

Bränsle är jobbigare än ammunition, tror jag, såvida du inte står och använder dem som artilleri, vilket inte är poängen med dem. 2000 l (1 ton cirka) bränner en vagn lätt på en dag. Det motsvarar i vikt 40-60 projektiler, och om du har skjutit det och överlevt så är du kung över alla människor och djur, såvida du inte bara maler ner en stad.
En Abrams går på allt bränsle.

Citat:
It is a multi-fuel engine, which can run on any grade of petrol, diesel, aviation fuel or kerosene.
http://www.military-today.com/tanks/m1a2_abrams.htm

Det är bara underhållet som är mer avancerat men man byter en motor i fält på 30min.

Challenger går på Diesel också.
Citera
2023-01-25, 10:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Men är det 2500+3700 i lager utan det "hemliga pansar"? Nej.
Ja, du lyckas alltid hitta svårigheter som ingen annan ser.

Det står att det finns 750 M1A1SA, vilket är samma version som exporterats till Marocko, så de borde väl duga att skicka till Ukraina.
Citera
2023-01-25, 10:13
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det ska bli mycket intressant att se hur några av de bästa västländska vapnen presterar mot Rysslands bästa.
Vi får se vad Ryssland sätter in nu. De bör ha massor av T-90 kvar. Enligt Wikipedia har det producerats nästan tusen T-90, och det är främst andra vagnar som skjutits ut. Dessutom finns en handfull T-14 Armata som Ryssland kanske bogserar ner (de har visat sig inte vara särskilt välfungerande – en stannade exempelvis under en uppvisning och fick bogseras bort).
Citera
2023-01-25, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
som vanligt svammel ifrån din sida utan trovärdiga källor.

Ambrams M1A2 ska ha ett nytt pansar som det är lite hysch-hysch om. USA har massor med stridsvagnar och även de har på lager är garanterat i bättre skick än vad ryssarna har på lager
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in