Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-24, 11:16
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Uppgiften är förbryllande då Tore Forsberg tillhörde kontraspionagets ryssrotel och Christer Granqvist lydde under terroristroteln. Att det rådde spänningar mellan dessa rotlar är ett faktum.
När sedan CG går in som volontär på SÄPOs sambandscentral sätter han sig i en bra sits för att kontrollera informationsflödet under MOP-natten.

Under Hans Holmers år i PU blir CG en av dennes mest betrodda män. I Jan Länninge har han en motsvarighet på Stockholmspolisens våldsrotel .

Ja, man kunde ju förvänta sig att Bengt Nylander var den som informerade TF. Som du säger skulle alltså CG från en annan rotel på sin fritid när han festade med kompisar på Östermalm plötsligt få för sig att störta till Embassy Club och informera TF.

Hur kunde CG så tidigt känna till mordet? Enligt Rose S skedde det innan midnatt. Och varför informerade han inte sina närmaste chefer istället?

Baserat på TF:s uppgifter om promenaden från Café Opera bör han och Rose S ha anlänt till Embassy Club ca 23.30-23.35. De var enligt TF halvvägs när skotten på Tunnelgatan avlossades.
Citera
2023-01-24, 11:17
Medlem
Sune Sandström Juristkommissionen
https://drive.google.com/file/d/17iFCp5z7NHXR7a151s2ItAeQPYpojKrf/view

Jan Värnhall Juristkommissionen
https://drive.google.com/file/d/1vUBN9kIrhptFa8PrXynP2ZkrVbEiKwq6/view

Arne Irvell
https://drive.google.com/file/d/1bZ58mUJgwpHklR9ISBzIBCF9xkX8W3yt/view

Anders Thornestedt
https://drive.google.com/file/d/1N2UFjdttMuDIloF5ikO6RhjtaZKaMwwX/view
Citera
2023-01-24, 11:43
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Alf Karlsson ska vara i livet. Tycker dock efterspelet av hans insatser på mordnatten snarare är förvirrade än konspiratioriska . Det gäller i ännu högre grad Gösta Welander som lämnar SBC mordnatten för Sabbatsberg och Rosenbad , när han borde sett till att mordspaningarna fungerade.
AK försvinner från SÄPO 1987 i vad som har sagts varit en ommöblering i kölvattnet på MOP. Dock inte helt lätt att se de skarpa konturerna där.
Birchans försök till förvarning om mordet till AK talar emot men sparken fick han eller om han gick själv.
Welander har jag noll koll på.
Förtrogen Holmer.
Jag skulle säga att Holmer och Ebbe var städare i partiet men att det fanns hållhakar på dem.
Utredningen blev slätstruken.
Los Angeles 1984.
Ebbe knullade runt i både Köpenhamn och Paris.
Vad gjorde Hans efter skilsmässan, innan?
Linda Haglund vet vi. 20 år.
Två kåtbockar.
Två åsnor som stod mellan två hötappar.
Privatlivet kontra arbetet.
Ett litet foto. Ett litet vittnesmål.
Som fd Säpochef höll han huvudet kallt ändå.
Promiskuösa.
Båda två.
Citera
2023-01-24, 12:42
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Hur kan det komma sig att ett vittne som verkar ha sett gm inte
uppmärksammats? Det var väl bara två personer som sprang
in på Tunnelgatan: gm och Engström. Engström var inte barhuvad
utan hade keps och mörk rock.

Om det han berättar stämmer så har han varit närmare och i en bättre position än IM och se vad som hände vid brottsplatsen. IM berättar om att GM hade en parkas som var snarare blå än svart, det här vittnet säger blå anorak. Blå anorak påminner vad andra vittnen berättat om. Skidjacka, vindjacka, bävernylon,Tenson-jacka.

De två passagerarna i taxin bekräftar delvis vad han berättat om även om de mest satt och pratade med varandra i baksätet och inte hade uppmärksamheten riktad framåt som taxichauffören. Det finns vissa oklarheter i berättelsen var de såg polisbilen som tände blåljusen. Men taxichauffören säger Sveavägen-Kungsgatan och jag tror mer på honom än de två ungdomarna i baksätet som varit ute och festat.
Citera
2023-01-24, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Det slog mig nu att Milans kodnamn hos StB var Paganini.

Jag antar att du menar Milan Heidenreich

Jag googlade lite och fann detta, med Google översättning verkar det som du säger att han var agent för StB

https://www.cibulka.net/nnoviny/nn2000/nn1400/obsah/20.htm
Efter att ha emigrerat till Förbundsrepubliken Tyskland arbetade Čeřovský för Free Europe i München (kandidaten för hemligt samarbete med StB, Pavel Pecháček, var ännu inte chef för tjeckiska sändningar där), för Voice of America, Deutsche Welle och skrev för olika utländska publikationer, där han främst fokuserade på militär region. Han blev associerad med English Institute for Strategic Studies i London och skrev flera artiklar för den prestigefyllda tidskriften Armored Forces.

När han vistades i London en längre tid 1987 dök plötsligt den tidigare nämnda herr Heidenreich, en anställd på VKR-byrån, på platsen.

Det faktum att de sökte efter honom och hittade honom i ett privat hus med oansenliga förkrigs-emigranter vittnar bäst om hur välinformerad den kommunistiska arméns underrättelsetjänst, verksam i väst, var.

Scenariot var vanligt - en inbjudan till lunch på en dyr och lyxig restaurang på HILTON hotel, ett erbjudande om affärssamarbete, men ingenting om spionage och StB.

Då började herr Heidenreich plötsligt dyka upp i München med flera dyra målningar.

Några av målningarna skulle vara en gåva och ett åtagande för framtida samarbete.

Tyska VERFASSUNGSCHUTZ, eller Office for the Protection of the Constitution, hindrade honom dock från ytterligare aktiviteter.

Herr Heidenreich var plötsligt som en komet - lika plötsligt som han dök upp försvann han. Vi fick senare veta att han "dött i en olycklig bilolycka".
Heidenrich skall också haft kontakt med Alf Enerström enligt - Im Spinnennetz der Geheimdienste: Warum wurden Olof Palme, Uwe Barschel und William Colby ermordet? | Baab, Patrik, Harkavy, Robert E. | ISBN: 9783864891762 ...

Enerström wurde nach eigenen Angaben von einem Agenten der SÄPO, dem Exil-Tschechen Milan Heidenreich, aufgefordert, eine Gruppe aufzubauen mit dem Ziel, Palme loszuwerden. Heidenreich war offenbar nicht der einzige.
Källa: https://books.google.se/books?id=h8SFDwAAQBAJ&pg=PT156&lpg=PT156&dq=milan+ heidenreich+spinnennetz&source=bl&ots=EoT2CKdbJF&s ig=ACfU3U0_G_U-_IZ9UAvZC8ugME6dBNue4Q&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwjyqeD -j-D8AhXKRvEDHRh1B0wQ6AF6BAgcEAI#v=onepage&q=milan%20 heidenreich%20spinnennetz&f=false

Jag har en fråga till dig om även Robert Maxwell var agent för StB?
Citera
2023-01-24, 16:05
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag antar att du menar Milan Heidenreich

Jag googlade lite och fann detta, med Google översättning verkar det som du säger att han var agent för StB

https://www.cibulka.net/nnoviny/nn2000/nn1400/obsah/20.htm
Efter att ha emigrerat till Förbundsrepubliken Tyskland arbetade Čeřovský för Free Europe i München (kandidaten för hemligt samarbete med StB, Pavel Pecháček, var ännu inte chef för tjeckiska sändningar där), för Voice of America, Deutsche Welle och skrev för olika utländska publikationer, där han främst fokuserade på militär region. Han blev associerad med English Institute for Strategic Studies i London och skrev flera artiklar för den prestigefyllda tidskriften Armored Forces.

När han vistades i London en längre tid 1987 dök plötsligt den tidigare nämnda herr Heidenreich, en anställd på VKR-byrån, på platsen.

Det faktum att de sökte efter honom och hittade honom i ett privat hus med oansenliga förkrigs-emigranter vittnar bäst om hur välinformerad den kommunistiska arméns underrättelsetjänst, verksam i väst, var.

Scenariot var vanligt - en inbjudan till lunch på en dyr och lyxig restaurang på HILTON hotel, ett erbjudande om affärssamarbete, men ingenting om spionage och StB.

Då började herr Heidenreich plötsligt dyka upp i München med flera dyra målningar.

Några av målningarna skulle vara en gåva och ett åtagande för framtida samarbete.

Tyska VERFASSUNGSCHUTZ, eller Office for the Protection of the Constitution, hindrade honom dock från ytterligare aktiviteter.

Herr Heidenreich var plötsligt som en komet - lika plötsligt som han dök upp försvann han. Vi fick senare veta att han "dött i en olycklig bilolycka".
Heidenrich skall också haft kontakt med Alf Enerström enligt - Im Spinnennetz der Geheimdienste: Warum wurden Olof Palme, Uwe Barschel und William Colby ermordet? | Baab, Patrik, Harkavy, Robert E. | ISBN: 9783864891762 ...

Enerström wurde nach eigenen Angaben von einem Agenten der SÄPO, dem Exil-Tschechen Milan Heidenreich, aufgefordert, eine Gruppe aufzubauen mit dem Ziel, Palme loszuwerden. Heidenreich war offenbar nicht der einzige.
Källa: https://books.google.se/books?id=h8SFDwAAQBAJ&pg=PT156&lpg=PT156&dq=milan+ heidenreich+spinnennetz&source=bl&ots=EoT2CKdbJF&s ig=ACfU3U0_G_U-_IZ9UAvZC8ugME6dBNue4Q&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwjyqeD -j-D8AhXKRvEDHRh1B0wQ6AF6BAgcEAI#v=onepage&q=milan%20 heidenreich%20spinnennetz&f=false

Jag har en fråga till dig om även Robert Maxwell var agent för StB?
Jag svarar ändå.
Maxwell ligger begravd i Israel på ”mount of olives” bland högdjuren och Folke Bernadottes baneman bland andra som belönades med att bli premiärminister efter mordet. maxwell är Mossad som tränger sig in i östblocket och får saker gjorda. Bulgarien främst.
Det är inte konstigt att KGB visste om att Palme skulle mördas när ett av de inkorporerade ländernas säkerhetstjänst i Sovjetunionen var involverade i mordet.
Bulgarerna fick det smutsiga arbetet.
Ödets ironi att det var brottaren Pelle Svenssons kompisar som utgjorde bulgariska maffian.
Citera
2023-01-24, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Jag svarar ändå.
Maxwell ligger begravd i Israel på ”mount of olives” bland högdjuren och Folke Bernadottes baneman bland andra som belönades med att bli premiärminister efter mordet. maxwell är Mossad som tränger sig in i östblocket och får saker gjorda. Bulgarien främst.
Det är inte konstigt att KGB visste om att Palme skulle mördas när ett av de inkorporerade ländernas säkerhetstjänst i Sovjetunionen var involverade i mordet.
Bulgarerna fick det smutsiga arbetet.
Ödets ironi att det var brottaren Pelle Svenssons kompisar som utgjorde bulgariska maffian.

Nja, nu var det inte den sidan av det hela som jag efterfrågade map på Robert Maxwell, men ok, here we go.

Före 1975 köpte CIA bulgariska AK47 och beväpnade den kristna milisen i Libanon och Sovjetunionen beväpnade den andra sidan i Libanons inbördeskrig.

I och för sig kan jag misstänka Robert Maxwell för att vara mellanhand i CIA:s vapenaffärer med Maxwells hmm "affärskontakter" i Bulgarien och den kristna milisen.

Maronite groups
Maronite Christian militias acquired arms from Romania and Bulgaria as well as from West Germany, Belgium and Israel, and drew supporters from the larger Maronite population in the north of the country, they were generally right-wing in their political outlook, and all the major Christian militias were Maronite-dominated, and other Christian sects played a secondary role.
Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lebanese_Civil_War#Maronite_groups

Att bulgariska säkerhetstjänsten skulle vara delaktig i MOP vore nog ett drömscenario för bokstavsorganisationerna i väst men saknar substans och konkreta bevis.
Senast redigerad av Utredaren 2023-01-24 kl. 17:12.
Citera
2023-01-24, 18:17
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Vilken bakgrund i SÄPO hade Sune Sandström?

Mordnatten var han chef för 0rdningsavdelningen inom Stockholms polisdistrikt.

https://wpu.nu/wiki/Sune_Sandström

Har för mig att Sune Sandström var intendent på SÄPO innan han värvades av Hans Holmer som chef för ordningspolisen i Stockholm. I ”Maktkamp om SÄPO” nämns SS karriär inom hemliga polisen.
Citera
2023-01-24, 18:27
Medlem
Citat:
Har för mig att Sune Sandström var intendent på SÄPO innan han värvades av Hans Holmer som chef för ordningspolisen i Stockholm. I ”Maktkamp om SÄPO” nämns SS karriär inom hemliga polisen.

Tack, att Sune Sandström hade varit vid RPS visste jag men inte vilken avdelning.

1979 Polisintendent rikspolisstyrelsen (1973-1979).
Citera
2023-01-24, 18:55
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, man kunde ju förvänta sig att Bengt Nylander var den som informerade TF. Som du säger skulle alltså CG från en annan rotel på sin fritid när han festade med kompisar på Östermalm plötsligt få för sig att störta till Embassy Club och informera TF.

Hur kunde CG så tidigt känna till mordet? Enligt Rose S skedde det innan midnatt. Och varför informerade han inte sina närmaste chefer istället?

Baserat på TF:s uppgifter om promenaden från Café Opera bör han och Rose S ha anlänt till Embassy Club ca 23.30-23.35. De var enligt TF halvvägs när skotten på Tunnelgatan avlossades.

Uppgiften om att Christer Granqvist skulle kontakta Tore Forsberg stämmer inte heller med CGs berättelse för juristkommissionen där han under bilfärden på Östermalm säger sig reagerat över polisaktivitet på stan och därefter kontaktat kollegor för att få veta vad det rörde sig om. Enligt den egna utsagan beger han sig sedan till SÄPOs ledningscentral där han övertar radioexpeditörskapet av från den lomhörde Tore Winberg.

Från mordnatten och under hela det första året blir CG en av Hans Holmers närmaste män och för mig en av de poliser som borde synas i sömmarna . Han avled 2010 så möjligheten att förhöra honom är borta . En omständighet är att 1970 bodde CG i samma fastighet som Dan Klöverskjölds blivande hustru, om än inte på samma adress .
Senast redigerad av mvagrippa 2023-01-24 kl. 19:37.
Citera
2023-01-24, 19:10
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Birchans försök till förvarning om mordet till AK talar emot men sparken fick han eller om han gick själv.
Welander har jag noll koll på.
Förtrogen Holmer.
Jag skulle säga att Holmer och Ebbe var städare i partiet men att det fanns hållhakar på dem.
Utredningen blev slätstruken.
Los Angeles 1984.
Ebbe knullade runt i både Köpenhamn och Paris.
Vad gjorde Hans efter skilsmässan, innan?
Linda Haglund vet vi. 20 år.
Två kåtbockar.
Två åsnor som stod mellan två hötappar.
Privatlivet kontra arbetet.
Ett litet foto. Ett litet vittnesmål.
Som fd Säpochef höll han huvudet kallt ändå.
Promiskuösa.
Båda två.

Gösta Welander jobbade under första halvan på 70-talet som jurist på Lennart Geijers justitiedepartement . Han var arbetskamrat med Calle Lidbom, Ebbe Carlsson, och en hel del andra ur sosseteten. Kände sig nog mer hemma på Rosenbad än på polisens SBC.

Ivan von Birchan är uppenbart kopplad till KGB. Säkerligen lösligt med tanke på hans svada. Men också intressant med tanke på hans kontakter med Viktor Gunnarsson . I det ljuset ska hans utpekande av den aldrig identifierade CIA mannen Charles Morgan ses. IvB utpekades av Lev Morozov för inblandning i mordet på Peter Imre Virag i september 1986. Samme LM som väckte visst uppseende när han stegade in hos PU och ville titta i ”Bulgarpärmen”.

Hans Holmer fick näppeligen till det med Linda Haglund även om hon fick solsting när de var på Jamaica och försökte ursäkta hennes bruk av anabola steroider. Med på resan var också friidrottsförbundets generalsekreterare Ulf Ekelund som brukade dela rum med HH och var allt annat än en kvinnojägare.
Citera
2023-01-24, 19:29
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Nja, nu var det inte den sidan av det hela som jag efterfrågade map på Robert Maxwell, men ok, here we go.

Före 1975 köpte CIA bulgariska AK47 och beväpnade den kristna milisen i Libanon och Sovjetunionen beväpnade den andra sidan i Libanons inbördeskrig.

I och för sig kan jag misstänka Robert Maxwell för att vara mellanhand i CIA:s vapenaffärer med Maxwells hmm "affärskontakter" i Bulgarien och den kristna milisen.

Maronite groups
Maronite Christian militias acquired arms from Romania and Bulgaria as well as from West Germany, Belgium and Israel, and drew supporters from the larger Maronite population in the north of the country, they were generally right-wing in their political outlook, and all the major Christian militias were Maronite-dominated, and other Christian sects played a secondary role.
Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lebanese_Civil_War#Maronite_groups

Att bulgariska säkerhetstjänsten skulle vara delaktig i MOP vore nog ett drömscenario för bokstavsorganisationerna i väst men saknar substans och konkreta bevis.
De av CIA avpolletterade agenterna och vapenhandlare söktes upp av Mossad.
Fråga mvagrippa om vad hen bedömer Bulgariens inblandning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in