2023-01-24, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Tilbake til start.

Var det ikke en her i tråden ganske tidlig som var nabo eller noe som skrev at det stod en tilhenger på TH`s tomt som var forsvant i samme tidsrom som AE?
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Det er jo veldig merkelig at denne parkerte bilen ved Futurum ikke ble etterlyst av politiet, eller?
https://imgur.com/a/SDmtsKW

Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Sikker på at det ikke er en tilhenger eller en liten båt som står med akterenden til? Syntes den så så liten ut i forhold til personen.
Citat:
Ursprungligen postat av Mulholland007
Det går rykter om at han har fraktet henne bort i den tilhengeren som sto utenfor, som man også kan se på futurum i videoopptak. Tilhengeren skal visstnok ha dukket opp ved huset dagen før forsvinning...
Finnes det noe mer informasjon om dette?
Hvor på videoopptaket ser man en tilhenger?
Senast redigerad av z-z-z 2023-01-24 kl. 14:15.
Citera
2023-01-24, 14:39
Avslutad
Jeg var inne på at saken kunne dreie seg om en tiger-kidnapping nokså tidlig, og kan fremdeles ikke utelukke hypotesen.
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Tack! Jag har heller ingen agenda. Det finns inte heller så mycket som polisen har gått ut i media med, så det är inte möjligt att dra slutsatser redan.

Min poäng är först och främst att det kan vara en bortföring utan ekonomiskt motiv. I exemplet som jag använde, förutsätter att BO dödades straks, och att det var en del av planen.

Men så finns det ett annat alternativ som kan vara ännu mer realistiskt i detta fallet. Det som kallas tigerkidnappning, där kidnapparna kräver att BO: s släktingar genomför en kriminell handling i stället för att betala lösen.

https://findwords.info/term/tiger kidnapping

Skremmande!

Mer:
http://aktuellsikkerhet.no/na-kommer-tigerkidnappings-veilederen

https://www.dn.no/marked/kriminalitet/organisert-kriminalitet/formue/tidligere-politimann-om-bortforing-med-losepenger-nordmenn-er-naive/2-1-515057

Citat:
AEH forsvant den dagen dommen i Pareto-saken ble avsagt. Det kan være at AEH ble kidnappet, for å statuere et eksempel, en "taus" trussel, mot andre involverte i den saken. Altså en tigerkidnapping.
Litt interessant er det jo derfor, at noen risset "Vær stille", i lakken på bilen, til én av THs forretningspartnere.

Postet av Svartediket:
Citat:
Greit, så du mener AE ble kidnappet for å presse TH til å begå en forbrytelse.
Som er definisjonen på "tiger kidnapping".

Deg om det.
Svar til Svartediket:
Citat:
Nei, så firkantet er det ikke.
Dersom saken dreier seg om en tiger-kidnapping, så er det viktig å avsløre motivet, for å kunne spore seg frem til den/de skyldige.

Politiet har fått, og får forhåpentligvis fremdeles, hjelp utenfor landegrensene.

Politiet har involvert mange språkforskere i etterforskningen, både fra inn- og utland.
Ord som GM har benyttet, kan være like nyttig som DNA, i jakten på GM.

Dersom motivet er politisk, så er det ikke usannsynlig at det finnes store mengder skriftlig materiale, språkforskerne kan sammenligne tekstene i trusselbrevet og -mailene.

F.eks.:
- Uttrykk som; nyttig idiot, nyttig naiv idiot, nyttig løgn, nyttig idiot og ideskaper, nyttig sendebud, nyttig syndebukk og de nyttige idiotene, er utrykk som ofte blir benyttet i politiske miljøer:

https://no.wikipedia.org/wiki/Nyttig_idiot

"Nyttig idiot i entall eller flertall er et uttrykk som brukes i politisk sjargong for å betegne noen som, gjennom sine holdninger og handlinger, ubevisst støtter eller hjelper en tredjepart som de i utgangspunktet ikke hadde til hensikt å gi støtte. Den nyttig idioten kan bli manipulert til å gjøre dette av tredjeparten, men like ofte skjer denne støtten som en uforutsett og utilsiktet konsekvens av den nyttige idiotens gjerninger.
De som drar fordeler av slike nyttige idioter har vanligvis liten eller ingen respekt for disse, men velger å tolerere (og av og til hjelpe) dem fordi de selv tjener av dette."

"I boken De besatte, utgitt allerede 1871-1872, formulerer Fjodor M. Dostojevskij seg på denne måten når han skildrer et revolusjonært møte: «- Slik kan bare en narr tale! fór den kvinnelige studenten opp. - Han er nok en narr, men han er nyttig for saken, hvisket madame Virginskaja.»"

- Dersom GM er politisk motivert, kan GM i tillegg ha et psykologisk motiv. I et slikt scenario kan det være at den kriminelle gjerningen er utført av kun 1 GM.

Det er flere enn meg som ser referanser som kan kobles til boken "Forbrytelse og Straff" (Dostojevskij):

https://www.minervanett.no/forbrytelse-og-straff/193349

"Fordi politietterforsker Porfirij Petrovitsj har lest artikkelen, utvikler hele etterforskningen seg til et psykologisk spill mellom ham og politietterforskeren. En politietterforsker som vet at Raskolnikov er den skyldige, men likevel ikke har det fellende beviset.

Raskolnikov vil derfor drepe for å bevise sin genialitet på linje med historiens helter. Selv om tyveriet handler om penger, handler det vel så mye om å bevise for seg selv at han er kapabel til å gjøre det. Det eneste som står i veien for storhet er å rettferdiggjøre handlingen for seg selv før – og etter.

For å få Raskolnikov til å røpe seg later Porfiriji som om politietterforskningen retter seg mot andre enn ham, men sørger samtidig for at Raskolnikov hele tiden blir informert om nye utviklinger i saken – utviklinger som inkriminerer Raskolnikov som gjerningsmann. Prosessen driver gjerningspersonen til randen av vanvidd i politiavhørene. Til slutt må han trygle politietterforskeren om å få vite alle bevisene mot ham."

Edit:
Dersom tigerkidnapping-hypotesen stemmer, så utelukker jeg heller ikke at den angivelige uenigheten mellom politiet og familien er taktikk/strategi (ala SIBA-kidnappingsaken). Brevet HHB2 skrev, kan i såfall også være taktikk/strategi, for å illustrere uenigheten.
Citat:
For meg virker det åpenbart, at formålet med brevet, er å peke på at politiet ikke har opptrådt på riktig måte ovenfor familien.
Det kommer også frem i brevet at politiet har beklaget dette, altså at de vedkjenner at feil har blitt gjort.

Det trenger ikke være "skitne triks", politiet har benyttet. Politiet kan ha gjort feil.
Det er heller ingen grunn til å tro, at gammel dårlig praksis, ikke forekommer lenger i politiet (ref Raklew).
Men pga medieoppmerksomheten saken har, tror jeg ikke det har skjedd med overlegg i denne saken.

Det kan jo også være at den som avhørte HHB2, fikk et skriftlig referat av HHB1s avhør, og fordi referatet hadde skrivefeil (f.eks. manglet ordet "ikke"), så ble alt feil.
Det vises til lydopptak i brevet, så tydeligvis ble misforståelsene rettet opp i på den måten.

Søskenflokken står samlet ifm offentliggjøringen av brevet. Budskapet er at familien har blitt utsatt for unødvendige ekstrapåkjenninger, og det er legitimt å påpeke den uretten familien har blitt utsatt for.
Det er ikke vanskelig for meg å forstå at frustrasjonen i familien blir stor, men brevet er tydelig på at frustrasjonen er rettet mot politiet.

Det er heller ikke slik at Hagenbarna snakker med en unison stemme, eller at HHB1 er søskenflokkens talerør. Samtlige har vært i avhør, og uttalt seg uavhengig av hverandre. Årsaken til at de har felles bistandsadvokat, er fordi samtlige av Hagenbarna er enig når det gjelder skyldspørsmålet, og videre er det nettopp den enigheten, som gjør at de har felles bistandsadvokat. Ergo er det bistandsadvokaten som er deres talsperson.
HHB1, og samtlige i søskenflokken er pårørende, døtre og sønn. Det er deres mor som er borte. Det er såklart naturlig at de forsøker å hjelpe sin far i den situasjonen han er i, dersom de mener at han er uskyldig. Hvorfor HHB1 eventuelt har påtatt seg den rollen i større grad kan være helt naturlig. Det kan bero på helt naturlige grunner, som kunnskap/styrke, at hun bor nærmest, eller fordi ungene hennes er eldre enn HHB2s barn, og at hun derfor er mer tilgjengelig.
Det siste jeg nevner, kan være årsaken til at HHB2 ikke hadde så mye kontakt med familien, og at det derfor var mer naturlig for AEH å komme på besøk hjemme hos HHB2, enn at HHB2 dro hele familien med til S4. Alt var nok bedre tilrettelagt for småbarn og hester hjemme hos HHB2.
Det har ikke fremkommet opplysninger om at HHB2 hadde et dårlig forhold til faren, så det tar jeg med en klype salt, inntil videre.
HHB2 er sprangrytter, og mye av tiden blir brukt på hesteryggen. Det kan jo også være med å forklare hvorfor hun eventuelt ikke har vært så ofte hjemme i S4 siste årene. HHB2 lever sikkert et travelt liv.
Jeg vil ellers minne at hele familien ble truet I trusselbrevet.
... at HHB2 har valgt bort pengene? Hestesport er ikke kjent for å være billig å drive med.
Jeg redigerte innlegget litt ift denne posten nå, fordi innlegget opprinnelig var et svar til en annen skribent.
Citat:
Jeg kan ikke se at det har vært nødvendig for domstolen å lyve i dette tilfellet. Saksopplysningene er som kjent klausulerte.
En siktelse er, som nevnt før, en rettighet, og kanskje den eneste muligheten for at TH kan bli renvasket, etter forhåndsdømmingen som har pågått i offentligheten over lang tid.
Politiet har sagt at de har gjort et nybrottsarbeid i denne saken.

Kanskje nybrottsarbeidet dreier seg mest om taktikk og strategi, som i SIBA-kidnappingsaken?

Vi får se hva som åpenbarer seg. Jeg vet ikke, og det er i så fall, sikkert ikke meningen heller.
Uansett veldig bra at politiet samarbeider over landegrensene.
Dette er bare mitt forslag. Juseksperter kan se bedre muligheter. Nybrottsarbeidet kan jo også innebære lovendringer.

Nesten litt for spennende denne saken.
Senast redigerad av Havhest 2023-01-24 kl. 15:20.
Citera
2023-01-24, 14:53
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Jeg var inne på at saken kunne dreie seg om en tiger-kidnapping nokså tidlig, og kan fremdeles ikke utelukke hypotesen.

Neppe. Definisjon på såkalt "tiger kidnapping":
A tiger kidnapping or tiger robbery involves two separate crimes. The first crime usually involves an abduction of a person or something someone highly values. Instead of demanding money, the captors demand that a second crime be committed on their behalf. The second crime could be anything from robbery, murder, to planting a bomb
Her har man jo øyensynlig bedt om penger, og det er ingenting som indikerer at
man ønsket at noen skulle begå en forbrytelse for at offeret ble frigitt.

Forøvrig står du selvsagt fri til å utdype hvorfor du mener det kan ha vært en "tiger kidnapping".
Citera
2023-01-24, 15:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Neppe. Definisjon på såkalt "tiger kidnapping":
A tiger kidnapping or tiger robbery involves two separate crimes. The first crime usually involves an abduction of a person or something someone highly values. Instead of demanding money, the captors demand that a second crime be committed on their behalf. The second crime could be anything from robbery, murder, to planting a bomb
Her har man jo øyensynlig bedt om penger, og det er ingenting som indikerer at
man ønsket at noen skulle begå en forbrytelse for at offeret ble frigitt.

Forøvrig står du selvsagt fri til å utdype hvorfor du mener det kan ha vært en "tiger kidnapping".
Citat:
Takk 😉 som sagt, så trenger ikke en tigerkidnapping tolkes firkantet. Hypotetisk er det jo GM som har et motiv, enten politisk, personlig eller begge deler.

https://www.nrk.no/norge/politiet-advarer-mot-kidnappinger-_-her-er-sikkerhetsradgivernes-beste-tips-1.14373550

"Politiet advarer mot kidnappinger – her er sikkerhetsrådgivernes beste tips

Alle landets politidistrikter bes om å kartlegge utsatte personer i befolkningen, etter den antatte bortføringen av Anne-Elisabeth Falkevik Hagen (68). Her er sikkerhetsrådgivernes anbefalinger."

"– Vi har sendt ut informasjon til de andre politidistriktene om hvilke tiltak det kan være fornuftig å vurdere nå, bekrefter leder Tommy Brøske for Felles enhet for etterretning og etterforskning."

https://www.dagbladet.no/nyheter/sikkerhetseksperter-advarte-om-at-tiger-kidnapping-kunne-komme-til-norge/70641001

"Fenomenet har fått tilnavnet Tiger-kidnapping fordi framgangsmåten kan sammenlignes med måten rovdyret jakter på."

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/A7k3q/advarer-mot-tiger-kidnapping

"I juni 2010 fant politiet en død kvinne i skogen i Wiesbaden i Tyskland. Det viste seg å være Maria Bögerl, konen til en tysk bankansatt, som ble kidnappet måneden før. Bögerl skal ha blitt drept etter at mannen hennes ikke leverte løsepenger til kidnapperen i tide."

"Uttrykket brukes for å beskrive en metode hvor kriminelle kidnapper familiemedlemmer eller andre i kretsen til personer de ønsker å presse.

De siste årene har det vært flere slike episoder i ulike europeiske land."

"— Det spesielle med denne metoden er at man går etter myke mål for å presse personer til å hente ut verdier fra en virksomhet. Det finnes eksempler på dette både i Irland, Storbritannia, Frankrike og Belgia. I de siste sakene har det kriminelle fra Litauen som står bak, sier seniorrådgiver Arne Røed Simonsen i NSR."

https://en.wikipedia.org/wiki/Tiger_kidnapping

"A tiger kidnapping or tiger robbery involves two separate crimes. The first crime usually involves an abduction of a person or something someone highly values. Instead of demanding money, the captors demand that a second crime be committed on their behalf. The second crime could be anything from robbery, murder, to planting a bomb."
Senast redigerad av Havhest 2023-01-24 kl. 15:18.
Citera
2023-01-24, 15:28
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Takk 😉 som sagt, så trenger ikke en tigerkidnapping tolkes firkantet. Hypotetisk er det jo GM som har et motiv, enten politisk, personlig eller begge deler.

Hva mener du i såfall indikerer et sekundært motiv i denne saken?

Jeg finner ingenting som peker mot det.
Citera
2023-01-24, 15:30
Medlem
Citat:
AEH forsvant den dagen dommen i Pareto-saken ble avsagt. Det kan være at AEH ble kidnappet, for å statuere et eksempel, en "taus" trussel, mot andre involverte i den saken. Altså en tigerkidnapping.
Hvorfor sendte i så fall kidnapperene to eposter der de ga uttrykk for ønske om penger dersom de eventuelt ikke ønsket penger?
Hvis kidnapperne ikke hadde ønske om penger, så kunne de vel bare ha latt være å ta mer kontakt eller eventuelt sendt kodebeskjeden "For sent. Hun er død"?

Når ble det offentliggjort hvilken dato den dommen skulle bli avsagt?
Hadde tidspunktet eventuelt blitt flyttet og at det eventuelt tidligere hadde blitt satt en annen dato?
Senast redigerad av z-z-z 2023-01-24 kl. 15:41.
Citera
2023-01-24, 15:38
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Hvorfor sendte i så fall kidnapperene to eposter der de ga uttrykk for ønske om penger dersom de eventuelt ikke ønsket penger?
Hvis kidnapperne ikke hadde ønske om penger, så kunne de vel bare ha latt være å ta mer kontakt eller eventuelt sendt kodebeskjeden "For sent. Hun er død"?

Den eneste årsaken til at AE forsvant samme dag som Pareto-rettssaken jeg kan tenke meg, dersom
det ikke er en ren tilfeldighet, er at TH så muligheten for at han kunne peke mot Pareto-folkene som
mulige bakmenn.
Citera
2023-01-24, 16:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Hva mener du i såfall indikerer et sekundært motiv i denne saken?

Jeg finner ingenting som peker mot det.
Det kan være flere ting, men først og fremst, dersom GM har utført handlingen alene (kan likevel fått hjelp med kryptorigget).
Citera
2023-01-24, 16:18
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Det kan være flere ting, men først og fremst, dersom GM har utført handlingen alene (kan likevel fått hjelp med kryptorigget).

Nei, dette holder ikke som argument for en "tiger kidnapping". Ikke litt engang.

Det eneste som kunne minnet vagt om noe slikt, var hvis TH ad omveier hadde
bestilt en tilsynelatende reell kidnapping uten at gjerningspersonene visste hvem
som var oppdragsgiver, men med streng beskjed om å avlive offeret så snart det
ble kjent at TH hadde gått til politiet.

Denne teorien er diskutert tidligere i tråden. Da ble det understreket at det kunne
være forskjellige enheter med ulike oppgaver, der selve bortføringen ble foretatt
av forhåndsbetalte hjelpere som ikke skulle ha del i en eventuell utbetaling av løsepenger.

Men det er altså fremdeles langt unna noe man kan kalle "tiger kidnapping", jfr. definisjonen på begrepet.
Citera
2023-01-24, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dlanod
Det var og min første reaksjon når jeg leste det og lurte veldig på om det virkelig kunne være sånn.

Leste det igjen grundig forrige dagen å fikk egentlig mest lyst til å plukke det fra hverandre setning for setning. Det er noe som skurrer veldig i samtlige av de 7 punktene når jeg leser på nytt nå. Det hele virker veldig forskrudd og kontrollerende, ikke bare er det en anklage mot politiet men et angrep på politiets arbeid som helhet. Jeg kan bare tenke meg at brevet er et interessant tilfelle for psykiatrien.

Vedrørende barna og hvorvidt, hvordan og hvor mye de er involvert kan det være greit å huske at de 3 stykker. Veldig mulig scenarie her at det lett kan være 2 mot 1 også i avgjørelsen om publisering. Med det mener jeg at om 2 er kjent med TH's skyld om det så bare er mistanke så vil den tredje bli med på lasset om å tåkelegge familiens hemmeligheter.

Slik jeg oppfatter det, var HHB2 vettskremt, og sint, da dette ble skrevet. I psykisk ubalanse. Tror jeg det kalles.

Sånn i utgangspunktet ville jeg ikke oppfatte reaksjonen hennes som sykelig. Kanskje mer dekkende ville være hennes normalreaksjon på unormale påkjenninger og hendelser. En forbigående tilstand med psykisk ubalanse og svekket vurderingsevne, og som normalt skal gå over, når de unormale påkjenningene tar slutt.

Om barna, ingen av de har uttalt seg direkte til mediene. Kun gjennom bistandsadvokatene, først Holden og etter at TH ble siktet, Kihle. Begge advokatene synes å ha vært mer interessert i å forsvare TH, enn å bistå og hjelpe de voksne barna.

Og de voksne barna må være i en dyp krise. Som det per nå ikke ser ut til å finnes en rask vei ut av. Med faren siktet på 4. året, for drap eller medvirkning til drap, på mor. En mor som forsvant uventet og brått, angivelig kidnappet fra barnas barndomshjem av brutale ukjente GM.

Jeg skjønner godt at barna holder en lav profil, og avventer resultatet av politiets etterforskning.

For å være ærlig, så tror jeg ikke barna har vært involvert i offentliggjøringen av brevet heller. Jeg tror ikke barna har noe de skal ha sagt. De bare flyter med.

Det er Tom Hagen som bestemmer.
Citera
2023-01-24, 16:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z

Når ble det offentliggjort hvilken dato den dommen skulle bli avsagt?
Hadde tidspunktet eventuelt blitt flyttet og at det eventuelt tidligere hadde blitt satt en annen dato?
Citat:
Det kan ha vært for å peke bort fra seg selv - gi inntrykk av at MGM ikke er økonomisk ressurssterk. Det kan også være en straffereaksjon, fordi TH allerede hadde ignorert en fremsatt trussel (som bare blir ord mot ord). Derfor kan det ha vært nødvendig for MGM å plante spor og rykter, slik at en slik påstand (fremsatt trussel), bare fremstår som et desperat forsvar, fra en ektefelle (som automatisk vil bli mistenkt i en slik sak).
Kan sikkert forklares på andre måter også.

Det siste du skriver vet jeg ikke noe om.

Pareto-saken var bare ett av flere forslag, i det innlegget jeg siterte "Pareto-forslaget".
Senast redigerad av Havhest 2023-01-24 kl. 16:27.
Citera
2023-01-24, 16:25
Medlem
Nästan 8500 sidor om en norska som är borta , är det inte dags för norrbaggarna att acceptera att kärringen är borta ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in