2023-01-23, 10:07
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Engström själv har väl aldrig ens nämnt "chocken" eller sitt beteende inne på Skandia efter mordet?
Den uppgiften kommer väl ensamt från väktarna?
Nej inte ens efter det att "flickan" upplyst honom om att det var OP som var skjuten verkar han blivit speciellt chockad. I stället funderar han lite smått på den korta vägen tillbaka till Skandia om det verkligen kan stämma och kommer fram till att "det skulle kunna tänkas vara så men riktigt övertygad var jag väl ändå inte".
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-01-23 kl. 10:15.
Citera
2023-01-23, 13:02
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag är inte säker på att jag hänger med här. Det kan vara jag som har missat något, men jag tyckte det blev lite konstigt där när du skrev i ditt förra inlägg att "ju mer avlägsen i tid en tillverkning är, desto mer olikt blir blyet mordkulorna". Jag undrar om man verkligen kan generalisera så utifrån ett avvikande blyisotopvärde, och dra slutsatsen att det finns ett samband mellan kulornas ålder och deras likhet med mordkulorna.

Att kulor i detta fall blir mer olika i tid sena tillverkningar ju äldre de är, är en tendens med magert stöd i mätningar. Det lilla som finns tycks dock peka i den riktningen. Och tendensen adderar till andra omständigheter som pekar i samma riktning.

Och till vad som förefaller rimligt (ökad blyskillnad med ökad tidsskillnad)?

Citat:
Blir det inte lite som att man har hittat en dvärg som är fruktansvärt mycket bättre än alla andra människor på att sjunga, och utifrån den enstaka observationen drar slutsatsen att "ju kortare en människa är desto bättre sjunger hon"?

En mer relevant analogi blir nog följande. Anta en påse som innehåller antingen 1 blå och 50 röda kulor eller 1 röd och 50 blåa kulor. En slumpvis kula plockas i blindo ur påsen och den är blå. Vad bör man då tro om övriga kulor i påsen? Bör man som sannolikt anta att den plockade kulan är representativ för innehållet (dvs mest blåa i påsen) eller att det är en enskild avvikare (dvs mest röda i påsen)?

Gällande den "betydligt äldre" kulan kollade jag närmare nu och den ligger i sin blyisotopfördelning klart utanför hela det spann övriga mätta kulor hamnar i. Så det är svårt att se den som en enskild avvikare från ett sådant spann. Mer sannolikt är att den tillhör ett annat, äldre, spann.

En anledning till att oberoende av mätningar anta att att en "betydligt äldre" kula sannolikt avviker från senare tillverkningar är att Winchester alltså torde bytt blykälla någon gång 1960-1972 (i Southeast Missouri Lead District där Winchesters bly utvinns stängs sista gruvan i gammal fyndighet 1972 och första gruvan i ny fyndighet öppnar 1960).

Kan även erinra om att betydligt äldre kulor förmodligen ser äldre ut. Det är inget som anmärks på angående mordkulorna och de ser ej särskilt mörknade ut? Lisbeth-kulan (som ej "polerats" genom att passera igenom något): https://sydasien.se/wp-content/uploads/2020/08/OlofPalme-kula2_Bundeskriminalamt_WEBB.jpg

Mordkulorna placerar sig i blyisotopfördelning mitt bland övriga mätta. Och ligger alltså närmast mätta tillverkningar omkring 1979.

Givet allt detta framstår det sammanvägt som mindre sannolikt att mordkulorna var 40-50 år gamla 1986?
Citera
2023-01-23, 13:10
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
AB har också kopplingar till Bofors. Kanske SE och AB ingick i samma konspiration? SE hade varit gift med en kvinna vars pappa jobbade åt Bofors och AB jobbade också åt ett Boforsföretag.

Hittar du något med substans i boken eller är det bara lösa teorier som presenteras?

Hittills inte mycket substans, men jag kan återkomma när jag läst klart. Det är väl egentligen mängden indicier, och de är ju väldigt många, som talar för att SE är gärningsmannen. Men tittar man på varje enskild indicie så är det tunt.
Senast redigerad av quggel 2023-01-23 kl. 13:13.
Citera
2023-01-23, 13:58
Medlem
ursprungligens avatar
Enligt uppgift så meddelades till SLs bussar på mordnatten strax före midnatt och upprepades flera gånger i timmen:
"Ring omedelbart om ni har sett en man i halvlång, grå jacka, möjligen keps, möjligen glasögon. Mannen verkar skärrad."
Det signalementet kan väl SE hört på bussen från Mörby Centrum? Grå jacka är ju inte så träffande, men både uppgiften om möjliga glasögon och möjlig keps kan SE snappat upp på bussen. Att polisen redan tidigt på mordnatten lyssnade lite väl mycket på vad MP sa verkar dock uppenbart då glasögonen (från Grand?) var med redan i efterlysningen från SL direkt efter mordet.

Taxi efterlyste:
"Polisen efterlyser en man som är mellan 30 och 40-årsåldern. Han bär mössa eller keps, eventuellt mörk jacka el mörkbrun dunjacka, kan vara skinn. Han är ev mörkhårig."
Inte heller detta är någon speciellt bra beskrivning på SEs utseende. SE åkte dock inte taxi på mordnatten vad vi tror oss veta.

I polisens ingångsanmälan (Windén) beskrivs GM som:
"Mannen är ca 35-40 år, ca 175 cm lång. Mannen har mörkt hår. Mannen var iklädd mörkgrå eller mörkbrun rock. På huvudet hade han en mörk mössa eller hatt."

Inte heller här låter det som om man försöker beskriva SE. Inget av signalementen som kom fram på mordnatten pekade på SE. Polisen fick jobba hårt på att få till ett utpekande av SE och detta tog 34 år. På mordnatten var det uppenbart att signalementet på GM och SE var väsensskilda.

SE kan rimligen ha hört trafikledningen på SL beskriva GM med keps och glasögon på hemvägen i bussen och redan här börjat röra ihop vad vittnena sagt på mordplatsen med meddelandet som sändes på bussradion.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-01-23 kl. 14:02.
Citera
2023-01-23, 15:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Att kulor i detta fall blir mer olika i tid sena tillverkningar ju äldre de är, är en tendens med magert stöd i mätningar. Det lilla som finns tycks dock peka i den riktningen. Och tendensen adderar till andra omständigheter som pekar i samma riktning.

Och till vad som förefaller rimligt (ökad blyskillnad med ökad tidsskillnad)?

En mer relevant analogi blir nog följande. Anta en påse som innehåller antingen 1 blå och 50 röda kulor eller 1 röd och 50 blåa kulor. En slumpvis kula plockas i blindo ur påsen och den är blå. Vad bör man då tro om övriga kulor i påsen? Bör man som sannolikt anta att den plockade kulan är representativ för innehållet (dvs mest blåa i påsen) eller att det är en enskild avvikare (dvs mest röda i påsen)?

Gällande den "betydligt äldre" kulan kollade jag närmare nu och den ligger i sin blyisotopfördelning klart utanför hela det spann övriga mätta kulor hamnar i. Så det är svårt att se den som en enskild avvikare från ett sådant spann. Mer sannolikt är att den tillhör ett annat, äldre, spann.

En anledning till att oberoende av mätningar anta att att en "betydligt äldre" kula sannolikt avviker från senare tillverkningar är att Winchester alltså torde bytt blykälla någon gång 1960-1972 (i Southeast Missouri Lead District där Winchesters bly utvinns stängs sista gruvan i gammal fyndighet 1972 och första gruvan i ny fyndighet öppnar 1960).

Kan även erinra om att betydligt äldre kulor förmodligen ser äldre ut. Det är inget som anmärks på angående mordkulorna och de ser ej särskilt mörknade ut? Lisbeth-kulan (som ej "polerats" genom att passera igenom något): https://sydasien.se/wp-content/uploads/2020/08/OlofPalme-kula2_Bundeskriminalamt_WEBB.jpg

Mordkulorna placerar sig i blyisotopfördelning mitt bland övriga mätta. Och ligger alltså närmast mätta tillverkningar omkring 1979.

Givet allt detta framstår det sammanvägt som mindre sannolikt att mordkulorna var 40-50 år gamla 1986?
Fast ditt antagande om att "ju mer avlägsen i tid en tillverkning är, desto mer olikt blir blyet mordkulorna" blir väl ganska trivialt om det bara handlar om den här enstaka och kraftigt avvikande kulan som kan antas vara gjord av bly från en helt annan och äldre gruva.

Hur ser det ut om du plockar bort den där kraftigt avvikande kulan, och plottar upp tillverkningsår mot blyisotopfördelning för övriga kulor? Går det fortfarande att se samma trend, eller försvinner den här korrelationen helt då?
Senast redigerad av Draifos 2023-01-23 kl. 15:29.
Citera
2023-01-23, 17:57
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Fast ditt antagande om att "ju mer avlägsen i tid en tillverkning är, desto mer olikt blir blyet mordkulorna" blir väl ganska trivialt om det bara handlar om den här enstaka och kraftigt avvikande kulan som kan antas vara gjord av bly från en helt annan och äldre gruva.

Hur ser det ut om du plockar bort den där kraftigt avvikande kulan, och plottar upp tillverkningsår mot blyisotopfördelning för övriga kulor? Går det fortfarande att se samma trend, eller försvinner den här korrelationen helt då?

Det du citerar var även apropå att fyra testade kulor med lite äldre tillverkning än övriga kända testade (1973-1982) ligger lite utanför eller i utkanten av dessa. Men inte alls lika långt bort som den "betydligt äldre", med undantag för en tillverkad 1963 (äldsta med känd tillverkning) som också avviker kraftigt. Man kan också notera att de med känd tillverkning som ligger närmast palmekulan är från åren 1975, 1976, 1977, 1979 och 1980. Detta är dock inte särskilt prydligt och det finns undantag, men en tendens vad det tycks.

Kanske tittar på samtliga mätta kulor och gör en noggrannare analys än denna hafskoll när har tid, om saken är av vikt.
Citera
2023-01-24, 00:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Kanske tittar på samtliga mätta kulor och gör en noggrannare analys än denna hafskoll när har tid, om saken är av vikt.
Gör gärna det. Och om du då kan visa på något sakligt stöd för din och MOPspanarens teori om att mordkulorna skall ha tillverkats på senare tid (typ på 70- eller 80-talet) så skulle ju det onekligen vara intressant.
Senast redigerad av Draifos 2023-01-24 kl. 00:49.
Citera
2023-01-24, 02:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Hittills inte mycket substans, men jag kan återkomma när jag läst klart. Det är väl egentligen mängden indicier, och de är ju väldigt många, som talar för att SE är gärningsmannen. Men tittar man på varje enskild indicie så är det tunt.

Det är väl upplägget på boken att stapla tunna indicier och lösa spekulationer som inte gått att underbygga och hoppas att läsaren inte märker hur tunn soppan är.

Det finns så klart ingen substans i att ett mordplatsvittne ska beskyllas för att vara GM bara för att "det kan vara så, om man förvanskar lite fakta och bortser från fakta som inte går att förvanska på lämpligt sätt."

HH beskyllde på sin tid VG för mordet då "VG ljög om vad han gjorde på mordnatten". Almblad tröskade CP genom två rättegångar och ett överklagande till HD bara för att man ansåg att han saknade alibi.

Nu hakar KP på trenden och använder logik som tagen ur deckargåtorna i Musse-Piggtidningen där den som ljuger också alltid är skyldig, trots att sansade bedömare vet att liknande resonemang som flödar fritt i TPs bok bara är trams och inte bevisar något i verkligheten annat än att de som beslås med en lögn ljuger.

SE ljuger lite som vittne för att hamna lite närmare händelsernas centrum. Det är något som inte kittlar min fantasi nämnvärt och gör honom inte till GM hur gärna man än vill tro på den stolliga teorin att SE är GM.
Citera
2023-01-24, 02:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej inte ens efter det att "flickan" upplyst honom om att det var OP som var skjuten verkar han blivit speciellt chockad. I stället funderar han lite smått på den korta vägen tillbaka till Skandia om det verkligen kan stämma och kommer fram till att "det skulle kunna tänkas vara så men riktigt övertygad var jag väl ändå inte".

Du lägger in alldeles för mycket egna spekulationer om hur chockad SE var. Menar du att väktarna på Skandia ljuger då de beskriver hur SE uppträdde när han kom tillbaka? Kanske jobbade de på schema och misstog sig på dag?

Varför kan vi inte bara konstatera att SE verkade ur balans efter att bevittnat mordet så som väktarna beskriver?
Citera
2023-01-24, 06:20
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Gör gärna det. Och om du då kan visa på något sakligt stöd för din och MOPspanarens teori om att mordkulorna skall ha tillverkats på senare tid (typ på 70- eller 80-talet) så skulle ju det onekligen vara intressant.

Har kollat och finns inga ytterligare relevanta kända mätta kulor vad jag kan se.

Jag har presenterat ett antal relevanta omständigheter gällande saken att ringa in en sannolik tillverkningstid för mordkulorna.

Vilka är dina mer sakliga omständigheter och vad drar du för sakliga slutsatser av dem?
Citera
2023-01-24, 07:16
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Nu är detta ingen teori utan stöd utan handlar om vad experterna i utredningen kommit fram till.
Jag har valt att tro på den tills det ev. framkommer nya och bättre underbyggda uppgifter. Ny teknik möjligen.

GrK sammanfattar undersökningen från sid 204

3.2.3 Ammunitionsundersökningar
1990 beslöt PU att spridningen av ammunitionstypen Winchester
Western .357 Magnum Metal Piercing, som med största sannolikhet användes
vid mordet på Olof Palme, skulle undersökas. Genom en blyisotopsundersökning
dessförinnan, utförd av Naturhistoriska Riksmuseet,
och genom frågor till Winchester Western-fabriken i USA,
hade kunnat konstateras att de kulor som upphittats på mordplatsen var
tillverkade av fabriken i november månad 1979. De askar som patroner
från denna tid förpackats i hade i fabriken märkts ”PM”, vilket betydde
just november 1979. Undersökningen utfördes under perioden 1990-
1996. I samband med att den avslutades upprättade utredningsmännen
en omfattande promemoria, rubricerad ”Sammanställning över
ammunitionsavsnittet”. I promemorian beskrivs bl.a. målsättningen
med undersökningen och tillvägagångssättet vid denna.....

för att förtydliga ditt påstående avseende "sakligt stöd"....
Där du själv tar stöd av teckningar och berättelser i bloggar.
Citera
2023-01-24, 08:18
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du lägger in alldeles för mycket egna spekulationer om hur chockad SE var. Menar du att väktarna på Skandia ljuger då de beskriver hur SE uppträdde när han kom tillbaka? Kanske jobbade de på schema och misstog sig på dag?

Varför kan vi inte bara konstatera att SE verkade ur balans efter att bevittnat mordet så som väktarna beskriver?
Jag är övertygad om att SE var chockad eller medtagen av någon anledning, "osammanhängande" är ett ord som nämns. Det här står i skarp kontrast till den SE som cirka halvminuten innan konverserat med "flickan" (AH?) och sedan, efter samtalet, på den korta tillbakavägen till Sveavägen 44 funderat på om det verkligen var som flickan sagt, det vill säga att det var OP som blivit skjuten.

Min spekulation är alltså att SE inte alls pratat med den här flickan, han har i stället precis återvänt från en löprunda runt kvarteren och var sannolikt både fysiskt och psykiskt medtagen. Chockad över sitt eget impuls(?)dåd, svårt att prata ungefär som en 400 meterslöpare har efter ett lopp. Han blev mer "redlig" efter en stund, då hade både kropp och sinne börjat återhämta sig. Eftersom inga säkra observationer av SE gjorts sedan han lämnade Skandia ungefär 23.20 (den springande väskmannen på DB-gatan är väl det närmaste) så bör han hunnit avverka åtminstone nån kilometer under den tid han var bortsprungen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-01-24 kl. 09:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in