Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Jag är inte säker på att jag hänger med här. Det kan vara jag som har missat något, men jag tyckte det blev lite konstigt där när du skrev i ditt förra inlägg att "ju mer avlägsen i tid en tillverkning är, desto mer olikt blir blyet mordkulorna". Jag undrar om man verkligen kan generalisera så utifrån ett avvikande blyisotopvärde, och dra slutsatsen att det finns ett samband mellan kulornas ålder och deras likhet med mordkulorna.
Att kulor i detta fall blir mer olika i tid sena tillverkningar ju äldre de är, är en tendens med magert stöd i mätningar. Det lilla som finns tycks dock peka i den riktningen. Och tendensen adderar till andra omständigheter som pekar i samma riktning.
Och till vad som förefaller rimligt (ökad blyskillnad med ökad tidsskillnad)?
Citat:
Blir det inte lite som att man har hittat en dvärg som är fruktansvärt mycket bättre än alla andra människor på att sjunga, och utifrån den enstaka observationen drar slutsatsen att "ju kortare en människa är desto bättre sjunger hon"?
En mer relevant analogi blir nog följande. Anta en påse som innehåller antingen 1 blå och 50 röda kulor eller 1 röd och 50 blåa kulor. En slumpvis kula plockas i blindo ur påsen och den är blå. Vad bör man då tro om övriga kulor i påsen? Bör man som sannolikt anta att den plockade kulan är representativ för innehållet (dvs mest blåa i påsen) eller att det är en enskild avvikare (dvs mest röda i påsen)?
Gällande den "betydligt äldre" kulan kollade jag närmare nu och den ligger i sin blyisotopfördelning klart utanför hela det spann övriga mätta kulor hamnar i. Så det är svårt att se den som en enskild avvikare från ett sådant spann. Mer sannolikt är att den tillhör ett annat, äldre, spann.
En anledning till att oberoende av mätningar anta att att en "betydligt äldre" kula sannolikt avviker från senare tillverkningar är att Winchester alltså torde bytt blykälla någon gång 1960-1972 (i Southeast Missouri Lead District där Winchesters bly utvinns stängs sista gruvan i gammal fyndighet 1972 och första gruvan i ny fyndighet öppnar 1960).
Kan även erinra om att betydligt äldre kulor förmodligen ser äldre ut. Det är inget som anmärks på angående mordkulorna och de ser ej särskilt mörknade ut? Lisbeth-kulan (som ej "polerats" genom att passera igenom något):
https://sydasien.se/wp-content/uploads/2020/08/OlofPalme-kula2_Bundeskriminalamt_WEBB.jpg
Mordkulorna placerar sig i blyisotopfördelning mitt bland övriga mätta. Och ligger alltså närmast mätta tillverkningar omkring 1979.
Givet allt detta framstår det sammanvägt som mindre sannolikt att mordkulorna var 40-50 år gamla 1986?