2023-01-22, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Stannar kvar är väl precis det han gör?
Ambulansen med Palme lämnar platsen. Piket 1230 börjar sätta upp avspärrningen.
Ser man på Ulf Karlssons bilder så är det också rätt tomt på folk.
Glantz med sällskap har lämnat. Leif L. och Jan A. Bengt Palm. Syskonen Vallin likaså ..
Vad mer fanns det att se?

Nu var det flera av dessa som inte alls förstod att det var Palme.
Majoriteten av dessa togs heller inte på namn av polisen och talar även om ointresset från polis.

Och polisens ointresse kan ju också vara en orsak till att SE agerade som han gjorde.

Okej , jag har kanske fel i detta !

Jag trodde Engström går iväg just när han får reda på att det är Olof Palme som blivit skjuten...

Fel av mig då
Citera
2023-01-22, 13:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nej, det finns inget sådant (känt) kontinuum över tid längs vilket mordkulorna kan placeras.

Hade Winchester använt samma blykälla under hela Metal Piercings produktionsperiod och funnes det mätta kulor hela vägen så hade man kanske kunnat göra det. Nu är ingetdera fallet.

Den enstaka, och enda kända, ”betydligt äldre” kulan säger inget mer än att den är tydligt olik palmekulor och tillverkningar 1972-82. Jag tror att det beror på att man använde annan blykälla i äldre tid då företaget också var ett annat.

Man kan anta en tydlig avvikelse även utan den enstaka kulan då olika blyfyndigheter, liksom olika kulor, har särskiljande isotopprofiler. Ett förhållande som idag används till att spåra utsläppskällor.

Att en kula från säg 40-talet skulle likna mordkulorna i samma grad som exempelvis Mockfjärdskulorna framstår som försvinnande osannolikt.
Jag är inte säker på att jag hänger med här. Det kan vara jag som har missat något, men jag tyckte det blev lite konstigt där när du skrev i ditt förra inlägg att "ju mer avlägsen i tid en tillverkning är, desto mer olikt blir blyet mordkulorna". Jag undrar om man verkligen kan generalisera så utifrån ett avvikande blyisotopvärde, och dra slutsatsen att det finns ett samband mellan kulornas ålder och deras likhet med mordkulorna.

Blir det inte lite som att man har hittat en dvärg som är fruktansvärt mycket bättre än alla andra människor på att sjunga, och utifrån den enstaka observationen drar slutsatsen att "ju kortare en människa är desto bättre sjunger hon"?
Citera
2023-01-22, 15:08
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

Jag trodde Engström går iväg just när han får reda på att det är Olof Palme som blivit skjuten...

Fel av mig då

Ja, eller så får man i annat fall mena att SE hittar på gällande att han stannar tills dess att avspärrningen sattes upp. Det är ju en uppgift som först kommer fram i brevet till Anér.
Citera
2023-01-22, 16:09
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

Jag trodde Engström går iväg just när han får reda på att det är Olof Palme som blivit skjuten ...

Fel av mig då
Vid förhöret den 25 april sa han att han skulle gå tillbaka till Skandia och hade hunnit gå fyra fem meter "... när flickan jag haft till vänster om mig i ursprungsskedet sa att det var Olof Palme som blivit skjuten". Antar det var det här du tänkte på.

Varken "flickan" eller Engström verkar varit speciellt chockade vid det här lilla samtalet. Den senare (som trots allt agerat ganska rationellt minuterna efter skotten) verkar dock plötsligt tappat det helt när han tokchockad någon halvminut bultade på Skandiadörren.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-01-22 kl. 17:08.
Citera
2023-01-22, 17:14
Medlem
MrBarnabys avatar
"... när han tokchockad någon halvminut senare ... " skulle det naturligtvis stå ovan.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-01-22 kl. 17:35.
Citera
2023-01-22, 22:47
Medlem
quggels avatar
Halvvägs in i Thomas Petterssons bok. Mycket intressanta kopplingar till såväl Bofors som Stay Behind som framförs. Dock bara teorier förstås...
Citera
2023-01-23, 07:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Vid förhöret den 25 april sa han att han skulle gå tillbaka till Skandia och hade hunnit gå fyra fem meter "... när flickan jag haft till vänster om mig i ursprungsskedet sa att det var Olof Palme som blivit skjuten". Antar det var det här du tänkte på.

Varken "flickan" eller Engström verkar varit speciellt chockade vid det här lilla samtalet. Den senare (som trots allt agerat ganska rationellt minuterna efter skotten) verkar dock plötsligt tappat det helt när han tokchockad någon halvminut bultade på Skandiadörren.

Som vanligt sitter du och hittar på uppgifter? Vad finns det för stöd åt din uppgift att: "Varken "flickan" eller Engström verkar varit speciellt chockade vid det här lilla samtalet."?

Har vi inte bara SEs uppgifter om detta samtal? När menar du att SE har berättat att han var chockad?
Du gissar som vanligt bara? Eller finns det något underlag för detta påstående från din sida?
Citera
2023-01-23, 07:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Halvvägs in i Thomas Petterssons bok. Mycket intressanta kopplingar till såväl Bofors som Stay Behind som framförs. Dock bara teorier förstås...

AB har också kopplingar till Bofors. Kanske SE och AB ingick i samma konspiration? SE hade varit gift med en kvinna vars pappa jobbade åt Bofors och AB jobbade också åt ett Boforsföretag.

Hittar du något med substans i boken eller är det bara lösa teorier som presenteras?
Citera
2023-01-23, 08:36
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Som vanligt sitter du och hittar på uppgifter? Vad finns det för stöd åt din uppgift att: "Varken "flickan" eller Engström verkar varit speciellt chockade vid det här lilla samtalet."?

Har vi inte bara SEs uppgifter om detta samtal? När menar du att SE har berättat att han var chockad?
Du gissar som vanligt bara? Eller finns det något underlag för detta påstående från din sida?
Försökte vara lite ironisk. Det enda stöd vi har är, som du mycket riktigt påpekar, en av de rövarhistorier som mannen som spelat det "uppmärksamhetstörstande vittnet" berättat.

(FB) Skandiamannen
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-01-23 kl. 08:41.
Citera
2023-01-23, 08:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Försökte vara lite ironisk. Det enda stöd vi har är, som du mycket riktigt påpekar, en av de rövarhistorier som mannen som spelat det "uppmärksamhetstörstande" berättat.

(FB) Skandiamannen

Det blir lite konstigt när du "ironiskt" smyger in egna antaganden utan stöd i materialet. Vi vet inget om hur chockad SE var på mordplatsen. Menar du att det var en rövarhistoria att SE fick veta att det var OP som mördats på mordplatsen?

Är det någon ny form av ironi/"gissningar" jag missar här? Vad är rövarhistorien i detta?
Citera
2023-01-23, 09:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det blir lite konstigt när du "ironiskt" smyger in egna antaganden utan stöd i materialet. Vi vet inget om hur chockad SE var på mordplatsen. Menar du att det var en rövarhistoria att SE fick veta att det var OP som mördats på mordplatsen?

Är det någon ny form av ironi/"gissningar" jag missar här? Vad är rövarhistorien i detta?
Det enda vi har i materialet om SE:s varande och agerande på mordplatsen är det han själv berättat, ingen annan har tyvärr noterat honom. Utgår man ifrån hans eget berättande verkar han varit hyfsat "redig" till skillnad mot den "väldigt chockade" person som 15-20 min efter mordet bultade på Skandiadörren.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-01-23 kl. 09:04.
Citera
2023-01-23, 09:56
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Det enda vi har i materialet om SE:s varande och agerande på mordplatsen är det han själv berättat, ingen annan har tyvärr noterat honom. Utgår man ifrån hans eget berättande verkar han varit hyfsat "redig" till skillnad mot den "väldigt chockade" person som 15-20 min efter mordet bultade på Skandiadörren.

Engström själv har väl aldrig ens nämnt "chocken" eller sitt beteende inne på Skandia efter mordet?
Den uppgiften kommer väl ensamt från väktarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in