Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Nej, det finns inget sådant (känt) kontinuum över tid längs vilket mordkulorna kan placeras.
Hade Winchester använt samma blykälla under hela Metal Piercings produktionsperiod och funnes det mätta kulor hela vägen så hade man kanske kunnat göra det. Nu är ingetdera fallet.
Den enstaka, och enda kända, ”betydligt äldre” kulan säger inget mer än att den är tydligt olik palmekulor och tillverkningar 1972-82. Jag tror att det beror på att man använde annan blykälla i äldre tid då företaget också var ett annat.
Man kan anta en tydlig avvikelse även utan den enstaka kulan då olika blyfyndigheter, liksom olika kulor, har särskiljande isotopprofiler. Ett förhållande som idag används till att spåra utsläppskällor.
Att en kula från säg 40-talet skulle likna mordkulorna i samma grad som exempelvis Mockfjärdskulorna framstår som försvinnande osannolikt.
Jag är inte säker på att jag hänger med här. Det kan vara jag som har missat något, men jag tyckte det blev lite konstigt där när du skrev i ditt förra inlägg att
"ju mer avlägsen i tid en tillverkning är, desto mer olikt blir blyet mordkulorna". Jag undrar om man verkligen kan generalisera så utifrån ett avvikande blyisotopvärde, och dra slutsatsen att det finns ett samband mellan kulornas ålder och deras likhet med mordkulorna.
Blir det inte lite som att man har hittat en dvärg som är fruktansvärt mycket bättre än alla andra människor på att sjunga, och utifrån den enstaka observationen drar slutsatsen att
"ju kortare en människa är desto bättre sjunger hon"?