2023-01-23, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Hei til deg med brukernavn «Donald» baklengs. At TH/familie er en sekt er ikke min ide. Spør heller Slettesnoken om forklaring på dette..

Kan du spørre roboten om han tyrkeren sånn for moro skyld?
Citera
2023-01-23, 18:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg har strengt tatt gitt opp å tolke HHB2 sitt brev lenger enn at hun
virket opplagt frustrert over situasjonen. Det er ikke så lett å få grep
om hva hun egentlig mener.

Nå var vel politiets parallelle avhør av de tre søsknene gjort nettopp for
at de ikke skulle kunne samkjøre forklaringene sine - i tilfelle de kunne
ha noe formål med en samkjøring. Hvorvidt politiet har brukt "skitne"
avhørsmetoder, kan jeg ikke svare på. Men det er jo en gammel klisjé,
at politiet lyver og sier at "kompisen din har fortalt alt, du kan like godt tilstå".
Det er jo lignende metoder som har ført til falske tilståelser bl.a i Tengs-saken.
Såvidt jeg vet er ikke dette lenger praksis hos avhørere.

Jeg tipper kallenavnet kan ha blitt nevnt av andre enn noen av de tre "barna".
Som sagt, det er ikke alle av THs søsken som støtter ham, og de kan ha fått
vite om kallenavnet direkte fra AE, og senere opplyst dette til politiet, som igjen
kan ha luftet dette for "barna" for å sjekke reaksjonen.

Forøvrig kan det vel være konflikt mellom søsken som ikke nødvendigvis
har noen relevans i forhold til forsvinningen. Forholdet til foreldrene er langt
mer interessant, tenker jeg.

Der er mitt inntrykk følgende:

HHB1: På farens side, styreverv i alle hans foretak, og forsvarte ektepakten i avhør.
Har fungert som "hushjelp" i S4 siden forsvinningen. Talsperson overfor felles
bistandsadvokat.

HHB2: Flyttet angivelig hjemmefra tidlig for å komme vekk fra faren, hadde noen
få verv i enkelte av farens foretak over en begrenset periode, forlovet med farens
forretningspartner men brøt forlovelsen til fordel for pengelens sprangrytter.
Har angivelig hatt lite kontakt med faren etter bruddet, og AE dro visstnok helst
på besøk til henne, men hun var sjelden hjemme hos foreldrene.
Hun ble også da truet i brevet.

Ser for meg ut som om HHB2 bevisst valgte bort muligheten for penger.
Citat:
Jeg har strengt tatt gitt opp å tolke HHB2 sitt brev lenger enn at hun
virket opplagt frustrert over situasjonen. Det er ikke så lett å få grep
om hva hun egentlig mener.
For meg virker det åpenbart, at formålet med brevet, er å peke på at politiet ikke har opptrådt på riktig måte ovenfor familien.
Det kommer også frem i brevet at politiet har beklaget dette, altså at de vedkjenner at feil har blitt gjort.
Citat:
Nå var vel politiets parallelle avhør av de tre søsknene gjort nettopp for
at de ikke skulle kunne samkjøre forklaringene sine - i tilfelle de kunne
ha noe formål med en samkjøring. Hvorvidt politiet har brukt "skitne"
avhørsmetoder, kan jeg ikke svare på. Men det er jo en gammel klisjé,
at politiet lyver og sier at "kompisen din har fortalt alt, du kan like godt tilstå".
Det er jo lignende metoder som har ført til falske tilståelser bl.a i Tengs-saken.
Såvidt jeg vet er ikke dette lenger praksis hos avhørere.
Det trenger ikke være "skitne triks", politiet har benyttet. Politiet kan ha gjort feil.
Det er heller ingen grunn til å tro, at gammel dårlig praksis, ikke forekommer lenger i politiet (ref Raklew).
Men pga medieoppmerksomheten saken har, tror jeg ikke det har skjedd med overlegg i denne saken.
Citat:
Jeg tipper kallenavnet kan ha blitt nevnt av andre enn noen av de tre "barna".
Som sagt, det er ikke alle av THs søsken som støtter ham, og de kan ha fått
vite om kallenavnet direkte fra AE, og senere opplyst dette til politiet, som igjen
kan ha luftet dette for "barna" for å sjekke reaksjonen.
Det kan jo også være at den som avhørte HHB2, fikk et skriftlig referat av HHB1s avhør, og fordi referatet hadde skrivefeil (f.eks. manglet ordet "ikke"), så ble alt feil.
Det vises til lydopptak i brevet, så tydeligvis ble misforståelsene rettet opp i på den måten.
Citat:
Forøvrig kan det vel være konflikt mellom søsken som ikke nødvendigvis
har noen relevans i forhold til forsvinningen. Forholdet til foreldrene er langt
mer interessant, tenker jeg.
Søskenflokken står samlet ifm offentliggjøringen av brevet. Budskapet er at familien har blitt utsatt for unødvendige ekstrapåkjenninger, og det er legitimt å påpeke den uretten familien har blitt utsatt for.
Det er ikke vanskelig for meg å forstå at frustrasjonen i familien blir stor, men brevet er tydelig på at frustrasjonen er rettet mot politiet.
Citat:
Der er mitt inntrykk følgende:

HHB1: På farens side, styreverv i alle hans foretak, og forsvarte ektepakten i avhør.
Har fungert som "hushjelp" i S4 siden forsvinningen. Talsperson overfor felles
bistandsadvokat.

HHB2: Flyttet angivelig hjemmefra tidlig for å komme vekk fra faren, hadde noen
få verv i enkelte av farens foretak over en begrenset periode, forlovet med farens
forretningspartner men brøt forlovelsen til fordel for pengelens sprangrytter.
Har angivelig hatt lite kontakt med faren etter bruddet, og AE dro visstnok helst
på besøk til henne, men hun var sjelden hjemme hos foreldrene.
Jeg synes du tolker familien merkelig. Virker som din oppfatning er at familien Hagen bare er penger.
Det er heller ikke slik at Hagenbarna snakker med en unison stemme, eller at HHB1 er søskenflokkens talerør. Samtlige har vært i avhør, og uttalt seg uavhengig av hverandre. Årsaken til at de har felles bistandsadvokat, er fordi samtlige av Hagenbarna er enig når det gjelder skyldspørsmålet, og videre er det nettopp den enigheten, som gjør at de har felles bistandsadvokat. Ergo er det bistandsadvokaten som er deres talsperson.
Totalt smakløst å kalle HHB1 for "hushjelp". HHB1, og samtlige i søskenflokken er pårørende, døtre og sønn. Det er deres mor som er borte. Det er såklart naturlig at de forsøker å hjelpe sin far i den situasjonen han er i, dersom de mener at han er uskyldig. Hvorfor HHB1 eventuelt har påtatt seg den rollen i større grad kan være helt naturlig. Det kan bero på helt naturlige grunner, som kunnskap/styrke, at hun bor nærmest, eller fordi ungene hennes er eldre enn HHB2s barn, og at hun derfor er mer tilgjengelig.
Det siste jeg nevner, kan være årsaken til at HHB2 ikke hadde så mye kontakt med familien, og at det derfor var mer naturlig for AEH å komme på besøk hjemme hos HHB2, enn at HHB2 dro hele familien med til S4. Alt var nok bedre tilrettelagt for småbarn og hester hjemme hos HHB2.
Det har ikke fremkommet opplysninger om at HHB2 hadde et dårlig forhold til faren, så det tar jeg med en klype salt, inntil videre.
Måten du beskriver, hvordan og hvorfor HHB2 brøt forlovelsen med THs forretningspartner, glipper litt rart synes jeg; "til fordel for en fattig sprangrytter". Herre min hatt, hun er jo selv en sprangrytter, og mye av tiden blir brukt på hesteryggen. Det kan jo også være med å forklare hvorfor hun eventuelt ikke har vært så ofte hjemme i S4 siste årene. HHB2 lever sikkert et travelt liv.
Jeg vil ellers minne at hele familien ble truet I trusselbrevet.
Jeg skjønner ikke hvordan du kan påstå at HHB2 har valgt bort pengene. Hestesport er ikke kjent for å være billig å drive med.
Citat:
Jeg kommer bare frem til at det er du som har altfor stort fokus på penger, når du skriver som du gjør. Det er nesten som du har konkludert med at mennesker med penger ikke er menneskelig.
Citera
2023-01-23, 18:01
Medlem
Citat:
Hei til deg med brukernavn «Donald» baklengs. At TH/familie er en sekt er ikke min ide. Spør heller Slettesnoken om forklaring på dette..
Kan du også spørre roboten om hvilke manipuleringsmetoder politiet kan bruke, og kan du spørre om han kan gi oss en oversikt over alle manipuleringsmetoder som finnes?
Citera
2023-01-23, 18:03
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:

At hun ble truet i brevet, har ikke noe med anstrengt forhold til faren å gjør, dette er ikke en sandkasselek. Han ville aldri skrevet noe som falt tilbake på han selv, tvert imot, det dreier seg om villedning og overstaging.

Hun skaffet ulovlig våpen «fordi hun ble truet», noe det var meningen politiet skulle få vite via kjent telefonavlytting, for å underbygge frykt og på den måten frita seg for mistanke om involvering. At hun i ettertid kjefter på politiet for dette, er skuespill som alt annet i klageskrivet.

Som jeg har nevnt før, jeg tror hun var medforfatter til trusselbrevet, og tok en for laget.
Citera
2023-01-23, 18:08
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
At hun ble truet i brevet, har ikke noe med anstrengt forhold til faren å gjør, dette er ikke en sandkasselek. Han ville aldri skrevet noe som falt tilbake på han selv, tvert imot, det dreier seg om villedning og overstaging.

Hun skaffet ulovlig våpen «fordi hun ble truet», noe det var meningen politiet skulle få vite via kjent telefonavlytting, for å underbygge frykt og på den måten frita seg for mistanke om involvering. At hun i ettertid kjefter på politiet for dette, er skuespill som alt annet i klageskrivet.

Som jeg har nevnt før, jeg tror hun var medforfatter til trusselbrevet, og tok en for laget.

Mulig du har rett. At alle er involvert på sitt vis. Men at TH selv er morder og "sjef".

Men jeg ser heller ikke bort fra at det kun er én av barna som er med på dette.
Citera
2023-01-23, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
At du bidrar til å skape forvirring.

At du inviterer til diskusjon med grunnlag i at AE var i live forsvinningsmorgenen.

Dette er en kjent manipulasjons-teknikk. Eller en form for hjernevasking.

Hvis man skal diskutere med deg, så blir man tvunget til å ta utgangspunkt i din virkelighetsoppfatning. Hvis man diskuterer mye med deg, så blir man påvirket.

Innfallsvinkelen din til Hettemannen-innleggene trekker i samme retning. Manipulasjon. Hjernevask.

Takk for svar. Det var som jeg tenkte. Det er riktig observert at jeg diskuterer med grunnlag i at Fru Hagen var i live den morgenen. Noe politiet også mest trolig legger til grunn i og med at de meddeler at siste sikre livstegn er hennes samtale med sønnen. At dette ikke passer inn i din teori er det lite å gjøre noe med.

Alt det andre «babbelet» velger jeg å avstå fra å gjøre en vurdering av. Rettere sagt, jeg har gjort en vurdering og ordene dine taler for seg selv slik jeg ser det.
Senast redigerad av Kokadu 2023-01-23 kl. 18:22. Anledning: Tillegg
Citera
2023-01-23, 18:20
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken

Har noen ganger tenkt på om det er den evt manglende pistolen til TH, som datteren har mottatt.
Dette kan være et setup, at TH nekter kjennskap til ammunisjonen, for å ikke avsløre at pistolen skal skape inntrykk av at det hele er et setup. Slags omvendt psykologi eller noe.
TH nekter kjennskap til ammunisjon til et våpen som han ikke har, og sier at han dermed ikke skal straffes for dette. Det er funnet en ladd hagle ved senga, 2 eller 4 ulovlige pistoler, og ammunisjon, så det er tvilsomt at han ville fått noe strengere straff bare for at det er funnet den ekstra ammunisjonen.
Uansett så er det veldig tvilsomt at TH ikke kjenner til disse patronene som ikke passer til noen av hans våpen.
Citera
2023-01-23, 18:33
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Har noen ganger tenkt på om det er den evt manglende pistolen til TH, som datteren har mottatt.
Dette kan være et setup, at TH nekter kjennskap til ammunisjonen, for å ikke avsløre at pistolen skal skape inntrykk av at det hele er et setup. Slags omvendt psykologi eller noe.
TH nekter kjennskap til ammunisjon til et våpen som han ikke har, og sier at han dermed ikke skal straffes for dette. Det er funnet en ladd hagle ved senga, 2 eller 4 ulovlige pistoler, og ammunisjon, så det er tvilsomt at han ville fått noe strengere straff bare for at det er funnet den ekstra ammunisjonen.
Uansett så er det veldig tvilsomt at TH ikke kjenner til disse patronene som ikke passer til noen av hans våpen.

Ikke umulig at det er samme pistol. Vanskelig å si.

Kan jo være at både pistolen til datteren og hagla til TH er der for å fingere frykt for kidnappere.
Som da etter all sannsynlighet ikke fins.
Citera
2023-01-23, 18:38
Avslutad
Citat:
Kan ikke helt se hvordan det å sikte ham for drap skulle hjelpe TH til renvaskelse i offentligheten.
Her var det snakk om eksempler på årsaker til hvordan det kan finnes legitimt grunnlag for at politiet kan benytte en slik siktelse for å legitimere benyttelse av taktikk/strategi for å løse saken.

En siktelse kan såklart åpne for at politiet kan undersøke/utelukke en person i større grad (flere verktøy), enn dersom vedkommende ikke er siktet.

Politiet opplyste ifm denne saken, at politiet ikke har tradisjon for å offentliggjøre siktelser.

Mitt poeng er da, at offentliggjøringen av siktelsen kan være taktikk/strategi, sånn at kidnapper(ne) blir "høy på pæra" og avslører seg. For politiet og familien (dersom de er uskyldig), er det viktigste at gjerningspersonen(e) blir avslørt. Og at AEH blir funnet, slik at familien får en grav å gå til.

Dersom man vet at man er uskyldig, og man blir utsatt for forhåndsdømming, så kan en offentliggjøring av siktelsen, være den eneste måten å renvaske seg.
Alternativet er ellers bare tiltal og rettsak, som leder til frifinnelse. Men det er jo ikke mulig, når det ikke er grunnlag for tiltale.
Citera
2023-01-23, 18:46
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Kan du spørre roboten om han tyrkeren sånn for moro skyld?
Roboten har bare oversikt over detaljer fra 2021 og bakover. Man får vente på ny versjon😺

Ellers er ChatGPT gratis så du kan prøve den selv. Kan føre til mer intelligente onelinere👍
Citera
2023-01-23, 18:49
Medlem
Citat:
Roboten har bare oversikt over detaljer fra 2021 og bakover. Man får vente på ny versjon😺

Ellers er ChatGPT gratis så du kan prøve den selv. Kan føre til mer intelligente onelinere👍

Det var liksom historikken som det hadde vært morsomt å vite da for det som skjedde i Norge vet vi.

Ja jeg vet at den er gratis men har ikke gidda å regge meg.
Citera
2023-01-23, 18:56
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Kan du også spørre roboten om hvilke manipuleringsmetoder politiet kan bruke, og kan du spørre om han kan gi oss en oversikt over alle manipuleringsmetoder som finnes?
Den forsto ikke spørsmålet. Kan du omformulere det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in