Citat:
Ursprungligen postat av
Addhoc
Nope, han berättade nästan uteslutande om andra, beskrev allt hemskt som andra gjort emot honom genom uppväxten.
När han pratade om sig själv så var det mer hans unika talanger som han beskrev.
I början blev jag som tittare riktigt tagen av det vidriga beteende hans skolkamrater höll på med, men efter en stund började jag tänka att det var helt osannolika berättelser. Det påstods att barn i LÅGSTADIET grävt en stor grop med spetsiga pinnar i som han skulle kastas ned i för att sedan begravas i, på fritids.
Alltså vi snackar barn i 7, 8 och 9 års ålder med tappade mjölktänder. De har fortfarande skor med kardborreknäppning för att skosnören är för avancerat, men just dessa små barn var både ingenjörer och byggarbetare tydligen.
De hade tillgång till hammare och spik så att de kunde spika upp hans kläder på väggen i gympan och rita hakkors på dem.
Näpp, det måste helt klart varit kryddat. Som förälder själv, samt att jag arbetat på skola med barn i samma ålder så kan jag säga att det är för svårt för dem att genomföra sådana saker.
Att han varit mobbad tänker jag är sant dock och det räcker egentligen. Mobbing är VIDRIGT. Berättelsernas tillförlitlighet däremot, njaaa…
Tänker ungefär som du. Mobbning är vidrigt och jag betvivlar inte att han varit svårt utsatt.
Berättelserna känns lite för otroliga. Kan vara att han blandat fantasi med verklighet för att stå ut och sedan levt kvar i denna parallellvärld där det goda står mot det onda. Ett annat scenario kan vara att han känt sig tvingad att leverera och att producenter och andra bakom kameran hetsat honom, han är fortfarande ganska ung och i brist på karriär måste man fylla ut tiden med annat som fångar och håller tittarna kvar.
Får lite vibbar av Jan Guillou och Ondskan som marknadsfördes som en självbiografisk berättelse, senare framkom att sanningen kanske inte riktigt var exakt så den beskrevs i boken men att Jan Guillous starka upplevelse var äkta. Jon Henrik är en bra och effektfull berättare, kanske skulle han skriva en bok om sitt liv. Ondskan och Jon Henrik Fjällgren biografi i rakt nedstigande led.