2023-01-20, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Det borde vara ”p50” hela tiden på kåken, förutom när det gäller visst arbete och undervisning för nötterna. Varför skall det finnas fritid när nötterna får sitta och kolla på tv tillsammans och snacka ihop sig om nya brott? Fängelse skall väl inte vara som nån jävla fritidsgård där man får nya kompisar? Kåkfararna fixar ju inte det ändå, då de börjar slåss över platser vid matbordet och annat på dagisnivå.

Två dagar efter muck började jag jobba heltid med tillsvidare-anställning. Jag är skuldfri, har lägenhet och har inte så mycket som gått mot röd gubbe sedan jag klev ut genom grinden.

Jag kan lova dig att hade jag gjort hela voltan på sollis hade jag varit ett vrak och hatat hela världen när de väl släppte ut mig.

Tänk efter lite nästa gång va?
Citera
2023-01-20, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slitochslang1
Det är mycket som bara hängt kvar och som många inte har en aning om varifrån det kommer. Jag hade själv inte en susning om att 'plit' kommer från en värja, men det har aldrig hindrat mig från att kalla dem för plitar och plitor, beroende på kön. Huruvida plitarna tycker det är kränkande eller inte beror dels på hur man säger det, men främst på om pliten i fråga är dum i huvudet eller inte. Med andra ord blir många plitar skitsura.

Ett annat exempel är P18. Termen kommer från paragraf 18 i den gamla kriminalvårdslagen, där det står att golbögar får placeras på sollis ifall de ber om det. Lagen finns inte ens längre, och det närmsta man kommer är paragraf fyra i Fängelselagen, men likväl heter det "P18." Fast innebörden verkar ha börjat glida lite, jag har hört banditer som snackat om P18 när de menat hemställan om flytt till annan anstalt...

Men ja, mycket kåkslang är gammal, och ursprunget till många ord finns inte längre. Helt lätt är det inte att som gröning försöka lära sig hur man beter sig samtidigt som man ska fatta skillnaden mellan Svarte Petter och Svarta Maja...

paragraf 18 finns visst fortfarande och används flitigt för att knalla folk som inte passar in (genom att tvinga dom skriva en hemställan)

https://lagen.nu/1974:203#P18S1
Citera
2023-01-20, 19:16
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghettojesus
paragraf 18 finns visst fortfarande och används flitigt för att knalla folk som inte passar in (genom att tvinga dom skriva en hemställan)

Däremot försöker de alltid göra en omplacering inom anstalten först sen kan de dröja upp till 2-3 mån på isol innan omplacering till annan anstalt.

Många som gör så om man hamnat på en kass kåk o avdelning . Jag har använt de 1 gång då jag ledsna på all tristess och ingen sysselsättning och för mycket pundare på avdelning med extra sängar i allrummet visst man kunde gå in på rummet ... men man vart knäpp av o va ensam ...

Hamna på en 1a i ca 2v där de va kaos sen på en 3a igen som var som en dröm ala kåkliv ett par v
Citera
2023-01-20, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghettojesus

Du ser den där enorma vattenstämpeln på sidan du länkar till va? Den där det står "UPPHÄVD FÖRFATTNING?"

Den lagen ersattes 2010, och det som står i paragraf 18 i den gamla finns nu under paragraf 4 (eller fem, minns inte) i Fängelselagen.

Vi _säger_ dock fortfarande p18 när vi menar att begära sollis för sin egen säkerhets skull. Och det är det vi tvingar golbögar och kvinnoboxare att göra för att få bort dem från avdelningen. Eller, de väljer det menar jag, ingen skulle så klart hota dem till att göra det, eftersom så får man ju inte göra. De väljer det själva, varenda gång, så fort de fattar vad alternativet är 🙄
Citera
2023-01-21, 10:54
Medlem
PeterJihadis avatar
Kan vem som helst begära ut p26? (Information om intagen)
Citera
2023-01-21, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterJihadi
Kan vem som helst begära ut p26? (Information om intagen)

Nej, absolut inte. Det råder sekretess.
Citera
2023-01-22, 16:24
Medlem
Ska man ljuga när man ska hyra ut sin bostadsrätt?

Måste ange skäl. Vill inte skriva att jag ska sitta inne.

Är jobba utomlands ett bra skäl?
Citera
2023-01-23, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Ska man ljuga när man ska hyra ut sin bostadsrätt?

Måste ange skäl. Vill inte skriva att jag ska sitta inne.

Är jobba utomlands ett bra skäl?

Är det en bostadsrätt behöver du inte ha "beaktansvärda" skäl för att få hyra ut den, det räcker med att du har skäl som inte är helt bananas. Du kan hyra ut den för att du ska bo på annan ort av vilken anledning som helst, eller om det är kortare volta än ett år kan du tom säga att du tänkt sälja, men att marknaden är så risig just nu.

Du behöver alltså inte komma på ett "bra skäl", du behöver bara ange ett skäl som är "temporärt", alltså att du inte har lägenheten för att hyra ut den.
Citera
2023-01-23, 13:50
Medlem
Neolitikums avatar
Jag har försonats med tanken på att sitta inne länge och har börjat att gilla hela fängelsegrejen för mig.
Jag mår varken bra med eller utan straff, men är bortskämd och bör straffas inser jag av ren nytta. Fast jag egentligen antagligen kan vinna en överklagan fast som jag kanske inte ens vill vinna?

Att curlas av sexiga socialarbetare, röka spliff med snöiga busar och som och framtida stående inbjudningar till villor i Marbella?

Att sitta hemma uttråkad är ett värre fängelse för mig just nu, än det riktiga fängelset som snart väntar på mig. Netflix, ostbågar och THC varvas med Concerta brännvin och lite socialt umgänge med just folk
som ofta sitter återkommande på kåken utan egentlig anledning annat än min egen insikt antar jag.
Varför vara laglydig och lida av det i onödan eftersom man ändå inte får en medalj för det på domedagen. Säkert cancer och rullstol redan i morgon då livet alltid blir skit samt man död av det. Livet alltså. folk likvärdiga oss svenskar fast det är omöjligt egentligen såklart.

Inte bara ska jag se fram mot kåken, jag ska lära mig samtidigt att lura lagen när jag ändå sitter där med experter på området.'
Citera
2023-01-23, 14:54
Medlem
Mr-Kristers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Jag har försonats med tanken på att sitta inne länge och har börjat att gilla hela fängelsegrejen för mig.
Jag mår varken bra med eller utan straff, men är bortskämd och bör straffas inser jag av ren nytta. Fast jag egentligen antagligen kan vinna en överklagan fast som jag kanske inte ens vill vinna?

Att curlas av sexiga socialarbetare, röka spliff med snöiga busar och som och framtida stående inbjudningar till villor i Marbella?

Att sitta hemma uttråkad är ett värre fängelse för mig just nu, än det riktiga fängelset som snart väntar på mig. Netflix, ostbågar och THC varvas med Concerta brännvin och lite socialt umgänge med just folk
som ofta sitter återkommande på kåken utan egentlig anledning annat än min egen insikt antar jag.
Varför vara laglydig och lida av det i onödan eftersom man ändå inte får en medalj för det på domedagen. Säkert cancer och rullstol redan i morgon då livet alltid blir skit samt man död av det. Livet alltså. folk likvärdiga oss svenskar fast det är omöjligt egentligen såklart.

Inte bara ska jag se fram mot kåken, jag ska lära mig samtidigt att lura lagen när jag ändå sitter där med experter på området.'

Lycka till då. Det finns skatter därinne i form av personlig utveckling, liksom det finns mardrömmar. Va försiktig med inställningen... så kommer allt bli bra. Kanske du har en romantiserad bild av det hela, kanske inte, vi får se. Bortskämd är du knappast längre när det är över
Citera
2023-01-23, 16:56
Bannlyst
Citat:

Netflix kan du ju glömma när du sitter inne.
Citera
2023-01-23, 17:53
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:

På sin höjd en packe porrtidningar och några snygga kvinnoplitar. Allt enligt min kompis på anstalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in