2021-12-02, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogkoh6282
fick 2 månader på kåken för bedrägeri, första gången jag ska sitta, är det värt att söka fotboja? eller ska man bara brösta dem 40 dagarna? fattar det som att kör man bojja får man ah den hela 2 månaderna, men tar jag kåken får man bara 40 dagar, har ni tipps? vad skulle ni valt? är det värt att söka bojja? eller ska man bara ta kaffe voltan? antar ju att det blir en klass 3 vad har ni för erfarenheter av det? bor i halland, antar jag hamnar i gbg då det är närmast? någon som vet hur dem klass 3orna är? annars tänkte föreslå tygelsjö eller kålmorden? vad tror ni kommer man lyckas få igenom sina önskemål?

Kolmården stänger väl snart.

Boja kan vara drygt, du måste hålla rutiner osv, ha boende, sysselsättning. Är du lugn med att sitta hemma och pressa serier en stund så
Citera
2021-12-02, 21:25
Medlem
madsolars avatar
Kan man få ta med egna böcker i samband med inställelse?
Alternativt om man får in dom genom hemställan och i så fall hur fort det går?

Har 2 böcker samt lite textutdrag som jag ville ta med in, vet ni bästa sätt att få in det på?

Tacksam för snabbt svar ska in inom några dagar
Citera
2021-12-02, 21:27
Medlem
madsolars avatar
Citat:
fick 2 månader på kåken för bedrägeri, första gången jag ska sitta, är det värt att söka fotboja? eller ska man bara brösta dem 40 dagarna? fattar det som att kör man bojja får man ah den hela 2 månaderna, men tar jag kåken får man bara 40 dagar, har ni tipps? vad skulle ni valt? är det värt att söka bojja? eller ska man bara ta kaffe voltan? antar ju att det blir en klass 3 vad har ni för erfarenheter av det? bor i halland, antar jag hamnar i gbg då det är närmast? någon som vet hur dem klass 3orna är? annars tänkte föreslå tygelsjö eller kålmorden? vad tror ni kommer man lyckas få igenom sina önskemål?

Yes du kan ansöka om fotboja tror allt under 6 månader fängelsetid kan omvandlas till fotboja

Varför skulle du inte vilja ta en fotbojja istället för fängelse?
Jag tänker att ju mer frihet man har desto bättre. Och öppen anstalt är ett betydligt större frihetsingrepp än fotboja.
Senast redigerad av madsolar 2021-12-02 kl. 21:30.
Citera
2021-12-03, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madsolar
Kan man få ta med egna böcker i samband med inställelse?
Alternativt om man får in dom genom hemställan och i så fall hur fort det går?

Har 2 böcker samt lite textutdrag som jag ville ta med in, vet ni bästa sätt att få in det på?

Tacksam för snabbt svar ska in inom några dagar

Om du ska sitta på en trea är det bara att ta med dig in efter de kollat så det inte är något som rör din dom. Är osäker om det är lika enkelt på en högre klassning, men jag tror inte att det ska behövas hemställan för böcker.
Citera
2021-12-03, 03:10
Medlem
Citat:

Hahahahaha Brösta det! Jäkla trams. Se till att få boja. Sitt hemma och netflixa, ring och surfa, sov i egen sängoch ät vad fan du vill. Det finns inga som helst fördelar med att sitta inne. Hur jäkla kul är det att trampa omkring i medfångars piss när du går in på toa. Äta skräp som får ett soppkök att se ut som savoy. 90% idioter på vartenda fängelse oavsett klass, så du kommer hamna i bråk. Varenda stereotyp av utlänningar bekräftas snabbt. Lämna urinprov naken framför stirrande plitar och naturligtvis om du inte kan göra det så blir det knall uppåt. Kan du inte det på nästa ställe så blir det påbackning.
Citera
2021-12-03, 04:52
Medlem
madsolars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fdintern
Om du ska sitta på en trea är det bara att ta med dig in efter de kollat så det inte är något som rör din dom. Är osäker om det är lika enkelt på en högre klassning, men jag tror inte att det ska behövas hemställan för böcker.

Ja det är 3a efterblivet att ja ej skrev de.. aja tack

Jag tar bara med mej böckerna när ja ska ställa in mej så kollar dom igenom det och jag får ta med mig det till cellen?

Gäller det så om man ska ta med cd spelare osv också, egna mediciner som man har fått utskrivet?
Citera
2021-12-03, 16:58
Medlem
Citat:
Ja det är 3a efterblivet att ja ej skrev de.. aja tack

Jag tar bara med mej böckerna när ja ska ställa in mej så kollar dom igenom det och jag får ta med mig det till cellen?

Gäller det så om man ska ta med cd spelare osv också, egna mediciner som man har fått utskrivet?

Cd spelaren får inte ha något usbrelaterat som laddare eller uttag. Mediciner kan du ta med dig men de måste passera sjukvården. Jag vill föreslå att du tar med ett par stycken av varje (i paket, inte lösa) och låter kv betala för medicinen medan du sitter. Du ska meddela vid inskrivning att du har mediciner och vill träffa sjukvården omgående. Inga recept från utsidan gäller när man är inlåst, men naturligtvis ordnar de allt du behöver så länge det inte är narkotikaklassat. Om du har subotexbehandling eller liknande hamnar du på en klass 2:a. Lagligt tjack får man av sjukvården på en klass 3:a så det är inga andra problem än att du får lämna urinprov ofta och att det ska vara positivt, så du inte byter bort sin concerta mot chips och cigg
Citera
2021-12-03, 17:08
Medlem
madsolars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fdintern
Cd spelaren får inte ha något usbrelaterat som laddare eller uttag. Mediciner kan du ta med dig men de måste passera sjukvården. Jag vill föreslå att du tar med ett par stycken av varje (i paket, inte lösa) och låter kv betala för medicinen medan du sitter. Du ska meddela vid inskrivning att du har mediciner och vill träffa sjukvården omgående. Inga recept från utsidan gäller när man är inlåst, men naturligtvis ordnar de allt du behöver så länge det inte är narkotikaklassat. Om du har subotexbehandling eller liknande hamnar du på en klass 2:a. Lagligt tjack får man av sjukvården på en klass 3:a så det är inga andra problem än att du får lämna urinprov ofta och att det ska vara positivt, så du inte byter bort sin concerta mot chips och cigg

Tack för svar ni är riktigt grymma som hjälper här, det är väldigt värdefull info man får <3

Jag har mest sömnmedicin, inget narkotikaklassat.

Är i början av ADHD utredning så inget tjack än. Tycker inte om tjack så hade haft det gärna som valuta därinne. Men kan tänka mig att glömma ADHD utredning där inne om man ska sitta effektivt strax under 1 år (?)
Citera
2021-12-03, 17:23
Medlem
Citat:
Tack för svar ni är riktigt grymma som hjälper här, det är väldigt värdefull info man får <3

Jag har mest sömnmedicin, inget narkotikaklassat.

Är i början av ADHD utredning så inget tjack än. Tycker inte om tjack så hade haft det gärna som valuta därinne. Men kan tänka mig att glömma ADHD utredning där inne om man ska sitta effektivt strax under 1 år (?)

Nä, ingen utredning. Hade du suttit kanske 2-3 år effektivt så kanske….
Sömnmedicin får du utan problem. Vågar nästan påstå att en majoritet tar sömnmedicin på anstalter.

Jag delar gärna med mig om hur det funkar. Man får göra något positivt med all kunskap man tar med sig hem.
Citera
2021-12-05, 12:51
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:

Är du helt körd i kolan så passar du in bra i fängelset, dvs samma tugg hela jävla tiden och varenda utlänning är som tagen från en b-film.

Jag tror du kommer passa in i fängelset eftersom du ställde en såpass dum fråga.
Ställ dig denna fråga;

Du har två val, det ena valet leder till att du får sova i ditt egna hem, göra bäst vad fan du vill bortsett från att du inte får bruka några droger förutom tobak.
Dvs du kan äta vad du vill, träna inom vissa tider, välja vilka kläder du vill, tvätta hur du vill, städa hur du vill eller dra hem någon blåst bimbo som tycker det är coolt att du har fotboja som du tagit bild på och lagt upp på tinder eller bara ligga i soffan efter jobbet och glo på tv.

Eller det andra valet; Du är helt frihetsberövad, kan inte göra som du vill, kan inte styra upp ditt egna käk, behöver umgås med totala idioter som inte bör ha rösträtt.
Krångla med vakterna då piss rakhyvlarna från bic som erbjuds duger fan inte ens till moppefjun eller din rakapparat har gått sönder så du måste gå runt och låna andras och skapa osämja eller stå där och klia dig i skägget då du har noll tillgång till vettiga hygienartiklar.

Jävla svårt val grabben.
Citera
2021-12-05, 17:03
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PundarBaronen
Ska in en vända (för första gången i mitt liv) på kåken, blir bara en månad.

Vad jag åkt dit på är totalt oviktigt, som det korta straffet vittnar för!

Några frågor:

* Jag har hört att man inte har arbetsplikt när man bara sitter en månad, eller någon sysselsättning, stämmer det?

* Jag förmodar med tanke på att jag är tidigare ostraffad, att jag får sitta på en öppen anstalt, vilken är den bästa/lugnaste anstalten i Svedala anser ni som vet hur det är att sitta inne?

* Kan man begära att få sitta i isolering/avskildhet om man hamnar i ett dubbelbelagt rum? Vill inte sitta med massa annat folk, vill vara ifred denna månaden, om det går.

Fyll gärna på med tips om ni har några för en som ska in på en kaffevolta!

Fan en månad det är ju låååång tid livstid ju 🤣🤣🤣

Överbelagt ... glöm enkelrum till en början o sova i vardagsrummet ... så bara hoppas du hamnar med bra folk de handlar inte om vart du sitter utan med vilka för en månad med idioter är inte kul

Och arbetsplikt.. sen har inte alla anstalter platser till alla så du kan säkert skita i att jobba men dagarna går snabbare om du gör de ...du får ut 400-450 kr varannan vecka om du inte jobbar ..räcker knappt till en stock snus ... ännu mindre till cigg ...

Och som ovan skrev . Ta me dig saker så du kan idka byteshandel frimärken , cigg , snus 1-5 paket /dosor får du med in som är oöppnade... rakhyvel, nagelsax är viktigt å ta me även ... deras engångshyvlar är värdelösa likaså deras tandborstar

Och isol... japp men då blir de flytt till sluten anstalt men du slipper idioter ... samt jobba för 13 kr i timmen
Citera
2021-12-05, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Fan en månad det är ju låååång tid livstid ju 🤣🤣🤣

Överbelagt ... glöm enkelrum till en början o sova i vardagsrummet ... så bara hoppas du hamnar med bra folk de handlar inte om vart du sitter utan med vilka för en månad med idioter är inte kul

Och arbetsplikt.. sen har inte alla anstalter platser till alla så du kan säkert skita i att jobba men dagarna går snabbare om du gör de ...du får ut 400-450 kr varannan vecka om du inte jobbar ..räcker knappt till en stock snus ... ännu mindre till cigg ...

Och som ovan skrev . Ta me dig saker så du kan idka byteshandel frimärken , cigg , snus 1-5 paket /dosor får du med in som är oöppnade... rakhyvel, nagelsax är viktigt å ta me även ... deras engångshyvlar är värdelösa likaså deras tandborstar

Och isol... japp men då blir de flytt till sluten anstalt men du slipper idioter ... samt jobba för 13 kr i timmen

När jag satt kunde man få pengar skickad till sig eller ta med kontanter själv. Då satte dom in så man hade 800kr varannan vecka på kortet totalt dvs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in