2023-01-21, 20:16
  #109
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southisland
Invånare antalet skiljer sig med 2000..
Antal invånare i Sveriges mellanstäder:
Citat:
https://www.topp10.info/sveriges-storsta-stader-2021/
10. Jönköping Befolkning : 142 939
9. Norrköping Befolkning : 144 567
8. Helsingborg Befolkning : 150 342
7. Västerås Befolkning : 156 768
6. Örebro Befolkning : 157 957
5. Linköping Befolkning : 166 934
Citera
2023-01-21, 20:39
  #110
Medlem
statemachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southisland
6. Saker, byggnader eller personer från staden som ändå får anses ”kända”. Tetra pack, Ramlösa, Zoegas, Sofiero slott, kärnan, ”tura”, knutpunkten, Henrik Larsson, mat-Tina, the sounds, Bob hund, Smith & tell, tvillingstaden Helsingör 4km bort.

Tetra Pak är från Lund.
Citera
2023-01-21, 20:45
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Antal invånare i Sveriges mellanstäder:
Vi pratar inte om kommunen, hade Helsingborg haft lika stor kommun som Linköping, så hade Hbg haft 200.000 istället?

Bara i NV-Skåne slår Östergötland på alla plan. Men som sagt du trivs där, good for you!
Citera
2023-01-21, 22:07
  #112
Medlem
Forevermores avatar
Jag har varit i de flesta av städerna under topp 3. Det är sant att Helsingborg sticker ut en bit.
Det är flera anledningar och en del av dem diskuterades i en gammal tråd jag inte hittar om städers attraktionskraft.
* Helsingborgs läge är lite unikt. Du har 20 min till grannstaden Helsingör och ett helt annat land. Det finns en lång gemytlig tradition att tura på olika sätt mellan städerna och länderna. Vattenvägar band samman folk förr.
* Själva Öresund förbättrar också attraktionen. En å är ok, en sjö är bättre, ett hav är det bästa. Staden är långsmal och breder ut sig i nord/sydlig riktning längs Sundet. Det finns flertalet fina sandstränder och strandpromenader helt centralt i staden. Det ger en kontinental känsla.
* Samtidigt gör stadens läge längs den s.k. landborgen att centrum som ligger nedanför branten blir väldigt livligt och sammanpackat. Helsingborg har kallats stenstaden pga alla de stora sekelskiftshusen i sten som byggdes upp av bl.a. stadens många rika konsuler. I princip alla restauranger, pubar, butiker och caféer ligger packade i stenstaden nedanför landborgen vilket ger en helt annat känsla än i många andra städer av samma storlek där nöjeslivet är mer utspritt över ett större område.
* Man ska inte framhäva en stad för dess närmsta grannar men Öresundsregionen är väldigt tätbefolkad och innehåller över 4 miljoner invånare. Du har Landskrona, Höganäs, Ängelholm och Helsingör inom 20 min med bil. Malmö 6 mil bort och du är i Köpenhamn på mindre än en och en halv timme.
* Helsingborg är en liten kommun till ytan. En jämförelse med städerna före på listan ger att Linköpings kommun är mer än 3 gånger större och Uppsala kommun är mer än 5 gånger större till ytan. Hade Helsingborg haft samma yta som Uppsala kommun hade det bott 350 000 människor i Helsingborgs kommun. Vilket kanske då förklarar känslan av att staden känns större då den är ett nav i NV-Skåne och har kulturellt och kommersiellt utbud för hela den regionen. 3 flygplatser inom en timme, båtterminal med avgång var 20 min, tåg i alla riktningar och Sveriges näst största hamn.
* Helsingborg är också en av Sveriges äldsta städer med allt det arv och kultur det innebär.

Uppsala är trevligt och är en gammal stad med fin stadskänsla. Samtidigt är det en enormt stor kommun vilket gör att tätorten i sig inte är så stor. Det är också en studentstad med allt vad det innebär. Örebro, Västerås och Norrköping har iofs trevliga mindre delar men de känns inte alls i paritet med Helsingborg som stad. Linköping har jag inte varit i så där vill jag inte uttala mig.
Jag förstår om man räknar Helsingborg som rikets 4:e eller 5:e stad.

Men visst, det har försämrats med massinvandringen. Tyvärr är Helsingborg nu en av de värst drabbade städerna av gängkriminalitet vilket säkert också beror på läget då en hel del av knarket förs in via hamnen.

Jag personligen hade hellre bott i Helsingör med sitt hygge, mer avslappnad atmosfär och helt bevarade medeltida centrum. Skulle jag valt en kommun på plats 4-10 som inte är Helsingborg så hade det nog blivit Jönköping.
__________________
Senast redigerad av Forevermore 2023-01-21 kl. 22:09.
Citera
2023-01-21, 22:15
  #113
Medlem
En grej som jag tycker är lite synd med Helsingborg är att man inte har spelat in många filmer eller serier här när det finns många platser man tycker att dessa platser borde vara med i någon film. Ramlösa Parken, Råå, Råådalen, Örby Ängar, Tågaborg, Wilson Park, Eskilsminne, Öresundsparken, Vikingsbergparken, Pålsjö Skog, Fredriksdal Friluftsmuseum, Jordbodalen, Sundspärlan. m.m. Dem som jag kommer på filmer som är gjorda i stan eller är delvis filmade är Fjorton suger, Hata Göteborg, Selma & Johanna en roadmovie. Där ska finnas en film eller serie Hans Alfredsson gjorde på 70 talet som inte finns att få tag på är Kvartetten Som Sprängdes hade velat se den. Sen finns ju Sven Klangs Kvintett som är gjord i Höganäs och Kullamannen på Kullaberg. Jag har en Mats Helge Olsson rulle på VHS som är inspelad på Kullaberg heter Eagle Island blev paff när man såg den första gången och kände igen vissa ställen. Och sen i Macken filmen så är det en liten kort sekvens där dem filmar på bron vid Ramlösa Station ner mot motorvägen nedanför Elinebergs höghusen.
Citera
2023-01-21, 23:59
  #114
Medlem
Till viss del kan man nog köpa delar av TS tanke, även om det känns skapligt överdrivet. Som nämnt i tråden ju ytan mycket mindre än exempelvis Uppsala och Linköping.

Men city dras med samma problem som många andra städer, dvs butiker som flyr, antingen konkurs eller till köpcentrum. Det kompakta cityt är tämligen unikt för en så stor stad.

Vet inte riktigt poängen med att "räkna den" som landets fjärde största men det är ju otvivelaktigt så att den är oändligt mkt hetare än typ Örebro och Linköping. Däremot ett enormt hopp till topp-tre om vi snackar något storleksmått.
Citera
2023-01-22, 07:28
  #115
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Jag har varit i de flesta av städerna under topp 3. Det är sant att Helsingborg sticker ut en bit.
Det är flera anledningar och en del av dem diskuterades i en gammal tråd jag inte hittar om städers attraktionskraft.
* Helsingborgs läge är lite unikt. Du har 20 min till grannstaden Helsingör och ett helt annat land. Det finns en lång gemytlig tradition att tura på olika sätt mellan städerna och länderna. Vattenvägar band samman folk förr.
* Själva Öresund förbättrar också attraktionen. En å är ok, en sjö är bättre, ett hav är det bästa. Staden är långsmal och breder ut sig i nord/sydlig riktning längs Sundet. Det finns flertalet fina sandstränder och strandpromenader helt centralt i staden. Det ger en kontinental känsla.
* Samtidigt gör stadens läge längs den s.k. landborgen att centrum som ligger nedanför branten blir väldigt livligt och sammanpackat. Helsingborg har kallats stenstaden pga alla de stora sekelskiftshusen i sten som byggdes upp av bl.a. stadens många rika konsuler. I princip alla restauranger, pubar, butiker och caféer ligger packade i stenstaden nedanför landborgen vilket ger en helt annat känsla än i många andra städer av samma storlek där nöjeslivet är mer utspritt över ett större område.
* Man ska inte framhäva en stad för dess närmsta grannar men Öresundsregionen är väldigt tätbefolkad och innehåller över 4 miljoner invånare. Du har Landskrona, Höganäs, Ängelholm och Helsingör inom 20 min med bil. Malmö 6 mil bort och du är i Köpenhamn på mindre än en och en halv timme.
* Helsingborg är en liten kommun till ytan. En jämförelse med städerna före på listan ger att Linköpings kommun är mer än 3 gånger större och Uppsala kommun är mer än 5 gånger större till ytan. Hade Helsingborg haft samma yta som Uppsala kommun hade det bott 350 000 människor i Helsingborgs kommun. Vilket kanske då förklarar känslan av att staden känns större då den är ett nav i NV-Skåne och har kulturellt och kommersiellt utbud för hela den regionen. 3 flygplatser inom en timme, båtterminal med avgång var 20 min, tåg i alla riktningar och Sveriges näst största hamn.
* Helsingborg är också en av Sveriges äldsta städer med allt det arv och kultur det innebär.

Uppsala är trevligt och är en gammal stad med fin stadskänsla. Samtidigt är det en enormt stor kommun vilket gör att tätorten i sig inte är så stor. Det är också en studentstad med allt vad det innebär. Örebro, Västerås och Norrköping har iofs trevliga mindre delar men de känns inte alls i paritet med Helsingborg som stad. Linköping har jag inte varit i så där vill jag inte uttala mig.
Jag förstår om man räknar Helsingborg som rikets 4:e eller 5:e stad.

Men visst, det har försämrats med massinvandringen. Tyvärr är Helsingborg nu en av de värst drabbade städerna av gängkriminalitet vilket säkert också beror på läget då en hel del av knarket förs in via hamnen.

Jag personligen hade hellre bott i Helsingör med sitt hygge, mer avslappnad atmosfär och helt bevarade medeltida centrum. Skulle jag valt en kommun på plats 4-10 som inte är Helsingborg så hade det nog blivit Jönköping.

Ja. Man kan välja mellan Danmark, Polen eller Tyskland.
På ett par timmar är man i ett helt annat land, och kultur.
Det är både konstigt och fascinerande.
Citera
2023-01-22, 07:58
  #116
Medlem
Nja tetra pack stavas inte så och ligger i Lund. Kärnan och mat-tina? Jo, tufft att slå....
Citera
2023-01-22, 17:05
  #117
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southisland
Vi pratar inte om kommunen, hade Helsingborg haft lika stor kommun som Linköping, så hade Hbg haft 200.000 istället?

Bara i NV-Skåne slår Östergötland på alla plan. Men som sagt du trivs där, good for you!
Eftersom jag provat att bo i både Lund, Malmö, och Linköping så vet jag att de är rätt nära varann i kvalitet. Bara stränderna i Skåne jag saknar, men barnen är inte små längre och det blir nog inte många stranddagar. Jag undrar om du provat båda ställen, om du gör det någon gång i framtiden kommer du att bli helnöjd.
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-01-22 kl. 17:07.
Citera
2023-01-22, 17:09
  #118
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Ja. Man kan välja mellan Danmark, Polen eller Tyskland.
På ett par timmar är man i ett helt annat land, och kultur.
Det är både konstigt och fascinerande.
Kul att du har den känslan, och jag tänkte likadant när jag flyttade med familjen till Malmö. Men efter 2-3 år var det bara jobbigt och dyrt att ta sig till Tyskland eller Köpenhamn. För de mesta har Sverige det man behöver, utom billig sprit. Men legoland och CPH Zoo besökte vi massor av gånger, danskar är bättre än svenskar på fritid.

Så den "exotiska" färjekopplingen till Danmark har nog ganska lågt värde för de som bott länge i Helsingborg. Man gör ett enstaka besök på Louisiana och sedan är man Danmarks-mätt i minst ett år. Ungefär samma betydelse som Finlandsfärjorna har för Stockholmaren.
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-01-22 kl. 17:14.
Citera
2023-01-22, 17:16
  #119
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kul att du har den känslan, och jag tänkte likadant när jag flyttade med familjen till Malmö. Men efter 2-3 år var det bara jobbigt och dyrt att ta sig till Tyskland eller Köpenhamn. För de mesta har Sverige det man behöver, utom billig sprit. Men legoland och CPH Zoo besökte vi massor av gånger, danskar är bättre än svenskar på fritid.

Så den "exotiska" färjekopplingen till Danmark har nog ganska lågt värde för de som bott länge i Helsingborg. Man gör ett enstaka besök på Louisiana och sedan är man Danmarks-mätt i minst ett år. Ungefär samma betydelse som Finlandsfärjorna har för Stockholmaren.

Jag påstår att det är precis tvärtom.
Alla jag känner som bor där tycker fortfarande det är fantastiskt skönt med närheten och båtarna.
Och besöker Köpenhamn och Tyskland regelbundet.

Känslan av att åka till ett annat land så snabbt avtar nog aldrig helt och hållet.


Du verkar mest bitter i dina inlägg om Skåne och Hbg.
Citera
2023-01-22, 17:17
  #120
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy-seagal
En grej som jag tycker är lite synd med Helsingborg är att man inte har spelat in många filmer eller serier här när det finns många platser man tycker att dessa platser borde vara med i någon film. Ramlösa Parken, Råå, Råådalen, Örby Ängar, Tågaborg, Wilson Park, Eskilsminne, Öresundsparken, Vikingsbergparken, Pålsjö Skog, Fredriksdal Friluftsmuseum, Jordbodalen, Sundspärlan. m.m. Dem som jag kommer på filmer som är gjorda i stan eller är delvis filmade är Fjorton suger, Hata Göteborg, Selma & Johanna en roadmovie. Där ska finnas en film eller serie Hans Alfredsson gjorde på 70 talet som inte finns att få tag på är Kvartetten Som Sprängdes hade velat se den. Sen finns ju Sven Klangs Kvintett som är gjord i Höganäs och Kullamannen på Kullaberg. Jag har en Mats Helge Olsson rulle på VHS som är inspelad på Kullaberg heter Eagle Island blev paff när man såg den första gången och kände igen vissa ställen. Och sen i Macken filmen så är det en liten kort sekvens där dem filmar på bron vid Ramlösa Station ner mot motorvägen nedanför Elinebergs höghusen.
Du får inte glömma Sveriges kanske största fil Det sjunde inseglet av Bergman 1957, här skuttar de över Hovs Hallar och är på stranden nära Helsingborg:
https://www.ingmarbergman.se/sites/default/files/styles/gallery/public/images/0/FADC8504C4124A2E8EEECC00EEACA435.JPEG

https://www.ingmarbergman.se/sites/default/files/styles/gallery/public/images/0/2258663A80544639ABCFFD858B99F94B.JPEG
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in