Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Kul att du har den känslan, och jag tänkte likadant när jag flyttade med familjen till Malmö. Men efter 2-3 år var det bara jobbigt och dyrt att ta sig till Tyskland eller Köpenhamn. För de mesta har Sverige det man behöver, utom billig sprit. Men legoland och CPH Zoo besökte vi massor av gånger, danskar är bättre än svenskar på fritid.
Så den "exotiska" färjekopplingen till Danmark har nog ganska lågt värde för de som bott länge i Helsingborg. Man gör ett enstaka besök på Louisiana och sedan är man Danmarks-mätt i minst ett år. Ungefär samma betydelse som Finlandsfärjorna har för Stockholmaren.
Jag påstår att det är precis tvärtom.
Alla jag känner som bor där tycker fortfarande det är fantastiskt skönt med närheten och båtarna.
Och besöker Köpenhamn och Tyskland regelbundet.
Känslan av att åka till ett annat land så snabbt avtar nog aldrig helt och hållet.
Du verkar mest bitter i dina inlägg om Skåne och Hbg.