2022-02-01, 20:47
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Pratar vi om prestation i löner skulle jag säga att det finns de som har dyslexi och haft IG i Matematik men tjänar 40 000-55 000 i månaden

Min kusin är platschef i fiskodling ,hade underkänt i många ämnen men tjänar så strax under 50 000 sek

Han skulle ha total failat i matrigma men spelar ju ingen roll om man ändå tjänar mer än många systemutvecklare

Hur är löneutvecklingen under 10-20 år som anställd fiskodlare jämfört med utvecklingen tror du?
Citera
2022-02-01, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Hur är löneutvecklingen under 10-20 år som anställd fiskodlare jämfört med utvecklingen tror du?

Hur mycket studieskuider har en fiskodlare?
Citera
2022-02-01, 20:57
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Hur mycket studieskuider har en fiskodlare?

Irrelevant när du lägger till skador och brist på tjänstepension, sen det faktum att han faktiskt måste jobba som fiskodlare… studieskulder är i stort sett gratis pengar.
Citera
2022-02-04, 14:16
Medlem
Citat:
Pratar vi om prestation i löner skulle jag säga att det finns de som har dyslexi och haft IG i Matematik men tjänar 40 000-55 000 i månaden

Min kusin är platschef i fiskodling ,hade underkänt i många ämnen men tjänar så strax under 50 000 sek

Han skulle ha total failat i matrigma men spelar ju ingen roll om man ändå tjänar mer än många systemutvecklare

Visst, så är det säkert i flera fall. Men om vi pratar brett och ser över befolkningen som helhet är en hög IQ tveklöst en mycket stark indikator på att du kommer prestera bättre än någon med låg IQ.

Med det sagt tycker jag Matrigma är rätt svårt, fan så mycket klurigare än vanliga tester på nätet.
Citera
2022-02-04, 15:38
Medlem
Chilisauces avatar
Som med allt annat går det att träna även på Matrigma. Gå inte in helt blind utan att ha en aning om hur det funkar. Bara att ha en idé om hur ett mönster eventuellt skulle kunna visa sig är en klar fördel.

Med det sagt så är väl medel just vad det heter, du tillhör helt enkelt genomsnittet, varken trögfattad eller Rain Man.
Citera
2022-03-01, 09:24
Medlem
Lysturkens avatar
Ombads göra ett sånt här test förra veckan men tappar lusten totalt att jobba för ett företag som använder Matrigma. Det tyder bara på synnerligen dåligt omdöme av deras chefer och rekryterare. En solklar varningssignal. Så jag klickar mig bara igenom skiten. Har varken ork eller intresse att lägga pussel eller bygga lego för att få ett jobb jag skulle kunna utföra i sömnen.
Citera
2023-01-22, 15:38
Medlem
maniacmans avatar
Kan hålla med majoriteten här. Tycker att arbetsgivare som använder sig av personlighetstester och IQ tester bör fundera på vad man ska göra med testet.

Gjorde Mensa-testerna för Sverige, Norge o Danmark och låg då på ca 130. Matrigmatestern hamnade jag på medel på. Deras tester började ju på de absolut svåraste mensa-mönstren. Med andra ord mycket hög komplexitet från första frågan. Sedan att dom bara ställer ca 15 frågor får ju en att fundera över hur vetenskapligt det är.
Citera
2023-01-22, 15:57
Medlem
Varför har ett campingföretag ett matrigmatest för? Söker de efter de med hög iq för att bädda sängar?
Citera
2023-01-22, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76

Handlar inte om det utan var man bor och lever.

Har faktiskt också en kusin som är platschef som fiskodlare och har liknande lön. Bor i en kommun med knappt 7000 invånare totalt om inte mindre. Har ett hus som han köpt för 400 000 kr

Dessa systemvetare måste bo i städer för att få ut den lönen. Svårt att ha en sådan lön och karriär om man bor i Sigtuna gentemot Stockholm.
Citera
2023-11-26, 19:17
Medlem
Har precis varit i en process där man skulle skriva ett adaptivt matrigma prov.

Det var 12 minuter långt, när man svarar rätt får man en svårare fråga, svarar man fel får man en enklare fråga.

Statistiskt sett så är ju 12-15 frågor inte speciellt exakt, man kan ju gissa och få rätt eller göra ett slarvfel vilket påverkar resultatet ganska ordentligt när det är så få frågor.
Är inte allt för imponerad. Känns väl som gjort för nån savant som får ett bra resultat fast de inte kan knyta skorna själv.

Jag skrev medel, vet ej vart i spannet. Är fortfarande kvar i jobbprocessen får väl se till veckan.
Citera
2024-03-10, 16:16
Medlem
Snurrighares avatar
Jag skrev över medel på matrigma, har gjort mensas provtest och hamnade över 130 där. Jag tror man har en fördel om man bekantar sig lite med testet så man kommer in lite i tänket. Det ska komma naturligt att se mönstren och man kommer långt om man lär sig de vanligaste "reglerna".

Jag tror egentligen inte det spelar någon större roll, bara man inte hamnar under medel är väl det viktigaste.
Citera
2024-03-12, 23:06
Medlem
2022 sökte jag ett jobb, personal på ÅVC i Nacka, stockholm. Lönen var 21000kr för 40h heltid och jag skulle göra ett matrigmatest för att komma vidare i rekryteringen. Jag gjorde aldrig testet och fick senare ett jobb inom lager på 33000kr där jag inte tvingades göra ett matrigmatest.

Matrigmatest mäter ingenting således. En gång har jag gjort matrigma och jag hamnade i medel - och jag fick komma till intervju men tackade nej, även detta pågrund av lön under 25 lax. Ska man göra matrigmatest så måste väl något vara positivt också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in