2023-01-22, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astrido
Att j@@n@ är en mycket elak kvinna kan alla i ridsporten intyga. Fler än ett ponnybarn har blivit attackerat av denna häxa. Kom även ihåg misshandelsdomen från 2020 där j@@n@ tagit strypgrepp på en för henne okänd 18 årig flicka. Kom ihåg att när donia hittades fanns liknande blåmärken även på henne
Har aldrig hört talas om detta! Har J**n* blivit dömd tidigare? Kan man få mer info om detta? Detta lät ju väldigt intressant
Citera
2023-01-22, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murare
Har aldrig hört talas om detta! Har J**n* blivit dömd tidigare? Kan man få mer info om detta? Detta lät ju väldigt intressant
jag hade också önskat mer information om den domen om misshandel som hon ska ha blivit dömd för förut, ingen som sitter på den?
Citera
2023-01-23, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
jag hade också önskat mer information om den domen om misshandel som hon ska ha blivit dömd för förut, ingen som sitter på den?
Det finns ju informationssidor där du får fram det mesta om människor och mot en liten summa får tillgång till både tidigare och pågående rättsprocesser, inkomst mm
Citera
2023-01-23, 09:24
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murare

Citat:
Ursprungligen postat av olleph
Hon åtalades för misshandel efter en trafikincident, men friades i tingsrätten

Rådmannen och en nämndeman ville fälla
Senast redigerad av BoISaren 2023-01-23 kl. 09:37.
Citera
2023-01-23, 10:38
Medlem
BoISarens avatar
Rättegången fortsätter på onsdag och torsdag. 9.00-16.15 båda dagarna, sal 10 Lunds tingsrätt
Citera
2023-01-23, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Jag vet inte heller hur det funkar i ett sånt här mål när ingen ”objektiv” åklagare styr upp. Mycket intresssant fall på många sätt.

Ursäkta, måste bara fråga, vem "åklagar" om inte en åklagare? Hur styrs det?
Är det advokaten för målsägande som "startat upp det"?
Jag undrade varför ingen fup finns men det förklarar ju 😬
Citera
2023-01-23, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Hon åtalades för misshandel efter en trafikincident, men friades i tingsrätten

Rådmannen och en nämndeman ville fälla

Hon dömdes i hovrätten
Citera
2023-01-23, 14:00
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Hon dömdes i hovrätten
Har beställt domen
Citera
2023-01-23, 16:33
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Hon dömdes i hovrätten
Hovrätten dömde henne till villkorlig dom och dagsböter 90 om 110 kr

Således fälld för misshandel som tidigare sagts
Citera
2023-01-23, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Hovrätten dömde henne till villkorlig dom och dagsböter 90 om 110 kr

Således fälld för misshandel som tidigare sagts
Underligt att man får vara familjehem men en våldsdom i bagaget. Annars är det ju noga inom både idrottsrörelse och skola/omsorg. Att ridsportförbundet inte bryr sig är ju i och för sig inte så konstigt när man ser vad som pågått där de senaste åren...
Citera
2023-01-23, 18:17
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullemulle
Underligt att man får vara familjehem men en våldsdom i bagaget. Annars är det ju noga inom både idrottsrörelse och skola/omsorg. Att ridsportförbundet inte bryr sig är ju i och för sig inte så konstigt när man ser vad som pågått där de senaste åren...
Hon blev dömd i hovrätten 2020-11-03

Jag har läst både den friande domen och hovrättsdomen och är förvånad att hon inte blev dömd redan i TR.

Bl.a detta står att läsa i hovrättsdomen
Citat:
Anmärkningsvärt är dock att vad Jaana Alvesparr berättat om sin sinnesstämning under händelsen inte överensstämmer med vad någon av de övriga hörda personerna berättat. Inte heller kan Jaana Alvesparrs uppgifter ge någon förklaring till hur skadan på Kimberly Kalmar Paps hals uppkommit. Vad Jaana Alvesparr berättat får till viss del stöd av Peter Alvesparrs vittnesmål. Deras uppgifter skiljer sig dock väsentligt åt i fråga om vad Jaana Alvesparr gjorde när hon sträckte sig in i K*mberly K*lmar P*ps bil. Jaana Alvesparrs uppgift om att hon knackade på K*mberly K*lmar P*ps axel får således inte stöd av Peter Alvesparrs vittnesmål
Citera
2023-01-23, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie2006
Ursäkta, måste bara fråga, vem "åklagar" om inte en åklagare? Hur styrs det?
Är det advokaten för målsägande som "startat upp det"?
Jag undrade varför ingen fup finns men det förklarar ju 😬

Den biologiska mamman/målsägande har ”stämt” familjehemsföräldrarna med hjälp av advokat. Så advokaten får agera både åklagare och målsägandebiträde. Mammans advokat får göra jobbet åklagaren skulle ha gjort. Såklart jättesvårt för nån som inte har kunskapen och erfarenheten. Tror inte advokaten ens har tillgång till polisrapporter etc eftersom det aldrig blev åtal och offentliga handlingar. Mamman får betala alla rättegångskostnader om hon förlorar och familjehemaföräldrarna får betala allt om de förlorar. Tycker det är jättekonstigt att det går att stämma för så allvarliga brott. Åklagarens beslut om att lägga ner ärendet har överklagats flera ggr utan ändring. Så jag tänker att det borde gälla. Det känns väldigt konstigt att advokaten nu 10 år senare ska lägga fram bevis som ska styrka ett allvarligt brott. Åklagaren kan ju öppna upp en förundersökning om det framkommer nya omständigheter… Hoppas dock att familjehemsföräldrarna döms.men jäkligt skum process.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in