Citat:
Ja och nej.
I vanliga fall krävs det en hel del, men jag känner till ett fall där Socialtjänsten omhändertog ett barn men inte tvillingsystern vilket blir väldigt motsägelsefullt.
Till slut lyckades mamman få tillbaka vårdnaden om sitt barn, men då hade flera år gått och barnet hade blivit illa behandlat av fosterföräldrar (medvetet utelåst i minusgrader, inlåst i en vrå, skickad i säng hungrig flertal gånger).
Det är människor som fattar besluten och dessa människor är vanligtvis ganska indoktrinerade åt vänster. Det är inte heller ovanligt att de har något jävla gud-komplex och ska rädda världen.
Jag uttalar mig inte om Sofia Palm eller övriga omhändertaganden eftersom att jag inte har en jävla aning. Men i det fallet jag känner till personligen så gjorde Socialtjänsten helt fel och utsatte indirekt barnet för onödiga trauman.
I vanliga fall krävs det en hel del, men jag känner till ett fall där Socialtjänsten omhändertog ett barn men inte tvillingsystern vilket blir väldigt motsägelsefullt.
Till slut lyckades mamman få tillbaka vårdnaden om sitt barn, men då hade flera år gått och barnet hade blivit illa behandlat av fosterföräldrar (medvetet utelåst i minusgrader, inlåst i en vrå, skickad i säng hungrig flertal gånger).
Det är människor som fattar besluten och dessa människor är vanligtvis ganska indoktrinerade åt vänster. Det är inte heller ovanligt att de har något jävla gud-komplex och ska rädda världen.
Jag uttalar mig inte om Sofia Palm eller övriga omhändertaganden eftersom att jag inte har en jävla aning. Men i det fallet jag känner till personligen så gjorde Socialtjänsten helt fel och utsatte indirekt barnet för onödiga trauman.
Nu är det ju faktiskt så att socialsekreteraren bara gör utredningen och ger förslag till beslut! Sen skall ofta en avd chef bedöma läget, dvs om något saknas i utredningen. Sen skall socialnämnden bedöma och därefter domstolen besluta om omhändertagandet.
Som du säger kan det bli fel i något enstaka fall men utredningarna görs med hjälp av BBIC och där tar man in ett antal referenter som skola, dagis, bvc, vårdcentral, psykolog så risken att utredningarna blir fel är mycket små.
Det är ju inte så att en socialsekreterare har ytterst lite att säga till om. Det finns endast ett stycke i utredningen där socialsekreteraren får tycka till.