2023-01-21, 09:54
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Så, noen må ha hjulpet Tyrkeren å komme seg trygt til Norge, uten å risikere å bli pågrepet underveis.

Det er neppe andre enn Tom Hagen som kan ha hatt interesse av å få Tyrkeren til Norge. Mulig Tyrkeren har kontaktet Holden i forbindelse med dusøren som er utlyst.

Jeg vil anta det er den mest sannsynlige forklaringen. Han har kanskje kontaktet både Dagbladet
og Holden med lovnad om opplysninger mot at han får fritt leide til Norge. Kunne høres ut som en
grei deal for begge parter - helt til det ble klart at det hele var en bløff. TH vil uansett ha sitt på
det relativt tørre, bortsett fra at denne episoden ikke akkurat styrker hans posisjon heller.

Citat:
Hensikten med mediestrategi er blant annet å ikke frigi informasjon som kan påvirke vitner, ikke frigi informasjon som kan føre til forhåndsdømming, ikke frigi informasjon som politiet skal bruke til å sile vekk eventuelle falske tilståelser, å holde sentral informasjon om forbrytelsen og åstedet som kun GM og politiet kjenner til, strengt hemmelig fordi informasjonen kan bidra til å oppklare saken og i neste omgang få GM domfelt.

Politiets såkalte mediestrategi er altså ikke det samme som løgn, men, et helt nødvendig redskap i politiets etterforskninger.

En mediestrategi fra politiets side kan fort bli et såkalt tve-egget sverd.
Forhåndsdømming er vanskelig å unngå når en ektefelle i et turbulent forhold bare forsvinner.
Bisarre detaljer om trusselbrev og kryptokoder minsker ikke akkurat folks spekulasjoner.

Uten at jeg ønsker å resirkulere for mye gammelt materiale, kom jeg over et gammelt innlegg
fra februar 2019
skrevet av en bruker med innblikk i Hagenfamiliens liv og levnet.
Hen skrev at i de første ukene etter forsvinningen var det ingen i nær slekt som visste mer enn
at AE var vekke, opplysninger om kidnappingen var ikke kjent, og at "flere i nær familie mistenkte
at hun var på krisesenter eller hadde blitt drept".

Altså kom ikke forsvinningen helt uventet på folk i "nær familie", som jeg antar må være enkelte
av THs søsken med familier. Det er vel ingen "nær familie" å snakke om på AEs side, ettersom
hun var enebarn.
Citera
2023-01-21, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Her er en sak der far dreper mor, og så spiser han middag sammen med sine tre barn mens mor ligger døende på soverommet.
Barna var også hjernevasket så de har deltatt i volden på sin mor.
Så det umulige er mulig.

https://www.document.no/2023/01/21/far-satte-seg-for-a-spise-middag-mens-mor-la-knivstukket-og-doende-pa-barnas-rom/

Voldelige hjem er det jo nok av eksempler på, der både mor og barn i hjemmet blir utsatt.

Men finnes det eksempler på at far får med seg sine selvstendige voksne barn på å legge en kaldblodig intrikat plan om å drepe mor? Og i så fall hva er de enkeltes motiv i en slik sak?
Citera
2023-01-21, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askeladd1
Voldelige hjem er det jo nok av eksempler på, der både mor og barn i hjemmet blir utsatt.

Men finnes det eksempler på at far får med seg sine selvstendige voksne barn på å legge en kaldblodig intrikat plan om å drepe mor? Og i så fall hva er de enkeltes motiv i en slik sak?

Det kan være mange varianter her uten at det nødvendigvis må ha vært sånn at alle barna har vært med på dette "all-in" helt fra begynnelsen. Motiv har vært nevnt mange ganger nå. For barna sin del er det blant annet snakk om mer verdier enn du og jeg kan forestille oss i våre villeste fantasier.
Citera
2023-01-21, 11:38
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

Man kan ikke se bort fra vinning som mulig motiv. Ikke helt likt, men Orderudsaken er jo ett eksempel.
Citera
2023-01-21, 11:52
Medlem
GG99Slayers avatar
hele familien er neppe med på det, selv om jeg er usikker på Teh sin rolle, men om han ikke har noe med det å gjøre har han nok sine misstanker.

Selv politiet klarer ikke å bevise noen ting, hvordan tror du familie medlemmene som misstenker noe føler seg?

Dem risikerer tross alt å bli arveløse.

At hun som skrev brevet til politiet har blitt en nytteidiot for TH passer mer inn...
Citera
2023-01-21, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GG99Slayer
Selv politiet klarer ikke å bevise noen ting, hvordan tror du familie medlemmene som misstenker noe føler seg?
Pr nå så kjenner så kjenner vi som publikum og lekmenn kanskje ikke til eventuelle konkrete beviser sånn vi forventer at de skal være, sånn vi er vant til at de er tradisjonelt sett. Det vi vet er at det er enorme mengder med indisier så det er ikke rart at politiet bruker tid på å få dette i juridisk ordnede former.
Citera
2023-01-21, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Man kan ikke se bort fra vinning som mulig motiv. Ikke helt likt, men Orderudsaken er jo ett eksempel.

För egen vinnings skull kanske.

I så fall skulle det vara vinning för TH och skada för den vilseledda som var AEH i detta fallet.
Senast redigerad av Braskamin58 2023-01-21 kl. 12:50.
Citera
2023-01-21, 13:06
Medlem
Citat:
Jeg vil anta det er den mest sannsynlige forklaringen. Han har kanskje kontaktet både Dagbladet
og Holden med lovnad om opplysninger mot at han får fritt leide til Norge. Kunne høres ut som en
grei deal for begge parter - helt til det ble klart at det hele var en bløff. TH vil uansett ha sitt på
det relativt tørre, bortsett fra at denne episoden ikke akkurat styrker hans posisjon heller.

En mediestrategi fra politiets side kan fort bli et såkalt tve-egget sverd.
Forhåndsdømming er vanskelig å unngå når en ektefelle i et turbulent forhold bare forsvinner.
Bisarre detaljer om trusselbrev og kryptokoder minsker ikke akkurat folks spekulasjoner.

Uten at jeg ønsker å resirkulere for mye gammelt materiale, kom jeg over et gammelt innlegg
fra februar 2019
skrevet av en bruker med innblikk i Hagenfamiliens liv og levnet.
Hen skrev at i de første ukene etter forsvinningen var det ingen i nær slekt som visste mer enn
at AE var vekke, opplysninger om kidnappingen var ikke kjent, og at "flere i nær familie mistenkte
at hun var på krisesenter eller hadde blitt drept".

Altså kom ikke forsvinningen helt uventet på folk i "nær familie", som jeg antar må være enkelte
av THs søsken med familier. Det er vel ingen "nær familie" å snakke om på AEs side, ettersom
hun var enebarn.

Når det gjelder detaljerte analyser av bevegelser på helseappen på AEs iPhone fra forsvinningsdagen. Denne type informasjon er eksklusiv for politiet og GM.

Jeg synes at politiet normalt ikke burde frigi slike detaljer til mediene. Underveis i etterforskningen, og før saken er oppklart.
Citera
2023-01-21, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
En hypotese som er nevnt tidligere:
Hvis TH var utro med en gift kvinne.
Hennes mann oppdaget dette og hevnet seg på TH ved å drepe AE (og han kan ha tenkt: "Du stjal min kone og ødela mitt liv og nå skal jeg ødelegge ditt liv").
Denne mannen kan ha hatt store ønsker om å få det til å se ut som at TH var skyldig i drapet på AE, og han kan av den grunn ha planlagt utførelsen av forbrytelsen slik som den ble utført (i huset, med villedende spor osv og spor som pekte mot TH).

Hvis det var slik, så hadde den mannen et sterkt motiv for å utføre forbrytelsen.
...
En annen variant ut fra samme hypotese, er at den mannen kan ha lurt AE og fått henne til å samarbeide om diverse ting (men at AE selvfølgelig ikke visste at den mannen hadde planlagt å drepe henne).
...
En helt annen hypotese:
TH var ikke utro. Men GM ønsket å ramme TH. GM fortalte løgner (om at TH hadde vært utro) til AE kort tid før forbrytelsen ble utført og GM ba AE om å konfrontere TH med dette på kvelden den 30.10.18.
Det ble høyrøstet diskusjon i S4 (noe som naboer kan ha hørt).
GM fikk det til å se ut som at TH kunne være skyldig pga høyrøstet diskusjon på kvelden/natten før forbrytelsen fant sted.
Synes noen av dere at dette er potensielle hypoteser om hva som kan ha skjedd?

Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Når det gjelder detaljerte analyser av bevegelser på helseappen på AEs iPhone fra forsvinningsdagen. Denne type informasjon er eksklusiv for politiet og GM.

Jeg synes at politiet normalt ikke burde frigi slike detaljer til mediene. Underveis i etterforskningen, og før saken er oppklart.
Enig. Jeg leter etter et sitat om noe TH skal ha sagt om hvordan han "regnet seg frem til når forbrytelsen må ha skjedd", og det var noe (mulig et annet sitat?) om at han trodde at datteren hadde snakket med AE i en telefonsamtale når det var i en sms det hadde blitt "sagt" noe.
Senast redigerad av z-z-z 2023-01-21 kl. 13:57.
Citera
2023-01-21, 14:12
Medlem
Citat:

Men er det virkelig slik? At barna ville bli arveløse om de ikke ble med på å drepe sin mor? Og penger er vel uansett ikke nok for å drepe sin mor, det må være et enormt hat - Orderud-saken du nevner var jo en slik cocktail, og mye tyder jo nå også på at Per ikke er skyldig og at et nytt justismord er på trappene, ref. Sjødin som nå har tatt saken, DNA fra ukjent gjerningsmann i blodet til Marie O.
Men det er uansett en digresjon, jeg leter etter en sak der barn har blitt med far på å kaldblodig drepe mor.
Citera
2023-01-21, 14:14
Medlem
Citat:
Men er det virkelig slik? At barna ville bli arveløse om de ikke ble med på å drepe sin mor? Og penger er vel uansett ikke nok for å drepe sin mor, det må være et enormt hat - Orderud-saken du nevner var jo en slik cocktail, og mye tyder jo nå også på at Per ikke er skyldig og at et nytt justismord er på trappene, ref. Sjødin som nå har tatt saken, DNA fra ukjent gjerningsmann i blodet til Marie O.
Men det er uansett en digresjon, jeg leter etter en sak der barn har blitt med far på å kaldblodig drepe mor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lyle_and_Erik_Menendez
Citera
2023-01-21, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
https://en.wikipedia.org/wiki/Lyle_and_Erik_Menendez

Ja denne saken er jo kjent, barn dreper foreldre med motiv knyttet til f.eks. overgrep.

Men den er allikevel ikke sammenlignbar med at far truer/inviterer barn til å være med på å kaldblodig drepe mor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in