Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Oljeproduktionen i framtiden innehåller många okända variabler. Det finns dock inga osäkerhetsfaktorer kring dessa bitcoinhalveringar. De är fullt kända av alla på förhand.
Minskningen av mängden nybrytna bitcoin per block är fullt känd, dvs. tillgångssidan. Efterfrågan är dock okänd. Det är även okänt vilket jämviktspriset kommer att vara efter halveringen.
Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Det är fullständigt självklart att halveringarna i sig därför inte ska påverka marknaden.
Nej, det är inte alls självklart. Avsaknaden av förklaringar utöver detta dogmatiska påstående tyder på att principen inte är tillämpbar i fallet bitcoins halveringar. Jag är öppen för att jag har fel, men då vill jag se ett klart och tydligt resonemang som visar hur det går till när marknadens aktörer prisar in halveringen på förhand. Och då menar jag inte bara en tillfällig frontrunning, såsom att brytarna och en del spekulanter börjar samla på sig bitcoin innan halveringen, vilket gör att tiden omedelbart efter halveringen inte brukar innebära någon särskilt vad gäller priset, utan något som förklarar varför halveringen av mängden nyskapade bitcoin per block inte kan påverka priset ens på några månaders sikt.
Att priset ökar om tillgången minskar samtidigt som efterfrågan inte minskar, det är annars självklart, däremot, enligt en grundläggande ekonomisk insikt.
Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Du och många andra har bara gått på ett narrativ om hur "bitcoin rör sig i cykler" som gör det lättare att pumpa priset upp och ner.
Nja, det är inte bara ett narrativ. Idén grundar sig aprioriskt på principen om tillgång och efterfrågan och aposterioriskt på hur det faktiskt har utfallit vid tidigare halveringar.