2023-01-19, 19:25
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLX309
Åh fan! Du vet händelsevis inte regnumret?

Det tror jag att du också vet...
Citera
2023-01-19, 21:24
Medlem
När jag tänker på GM närmast bekymmerslösa parkering på cykelbanan (carinas observation) så är det inte så långsökt att bilen var försedd med falska eller stulna registreringsskyltar. Ska inte gå så långt att påstå att det var plx309 men vem vet.
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det tror jag att du också vet...
Citera
2023-01-19, 21:44
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
När jag tänker på GM närmast bekymmerslösa parkering på cykelbanan (carinas observation) så är det inte så långsökt att bilen var försedd med falska eller stulna registreringsskyltar. Ska inte gå så långt att påstå att det var plx309 men vem vet.

Nej, vi vet ju inte så speciellt mycket om den bilen - heller. Synd att Carina inte tittade på - och kom ihåg - registreringsnumret. Några bokstäver och/eller siffror kunde ha hjälpt. Nu kan det ha varit falska eller stulna skyltar, som du skriver, men torde inte det vara mindre sannolikt, om attacken var oplanerad och det var något som hände i stundens ingivelse?

Vi vet inte heller om denna bil hade någon aktiv del i försvinnandet.
Citera
2023-01-19, 23:53
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Detsamma gäller dig Ugglan. I ett enda inlägg hade du kunnat, klart och tydligt, svara på den enkla frågan när du ungefär i tid hade ditt samtal med "Hanna", men av någon anledning så kan eller vill du inte göra detta.

Jag kan berätta att jag har en källa som uttryckt att du som tidigast har talat med "Hanna" någon gång under 2019. Alltså i runda slängar ca 27 år efter den olycksaliga natten då Helena försvann. Kanske man inte ska tro alltför mycket på vad som kommer fram i ett samtal efter så lång tid?

Tror knappast att du kommer att bekräfta eller dementera detta och då utgår jag från att det källan säger är sant.

Din ständigt dryga ton mot mig gör att jag inte har svarat. Men jag ska göra ett undantag från min policy: Jag pratade med "Hanna" första gången redan tidigt i början av 2000-talet (en bra tid innan det hade gått tio efter försvinnandet). Därefter har jag pratat med henne ytterligare två gånger, den senaste gången strax innan jag registrerade mig. Din källa vet att han/hon kan lita på mig, men av försiktighetsskäl (läs anonymitetsskäl) är jag medvetet ibland lite "otydlig" med vissa uppgifter - otydlig på ett sådant sätt att det givetvis inte på något sätt är till men för mottagaren. Din källa får mer än gärna kontakta mig i PM i frågan om han/hon tycker sig behöva det (vilket jag inte tror). (Men jag har en känsla av att jag har PM:at med den personen ett antal gånger redan.)
Senast redigerad av Ugglan. 2023-01-20 kl. 00:04.
Citera
2023-01-19, 23:59
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Som sagt: Kan du försöka att anstränga dig att vara tydlig? SKRIV UT ALLA NAMN MASKADE MED * MITT I NAMNEN SÅ ATT VI ANDRA SÄKERT SKA KUNNA VETA VILKA PERSONER SOM DU MENAR. HUR SVÅRT SKA DET VARA?

Så: Posta inlägget en till gång med ALLT UTSKRIVET! Och var tydlig. Du skriver: "*T är inte med till A*n, här tror jag händer nåt jag tror att T ringer till A*n för att prata med T"
Vad menar du? Skulle "T" ringa till A*n för att prata med sig själv ("T")?

Jag ska lyssna om du gör om inlägget. Skriv ut ALLT I KLARTEXT!

Citat:
Ursprungligen postat av Inkainka5478
Det får bli under helgen ligger i covid lagom till jul,nej th*mas S ringer inte till sig själv han ringer från nån han är hos,till A*n där han vill prata med HA jag tror nämligen att PV ser Th*mas som en konkurent när det gäller HA
Det här är nåt som kommit fram senare det var inget jag visste innan.En sak jag missat är att campingen ekudden ligger ganska långt från hamnen kunde man ha båten vid campingen?
Jag ska förtydliga mig när jag orkar ligger i ganska hög feber så jag orkar inte tänka på det här nu.
GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR

Så, med tanke på din aktivitet i tråden drar jag slutsatsen att du nu är frisk igen. (Och enögd är du inte alls ...) Kan jag igen då få be dig att I FORTSÄTTNINGEN ALLTID VARA TYDLIG, SKRIVA I KLARTEXT samt SKRIVA UT ALLA NAMN MASKADE MED * MITT I NAMNEN SÅ ATT VI ANDRA SÄKERT SKA KUNNA VETA VILKA PERSONER DU MENAR. Det kan inte vara svårt, men du vill inte vara tydlig ...

Inlägget som jag specifikt åsyftade i citatet ovan är 51192 på sidan 4266.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-01-20 kl. 00:11.
Citera
2023-01-20, 08:02
Medlem
PLX309s avatar
Citat:

PLX309 skulle ha varit en vit Toyota Corolla och såsom en Corolla passar den inte alls in på den bil som Carina beskrev. Dessutom uppger dottern till den man som köpte bilen 1992 att den var röd.

Prinzezzan är en person för vilken alla rykten är intressanta. Därför är det lätt för folk att sprida falsk information via henne. Hon saknar helt enkelt tillräcklig kritisk förmåga. Mycket skit i tråden kommer via henne. Att hon drar upp den "vita corollan" när hon vet att det är lätt att kolla upp att den i själva verket var röd är bara häpnandsväckande idiotiskt.

För egen del litar jag inte på ett dugg av vad hon skriver, inte för att hon skulle vara trådförvillare utan helt enkelt för att hon är blåst.
Citera
2023-01-20, 09:02
Medlem
Jag minns jobbet du lade ner för att ta reda på PLX309. Det ska du ha cred för. Oerhört frustrerande att det sedan inte stämde med bilen som sågs av vittnen. Det är ofta så i utredningar att man får upp hoppet för att sedan brutalt tas ned på jorden igen.
Vill gärna förtydliga mitt inlägg angående reg skylten. Det jag menar är att om man jobbar på en bilfirma är det enkelt att byta plåtar på (hyr)bilar. En skylt från en röd Corolla kan således ha satts på en vit/ljus bil som sedan användes under brottet (möjligen en Toyota Carina II Liftback).
Citat:
PLX309 skulle ha varit en vit Toyota Corolla och såsom en Corolla passar den inte alls in på den bil som Carina beskrev. Dessutom uppger dottern till den man som köpte bilen 1992 att den var röd.

Prinzezzan är en person för vilken alla rykten är intressanta. Därför är det lätt för folk att sprida falsk information via henne. Hon saknar helt enkelt tillräcklig kritisk förmåga. Mycket skit i tråden kommer via henne. Att hon drar upp den "vita corollan" när hon vet att det är lätt att kolla upp att den i själva verket var röd är bara häpnandsväckande idiotiskt.

För egen del litar jag inte på ett dugg av vad hon skriver, inte för att hon skulle vara trådförvillare utan helt enkelt för att hon är blåst.
Citera
2023-01-20, 09:21
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Jag ber om ursäkt för att jag skriver slarvigt. Motortrend är de första att ta bilen i drift, vilket sker i slutet av maj 1992. I början av mars 1993 tas den ur drift som hyrbil och någon vecka senare säljs den. Därav min skrivning att den var hyrbil i nio månader (som ett avrundat tal).

Bilen är en "Toyota Corolla - 92" enligt papperen. Ingen ytterligare information finns.

Citat:

Ta och lugna ner dig ett par hekto, stolle ! Det var ju synd att det inte var rätt bil, men hur länge skall du gå runt och gråta över lite spilld mjölk (tid) egentligen ? Detta är ju den enda insatsen du har gjort i tråden, om så ett stort nedlagt arbete som inte ledde någonvart. Om man skall hålla på här och undersöka saker som "hobbydetektiver", så bör man vara beredd på bakslag i princip konstant när inte detta fall heller har blivit löst av Polisen på över 30 år.

Hade folk som skriver här vetat att de hade exakta uppgifter om detta försvinnande hade de ju gått till Polisen med detta och fallet hade varit löst för länge sedan. Varför viss info hamnar här är ju för att folk inte är säkra på dess egentliga sanningshalt, därför kan man ändå lägga upp den här så att den som vill kan undersöka den i tråden. Jag ser inget konstigt i detta.

Men tillbaka till PLX309. Jag måste ändå säga att det ändå är ett sammanträffande att just denna bil var en hyrbil som kom från Motortrend i Mariestad. Jag sökte för skoj skull själv på Biluppgiftter.se och sökte på "PLX 300" där kom ju upp en Corolla från 1992 som blev registrerad för trafik 19920309 också den en mörkröd sedan. Jag vet att HincRobur har gjort samma sökning. Många Toyota bilar från denna tid är ju givetvis skrotade, det är ju inga 740/940- bilar som går hur länge som helst...Dyra reservdelar också.

Frågan är om historien om dessa rekondare på Motortrend är sann fast man har fått fel kring reg. numret på en siffra eller två i slutet ? Jag tänker om Brunnhagens tar hem en biltransport från fabriken och förregistrerar alla samtidigt efter de anlänt till Motortrend. Kan de då alla dessa Toyota-bilar fått snarlika regnummer ?
Senast redigerad av IB03 2023-01-20 kl. 09:31.
Citera
2023-01-20, 09:48
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Jag minns jobbet du lade ner för att ta reda på PLX309. Det ska du ha cred för. Oerhört frustrerande att det sedan inte stämde med bilen som sågs av vittnen. Det är ofta så i utredningar att man får upp hoppet för att sedan brutalt tas ned på jorden igen.
Vill gärna förtydliga mitt inlägg angående reg skylten. Det jag menar är att om man jobbar på en bilfirma är det enkelt att byta plåtar på (hyr)bilar. En skylt från en röd Corolla kan således ha satts på en vit/ljus bil som sedan användes under brottet (möjligen en Toyota Carina II Liftback).

Kan ju vara som du säger, men då behöver de nog efter Kohagen omgående åkt ner till Motortrend och bytt bil, till då kanske en hyrbil eller en annan bil där och bytt skyltar. Han kanske kom på sen att han inte ville använda sin privata bil till denna mycket kritiska del (Spekulation).

ThBr var servicechef på Motortrend då och körde en vit vanlig "standard" Toyota då. Hans bror MiBr körde en röd sportigare Celica, enligt PM från "Mariestadsbon".
Citera
2023-01-20, 10:34
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Som tidigare påtalat så tror jag starkt på att Th*mas Br*unnh*agen är en av GWs gubbar. Den andre skulle mycket väl kunna vara BW.
> Familjen B*runnhagen ägde (äger) fastigheten Sundsören 105 nära där nuvarande Torsöbron börjar. Båten kan exempelvis ha legat i Hemmingstorp. Det var inte ovanligt för fastigheter som låg däromkring att ha båten en (bra) bit från själva fastigheten. Det mesta i GWs beskrivning skulle i så fall, falla på plats.
> ThBr har förändrats kraftigt efter försvinnandet.
> Finns uppgifter om att HA seglade med ThBr på lördagen, alltså dagen innan hon försvann.
> ThBr far ägde Toyota i Mariestad och därför kan ThBr haft tillgång till en Toyota under mordnatten. Har spekulerats i tråden angående en specitik Toyota det kan handla om.
> ThBr mor drev 1992 en Duka butik precis i korsningen österlånggatan/kungsgatan och ThBr kan ha haft tillgång till en parkering i det kvarteret. Det är precis den platsen där HA sågs av vittnen allra sist.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Helena ska inte ha seglat med ThBr dagen innan hon försvann, däremot helgen innan.

Fam Br ska ha haft/haft tillgång till en parkering på en innergård i det kvarter du nämner. Jag har för mig att infarten/öppningen in till innergården var från Kungsgatan. Inledningsvis talades väl om att det var ett par vittnen som sett Helena stiga in i en bil just där, Österlånggatan/Kungsgatan.

Ja, det har ryktats från olika håll om en Toyota som hyrts ut av företaget, och som återlämnades med blod i baksätet.

Mycket intressant kring Brunnh*gens. Den DUKA-butiken låg precis där Önska-butiken ligger idag då va ? Parkering där på innergården ja, intressant. Kan det då varit så att denne ThBr kan ha varit på riktigt intresserad av Helena då eventuellt när de också seglade ihop på lördagen innan, men att Helena såg bara de som vänner ?

Vilka var då ThBr närmsta vänner vid denna tid ? Hans bror och BW vet vi då. Nu undrar jag om han och BW var jättetajta egentligen, när BW hade så många andra vänner ? Spekulation.

Han skulle sett bra ut vid denna tiden enligt tråden och haft lätt för att träffa tjejer va ?

Men åter till vart egentligen denna familjen bodde 1992. Enligt Skatteverket bodde hans föräldrar från 1985-1996 på Borgmästaregatan 12, Mariestad först 2002 flyttade de till Sundsören. Men det kan ju varit så att detta var deras sommarstuga hela tiden och sedan flyttade man dit permanent. Vet någon från Mariestad hur det låg till med detta ? Båt tror jag helt klart fanns som jag ser på flygfotot (bryggor )rakt nedanför, jag tror inte att denna status familj skulle haft båten längre bort.

ThBr bodde på Blombackagatan 9 1992, bodde där till 1995. MiBr på Kyrkogatan 25, flyttade 19930721 till Marieholmsvägen.

Om man arbetar med ThBr som GM kan han till och med haft sin båt tillfälligt på Ekudden (privata småbåtshamnen), om han dessutom seglade med Helena helgen innan. OM han hade båten rakt nedanför Sundsören 105 så behöver de nog åka en bit för att nå större djup kan de tänkt. Jag ser att endast 350 meter utanför Sundsören är det 11 meter(ej i farleden) , men jag tror inte att en GM självklart inte vill ha den så nära sommarstugan ( OM, det var deras vid denna tid). Man kanske då inte väljer att gå direkt österut från Sundsören in i den smala rännan förbi Hemmingstorp och ut och dumpar, utan vill gå rakt ut motsatt håll mot djupare vatten. Skall man hamna härifrån och gå farleden c:a 6 distansminuter söder Kroppholmen som har ett relativt större djup 9-10 meter.

Denna väg är ändå bättre än om man går åt öster, då måste man passera färjeläget och i rännan förbi Hemmingstorp därefter är det betydligt närmare till land 220-230m(uppseende) från farleden. Spekulering här.
Citera
2023-01-20, 10:46
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Din ständigt dryga ton mot mig gör att jag inte har svarat. Men jag ska göra ett undantag från min policy: Jag pratade med "Hanna" första gången redan tidigt i början av 2000-talet (en bra tid innan det hade gått tio efter försvinnandet). Därefter har jag pratat med henne ytterligare två gånger, den senaste gången strax innan jag registrerade mig. Din källa vet att han/hon kan lita på mig, men av försiktighetsskäl (läs anonymitetsskäl) är jag medvetet ibland lite "otydlig" med vissa uppgifter - otydlig på ett sådant sätt att det givetvis inte på något sätt är till men för mottagaren. Din källa får mer än gärna kontakta mig i PM i frågan om han/hon tycker sig behöva det (vilket jag inte tror). (Men jag har en känsla av att jag har PM:at med den personen ett antal gånger redan.)

Trevligt att du gör ett undantag trots att du tycker att jag är dryg mot dig. Jag får en känsla av att du har PM:at med någon och varit undvikande i dina svar gällande när du haft dina samtal med "Hanna". Stämmer det? Givetvis ska man vara försiktig för att inte röja sin identitet, men jag har inte frågat dig om någon exakt tidpunkt för samtalen, så det skulle varit svårt att kolla upp även om man skulle få för sig att ringa till "Hanna".

Nu vet inte jag vem du tror att min källa är, men du har fel. Jag vet inte heller om man kan skicka PM till sig själv, men om man kan det så stämmer det kanske att du PM:at med personen ett antal gånger redan. Nu är det inte så att någon har skickat PM till mig, utan detta är uppgifter som finns i tråden och där var inte svaret otydligt utan snarare klart och tydligt och min källa är DU själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunset

Du brukar ju vara en ganska kritiskt tänkande person som gärna vill ha uppgifter bekräftade från mer än en källa innan du kan tänka dig att acceptera det som skrivs. Därför gör det mig väldigt konfunderad när du, som det verkar, litar mer på det en anonym skribent "Gatsten"skriver här på forumet än på vad som står i ett polisförhör. Varför är det så? Vad är det som gör att du har så stor tillit till Gatsten?

Har du kanske själv varit i kontakt med Hanna och fått uppgifterna verifierade?

Citat:

Nej, jag har inte varit i kontakt med "Hanna". Däremot vet jag några som har pratat med henne (alltså på typ på Ica och i andra sammanhang) och som jag i min tur har pratat med, så det är nog inte osannolikt att jag kan blanda ihop "vem som sade vad", så att säga.

I februari 2019 svarar du alltså klart och tydligt att du INTE har talat med "Hanna". Nu skriver du att du pratade med henne redan tidigt i början av 2000-talet. Båda uppgifterna kan ju inte stämma, eller hur? Så varför är det så besvärande för dig att hålla dig till sanningen när du svarar på en så enkel fråga som om du talat med "Hanna" och hur ska vi då kunna lita på att det du skriver är sant? Stämmer det verkligen att du var utomlands natten Helena försvann?
Citera
2023-01-20, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Ta och lugna ner dig ett par hekto, stolle ! Det var ju synd att det inte var rätt bil, men hur länge skall du gå runt och gråta över lite spilld mjölk (tid) egentligen ? Detta är ju den enda insatsen du har gjort i tråden, om så ett stort nedlagt arbete som inte ledde någonvart. Om man skall hålla på här och undersöka saker som "hobbydetektiver", så bör man vara beredd på bakslag i princip konstant när inte detta fall heller har blivit löst av Polisen på över 30 år.

Hade folk som skriver här vetat att de hade exakta uppgifter om detta försvinnande hade de ju gått till Polisen med detta och fallet hade varit löst för länge sedan. Varför viss info hamnar här är ju för att folk inte är säkra på dess egentliga sanningshalt, därför kan man ändå lägga upp den här så att den som vill kan undersöka den i tråden. Jag ser inget konstigt i detta.

Men tillbaka till PLX309. Jag måste ändå säga att det ändå är ett sammanträffande att just denna bil var en hyrbil som kom från Motortrend i Mariestad. Jag sökte för skoj skull själv på Biluppgiftter.se och sökte på "PLX 300" där kom ju upp en Corolla från 1992 som blev registrerad för trafik 19920309 också den en mörkröd sedan. Jag vet att HincRobur har gjort samma sökning. Många Toyota bilar från denna tid är ju givetvis skrotade, det är ju inga 740/940- bilar som går hur länge som helst...Dyra reservdelar också.

Frågan är om historien om dessa rekondare på Motortrend är sann fast man har fått fel kring reg. numret på en siffra eller två i slutet ? Jag tänker om Brunnhagens tar hem en biltransport från fabriken och förregistrerar alla samtidigt efter de anlänt till Motortrend. Kan de då alla dessa Toyota-bilar fått snarlika regnummer ?

Nu skriver jag sällan i denna tråden men följer den med ett halvt öga. Och lite lustigt gjorde jag exakt som sak som dig igår (det fetade), såg ett par andra Toyota Corolla med PLX och drog samma slutsatser, dvs att man sett fel på en siffra. Ofta är det ju just så att en mängd regnr hänger ihop med samma bilmodell och säljs inom samma område. Men ofta har dom väl då samma färg, men inte säkert jag har rätt på den punkten.

Notera förresten att PLX809 är en av bara 2 st regnr som börjar på PLX8 som saknas i listan. Är ju ett lite märkligt sammanträffande, kanske. För är det någon siffra man kan missta sig på så är det väl 3 och 8. Vad hände med den bilen och varför har regnumret aldrig återanvänts?
Notera även att det finns flera Toyota Corolla från 1992 i "serien PLX8". Dock alla röda.

slänger med en länk också: https://biluppgifter.se/fordon/PLX8

(ber om ursäkt om detta tagits upp tidigare i tråden - är ju inte enkelt att ha koll på allt)
Senast redigerad av Burkgurka 2023-01-20 kl. 11:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in