Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-06, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Söker tips på franska filmer.

Här är några filmer som jag uppskattat av de som jag sett

The Crimson rivers
La haine
Climax
Inside
Frontiers
Irreversible

Titane
Harry, un ami qui vous veut du bien
A Pure Formality
Lemming
Citera
2023-01-07, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Den tyckte jag inte var så bra.
Ok, kom på tre andra fransktalande filmer du kanske gillar baserat på din lista.

Haute Tension
Martyrs
Caché
Citera
2023-01-07, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kromosomxyz
Säkert frågat om tidigare:

Mind-Fuck-up-filmer.
Jag har sett det mesta i den genren som är före 2015. Finns det någon sådan film som är riktigt bra efter 2015?

Jag har inte någon större läggning att se mer eller mindre usla sådana.

Mind-Fuck-up-filmer osääker på om de bra eller dåliga enligt dig.

"The Lobster" (2015) - En surrealistisk kärlekshistoria där karaktärerna måste hitta en partner inom en viss tid, annars förvandlas de till djur.

"The Endless" (2017) - En science fiction-film som handlar om två bröder som återvänder till en sekt de lämnade för tio år sedan, och som börjar upptäcka märkliga saker som får dem att ifrågasätta vad som är verkligt och vad som inte är det.

"The Village" (2019) - En sci-fi-thriller som handlar om en grupp människor som lever i en by som är omgiven av en skog där farliga varelser rör sig. När en av dem lämnar byn för att hämta medicin upptäcker han att verkligheten är annorlunda än vad han trodde.

"Toni Erdmann" (2016) - En tysk komedi som handlar om en försiktig affärskonsult som besöker sin överarbetande pappa, en pranksster, i Bukarest.

"The VVitch" (2015) - En historisk horrorfilm som handlar om en puritanisk familj som flyttar till en enslig gård på landet, där de börjar uppleva märkliga och onda händelser.

"The OA" (2016-2019) - En science fiction-serie som handlar om en ung kvinna som försvinner spårlöst, och som plötsligt dyker upp igen åtta år senare med oväntade krafter och en mystisk historia att berätta.

"Annihilation" (2018) - En science fiction-film som handlar om en grupp vetenskapsmän som ger sig in i en område kallat "The Shimmer", där naturlagarna inte längre gäller och där märkliga saker händer.
Citera
2023-01-09, 01:33
Medlem
Söker filmer som påminner Quentin Tarantino's och Guy Ritchie's filmer. Filmer om kriminella och med mycket prat i.

Ett plus om det finns en gnutta humor med oxå.
Citera
2023-01-17, 19:08
Medlem
Fler filmer såsom filmen "hjärter dam"

Såna spelfilmer där äldre lustfyllda kvinnor i någon form förför yngre män... Hjärter Dam var klockren 😁

Fler förslag på dylika filmer?
Citera
2023-01-21, 01:16
Medlem
Elekensas avatar
Finns det några äldre filmer (50 och 60-talet) som är riktiga guldkorn, fast inte är med på IMDB top 250? Det känns långsökt...

Är svag för äldre filmer, främst mellan 50 och 60-talet. Det är något med skådespeleriet, tekniken och känslan som jag gillar.
Citera
2023-01-21, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Det går att köpa imdb betyg. Sen har folk ingen smak heller. När en film som The Northman har 7.1 i betyg borde det ge en tydlig indikation på att det inte går att ta IMDB eller den generella filmtittaren på allvar.
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Finns det några äldre filmer (50 och 60-talet) som är riktiga guldkorn, fast inte är med på IMDB top 250? Det känns långsökt...

Är svag för äldre filmer, främst mellan 50 och 60-talet. Det är något med skådespeleriet, tekniken och känslan som jag gillar.
Eftersom du verkar ha ovan åsikt om IMDb's betyg så ser det mindre trovärdigt ut att du använder deras top 250 som en relevant referens, så även att du skulle föredra filmer från sagda era men ändå inte känner till allt bra från då.

Men för dom som inte är trollande nollor, det finns givetvis några tusen guldkorn från den eran som är utanför IMDb's Top250. Netflix har ca 300st filmer från sagda tidsspann uteslutande från fem länder(Italien/Frankrike/England/Egypten/USA), enbart två av dom är med på Top 250, Harmonica (1969) och The bridge over The River Kwai (1957), men går man nedanför dom i denna länk sorterad på IMDb-betyg finns det mängder med guldkorn, det är bara att börja plöja om man nu har tillgång till Netflix.

www.justwatch.com/se/leverantör/netflix/filmer?monetization_types=flatrate&release_year_fr om=1950&release_year_until=1969&sort_by=imdb_score

Om inte så är det bara att klicka i den streamingtjänst man har tillgång till, eller allihopa och sortera bort allt som har högre betyg än 8.0 med dragreglaget.
Citera
2023-01-21, 12:01
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Såna spelfilmer där äldre lustfyllda kvinnor i någon form förför yngre män... Hjärter Dam var klockren 😁

Fler förslag på dylika filmer?

The Reader

https://www.imdb.com/title/tt0976051/

Kate Winslet knullar tonåring.
Citera
2023-01-23, 14:01
Medlem
snooper123s avatar
Hejsan!
Efterfrågar filmer med drama
Citera
2023-01-23, 15:41
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Hejsan!
Efterfrågar filmer med drama

Det var lite vagt beskrivet får jag säga. Dramafilmer finns det hundratusentals av. En genre eller dramafilmer du redan uppskattar hade varit behjälpligt.
Citera
2023-01-23, 15:55
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Det var lite vagt beskrivet får jag säga. Dramafilmer finns det hundratusentals av. En genre eller dramafilmer du redan uppskattar hade varit behjälpligt.
Okej jag ändrar mig.
Jag söker filmer som thrillern Shutter Island.
Citera
2023-01-23, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SHEFT
Skönaste filmen jag sett på länge, någon som har en liknande typ av film att ge tips på?? Orkar inte förklara den i ord. Men man tycker att filmen är jättekonstig hela tiden, tills sista tio minuterna då allt knyts ihop. Älskade den.

Clockwork orange?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in