2023-01-20, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Dom har nog viktigare saker att använda dom pengarna till än att försöka övertyga några plattjordare att jorden är rund.
Speciellt som detta knappast skulle övertyga er ändå. Kan ni kalla ett fotografi taget med en Hasselbladskamera för CGI och fejk så skulle ni garanterat kalla bilder tagna från satellit för fejk också.

Rymden är väl ändå deras kärnverksamhet? Varför skulle de inte syssla med saker som har med rymden att göra?
Citera
2023-01-20, 23:19
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Rymden är väl ändå deras kärnverksamhet? Varför skulle de inte syssla med saker som har med rymden att göra?
Jo men att övertyga plattjordstroende som dig är nog inget dom vill bränna pengar på. Då finns det nog viktigare rymdprojekt att satsa på.
En bild hur äkta den än är skulle knappast övertyga er ändå.
Citera
2023-01-20, 23:23
Medlem
Citat:
Du är medveten om att NASA har en årlig budget på 24 miljarder dollar? (ja nu vet jag svaret: det är inte NASA som skickar upp kommunikationssatelliter och liknande...men har man 24 miljarder dollar om året borde det gå utmärkt att skjuta till lite pengar.)

löjeväckande. Den krökta horisonten stämmer inte alls med vad man borde se på den höjden.

Och ingen påstår att ISS tar regelrätta bilder av jordklotet, eftersom den sägs befinna sig i "low earth orbit"

Var det någon krökning jag pratade om? Jag undrar vad som är fel med den för ni påstår ju att rymden inte finns samtidigt som ni vill ha bilder därifrån?
Sen får du visa vilken krökning det är du pratar om just i denna livesändning...
*** EDIT ***
Nu förstår jag, du tittade aldrig på live streamen utan bara på introbilden som inte har med livestreamen i sig att göra, glömde hur ni tar in fakta 😂

Angående NASA, vad är den egentliga orsaken till agg mot denna organisation?
Var betygen för dåliga så du inte kunde bli astronaut? Oavsett så är det inte NASAs fel att du är som du är och starkt förnekar rent uppenbara bevis. Bästa bevisen finns om man tar ett antal sträckor på jorden t.ex. geografisk nordpol till ekvatorn och ekvatorns omkrets. Hur sätter du in dessa siffror i någon annan geometrisk form än den jorden har (sfärisk)?

Tror det är du som inte riktigt förstår att det inte är NASA som har någon som helst skyldighet att visa dig bilder mot jorden, de gör det nog om du betalar för att få upp en kamera. För att visa lite på kostnader så kostar det omkring $210 miljoner att hålla kvar ISS i sin bana runt jorden eftersom den tappar ca 2 km i höjd per månad.
Så klura du om din kamera är värd sin vikt att skicka med upp.
Senast redigerad av M18A1-Claymore 2023-01-20 kl. 23:31.
Citera
2023-01-20, 23:45
Medlem
Citat:

De liksom vi VET hur jorden ser ut, varför fota den för att tillfredsställa din fetisch?

Avstånden, får du ihop dem eller tänker du också ducka för den frågan?
Citera
2023-01-20, 23:54
Medlem
Citat:
Har du inte sett The Shining, som regisserades av Kubrick som också gjorde 2001?

OK grejen är att det rysliga hotell-rummet 237, som spelar en viktig roll i filmens handling, faktiskt hade nummer 217 i Stephen Kings roman som filmen bygger på. Men Kubrick lät av någon outgrundlig anledning ändra numret till 237.

Hans tidigare film, 2001, var till stor del ett "joint venture" med NASA. Vilket är det intressanta i sammanhanget.
De verkliga NASA-fanboys är ju plattjordarna med sin hangup på deras verksamhet. Men säg mig, hur kan dessa skepp döljas av vatten utan någon tillstymmelse av distorsion av värme och vattenånga? Vattnet döljer skeppen, det är fakta, men varför, tror du? Jag vet att det är jordens kurvatur.
https://youtu.be/HHXuJQ3_8J4
Citera
2023-01-21, 01:29
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Finns ett foto som Apolloastronauterna tog med en Hasselbladskamera. 1972 var Photoshop inte ens uppfunnet och datorerna var svartvit text. Problemet är att du bara antar att alla bilder du ser är fake men du lägger aldrig fram några bevis för att så skulle vara fallet.

Det finns massa bilder på hela jordklotet under Apolloprojektet.

Det är en väldigt stor missuppfattning att det första och enda fotot på hela jordklotet var The Blue Marble.

https://apolloarchive.com/apollo_gallery.html

Lite bilder på hela jordklotet:

https://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/alsj/a410/AS8-15-2561.jpg

https://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/alsj/a17/AS17-137-20957.jpg

https://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/alsj/a17/AS17-134-20387.jpg

https://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/alsj/a16/AS16-113-18289.jpg

https://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/alsj/a14/AS14-64-9189.jpg
Senast redigerad av Jazzil 2023-01-21 kl. 01:42.
Citera
2023-01-21, 08:47
Medlem
Jazzil: Tycker man att det där är BEVIS för jordens utseende så har man bra låga förväntningar på vad människan kan fejka.

Vad är det som mest övertygar dig att det är bilder från rymden?
Citera
2023-01-21, 09:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
Jazzil: Tycker man att det där är BEVIS för jordens utseende så har man bra låga förväntningar på vad människan kan fejka.

Nu finns alla dessa bilder trots allt.

Det är snarare du som behöver förklara hur du kan se de inte förställer jorden.

Har det med numerologi att göra?
Citera
2023-01-21, 09:30
Medlem
Citat:

Ja, nu har du chansen!
Vad är dina bevis för att det är fejk?
Citera
2023-01-21, 14:33
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Det är bilder på hela jorden, många har missuppfattat att det bara funnits en enda bild på jorden, Blue Marble, och att det skulle vara den första bilden på hela jorden.

Men det är som sagt helt felaktigt, det finns massor av bilder både före och efter Blue Marble.

På din fråga om det är ett bevis eller inte…. Jag har lagt ner att diskutera här då ingen tror på en platt jord här, inte ens du. Så varför ska jag ens lägga ner massa energi på detta?

Jorden är ett klot, det finns extremt massa bevis på det. Hela tråden är sprängfylld av dessa bevis.
Det finns däremot enbart en enda punkt som skulle stödja en platt jord: Det ser platt ut.

Jag tittar in ibland då och då och läser här. När det kommer rena faktafel så hoppar jag in och svarar på detta. Och det vad jag gjorde nu.
Citera
2023-01-21, 19:44
Medlem
Citat:

Var är det som övertyfar dig om att allt är fejk? Vilja detaljer är det man ska titta efter? Du skulle ju bli en oerhört välbetalda forensiker om vara det du säger varit sant.
Citera
2023-01-21, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Angående NASA, vad är den egentliga orsaken till agg mot denna organisation?
Var betygen för dåliga så du inte kunde bli astronaut? Oavsett så är det inte NASAs fel att du är som du är och starkt förnekar rent uppenbara bevis. Bästa bevisen finns om man tar ett antal sträckor på jorden t.ex. geografisk nordpol till ekvatorn och ekvatorns omkrets. Hur sätter du in dessa siffror i någon annan geometrisk form än den jorden har (sfärisk)?

Tror det är du som inte riktigt förstår att det inte är NASA som har någon som helst skyldighet att visa dig bilder mot jorden, de gör det nog om du betalar för att få upp en kamera. För att visa lite på kostnader så kostar det omkring $210 miljoner att hålla kvar ISS i sin bana runt jorden eftersom den tappar ca 2 km i höjd per månad.
Så klura du om din kamera är värd sin vikt att skicka med upp.

Nej, de är inte skyldiga mig nånting. Men däremot amerikanska skattebetalarna som pungat ut med ofantligt mycket pengar och fått väldigt lite tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in