2023-01-16, 15:04
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
Jag säger mig inte veta hur jorden ser ut eftersom jag aldrig sett en enda äkta bild.

Jag tar bara upp vad rymdorganisationerna ljugit om. Längre än så kommer du inte med mig.

Här vill jag läsa och spekulera med dom som vill diskutera alternativa teorier.

Jag rekommenderar dig att titta på en raketuppskjutning. Det händer flera gånger i veckan. T ex Space X live-steamar sina uppskjutningar från kameror på Falconraketen. Där kan du realtid från en livestream se jordens form.

Du kan följa flera raketuppskjutningar. Dom flesta sänder live.
Citera
2023-01-16, 19:57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nu har ju du fått åtskilliga icke-fejkade bilder på den runda jorden länkade till dig, så det är ett bisarrt påstående.

Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jag rekommenderar dig att titta på en raketuppskjutning. Det händer flera gånger i veckan. T ex Space X live-steamar sina uppskjutningar från kameror på Falconraketen. Där kan du realtid från en livestream se jordens form.

Sådana som Raggarsvin kommer inte tro på några bilder på den runda jorden oavsett hur äkta dom än är. Det ända som skulle övertyga sådana som han är nog om han själv fick åka ut i rymden.
Citera
2023-01-17, 01:20
Medlem
Citat:
Jag säger mig inte veta hur jorden ser ut eftersom jag aldrig sett en enda äkta bild.

Jag tar bara upp vad rymdorganisationerna ljugit om. Längre än så kommer du inte med mig.

Den "alternativa teorin" att jorden är platt har diskuterats sedan den här tråden startades. Och alla de diskussionerna visar att den "teorin" inte håller utan är rent trams för dumskallar att tro på.
Citera
2023-01-17, 11:19
Medlem
Citat:
Clay: Jag vet inte hur jorden ser ut. Den kan vara sfärisk. Märklig i så fall att bilder på den måste fejkas.

Det är väldigt off topic att ni stammisar sitter här hela dagarna och skriker ut mainstream på en forumdel för alternativa teorier. Vi kan redan den bilden och vet mycket väl att ni tror på den. Vi är här för att diskutera alternativa teorier
Vad innebär det att diskutera alternativa teorier? Det kan väl inte bli annat än att diskutera fram och tillbaka om en alternativ teori stämmer överens med verkligheten? Vad annat kan det vara?
Citera
2023-01-17, 12:01
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Vad är en "äkta bild" för något?

Alla bilder är fejk i den meningen att de aldrig är samma som själva föremålet som avbildas. En bild är ju bara en bild. Bilder i din mobil eller på din dator är ju bara röda, gröna och blå pixlar (RGB). En tavla är bara torkad målarfärg. Detta är inte någon pipa.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bildernas_bedr%C3%A4geri

Visst har t ex NASAs bilder ofta behandlats på något sätt, t ex bilder från Webbs infraröda kamera blir ju meningslösa för människor om man använder "sanna" färger eftersom vi inte kan se i infrarött, så alltså har de bytt ut de infraröda färgerna mot färger som vi kan se.

Inte ens med dina egna ögon kan du se den faktiska verkligheten, eftersom de ju bara har tre olika sorters färgkänsliga celler, medan verkliga färger har oändligt många olika våglängder i det synliga spektrumet. Blå plus gul blir INTE grön i verkligheten, det är bara i våra bristfälliga ögon som blå plus gul triggar ögonens tappar på samma sätt som grön.

Så vad är en "äkta bild"?
Citera
2023-01-17, 14:11
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Vad innebär det att diskutera alternativa teorier? Det kan väl inte bli annat än att diskutera fram och tillbaka om en alternativ teori stämmer överens med verkligheten? Vad annat kan det vara?
Ja man måste ju kunna komma med bevis för eller mot en alternativ teori. Annars skulle det bli en ganska meningslös diskussion om teorin om den platta jorden inte fick frågasättas.

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Vad är en "äkta bild" för något?

Alla bilder är fejk i den meningen att de aldrig är samma som själva föremålet som avbildas. En bild är ju bara en bild. Bilder i din mobil eller på din dator är ju bara röda, gröna och blå pixlar (RGB). En tavla är bara torkad målarfärg. Detta är inte någon pipa.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bildernas_bedr%C3%A4geri

Visst har t ex NASAs bilder ofta behandlats på något sätt, t ex bilder från Webbs infraröda kamera blir ju meningslösa för människor om man använder "sanna" färger eftersom vi inte kan se i infrarött, så alltså har de bytt ut de infraröda färgerna mot färger som vi kan se.

Inte ens med dina egna ögon kan du se den faktiska verkligheten, eftersom de ju bara har tre olika sorters färgkänsliga celler, medan verkliga färger har oändligt många olika våglängder i det synliga spektrumet. Blå plus gul blir INTE grön i verkligheten, det är bara i våra bristfälliga ögon som blå plus gul triggar ögonens tappar på samma sätt som grön.

Så vad är en "äkta bild"?
Med äkta i det här sammanhanget måste ju betyda att jordens form inte manipulerats på något sätt. En bild tagen med diskögelins är ju t ex felaktig i det sammanhanget.
Problemet med plattjordare är att dom skriker manipulation och CGI om allt som går emot deras plattjordstro utan att framföra några som helst bevis för att formen verkligen manipulerats medan bevis som verkligen visar att plattjordsteorin inte håller t ex ekvatorns längd ignoreras.
Citera
2023-01-19, 16:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ja man måste ju kunna komma med bevis för eller mot en alternativ teori. Annars skulle det bli en ganska meningslös diskussion om teorin om den platta jorden inte fick frågasättas.

Med äkta i det här sammanhanget måste ju betyda att jordens form inte manipulerats på något sätt. En bild tagen med diskögelins är ju t ex felaktig i det sammanhanget.
Problemet med plattjordare är att dom skriker manipulation och CGI om allt som går emot deras plattjordstro utan att framföra några som helst bevis för att formen verkligen manipulerats medan bevis som verkligen visar att plattjordsteorin inte håller t ex ekvatorns längd ignoreras.

Ingen bild av jorden visar dess form korrekt då 100 % av alla foton är platta.

Går liksom inte att ta runda foton.
Citera
2023-01-20, 05:49
Medlem
robuxs avatar
En sak som jag har funderat över när det gäller konspirationen
om den platta jorden är:

-Vilka tjänar på att ljuga om vår världs geometri?
Alltså vad har exempelvis NASA och andra organisationer
för vinning i att lura mänskligheten med detta?

Jag upplever det som absurt att en så stor ansträngning
inte skulle dölja en enorm vinst som skulle motivera denna
mörkläggning av den platta jorden. Territoriell eller ekonomisk
vinning borde vara en morot för konspiratörerna tänker jag.

Vet inte om detta tagits upp tidigare i tråden men då den är
så enorm så hittade jag inget vid en snabb genomsökning.

Alltså vad har dessa organisationer att vinna med sin lögn
om en rund jord?
Citera
2023-01-20, 05:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick

Hur skulle en raketuppskjutning vara ett bevis för att jorden inte är platt? Måste vara det dummaste jag hört på länge.
Även en livesändning kan ju vara trickfilmat just för att visa motsatsen
Citera
2023-01-20, 10:46
Medlem
Med äkta bild menar jag helt enkelt att den inte har photoshoppats fram (tidigare bilder var högst troligen ett målat klot som fotades). Allt som vi får se är framtaget och fabricerat. Därmed undrar folk som jag hur jorden egentligen ser ut.

NASA tar idag platta bilder som de syr ihop till ett lapptäcke (är vad de säger iaf, även om allt från den höjden egentligen är photoshoppat). De säger sig sedan slå in det plana lapptäcket i ett klot och vidarebehandlar med reflektioner och lager av väder.

Allt är 100% fake. Förstår man inte att någon som ljuger för en gör det av egennytta, så får man fortsätta stå som ett frågetecken.

Rymden är en religion för er. CGI alltihop.
Senast redigerad av raggarsvin90 2023-01-20 kl. 10:53.
Citera
2023-01-20, 11:04
Medlem
Citat:
Med äkta bild menar jag helt enkelt att den inte har photoshoppats fram (tidigare bilder var högst troligen ett målat klot som fotades). Allt som vi får se är framtaget och fabricerat. Därmed undrar folk som jag hur jorden egentligen ser ut.

NASA tar idag platta bilder som de syr ihop till ett lapptäcke (är vad de säger iaf, även om allt från den höjden egentligen är photoshoppat). De säger sig sedan slå in det plana lapptäcket i ett klot och vidarebehandlar med reflektioner och lager av väder.

Allt är 100% fake. Förstår man inte att någon som ljuger för en gör det av egennytta, så får man fortsätta stå som ett frågetecken.

Ja det är ju trist att du - trots alla evidens - fortfarande undrar vilken form jorden har. Och psykologin runt det är faktiskt intressant, du är ett slående exempel på någon som förtränger de allra mest uppenbara bevisen för jordens form och man kan ju undra hur du lyckas med det.

Hur ställer du dig t.ex till det faktum att vi hittar på jorden och att WGS84 är en på metern när perfekt modell över jordens form och storlek? Är det ett faktum du helt enkelt blundar för eller handlar om att du helt enkelt inte förstår innebörden av det?

Och när det gäller fotografier och dess betydelse för vår kunskap om jordens form så bör du fråga dig själv hur man bäst kollar form och storlek på t.ex en fotboll. Är den bästa metoden att fotografera bollen eller att mäta upp den? För mig är det tämligen solklart att om jag vill veta vilken diameter en boll har så mäter jag helt enkelt diametern på bollen. Att fotografera bollen verkar vara ett extremt dumt sätt att mäta upp bollen.
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-01-20 kl. 11:19.
Citera
2023-01-20, 11:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Finns ett foto som Apolloastronauterna tog med en Hasselbladskamera. 1972 var Photoshop inte ens uppfunnet och datorerna var svartvit text. Problemet är att du bara antar att alla bilder du ser är fake men du lägger aldrig fram några bevis för att så skulle vara fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in