Citat:
Ursprungligen postat av
Jeff.Beck
Att leva fritt i krigstillstånd är nog att föredra framför rysk ockupation. Ukrainarna är väl medvetna om hur ryssarna beter sig och betett sig i ockuperade områden så de har nog en stark motivation att fortsätta kriga, särskilt nu när NATO ökar stödet.
Ryssland däremot för ett anfallskrig som skulle kunna sluta imorgon om de drar sig ur Ukraina. De har ingen som hotar dem och ingen har något intresse i Ryssland förutom att de håller ordning på sina kärnvapen.
Visst skulle inte alla sanktioner försvinna men situationen i landet skulle ändå bli bättre. Problemet för Ryssland är att de i så fall sannolikt förlorar Krim och det är nog motivation att fortsätta.
Det finns ingenting som tyder på att ukrainarna har för avsikt att ge upp självmant. I alla fall inte i dagsläget, och varför skulle de göra det? Det är bara om man av en eller annan anledning känner sig bombsäker på att Ryssland annekterar hela Ukraina typ i år som man argumenterar för att det är smartast att söka förhandlingar med eftergifter och avträdelser redan nu. Om det är någon som råkar sitta på en så pass pålitlig spåkula kunde jag tänkas vara intresserad — det sägs ju ofta att allt är till salu, bara priset är rätt.
Seriöst: UAF har fortfarande hyfsat med krut i sig, nya coola vapenleveranser är att vänta och stora delar av befolkningen känner förmodligen främst trots och beslutsamhet. Men, man vet aldrig hur tankegångarna går eller om tonläget förändras om kriget i Donbass s.a.s. blir en del av vardagen.
Jag hade den här diskussionen med en annan användare bara härom dagen, och vi landade väl på ett ungefär i att en vapenvila vore mer trolig än ett fredsfördrag (som är lätt att bryta emot), och att en vapenvila i praktiken vore lika med en frusen konflikt. Om Ukraina har en massa moderna västerländska vapen till sitt förfogande är det en försäkring, även om de inte skulle hjälpa Ukraina att driva samtliga ryssar tillbaka över gränsen.
Vad gäller de ryska motiven att driva kriget vidare håller jag med dig om Krim, men jag tycker också det här svaret till dig är bra:
Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Ja. Men också det faktum att det lär kosta Putin och andra livet om de ger upp nu. Att ge upp nu skulle vara extremt förnedrande och förödmjukande för Putin (om än självförvållat), för honom personligen är det nog tyvärr så att hans enda egentliga alternativ är att slåss ända in i "kaklet". Visst, han kanske blir krossad i slutändan, men det i alla fall bättre att bli krossad av motståndaren efter en lång kamp än att anmäla sig själv frivilligt till "avrättningen".
Det finns vissa förväntningar, om vi säger så. Även i Kiev — där vill man så klart heller inte kasta in någon handduk, fast det kan tyckas att det vore mer motiverat för Moskva att göra det. Särskilt nu.
Att Putin skulle ge order om ett tillbakadragande verkar minst sagt otroligt, men kanske att någon annan gör det i hans ställe. Någon gång.