2023-01-20, 14:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
F-16 till Ukraina övervägs ?
Ryssen ska ut ur Ukraina 🇺🇦

Jag tror USA redan utbildar ukrainska piloter på F-16.
Citera
2023-01-20, 14:26
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jo-jo.., så enkelt skall det inte vara :

Tysklands forsvarsminister, Boris Pistorius sier at de 50 landene som er samlet på Ramstein-basen i Tyskland, har diskutert om Ukraina skal få Leopard-stridsvognene de gjerne vil ha. Ingen avgjørelse er imidlertid tatt, skriver Reuters. Det er også å si når en avgjørelse vil bli tatt.

Han sier videre at Tyskland er klare til å handle raskt om de kommer frem til en avgjørelse sammen med allierte.

https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKed4/nyhetsstudio-siste-nytt?pinnedEntry=68448

något är det tyskland vill ha..
Billigare gas från USA eller att USA minskar sitt enorma stöd till industrin för den gröna omställningen kanske. Två saker som Tyskland är skogstokiga över och som slår där Tyskland är starkast, industrin.
Citera
2023-01-20, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Hehe, jag var fasen helt säker på att Kissinger gick bort under 2022. Konstigt. Gubben är 99 bast!

Det ser inte direkt ljust ut för Ryssland, men å andra sidan var 90-talet heller ingen dans på rosor. En konsekvens av att ingen riktigt hade någon aning om att Sovjetunionen plötsligt skulle upplösas.
Att flera sovjetrepubliker fick sin självständighet då var helt logiskt — flera hade återerövrats sent (Baltstaterna). Andra gamla delar av det ryska imperiet tvingades in i unionen i ett tidigare skede (nuvarande Ukraina). Åter andra införlivades sent i imperiet (Kazakstan, staterna i Kaukasus). Några är historiska stater (Moldavien, Litauen).

I dag finns, som jämförelse, nästan inga delar av ryska federationen kvar som varit självständiga från Ryssland vid något tillfälle de senaste seklerna.

Det stämmer men det finns många minoriteter. Och de kan bli ganska sura. Dessutom är Ryssland stort, kanske för stort.
Citera
2023-01-20, 14:43
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Lär sluta på samma sätt som övriga framryckningar de gjort.

Med befriat territorium? Det är väl bra.
Citera
2023-01-20, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Om några timmar får vi veta vad det blir för paket som skickas till Ukraina. Misstänker det blir Julafton.

Sverige blir av med osäljbart skrot och de här CV90 som skall dundra igenom de ryska linjerna och tro att det är något fattigt herdefolk helt utan resurser de krigar mot. Nato-krigande - snabba genombrott med lättbepansrade fordon som bringar kaos bakom fiendens linjer och sedan tung arme/stridsvagnar som följer efter funkar nog bra mot fåraherdar eller glest besatta fiendelinjer men knappast en organiserad fiende med rörliga förstärkningar.

Det har skett sådana storartade offensiver från ukrainarnas sida under detta krig. I vissa fall har de lyckats men i andra slutat med fruktansvärda förluster av manskap och materiel. Ryssarna har de senaste månaderbna ägnat sig mest åt att ordna defensivt försvar och när Ukraina fått igång de där farkosterna så lär de vara väl förberedda.

Den där "julaftonen" hålls ju i en stad som är uppkallad efter ett bra band (mycket populärt i Ryssland och hos mig).
Du kanske inte gillar musiken men videon gillar jag skarpt.

https://www.youtube.com/watch?v=_EVKy35L7MM

Med vänlig hälsning
Citera
2023-01-20, 14:46
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Alldeles utmärkt. 🇺🇦
Citera
2023-01-20, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Försök att inte vara så känslostyrd.

Det ger ett så fjolligt intryck.

Det roliga med västvärldens krigspropaganda är att dom tar i alldeles för mycket för att nå fram med sitt budskap 😂😂😂 "Ukraina är hjältar och Ryssland är förlorare" är budskapet. Okej det är uppfattat 😂😂
Citera
2023-01-20, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Om så är fallet så är väl flygplan det som tar längst tid att utbilda på, både piloter och underhållspersonal, och med landningsbanor som fungerar etc. Gripen vore nog ändå ett bättre alternativ att utbilda på i och med ett enklare underhåll som hävdas och att det är möjligt att använda korta start och landningsbanor.

https://www.saab.com/markets/india/gripen-for-india/gripen-for-india/why-gripen-beats-the-crowd-in-being-mission-available
Citera
2023-01-20, 14:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om så är fallet så är väl flygplan det som tar längst tid att utbilda på, både piloter och underhållspersonal, och med landningsbanor som fungerar etc. Gripen vore nog ändå ett bättre alternativ att utbilda på i och med ett enklare underhåll som hävdas och att det är möjligt att använda korta start och landningsbanor.
https://www.saab.com/markets/india/gripen-for-india/gripen-for-india/why-gripen-beats-the-crowd-in-being-mission-available

Jag hörde någonstans att de "valt" F-16 för att USA har väldigt många som de inte använder. Men jag minns inte var, man läser så många inlägg om kriget. JAS finns det färre av.
Citera
2023-01-20, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Den där "julaftonen" hålls ju i en stad som är uppkallad efter ett bra band (mycket populärt i Ryssland och hos mig).

Med vänlig hälsning

Tvärtom. Bandet har tagit namnet efter basen.

Att du gillar videon tror jag inte förvånar nån.
Citera
2023-01-20, 14:58
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Sverige blir av med osäljbart skrot och de här CV90 som skall dundra igenom de ryska linjerna och tro att det är något fattigt herdefolk helt utan resurser de krigar mot. Nato-krigande - snabba genombrott med lättbepansrade fordon som bringar kaos bakom fiendens linjer och sedan tung arme/stridsvagnar som följer efter funkar nog bra mot fåraherdar eller glest besatta fiendelinjer men knappast en organiserad fiende med rörliga förstärkningar.

Det har skett sådana storartade offensiver från ukrainarnas sida under detta krig. I vissa fall har de lyckats men i andra slutat med fruktansvärda förluster av manskap och materiel. Ryssarna har de senaste månaderbna ägnat sig mest åt att ordna defensivt försvar och när Ukraina fått igång de där farkosterna så lär de vara väl förberedda.

Med vänlig hälsning

Tvärtomspråket som vanligt. Det var mycket osammanhängande. 120000 stupade ryssar som slaktas i kubik. Stridsfordon90 är erkänt en av världens bästa med sin 40mm akan. Och Archer med Excalibur eller bonus är döden för ryssarna..

Facinerande att dom skulle döpa orten Rammstein efter ett rockband 😅

Nu är ryssen så panikslagen dom placerar ut Pansir luftförsvar på myndighetsbygnader i Moska.

https://cornucopia.se/2023/01/uppdateras-ryska-forluster-pa-rekordnivaer-fortsatta-terrorbombningar-och-dodade-civila-luftvarn-pla ceras-ut-pa-moskvas-tak/
Senast redigerad av raskens 2023-01-20 kl. 15:06.
Citera
2023-01-20, 14:59
Medlem
Taggads avatar
Vad faan är det för skuldproblematik tyskarna brottas med ?

Citat:
Tyskland skjuter på beskedet om huruvida landet ska tillåta att europeiska länder skickar sina tysktillverkade Leopard 2-stridsvagnar till Ukraina, rapporterar Reuters.

– Vi kan ännu inte säga vid vilken tidpunkt ett beslut kommer fattas, säger försvarsministern Bruno Pistorius under fredagens möte på den tyska flygbasen Ramstein.

Han anser också att det är fel att säga att Tyskland blockerar stridsvagnsleveranser, och tillägger att det finns ”goda skäl både för och emot”.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e
På presskonferensen 16:30 (om dryga1 och 1/2 timme ) hade förväntats ett annat svar.
Senast redigerad av Taggad 2023-01-20 kl. 15:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in