2023-01-20, 13:22
Medlem
Som 08 har jag alltid varit svag för Helsingborg.

Det är helt klart så att staden har mer karaktär än övriga jämnstora städer som du nämner.

Linköping, Västerås och Örebro känns mer anonyma för att nämna några exempel.
Citera
2023-01-20, 13:36
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esteban69
Märks att trådstartaren kommer från Helsingborg
Helsingborg är för övrigt ganska irrelevant och mycket överdrivs, det är talande att TS nämner Tetra Pak som är och förblir ett företag som grundades i Lund. Samma gällande "Campus Helsingborg" vilket är en slaskhink för de som vill plugga i Lund men som inte kommer in på riktiga program.
Helsingborg hamnar alltid i skuggan av Malmö när det kommer till storlek och dykilt och när det gäller kultur, teknik och utbildning hamnar de i skuggan av Lund.
Därför är det ganska förståeligt att få tänker på Helsingborg som en riktig storstad.

Ja Malmö är större till storleken men har sina problem.

Lund? Ja en rik kultur men ligger för fan mitt i ingenstans.

Helsingborg ligger kontinentalt, nära havet och den vackra omgivningen. För inte tala om Kullahalvön i närheten. Bra mycket mer rikare och vettiga människor bor i Helsingborgsområdet.
Citera
2023-01-20, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Helsingborg har karaktär men håller Jönköping högre när det gäller internationell storstadskänsla.
Du kan inte ha varit i Hbg ifall du tycker jkpg har mer internationell storstadskänsla?

Jönköping känns absolut mer levande än Örebro, Västerås och Linköping. Mycket pga av E4 som ger en okej puls, samt att den sitter ihop med Huskvarna. Staden känns väldigt utspridd, ligger vid en iskall insjö och utmärker inte säg som ett centrum utan mer en stad man passerar.

Helsingborg ligger vid ett av världens mest trafikerade sund. Tåg som väller in non stop.. regionbussar som går till 12 på natten i alla riktningar, stadsbussarna som du ser över alllt, vissa linjer har avgångar var 5e minut. E4a som går rakt in i norra Helsingborg ner till city och E6 från Malmö upp mot Gbg som går rakt in mot city söderifrån.

Har väldigt svårt att tänka mig att jkpg skulle känns mer levande med internationell storstadskänsla.
Citera
2023-01-20, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Southisland
Sthlm, Gbg och Malmö är dem 3 stora städerna, inget konstigt med det.

Sen har vi typ 7-8 städer på 100k-150k som är väldigt jämnstora till invånartalet. Men det finns en stad som sticker ut på väldig många vis och skiljer sig från de övriga.

Helsingborg är så staden jag syftar på.. Kan inte sätta fingret på varför men om vi tar några exempel. Här kommer en lista på några punkter ang staden som jag har reflekterat över.

1. Staden känns större och mer levande än de andra på många vis.

2. Segregation i staden känns kontinental, sunkiga nergångna stadsdelar som Högaborg/Söder mitt i stan kontra 15 miljoners vilor ute i Laröd/Hittarp.

3. Fotbollens betydelse för staden.. Den enda stad efter Sthlm/Gbg där 3 klubbar varit i allsvenskan. HIF, Råå och Stattena även Stattenas damlag. Eskilscupen som är Sveriges näst största fotbollsturnering, sen har vi Olympia som måste vara Sveriges absolut anrikaste fotbollsarena.

4. Intresset kring fotbollen, HIF som varit på dekis ca 10 år drar mer eller mindre lika mycket som Norrköping som ändå varit topplag senast 9 åren. Har även lagt märke till att HIF berör väldigt många som följer andra klubbar. Supportrar som verkligen hatar HIF vi snackar alltså lag som Brage, Kalmar, Sirius, Örebros etc. Måste vara ren och skär avundsjuka haha.

5. Sedan har vi våldet som verkar vara oerhört djupt rotad i Helsingborg. T.ex kring fotbollsmatcherna, där är de likadant. Efter Sthlm/Gbg kommer Helsingborg utan någon som helst tvekan. Vidare har vi mc-gängen Bandidos vs HA och deras krig på 90-talet. Även idag tycks Hbg sticka ut jämfört med jämstora städer med sprängningar/skjutningar och en ganska stark känsla av sammanhållning bland stadens kriminella. Känns också som att balttar/invandrare haft en större respekt för svenskar i hbg än lkpg o dylika städer… Inte att glömma traditionen att åka över sundet för att supa och slåss med danskar haha.

6. Saker, byggnader eller personer från staden som ändå får anses ”kända”. Tetra pack, Ramlösa, Zoegas, Sofiero slott, kärnan, ”tura”, knutpunkten, Henrik Larsson, mat-Tina, the sounds, Bob hund, Smith & tell, tvillingstaden Helsingör 4km bort.

7. Utan att trampa på övriga städer i Sverige. Men HBG känns genuint som Sverige 4 största stad.

Jag har inte besökt all städer i Sverige utan detta bygger jag på allt man läst, hört och sätt genom åren.. Fler som känner liknade och har några teorier på varför det blivit så?

Fyll gärna på om de finns andra punkter som skiljer sig!
jag måste hålla med bodde där på 80-talet och när jag var i Stockholm till och med de var imponerade
Citera
2023-01-20, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem

Skulle säga att Helsingborg, tyvärr, idag har nästan lika stora, eller tom större, problem än Malmö om man tar hänsyn till att HBG är mycket mindre stad.

Staden är förhållandevis mer arabiserad än Malmö. Märks tyvärr snabbt när en liten stad och idyll som Helsingborg förvandlas till lilla Bagdad på en relativt kort tid.
Citera
2023-01-20, 13:47
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinot
Skulle säga att Helsingborg, tyvärr, idag har nästan lika stora, eller tom större, problem som Malmö om man tar hänsyn till att HBG är mycket mindre stad. Staden är förhållandevis mer arabiserad än Malmö. Märks snabbt när en liten stad och idyll som Helsingborg förvandlas till lilla Bagdad.

Mmh får nog hålla med dig.

Tycker många delar av Malmö är jävligt segregerade, runt triangeln är o så är de ju mest Svenskar.

I Helsingborg hänger ju araber o allt i fina delar i centrum och även på Tågaborg. Så går ju inte att komma undan liksom.

Förstår inte hur man kan betala dyra pengar för bo i Helsingborg.
Citera
2023-01-20, 13:50
Medlem
Citat:
Helsingborg är för övrigt ganska irrelevant och mycket överdrivs, det är talande att TS nämner Tetra Pak som är och förblir ett företag som grundades i Lund. Samma gällande "Campus Helsingborg" vilket är en slaskhink för de som vill plugga i Lund men som inte kommer in på riktiga program.
Helsingborg hamnar alltid i skuggan av Malmö när det kommer till storlek och dykilt och när det gäller kultur, teknik och utbildning hamnar de i skuggan av Lund.
Därför är det ganska förståeligt att få tänker på Helsingborg som en riktig storstad.
Jag tycker nog att avsaknaden av högre utbildning är anledningen till att Hbg känns som en större stad. Studenter tenderar till att hålla sig till sig själva och är inte kopplade till staden på samma sätt som vanlig befolkning. Studentstäder tenderar till att vara mer eller mindre döda vissa tider på året. Campus HBG hade varit Sveriges minsta högskola om man ignorerar nischade lärosäten, så det är verkligen försumbar närvaro i staden. Är väl knappt någon stad över 50k invånare som har såpass litet lärosäte?
Citera
2023-01-20, 14:05
Medlem
Citat:
Ruben Rausing som tog fram tetra-pak är ifrån Råå…

Ingen har sagt att Helsingborg är en riktig storstad.. Helsingborg är äldre än Malmö, HIF är äldre än Mff och Rögle som i grunden är från Helsingborg är äldre än MIF. Olympia i Helsingborg har stått på samma plats med samma namn sedan 1800-talet.

Skånemejeriet som har sitt huvudkontor i Malmö låg tidigare i Helsingborg.

Sofiero, kärnan, fredriksdals friluftsmuseum och stadens geografiska placering.

Malmö är en större stad, tjata it. Helsingborg är sundets pärla.. behöver jag säga mer?
Citera
2023-01-20, 14:35
Medlem
esteban69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem

Lund? Ja en rik kultur men ligger för fan mitt i ingenstans.

Helsingborg ligger kontinentalt, nära havet och den vackra omgivningen. För inte tala om Kullahalvön i närheten. Bra mycket mer rikare och vettiga människor bor i Helsingborgsområdet.

Jag tvivlar inte en sekund på att du har bristande allmänbildning. Du tycker fortfarande att det är coolt att säga att man åker skidor i svenska fjällen och använder "Bra mycket mer rikare.."

Citat:
Ursprungligen postat av Southisland
Ruben Rausing som tog fram tetra-pak är ifrån Råå…

Jo Ruben är född i Råå, men han stack snabbt därifrån. Det säger sig självt...
Det är lite tragikomiskt att se dig gräva djupare och djupare utan att hitta något anmärkningsvärt. Det är nog dags att ge upp och landa på jorden igen. Det är en mellanstor stad vid kusten som saknar stor betydelse för Sverige som helhet. Du märker väl själv hur många frågetecken du får när det bästa du kan krysta fram är Mat-Tina?
Citera
2023-01-20, 14:46
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Ramlösa, skämtar du? Inte ens i närheten av att vara något stort internationellt märke. Det är inte Evian direkt.

Det finns en liten bok som heter American Psycho, har du hört talas om den? Bret Easton Ellis? Kanske sett filmen, med den inte helt okände skådespelaren Christian Bale? I boken dricker karaktären Patrick Bateman Ramlösa.
Citera
2023-01-20, 14:54
Medlem
esteban69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dhfjs2930sj
Jag tycker nog att avsaknaden av högre utbildning är anledningen till att Hbg känns som en större stad. Studenter tenderar till att hålla sig till sig själva och är inte kopplade till staden på samma sätt som vanlig befolkning. Studentstäder tenderar till att vara mer eller mindre döda vissa tider på året. Campus HBG hade varit Sveriges minsta högskola om man ignorerar nischade lärosäten, så det är verkligen försumbar närvaro i staden. Är väl knappt någon stad över 50k invånare som har såpass litet lärosäte?

Bra synpunkt. Det leder också till att staden är betydligt sämre inom områden som är knutna till universitetsverksamhet, såsom medicin, teknik, litteratur och naturvetenskap.

Man märker avsaknaden av högre utbildning när man läser vad helsingborgarna i tråden skriver
Citera
2023-01-20, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Det finns en liten bok som heter American Psycho, har du hört talas om den? Bret Easton Ellis? Kanske sett filmen, med den inte helt okände skådespelaren Christian Bale? I boken dricker karaktären Patrick Bateman Ramlösa.
Nej men oj så häftigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in