2023-01-20, 10:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Alla städer som ligger vid havet blir automatiskt trevligare. Skulle inte kunna bo inåt landet.
Det stämmer, bodde 8 år vid Malmös strand Ribban, flyttade sedan till Lund som totalt saknar vatten och det är så trist. Nu Linköping, jag bor 5 minuter från Stångån som är trevlig men Linköping har inte utnyttjat det vattnet så det omges mest av fält och skog, behövs mer hus och folk här.

Helsingborg har en egen central badstrand, om än tiny så är det riktigt coolt och bidrar till stämningen på sommarhalvåret, bara Malmö i Sverige har något liknande.
Citera
2023-01-20, 11:06
Moderator
T-80Us avatar
Jag är själv från Ängelholm/Båstad-området, även om jag inte bott i NV-Skåne på många år. Det som, dessvärre, främst slår mig med Helsingborg är hur nedgånget och sunkigt det blivit, samt fyllt av babbar av allehanda typ.

Jag spenderade mycket tid i Helsingborg när jag var yngre, främst festandes, mycket Tivoli. Jag har knappt besökt Helsingborg kvällstid under de senaste 12-15 åren, men var ute en runda med en kamrat för ett antal månader sedan (sommartid) och blev helt bestört över mängden uteliggare mellan Hamnpaviljongen och Knutpunkten. Det var som att vandra genom Skid Row eller något, helt sanslöst. Stora gäng av babbar som betedde sig sin vana trogen överallt, narkotikahandel helt öppet som jag som aldrig knarkat noterade på löpande band.

Nej, Helsingborg har, och har haft, en hel del trevligt och bra, men stället är gravt nedgånget i mångkultur och det fallerade socialförsäkringssystemet idag dessvärre. Det är inte en plats jag hade rekommenderat någon att besöka kvälls eller nattetid.
Citera
2023-01-20, 11:13
Medlem
mr.aidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Du hinner fram och tillbaka över dagen så skulle säga att der är nära.

På 2,5h hinner helsingborgare åka till Göteborg. Känns som lite väl långt avstånd för att kallas ”nära”.

Helsingborg är Sveriges finaste stad även om dom senaste åren gått åt staden väldigt hårt. Helsingborgare håller rent generellt ihop både mot malmöiterna och stockholmarna, kanske har detta skapar lite av en vi mot dom känsla mot resten av Sverige. Det är en klassisk hamnstad där nattliv alltid prioriterats, finns mycket narkotika i Helsingborg och har nog alltid funnits. HIFs supportrar är i relation till stadens storlek utan tvekan Sveriges bästa.
Senast redigerad av mr.aids 2023-01-20 kl. 11:17.
Citera
2023-01-20, 11:21
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
instämmer.. fria bad / gröningen går knappt att vistas på.. grill och vattenpipan ligger tät. känns som man är i medelhavet när man går där, man förstår knappt ett ord. och ingen respekt eller hyfs finns heller.
Jag drar oftast ut till örby om jag ska bada med kidsen, precis intill småbåtshamnen där den lilla bäcken mynnar ut är kanon. bra sand, långgrunt och massor av smådjur i vattnet för barnen att kika på, och änsålänge kan man samtala med sina strandgrannar

Jaa men som sagt fram till 1-2 är de princip bara Svenskar ute och väldigt trevligt.

Jaa badställen kan ju vara så där, samma princip gäller ju. Ut bland folk på förmiddagen för eftermiddagen o kväll går inte.

Annars har du ju sjukt mycket trevliga ställen upp mot domsten, viken, höganäs.

Många väljer ju bo där men jobba i Helsingborg.
Citera
2023-01-20, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamLivari
Eyes of the beholder som det heter.

Till TS, du kommer inte få konstruktiv feedback här dessvärre. I rådande stund genomsyras dagens Flashback av troll eller ignoranta skygglappar.

Tråden är dock relevant och därtill diskussionen. Olyckligtvis; fel plattform då den genomsnittliga frustrationen kokar i detta forum.
Konstigt att en tönt som du då startar nytt konto, håll dig till familjeliv om det är så mkt bättre!
Ontopic: helsingborg är ganska fint rent statsmässigt, skånska kuststäder har generellt mer kontinental vibe, tyvärr fördtört av nlatteriet som övriga sverige.
Citera
2023-01-20, 12:05
Medlem
Frontlinjens avatar
Jag är från Mälardalen men har varje gång jag besökt Hbg direkt kännt ett gillande för staden. Det är ingen stod stad, men det är en Stad. Den har integritet, vågar står för sig själv.

En sak som jag tänker skapat storstadskänslan är klubbscenen samt det faktum att det finns en hel del nattklubbar som har öppet till 05. Öppet till 05 andas inte trött småstad.
Citera
2023-01-20, 12:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Jag är från Mälardalen men har varje gång jag besökt Hbg direkt kännt ett gillande för staden. Det är ingen stod stad, men det är en Stad. Den har integritet, vågar står för sig själv.

En sak som jag tänker skapat storstadskänslan är klubbscenen samt det faktum att det finns en hel del nattklubbar som har öppet till 05. Öppet till 05 andas inte trött småstad.
Jag vill minnas att området nedanför Kärnan är Sveriges krogtätaste område.

I övrigt vill jag bara nämna: 6-2
Citera
2023-01-20, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Alla städer som ligger vid havet blir automatiskt trevligare. Skulle inte kunna bo inåt landet.

Nu bor jag på landet/villaförort (och trivs med det), men håller med dig helt.

Skulle personligen inte vilja bo någonstans där det är långt till havet. Älskar som vi bor nu med 10 min gångväg till brygga (där vi har segelbåt på sommaren), sjöbod, våra havskajaker, bad, fiske, etc. Är en enorm livskvalitet att bara kunna ta en promenad under dagen längs kusten.
Citera
2023-01-20, 12:46
Medlem
Megaforces avatar
Någon stor stad är inte Helsingborg. När jag besöker den så känns centrum ungefär lika stor som Lysekils centrum..
Citera
2023-01-20, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Någon stor stad är inte Helsingborg. När jag besöker den så känns centrum ungefär lika stor som Lysekils centrum..

Håller med. Men för mig är det bara positivt. Gillar just den täta och översiktliga lilla stadskärnan. Man kan lätt gå igenom hela stadskärnan utan problem, och lätt även för en icke-Helsingborgare som mig att hitta i stan. Dessutom en mycket vackrare stadskärna än Lysekil tycker jag.
Citera
2023-01-20, 12:50
Medlem
Helsingborg har karaktär men håller Jönköping högre när det gäller internationell storstadskänsla.
Citera
2023-01-20, 13:03
Medlem
esteban69s avatar
Märks att trådstartaren kommer från Helsingborg
Helsingborg är för övrigt ganska irrelevant och mycket överdrivs, det är talande att TS nämner Tetra Pak som är och förblir ett företag som grundades i Lund. Samma gällande "Campus Helsingborg" vilket är en slaskhink för de som vill plugga i Lund men som inte kommer in på riktiga program.
Helsingborg hamnar alltid i skuggan av Malmö när det kommer till storlek och dykilt och när det gäller kultur, teknik och utbildning hamnar de i skuggan av Lund.
Därför är det ganska förståeligt att få tänker på Helsingborg som en riktig storstad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in