2023-01-20, 02:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dlanod
Den dro du fint ut av resten av konteksten. Nå er det heldigvis ikke bare du som sitter på boka. Her er det jo bare et spørsmål om hvor mye en skal sitere:

«Ifølge Maiken har Tom Hagen vært nedlatende mot kona si, som «har stått på pinne» for ham. Hun mener han har et gammeldags kvinnesyn. Samtidig er Maiken tydelig på at hun aldri har hørt om vold i ekteskapet. Maiken mener Lisbeth burde ha forlatt ektemannen sin for lenge siden.
Politiet vil vite om skilsmisse har vært tema. Maiken mener at venninnen aldri har hatt muligheten på grunn av sin lave inntekt. Hun har ikke hatt råd til å kjøpe seg et sted å bo. Lisbeth har riktignok alltid penger når de er på shopping, men Maiken har inntrykk av at venninnen aldri har «krevd noen ting». Hun er heller ikke sikker på om Lisbeth ville forlatt mannen sin dersom hun hadde hatt penger.
Maiken blir bedt om å beskrive Tom Hagen, men hun kjenner ham kun gjennom venninnen.
Hun kan heller ikke si stort om selskapene hans, men hun tror at han har en god del penger. Politiet spør om han har vært raus med pengene. «Nei, det har han ikke», svarer hun, før hun legger til at hun tror Lisbeth har fått penger innimellom.»
«I det hele tatt lever ekteparet Hagen et nøkternt liv, mener Maiken. Ingen av dem er opptatt av penger, og Lisbeth har vært fornøyd med det hun har hatt.
Maiken er redd for hva venninnen kan ha blitt utsatt for. Og fordi Lisbeth ikke svarer på meldinger, så må det ha skjedd noe kriminelt, tenker hun. Maiken kan ikke huske å ha hørt Lisbeth si at hun har vært redd for at noe alvorlig skulle ramme henne. «At noe kan ha toppet seg mellom de to, det ser jeg ikke bort fra», sier hun, før hun understreker at det bare er en antakelse. Hun sier også til politiet at hun har «lurt på hvor langt det skal gå».
Men Maiken tror ikke venninnen har reist frivillig. Da burde hun jo bare ha tatt kontakt med henne eller den andre nære venninnen fra barndommen.
Maikens avhør er oppsiktsvekkende for politiet. Tom Hagen selv har beskrevet ekteskapet som «et normalt ekteskap på godt og vondt». Nå har politiet fått servert en annen historie fra en person som hevder å ha et fortrolig forhold til den forsvunne kvinnen.»

Og elendigheten bare fortsetter….
Jeg siterte det som var relevant å sitere ang din påstand: at AEH aldri fikk noe som helst mens hun var gift med TH.

Avhøret av venninnen er fra tidlig i november 2018. Venninnen visste ikke på det tidspunktet at AEH var blitt kidnappet.
Legg merke til at venninnen ikke tror at AEH levde i et voldelig ekteskap.
Riktignok fremstiller hun TH som en mannssjåvenist, men jeg er overbevist om at mange menn på THs alder (og yngre), er nettopp det.
Det er ikke en psykopatiske egenskap, men for AEHs venninne som i mange år har vært politisk aktiv, og kjempet for likestilling, falt nok ikke THs mannssjåvenisme dårlig an.

THs svigerinne har forsåvidt bekreftet at TH ikke var typen til å sitte og snakke lenge om følelser o.l..
Men hun la til at han likevel var veldig opptatt av å følge opp ungene, opptatt av hvordan de hadde det, og at han stilte spørsmål angående slike ting. Kort sagt viste han at han brydde seg om familien (inkl storfamilien).

Ellers fant jeg dette sitatet fra Lørenskog Mysteriet.Tydeligvis var det ikke unormalt at AEH var opptatt på telefonen på morgenkvisten. Legg merke til klokkeslettene:

De siste dagene
25.-30. oktober 2018

"Torsdag 25. oktober 2018 har Tom og Anne-Elisabeth Hagen vært gift i 49 år.
Det skal være en hyggelig merkedag, men SMS-en som Lisbeth sender klokken 09.02, er ikke lystig. Mottakeren av SMS-en er "Maiken", Lisbeths venninne. De har et nært og fortrolig forhold.

"Hei. 49 års bryllupsdag. Ingen gratulasjoner fra th. Bedt på middag hos N.N. (datteren Silje, red. anm.), men th ikke interessert i noe feiring, tror han føler sorg og sinne for 49 år bortkastet 😢.
Sånn ligger det an 👎."

Klokken 09.15 får Lisbeth svar fra Maiken:

"Er som det pleier, skjønner jeg. Men deilig å gå bort på middag, da. Går fort til vi skal til Drammen (...)."
Senast redigerad av Havhest 2023-01-20 kl. 02:28.
Citera
2023-01-20, 02:22
Medlem
Jeg regner ikke med at barna har noen opplysninger å bidra med når det gjelder hendelsene i S4 31. oktober 2018. Jeg tror ikke barna er involvert på noen som helst måte.

Det er ganske vanlig at mishandlede kvinner forsøker å beskytte barna. Noen voldelige menn mishandler kun hustruen, moren, uten noensinne å legge hånd på barna.

Mange mødre forsøker å beskytte barna fra den forferdelige sannheten om at far mishandler mor. Noen unnskylder far dersom barna reagerer og spør.

Nøyaktig hvordan forholdene var i S4 er uklart. Men, det kan tenkes at AE skjulte mishandling så godt det lot seg gjøre overfor barna, og også unnlot å betro seg til venner eller venninner om mishandlingen.

Det har vært mange dramatiske hendelser i denne familien. Den aller første vi har hørt om, skal ha vært omtalt i en politirapport fra Gjøvik ca mars 1970. Altså, ca fem til seks måneder etter bryllupet.

Så er det ektepaktene fra august 1987 og desember 1994. Synes å ha vært utløst av at AE har ønsket skilsmisse. TH skal også ha vært for syk til å ivareta forretningene etter OL i 1994.

Diverse udaterte historier om at TH har løpt etter folk med kniv, har vært utagerende og truet, har hatt ulovlige våpen i huset.

Så var det vennen som søkte tilflukt fra angivelige kidnappere i S4 på vinteren 2005. Der TH vitnet i retten.

Så var det brannen i hyttefeltet på Kvitfjell. HHB1 og snekker-ektemannen fra Australia hadde bygd helårs tømmerhus, men natten før de skulle flytte inn, brant det nye hjemmet deres ned til grunnen. Ca 2007. Hytten/boligen er aldri blitt bygd opp igjen. Lurer på hvorfor.

Jeg synes det er mange dramatiske hendelser her. Og det er sikkert mange mange flere. Enn de vi kjenner til fra mediene.
Citera
2023-01-20, 02:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Det finnes mange holdepunkter for å anta at han er psykopat.
Spekulasjon, eller anta, er en helt annen sak, enn å påstå alt mulig rart, slik kornblomst gjør.
Senast redigerad av Havhest 2023-01-20 kl. 02:42.
Citera
2023-01-20, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Det finnes mange holdepunkter for å anta at han er psykopat.

Men for å ta livet av en person, kan man si at den personen egentlig ikke er riktigt frisk. Det er liksom ikke normalt å ta livet av en person verken alene eller ved hjelp av andre mennesker.
Citera
2023-01-20, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg regner ikke med at barna har noen opplysninger å bidra med når det gjelder hendelsene i S4 31. oktober 2018. Jeg tror ikke barna er involvert på noen som helst måte.

Det er ganske vanlig at mishandlede kvinner forsøker å beskytte barna. Noen voldelige menn mishandler kun hustruen, moren, uten noensinne å legge hånd på barna.

Mange mødre forsøker å beskytte barna fra den forferdelige sannheten om at far mishandler mor. Noen unnskylder far dersom barna reagerer og spør.

Nøyaktig hvordan forholdene var i S4 er uklart. Men, det kan tenkes at AE skjulte mishandling så godt det lot seg gjøre overfor barna, og også unnlot å betro seg til venner eller venninner om mishandlingen.

Det har vært mange dramatiske hendelser i denne familien. Den aller første vi har hørt om, skal ha vært omtalt i en politirapport fra Gjøvik ca mars 1970. Altså, ca fem til seks måneder etter bryllupet.

Så er det ektepaktene fra august 1987 og desember 1994. Synes å ha vært utløst av at AE har ønsket skilsmisse. TH skal også ha vært for syk til å ivareta forretningene etter OL i 1994.

Diverse udaterte historier om at TH har løpt etter folk med kniv, har vært utagerende og truet, har hatt ulovlige våpen i huset.

Så var det vennen som søkte tilflukt fra angivelige kidnappere i S4 på vinteren 2005. Der TH vitnet i retten.

Så var det brannen i hyttefeltet på Kvitfjell. HHB1 og snekker-ektemannen fra Australia hadde bygd helårs tømmerhus, men natten før de skulle flytte inn, brant det nye hjemmet deres ned til grunnen. Ca 2007. Hytten/boligen er aldri blitt bygd opp igjen. Lurer på hvorfor.

Jeg synes det er mange dramatiske hendelser her. Og det er sikkert mange mange flere. Enn de vi kjenner til fra mediene.

Godt oppsummert.

Slik TT rabler på, så blir jeg ikke overrasket over om noe snart skjer.

Jeg tror TH har gjort dette alene, utover hjelpen fra de medsiktede.

To alternativ ser jeg som om det er en promilles sjans for:

- drept av et av de tre barna, da tror jeg rus og psykiatri er sterke faktorer. En ikke helt uvanlig måte å drepe/bli drept på. Far og søsken beskytter - alle med hver sin skyldfølelse, og de dekker opp for de vet att AE er død og kommer ikke tilbake. De kan føle at de eier sannheten såpass st etterforskning i milliardklassen ikke raker dem - far har allerede skatta.

- mitt wild-card som jeg nevnte tidlig i tråden er om det skulle finnes et annet barn. Et før eldstedatteren. Enten felles eller kun AES eller kun THs. Eller et barn som resultat av senere utroskap. Som har vokst opp uten mors/fars kjærlighet, nærhet eller uten å få del i den rike familiens goder. Det kan nok vekke et hat som blir til en drivkraft vi nå ser konturene av.
Citera
2023-01-20, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dlanod
Den dro du fint ut av resten av konteksten. Nå er det heldigvis ikke bare du som sitter på boka. Her er det jo bare et spørsmål om hvor mye en skal sitere:

«Ifølge Maiken har Tom Hagen vært nedlatende mot kona si, som «har stått på pinne» for ham. Hun mener han har et gammeldags kvinnesyn. Samtidig er Maiken tydelig på at hun aldri har hørt om vold i ekteskapet. Maiken mener Lisbeth burde ha forlatt ektemannen sin for lenge siden.
Politiet vil vite om skilsmisse har vært tema. Maiken mener at venninnen aldri har hatt muligheten på grunn av sin lave inntekt. Hun har ikke hatt råd til å kjøpe seg et sted å bo. Lisbeth har riktignok alltid penger når de er på shopping, men Maiken har inntrykk av at venninnen aldri har «krevd noen ting». Hun er heller ikke sikker på om Lisbeth ville forlatt mannen sin dersom hun hadde hatt penger.
Maiken blir bedt om å beskrive Tom Hagen, men hun kjenner ham kun gjennom venninnen.
Hun kan heller ikke si stort om selskapene hans, men hun tror at han har en god del penger. Politiet spør om han har vært raus med pengene. «Nei, det har han ikke», svarer hun, før hun legger til at hun tror Lisbeth har fått penger innimellom.»
«I det hele tatt lever ekteparet Hagen et nøkternt liv, mener Maiken. Ingen av dem er opptatt av penger, og Lisbeth har vært fornøyd med det hun har hatt.
Maiken er redd for hva venninnen kan ha blitt utsatt for. Og fordi Lisbeth ikke svarer på meldinger, så må det ha skjedd noe kriminelt, tenker hun. Maiken kan ikke huske å ha hørt Lisbeth si at hun har vært redd for at noe alvorlig skulle ramme henne. «At noe kan ha toppet seg mellom de to, det ser jeg ikke bort fra», sier hun, før hun understreker at det bare er en antakelse. Hun sier også til politiet at hun har «lurt på hvor langt det skal gå».
Men Maiken tror ikke venninnen har reist frivillig. Da burde hun jo bare ha tatt kontakt med henne eller den andre nære venninnen fra barndommen.
Maikens avhør er oppsiktsvekkende for politiet. Tom Hagen selv har beskrevet ekteskapet som «et normalt ekteskap på godt og vondt». Nå har politiet fått servert en annen historie fra en person som hevder å ha et fortrolig forhold til den forsvunne kvinnen.»

Og elendigheten bare fortsetter….

I følge boken Lörenskog - Mysteriet side 90 reagerer jeg på en ting som er dette ... Maiken kan ikke huske å ha hørt Lisbeth si at hun har vært redd for at noe alvorlig skulle ramme henne.» så da tenker jeg at AEH aldri har tenkt på det. at TH ville planlegge avslutningen av AEH noen år senere etter at en langsiktig meget nøye detaljplanlegging av den såkalte kidnappingen ville ende med at AEH ble drept.
Senast redigerad av Braskamin58 2023-01-20 kl. 06:51.
Citera
2023-01-20, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg siterte det som var relevant å sitere ang din påstand: at AEH aldri fikk noe som helst mens hun var gift med TH.
En psykopat er veldig opptatt av fasade og at ting skal se normalt, flott og fint ut fra utsiden. Det er derfor all grunn til å tro at det er i en psykopats interesse at ektefellen har egne lommepenger når un er med venninner sånn du har sitert. Det er verdt å legge merker til ordlyden "riktignok hadde hun" her som tydeliggjør at dette var et unntak.

Citat:
Avhøret av venninnen er fra tidlig i november 2018. Venninnen visste ikke på det tidspunktet at AEH var blitt kidnappet.
Legg merke til at venninnen ikke tror at AEH levde i et voldelig ekteskap.
Riktignok fremstiller hun TH som en mannssjåvenist, men jeg er overbevist om at mange menn på THs alder (og yngre), er nettopp det.
Det er ikke en psykopatiske egenskap, men for AEHs venninne som i mange år har vært politisk aktiv, og kjempet for likestilling, falt nok ikke THs mannssjåvenisme dårlig an.
De fleste som omtaler vold snakker om fysisk vold. Det er derfor all grunn til å anta at det er fysisk vold hun snakker om her all den tid hun vitner om at AEH leverer i et ekteskap fylt med psykisk vold. At du pynter på disse åpenbare psykopatiske trekkene med å forandre dette til mannssjåvenisme er noe som får stå på din egen regning. Hvorvidt han er psykopat eller "bare" en mannssjåvenist får vi forbli uenige om. Det er jo heller ikke noe som tilsier at han ikke kan være en (mann)sjåvinsistisk psykopat, tvertimot er det jo ting som tyder på det også uten at jeg gidder å gå inn på det.

Citat:
Sjåvinisme betyr selvgod og aggressiv patriotisme eller nasjonalt hovmod. For eksempel viser man sjåvinisme hvis man har for høye tanker om den gruppen mennesker eller den nasjonen man tilhører.
Senast redigerad av Dlanod 2023-01-20 kl. 07:26.
Citera
2023-01-20, 07:27
Medlem
Citat:
Det finnes ingen dokumentasjon på det.

HHB2 hadde aldri valgt å offentliggjøre brevet, dersom det som opplyses var løgn.

Det ville isåfall vært som å skyte seg selv i foten (m.fl.).

Vi ser ingen tegn i tiden, som tyder på at HHB2 lyver.

Helt enig i at dette høres mest fornuftig ut.
Citera
2023-01-20, 07:39
Medlem
Citat:
Det beviser ikke annet enn at Tom Hagen er villig til å investere penger i å forsinke etterforskningen mest mulig.

Nå fikk ikke Tom Hagen og Holden vinklet Tyrker-reportasjen slik de aller helst hadde ønsket.

De fikk ikke offentliggjort detaljer fra Tyrker-vitnemålet.

Hvis de hadde oppnådd det, å få spredt nye løgner om biler og personer i S4 forsvinningsdagen, så kunne det også ha resultert i mange nye tips til politiet. Det hadde jo tjent formålet, altså, å forsinke etterforskning og tiltale.

Denne desperasjonen fra Tom Hagens side, tyder på at etterforskningen er ferdig og tiltale er like rundt hjørnet.

Vet du at det du skriver er riktig? Da har man jo beviser for at TH forsøker å villede politiet. Hvis det du skriver viser seg å være feil, er det du som villeder.
Citera
2023-01-20, 07:45
Medlem
Citat:
Stemmekloning og forfalskning av telefonaktiviteter ved hjelp av to andre mobiler, hvorav den ene ligger ved siden av AEs mobil med høyttaler på, og den andre mobilen har TH med seg i bilen på vei til jobb. Mulig han måtte stoppe ved ett par anledninger for å gjennomføre disse forfalskningene.

Hvordan fikk TH telefonen til å bevege seg, mens han var på jobb? Hvem la telefonen på bordet?
Citera
2023-01-20, 08:00
Medlem
Citat:
Ja, det er det. Hvem som helst kan påstå hva som helst, som anonym i sosiale medier. Det burde ikke være en overraskelse.
Du forsøker selv lage en trådsannhet nå. Du vet godt at TV2 bekreftet at det var et nedsettende navn.
Citera
2023-01-20, 08:37
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Det finnes ikke holdepunkter for at TH er psykopat.

Man må i det minste være i dialog med en person før man stiller en diagnose.

Det fins ihvertfall flere vitner som kan fortelle at TH er en skikkelig drittsekk som
ikke behandler andre mennesker med respekt eller verdighet. Det kommer altså
i tillegg til vitnesbyrdene om truende oppførsel og væpnet jaging av eks-svogere
på familietilstelninger. Og årlig oppringning og utskjelling av ditto.

Så kanskje TH ikke akkurat er psykopat. Men en drittsekk, og tydeligvis en ustabil sådan.

Citat:
Ursprungligen postat av Karamellis
- mitt wild-card som jeg nevnte tidlig i tråden er om det skulle finnes et annet barn. Et før eldstedatteren. Enten felles eller kun AES eller kun THs. Eller et barn som resultat av senere utroskap. Som har vokst opp uten mors/fars kjærlighet, nærhet eller uten å få del i den rike familiens goder. Det kan nok vekke et hat som blir til en drivkraft vi nå ser konturene av.

Det har gått rykter om at TH klarte å gjøre en kvinne gravid en gang på åttitallet.
Da jeg hørte det første gang, tenkte jeg på RU.

Men jeg tror ikke man finner noen "person X" i denne ligningen som plutselig
setter i gang en slik huskestue. Hvis det var et forsmådd/oversett/utsttøtt barn
som sto bak, hadde det nok vært mye mindre kalkulert.
Senast redigerad av Svartediket 2023-01-20 kl. 08:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in