2023-01-19, 20:43
Medlem
Harry_s avatar
kommer att dömas för brott mot griftefriden
får max 2år
minus häktet
ute efter några månader
Citera
2023-01-19, 20:47
Medlem
Rullman pratade om det kunde vara tal om att de även kunde åtalas för andra brott, jag uppfattade det som det är brott som inte är relaterade till detta fall. Vad tror ni det kan röra sig om? Tänker det är pga allting de har fått reda på bland annat genom förhörsuppgifter av folk som umgicks med dem eller kände dem.

Jag skulle gissa på kanske bruk av narkotika samt eventuellt rattfylleri. Sedan kan det även ligga sanning i ryktet om att JJ försökte elda på ex-pojkvännens lägenhet.
Citera
2023-01-19, 20:48
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är ju så jag resonerat också.
De började med en mordutredning, men det är ju inte så konstigt när man hittar en kropp dumpad i skogen.

Hur snabbt kom då omrubriceringen på utredningen efter det att kroppen hittades?
Och när sa man att man skulle omrubricera misstankegraden på brottet som tjejerna var misstänkta för?

Jag minns också att det var förvirring i media om detta, att man blandade ihop detta med omrubriceringen för utredningen och tjejernas misstankegrad. Mycket virrigt i början.
Utökning av undersökningen till att även omfatta mord gjordes direkt efter de funnit T. Omrubricering till misstankar även om mord kom vid häktesförhandlingen.

Jag har hela tiden trott att Ts skador när hon återfanns direkt skvallrade om mord. Jag hade fel.
Rullman & co trodde på mord redan då tjejerna greps, men de hade inga bevis. När T hittades, kom beviset. Det säger dock ingenting om Ts ev skador.
Citera
2023-01-19, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
kommer att dömas för brott mot griftefriden
får max 2år
minus häktet
ute efter några månader
Varför tror du det? Själv tror jag på långa straff för båda..
Citera
2023-01-19, 20:50
Medlem
Hinsebergs avatar
Något jag tänkt på, och återkommer till i tankarna, är att MH sov (tydligen) i lägenheten medan JJ (kanske) åkte till mamma och sov på morgonen. Om det är sant....? Hur kommer det sig i så fall att MH blev kvar i lägenheten efter dumpning medan JJ inte blev det? JJ försökte skydda sig? MH var inte alls kvar efter dumpningen? MH sket i att TT dött där? ?

Funderingar på det?
Citera
2023-01-19, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hinseberg
Något jag tänkt på, och återkommer till i tankarna, är att MH sov (tydligen) i lägenheten medan JJ (kanske) åkte till mamma och sov på morgonen. Om det är sant....? Hur kommer det sig i så fall att MH blev kvar i lägenheten efter dumpning medan JJ inte blev det? JJ försökte skydda sig? MH var inte alls kvar efter dumpningen? MH sket i att TT dött där? ?

Funderingar på det?

Eftersom JJ nu har erkänt misshandel och griftefridsbrott så kan man bortse från mer eller mindre allt hon sade i P7-utredningen, och förmodligen kan man också bortse från det MH sa i sin utredning.
Citera
2023-01-19, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det ska verkligen bli intressant att se vem JJ är. Är hon så manipulativ soch anpassar sin historia efter bevisen. Ljuger hon på? Är hon lika hal som Stefan D som inte drar sig för att ljuga t o m i ett och samma förhör om saker och tro att man kan skarva och slira på sanningen hur som helt inför utredare med erfarenhet?

Stefan D måste ha varit en huvudvärk för sina advokater. Han ville, av vad man förstod av honom själv, berätta i rätten om alla fel som polisen hade gjort. Nu minns jag inte hur många fel han sa sig ha skrivit upp, men det var en lång lista...

Jag kan absolut säga att jag knappt trodde att det fanns människor som fungerade på detta sätt. Även han från en medelklassfamilj, bra jobb, villa, barn. Mycket lärorikt och gör naricissim (psykopati?) mer begripligt för mig.

Stefan hade förmodligen själv velat hålla sitt försvar, iaf minst styra det. Han lyssnade inte på de råd som de gav honom, vilket tyder på att han tror sig veta bättre än dom.

Jag utgår från att advokaterna läst hans långa lista och förklarat varför detta inte var bra att ta upp, men han ansåg ändå inte att hans röst blivit hörd. Detta trots att utredningen pågått under lång tid, han hade förhörts en mängd gånger och han fick pga detta (omfattande FUP) två advokater.

Jag vet inte om JJs första advokat inte var tillräckligt kvalificerad. Det kan hända att hon int funkade med JJ. Eller att det var föräldrarna som hade kollat upp henne och hade synpunkter sdean de pratat med JJ. Ibland kan det handla om personkemi också förstås.

Men det kan också vara så att det skar sig mellan dom pga JJ var en krånglig klient och hade en massa synpunkter på hur advokaten arbetade som kanske inte stämde.

Jag kan bara instämma. Ser fram emot att få läsa förhören och få en bild av vem hon egentligen är.
Jag tror också att det skar sig dem emellan bl.a. och att C kanske går in med mer "okej, vi ska försöka få så lågt straff som möjligt".. detta skulle då hypotetiskt tilltala JJ, speciellt då hon mest varit bekymrad över att hennes liv är förstört och inte att hon anklagas för mord.. 🤔
Citera
2023-01-19, 20:59
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ok, tack för svar! Var ungefär det jag hittade när jag googlade. GHB är inte lika vanligt som för 15 år sedan men ploppar upp lite då och då lokalt.

Jo, så är det säkerligen, att den ersatts av andra "partydroger".
Personligen kan jag tycka det är skrämmande hur starkt fäste droger har i Vetlanda/på Höglandet. Är kanske old fashioned, men att mötas av de som inte drar sig för att prata om droganvändning öppet på stan får mig att höja på ett eller båda ögonbrynen. Är med andra ord för mig inte förvånande alls att JJ, och andra i hennes ålder, håller på med droger. Med det sagt, de spekulationer som nämnts här i tråden, och på stan, om att droger skulle kunna varit involverat i mordet på Tove är inte helt galet.
Citera
2023-01-19, 21:00
Medlem
Hinsebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Utökning av undersökningen till att även omfatta mord gjordes direkt efter de funnit T. Omrubricering till misstankar även om mord kom vid häktesförhandlingen.

Jag har hela tiden trott att Ts skador när hon återfanns direkt skvallrade om mord. Jag hade fel.
Rullman & co trodde på mord redan då tjejerna greps, men de hade inga bevis. När T hittades, kom beviset. Det säger dock ingenting om Ts ev skador.

Man kan ju misstänka mord om någon hittas på ett sätt som indikerar att den inte kunnat placera sig själv där, hamna där eller på det sättet efter en olyckshändelse eller ett självmord. Typ svårt att gräva ner sig själv efteråt, eller gömma kroppen på vissa andra sätt. Mord kan också indikeras av att personen skjutits utan att vapen återfinns i omedelbar närhet, om döden inträffat genom kraftigt och synbart yttre våld, om tecken på strypning/kvävning är synliga (inte lätt utan undersökning efter 2 veckor) eller om snara eller liknande sitter kvar.
Citera
2023-01-19, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Eftersom JJ nu har erkänt misshandel och griftefridsbrott så kan man bortse från mer eller mindre allt hon sade i P7-utredningen, och förmodligen kan man också bortse från det MH sa i sin utredning.
Hon kan ha åkt till sin mamma vid 6-7 på morgonen, och valt att sova där eller låtsas sova när mamman kom hem. Om mamman jobbade natt kanske hon inte var hemma förens vid 8 och därför inte kunde svara på när JJ ankom till henne.

MH tror jag lämnades av JJ hemma hos sina föräldrar också runt den tid. Jag tror JJ och MH gick igenom vad de skulle säga och sedan åkte de båda hem till sina föräldrar/förälder och hoppades på ingen någonsin skulle få veta vad de gjorde.
Citera
2023-01-19, 21:09
Medlem
Trollsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Rullman pratade om det kunde vara tal om att de även kunde åtalas för andra brott, jag uppfattade det som det är brott som inte är relaterade till detta fall. Vad tror ni det kan röra sig om? Tänker det är pga allting de har fått reda på bland annat genom förhörsuppgifter av folk som umgicks med dem eller kände dem.

Jag skulle gissa på kanske bruk av narkotika samt eventuellt rattfylleri. Sedan kan det även ligga sanning i ryktet om att JJ försökte elda på ex-pojkvännens lägenhet.

Där sa du det!
Tror jag…

De brott som kan kopplas till detta är säkert rattfylla (de har erkänt att de är onyktra) och om de senare syns körande bil på övervakningskameror, så är det ett brott.
Polisen kan säkert styrka detta på fler än ett sätt.

Om polisen tagit blodprov på tjejerna och det visar positivt på narkotika, så är det givetvis också ett brott.

Funderade på det där, men kunden inte komma på vad det skulle vara för brott. Blev liksom hjärntrött av den här tråden, alla konstiga detaljer och utsvävningar.

Det här känns mer realistiskt.
Tror däremot inte att de tar upp brottsmisstankar som inte är relaterade till detta. Som eldningen utanför dörren.
Citera
2023-01-19, 21:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, man kan tycka att det finns många försvårande omständigheter, men vad händer om rätten köper Sangborns dravel om att J skulle "frusit till is"?Förhoppningsvis finns det belägg för motsatsen.

Grejen är väl att även ett mord kan utlösa en reaktion som liknar den vid kris. Det är ju kanske en kris, även om man medvetet utfört mordet. Det kanske även där handlar om ne känlsa att överleva (dvs undslippa straffet).

Kamp-flykt reaktion eller paralys är just sådana överlevnadsreaktioner ju. För JJ blev det inte riktigt en paralys som hon påstår, utan mer kamp-flykt. Agera , var vad hon gjorde, iaf efter sen allra första minuterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in