2023-01-19, 19:38
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag sätter en peng på det senaste.
Att J erkänt misshandel och gravfridsbrott tror jag helt är Sangborns förtjänst. J har, av någon anledning, tagit till sig hennes råd.
Frågan är hur mycket hon har berättat?
Det hon sagt, stämmer enligt Rullman med bevisningen, men har hon varit helt sanningsenlig och berättat ALLT för Sangborn?

Om hon t ex har erkänt mord för sin advokat, men inte i förhör, så måste advokaten avsäga sig målet.
Citera
2023-01-19, 19:41
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteNy
Vadå ”bara häktade”? Vad skulle de mer vara menar du? På fri fot?

Nej dömda. Finns något rättegångsdatum ännu?
Citera
2023-01-19, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheforest
Det är rätt så förekommande med droger i Vetlanda/på Höglandet. Däremot tror jag inte GHB är väldigt, om ens knappt, förekommande. Snarare verkar det vara sådant som kan rökas vara det "trendiga", såvida inte heroin och kokain fått ett uppsving igen.

Ok, tack för svar! Var ungefär det jag hittade när jag googlade. GHB är inte lika vanligt som för 15 år sedan men ploppar upp lite då och då lokalt.
Citera
2023-01-19, 19:43
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Nej dömda. Finns något rättegångsdatum ännu?
Nej. Förundersökningen är inte klar.
Citera
2023-01-19, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du kanske redan har fått svar.
Minns ju att man först omrubricerade utredningen till mord och gravfridsbrott när kroppen hittades, därefter omrubricerade man de brott som tjejrna var misstänka för med tillägg även där ; mord och gravfridsbrott i samband med omhäktnngen:

AB 7 nov, uppdaterad 8 nov
"21-åriga Tove från Vetlanda hittades död förra veckan."
//
"Polisen utreder nu även mord och gravfridsbrott. Det framgår i handlingar som Aftonbladet har tagit del av.

”Utredningen omfattar nu misstanke om mord, människorov och gravfridsbrott. Det är alltså i nuläget inte fråga om någon ändrad rubricering utan en utökning. De båda misstänkta är inte hörda om detta. Jag kommer ta ställning till om de ska begäras häktade för dessa brott senare i veckan”, skriver åklagare Adam Rullman i ett mejl till Aftonbladet.
"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WR0MGK/mord-utreds-efter-toves-dod

Det är möjligt att det finns tidigare artiklar.

Tack! Sybel (mästerletaren) länkade ett par bra artiklar. Jag kom fram till att det inte går att säga att polisen drog slutsatsen att det handlade om mord efter den yttre besiktning. Rätt eller fel.
Citera
2023-01-19, 19:58
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Tur att det är Eksjö tingsrätt, de brukar vara stenhårda
Samtidigt kan jag tycka att om det finns 1⁰/⁰⁰ risk att rätten skulle bedöma det som Sangborn önskar, måste Rullman gardera sig med fler åtalsrubriceringar.
Citera
2023-01-19, 20:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tack! Sybel (mästerletaren) länkade ett par bra artiklar. Jag kom fram till att det inte går att säga att polisen drog slutsatsen att det handlade om mord efter den yttre besiktning. Rätt eller fel.

Ja, det är ju så jag resonerat också.
De började med en mordutredning, men det är ju inte så konstigt när man hittar en kropp dumpad i skogen.

Hur snabbt kom då omrubriceringen på utredningen efter det att kroppen hittades?
Och när sa man att man skulle omrubricera misstankegraden på brottet som tjejerna var misstänkta för?

Jag minns också att det var förvirring i media om detta, att man blandade ihop detta med omrubriceringen för utredningen och tjejernas misstankegrad. Mycket virrigt i början.
Citera
2023-01-19, 20:06
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Men beteendet efteråt talar väl ändå för mord? Om det var ett misstag vore det rimliga att man försöker väcka liv i personen eller kalla på hjälp? Att försöka dölja spåren, forsla bort kroppen och som grädde på moset hålla käften och låtsas som det regnar i drygt 2 veckor??!
Jo, man kan tycka att det finns många försvårande omständigheter, men vad händer om rätten köper Sangborns dravel om att J skulle "frusit till is"?Förhoppningsvis finns det belägg för motsatsen.
Citera
2023-01-19, 20:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ok, tack för svar! Var ungefär det jag hittade när jag googlade. GHB är inte lika vanligt som för 15 år sedan men ploppar upp lite då och då lokalt.

Tänkte på sk "våldtäktsdroger:
"Rohypnol, GHB, Bensodiazepiner och Ketamin är samtliga droger som använts i syfte att droga en person för att därefter utnyttja offret sexuellt. "
//
"Det svåra med exempelvis GHB är att drogen är både smak- och luktfri. Spetsas en drink med GHB så kommer offret vare sig att känna smak eller doft; det finns ingenting som röjer att medlet placerats i glaset."
https://www.xn--vldtkt-euae.com/sa-upptacker-du-valdtaktsdroger-nya-uppfinningar

Ung tjejer idag är väl medvetna om att detta finns. Så borde väl även JJ och MH vara? Sedan är det förstås en annan femma att få tag på dessa om man inte är ute i drogsvängen riktigt.

Nu har det ju ryktats om att JJ (och MH) umgicks med personer som häll på med sådant, så de kan ju ha haft möjlighet att fixa sådant.
Citera
2023-01-19, 20:17
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Om hon t ex har erkänt mord för sin advokat, men inte i förhör, så måste advokaten avsäga sig målet.
Det förstås, men J har inte erkänt någon "rubrik". Hon har berättat och advokaten har sett en möjlighet att definiera berättelsen som misshandel, t o m light sådan, och satt den rubriken.
Sedan är jag inte helt övertygad om att Sangborn fått hela bilden.
Citera
2023-01-19, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tänkte på sk "våldtäktsdroger:
"Rohypnol, GHB, Bensodiazepiner och Ketamin är samtliga droger som använts i syfte att droga en person för att därefter utnyttja offret sexuellt. "
//
"Det svåra med exempelvis GHB är att drogen är både smak- och luktfri. Spetsas en drink med GHB så kommer offret vare sig att känna smak eller doft; det finns ingenting som röjer att medlet placerats i glaset."
https://www.xn--vldtkt-euae.com/sa-upptacker-du-valdtaktsdroger-nya-uppfinningar

Ung tjejer idag är väl medvetna om att detta finns. Så borde väl även JJ och MH vara? Sedan är det förstås en annan femma att få tag på dessa om man inte är ute i drogsvängen riktigt.

Nu har det ju ryktats om att JJ (och MH) umgicks med personer som häll på med sådant, så de kan ju ha haft möjlighet att fixa sådant.

Nu har jag noll koll på Vetlanda. Men rör man sig i krogmiljön så är det inte några större problem med att få tag på det man söker. Det är alltid nån som känner nån, så efter ett par samtal är man i hamn.

Effekten av dom där drogerna vid överdosering är långsam andning, kramper, medvetslöshet plus massa annan skit. Maximal effekt inträder efter ca 30 min efter intag. OM hon nu fick i sig det runt kl 02:00 när dom kom till lägenheten stämmer det någorlunda tidsmässigt med dunsarna. Gick dessutom ett löst rykte att flera hade blivit drogade på Nöjet den kvällen.
Citera
2023-01-19, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det förstås, men J har inte erkänt någon "rubrik". Hon har berättat och advokaten har sett en möjlighet att definiera berättelsen som misshandel, t o m light sådan, och satt den rubriken.
Sedan är jag inte helt övertygad om att Sangborn fått hela bilden.

JJ verkar lura allt och alla inklusive Clea....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in