Citat:
Ursprungligen postat av
kubun
När vi väl är i fullt krig med Ryssland så kommer du med största sannolikhet stolt säga: "Ja se där hur rätt jag hade, Ryssland kunde vi inte lita på", och samtidigt tiga om att det var vi som började. Ja så med dessa alltmer växande vapenleveranser ämnade att döda ryssar.
Men snälla! Putin har länge eskalerat och hans våta dröm är att testa artikel 5 utan att det blir krig. Putin har länge uttryckt sig tveksam på om NATOs artikel 5 verkligen gäller, om hela NATO skulle vara berett på att försvara främst Baltikum. Skulle amerikanska, tyska, brittiska och franska soldater verkligen offra livet för Baltikum, funderar han.
Vad tror du hade hänt om väst inte visat sammanhållning och stött Ukraina? För det första hade Ryssland nått större framgångar i Ukraina. Man hade inte vunnit freden och fått slåss med partisaner i decennier, men man hade inom möjligheternas gräns kunnat besegra den ukrainska statsapparaten vid det här laget. Om väst inte visade sammanhållning, så skulle alltså 1) det gå bättre för Ryssland i Ukraina, och 2) Ryssland hade fått fler resurser över för att
ytterligare testa sammanhållningen. Här är Baltikum i en uppenbar fara.
Ryssland har sysslat med denna eskalering egentligen sedan kriget i Georgien, dvs närmare 15 år. Annekteringen av Krym var en eskalering.
"Vi" har inte börjat *någonting*. Jag funderade på om du var ytterligare ett ynkligt rysstroll som bara vill sprida agenda och inte har för avsikt att diskutera sakligt, men jag bestämde mig för att bemöta dig som mer okunnig och nyfiken och oroad, än som en ren skitspridare. Det vore synd om du tvingade mig att justera den uppfattningen. Så snälla, säg inte att "vi" har startat något, för det har vi inte. Detta är Rysslands krig och Ryssland ensamt står för 100% av all eskalering. Ingen annan har gjort något för att eskalera. Återigen, hjälpen till Ukraina är krigsavhållande, avser att hålla konflikten inom Ukraina (till deras förtret) och utan denna sammanhållning och hjälp, så HADE kriget snart kommit till oss, via Baltikum. Sverige hade inte sökt medlemskap i NATO och Ryssland behöver Gotland för att kunna dominera Östersjön på ett sådant sätt att Baltikum kan besegras. Så, hade väst gjort ingenting, så hade alltså kriget kommit hit. Man hade väl varit klar i Ukraina ungefär nu, och börjat ladda upp inför att utmana artikel 5 som man tvivlat på i Baltikum, möjligtvis hade man gått på Moldavien först. Kanske kring 2024 hade kriget kommit till Sverige, anfall mot Gotland.
Så nej, snälla, säg att du inte är ett rysstroll här för att sprida dumheter, utan säg att du bara missförstått och inte tänkt igenom detta eller satt dig in i det. Det är INTE vi som startat kriget och vi eskalerar INTE. Västs stöd till Ukraina är ett sätt att väl avvägt försöka hålla kriget mellan just Ukraina och Ryssland. Än så länge fungerar det. Om Ryssland eskalerar, så är det för att vi stött Ukraina
för lite.
(Jag anser som sagt att vi
bör eskalera självmant och göra slut på denna cancer på Europa, men det behöver du inte hålla med om. Däremot bör du förstå, att vårt handlande är i linje med vad
du vill. Dämpa kriget, minska krigsrisken för oss).