Citat:
Ursprungligen postat av
kubun
Fråga ukrainarna om de tycker ett ryskt robotanfall är en struntsak som varken gör till eller från
Varför kan du inte sluta tramsa? Självklart är det inte en "struntsak". Däremot behöver vi inte "göra" speciellt mycket (om vi inte vill).
Ryssland har mellan februari och november skickat ~829 Iskander, ~123 Onyx, ~1020 S-300, ~391 Kalibr, ~132 Kh-141, ~150 Kh-555, ~250 Kh-22, ~504 Kh-35 och ~16 Kinzhal mot Ukraina, ej medräknat de blindgångare som fallit på rysk mark efter avfyrandet eller som inte kunnat avfyrats alls (vilket kan uppgå till ~40%), och ej medräknat andra vapensystem, som t.ex. de iranska drönarna som skickats i flera hundratal, utan att Ukraina har besegrats, gett upp eller slagits ut. Bara ett fåtal, de dyraste och mest fåtaliga, kan nå Sverige.
Så, vad tror du själv att
ett robotanfall mot Sverige skulle åstadkomma?
Citat:
Ursprungligen postat av
kubun
Krossa och dominera ser jag i sammanhanget som två synonymer
Det är de inte, vad du "ser som" är helt ovidkommande eftersom jag explicit skriver vad saken gäller. Nämligen att Sverige dominerar
Östersjön. Vi har ett överläge i eldkraft, i precision, uthållighet och ett alldeles fatalt överläge i form av informationsinhämtning. Vi kan alltså dominera Östersjön. Det kräver, precis som jag skrev, hjälp från övriga östersjönationer, men den hjälpen kan vara helt passiv.
Citat:
Ursprungligen postat av
kubun
- så jo du tror att vi framgångsrikt skall kunna föra ett krig mot Ryssland som är världens näst största militärmakt med en budget på 154 miljarder dollar

Vår budget är på 70 miljarder
kronor! Du räknar fel!
https://www.cafe.se/varldens-10-maktigaste-armeer-2022-sa-rankas-sverige/
Men snälla rara! Jag
räknar fel? Vad har jag en "räknat", anser du? Jag kan bryta ner dessa försvarsbudgetsiffror. Kan du? Jag förstår vad dessa siffror säger och inte säger, gör du? Jag förstår vad av din "frågeställning" som är militär, vad som är ekonomisk, vad som är politisk och vad som är strategisk. Du verkar inte förstå det. Alls. Det här är inte någon jävla övning i sifferrunk där A>B, därför "vinner" A. Ryssland har så många militära åtaganden i så många domäner att enbart en pyttesmula av detta kan avvaras för Sverige och det är förresten inte en fråga om ekonomi alls i första rummet, utan
var har Ryssland gripbart här och nu?
Förklara i stället vad DU har för enfaldig idé. Vad tror du skulle hända om Ryssland fyrade av en salva med ett fåtal robotar mot Sverige, bara för att missa mål som i bästa fall var på platsen vid ett tidigare datum? Vi kan anta, för ditt resonemangs skull att Sverige inte förmår svara
alls. Vad sedan? Vad är din poäng?
Bara själva idén låter mer som TV-spel än som verklighet. ALLA förväntar sig att Ryssland ska försöka med någon form av s.k. interdiction (någon får gärna delge mig en svensk militär term för detta), dvs angrepp mot försörjningslinjerna redan i väst, förslagsvis Polen. Men vi har alltså sett
mindre av den varan än vi befarat. Vad man däremot
inte förväntar sig, är att det skulle ske på stollepelejönsvis med robotanfall. Utan med sabotage. Man har inte ens lyckats angripa försörjningslinjerna i västra Ukraina annat än vid sporadiska tillfällen.
Förstår du vad som krävs för ett robotanfall? Förstår du hur ryssarna arbetar med måldata här, vad deras styrkor och svagheter är? Förstår du logistiken, vilka vapensystem som kan vara aktuella här och vilka förberedelser som krävs, samt hur mycket av detta som omedelbums syns på signalspaning från väst?
Snälla, försök svara seriöst. Jag försöker inte "köra över" dig eller hacka på dig för att det är "skoj" eller för att jag är "grälsjuk", utan jag försöker bara få dig att förstå att detta är väsentligt mycket mer komplicerat än vad du nog föreställer dig, och att bara för att Ryssland är en jätte med stor försvarsbudget (jämför med Sverige) inte betyder att de universellt kan göra vad de vill varhelst de vill? Sveriges
förutsättningar, vårt klena försvar till trots, att kontrollera Östersjön är helt enkelt mycket bättre än vad Rysslands är. Inte för att de inte hade kunnat köra över oss om de lämpade allt de hade på oss, men det är inte en möjlighet i sinnesvärlden, därför att man är 1) upptagen i ett krig i Ukraina, 2) har fortsatt gränser att bevaka, 3) har stora industriella svårigheter att ersätta vapen och 4) en väldigt stor del av den ryska försvarsbudgeten går åt till system, plattformar och underhåll som är helt irrelevant i kontexten "robotanfall mot Sverige".
Återigen, svara gärna, men gör det seriöst. Indikera att du förstår mina poänger och kommentera sådant du inte håller med om, inte förstår eller vill veta mer om, etc, etc. Vi behöver inte mer inlägg i denna forumdel av typen "lol, system X har den och den prestandan eller finns i N exemplar, men den andra har bara Z", osv. Tänk på att detta är en geopolitisk fråga, logistisk fråga, ekonomisk fråga och en strategisk fråga i första rummet, och kulor och krut i andra rummet. Och snälla, lägg inte ord i min mun. Jag har aldrig insinuerat i att Sverige skulle vinna i något krig över Ryssland. Jag säger bara att vi dominerar Östersjön, dvs vi kan ensamt hindra Ryssland från att ha sjöherravälde och luftherravälde över
specifikt Östersjön. Jag säger inte att vi kan gå mot Moskva. För det kan vi inte. Vi kommer dock ha väldigt många alternativ att svara på om Ryssland skulle få för sig att "statuera exempel" med robotar mot Sverige. Från att inte göra något alls, till att efter bästa förmåga bekämpa allt ryskt i vår omnejd, något som Ryssland inte skulle ha tid, råd, logistik och förmåga att besvara.