Senast redigerad av goseigen 2023-01-19 kl. 18:44. Anledning: fel tråd
Senast redigerad av goseigen 2023-01-19 kl. 18:44. Anledning: fel tråd

Nej, jag kommer givetvis inte klaga på dig för att du ger mig medhåll, det är förstås bara roligt. Men jag skulle inte säga att Ryssland inte skulle "våga" angripa Sverige med robotar. Det är inte fråga om mod och tapperhet, det är en ren fråga om geopolitik. Man skulle inte vinna något på det, helt enkelt. Som sagt, i bästa fall skulle vi inte göra något alls, i allra värsta fall skulle hela NATO flyga på Ryssland. Det sannolika är förstås något däremellan, men poängen är att detta är en osäkerhet inte bara för oss eller NATO eller väst (som egentligen överraskat sig självt med sin sammanhållna respons), utan det är framförallt en osäkerhet för Ryssland. De vet inte hur vi kommer svara, eller hur väst svarar, men de vet att vi i princip kan dominera Östersjön. En högst reell risk är t.ex. en blockad mot St Petersburg och Kaliningrad. Blockader är tillåtna i krig och är i sig en slags passiv krigshandling (blockader kan vara casus belli, men folkrättsligt kan Sverige blockera Ryssland med deras angrepp som casus belli). En sådan blockad skulle också vara ett annat exempel på där tröskeln för hjälp från andra östersjönationer är lägre än att man övergår till ett "shooting war". Det skulle vara en total "ansiktstappning" för Ryssland och detta är nummer ett av saker som diktatorer ogillar, att "tappa ansiktet". 
Nej, jag kommer givetvis inte klaga på dig för att du ger mig medhåll, det är förstås bara roligt. Men jag skulle inte säga att Ryssland inte skulle "våga" angripa Sverige med robotar. Det är inte fråga om mod och tapperhet, det är en ren fråga om geopolitik. Man skulle inte vinna något på det, helt enkelt. Som sagt, i bästa fall skulle vi inte göra något alls, i allra värsta fall skulle hela NATO flyga på Ryssland. Det sannolika är förstås något däremellan, men poängen är att detta är en osäkerhet inte bara för oss eller NATO eller väst (som egentligen överraskat sig självt med sin sammanhållna respons), utan det är framförallt en osäkerhet för Ryssland. De vet inte hur vi kommer svara, eller hur väst svarar, men de vet att vi i princip kan dominera Östersjön. En högst reell risk är t.ex. en blockad mot St Petersburg och Kaliningrad. Blockader är tillåtna i krig och är i sig en slags passiv krigshandling (blockader kan vara casus belli, men folkrättsligt kan Sverige blockera Ryssland med deras angrepp som casus belli). En sådan blockad skulle också vara ett annat exempel på där tröskeln för hjälp från andra östersjönationer är lägre än att man övergår till ett "shooting war". Det skulle vara en total "ansiktstappning" för Ryssland och detta är nummer ett av saker som diktatorer ogillar, att "tappa ansiktet". Du måste vara medlem för att kunna kommentera