2023-01-19, 18:29
Bannlyst
Det r vl sedan lnge knt att drickor, lsk, Alkohol och annat alltid smakar bst nr det har frvarats och lagrats i glasflaskor och frpackningar.

Sitter just nu och dricker Apotekarnes julmust frn aluminiumburk. Mrker att smaken r bttre n plastflaskorna.

Nu till frgan, fr att behlla bsta smak, ska man undvika att hlla upp det i tex L glas av plast? Ni vet dom 0.5 Liter, man kper i butikerna? Eller andra typer av muggar, oavsett om det r plast eller glas?

Eller spelar det ingen roll s lnge det bara har frvarats rtt? Hajar ni vad jag menar hr... Om jag tex kper en cola i Glasflaska, ska jag dricka den ur flaskan direkt, eller behlls smaken p samma stt om jag hller i drickan i ett plastglas?
Citera
2023-01-19, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarstugemordet
Det r vl sedan lnge knt att drickor, lsk, Alkohol och annat alltid smakar bst nr det har frvarats och lagrats i glasflaskor och frpackningar.

Sitter just nu och dricker Apotekarnes julmust frn aluminiumburk. Mrker att smaken r bttre n plastflaskorna.

Nu till frgan, fr att behlla bsta smak, ska man undvika att hlla upp det i tex L glas av plast? Ni vet dom 0.5 Liter, man kper i butikerna? Eller andra typer av muggar, oavsett om det r plast eller glas?

Eller spelar det ingen roll s lnge det bara har frvarats rtt? Hajar ni vad jag menar hr... Om jag tex kper en cola i Glasflaska, ska jag dricka den ur flaskan direkt, eller behlls smaken p samma stt om jag hller i drickan i ett plastglas?
Alla drycker smakar bst om de avnjutes ur ett riktigt glas av rtt form och storlek.
Det r ingen slump att glas ser olika ut beroende p vilken dryck de r designade fr.
Citera
2023-01-19, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Alla drycker smakar bst om de avnjutes ur ett riktigt glas av rtt form och storlek.
Det r ingen slump att glas ser olika ut beroende p vilken dryck de r designade fr.
S du tycker man allts ska dricka rtt ur glaset i stllet fr att hlla upp det? Det pverkar menar du?
Citera
2023-01-19, 18:41
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
S du tycker man allts ska dricka rtt ur glaset i stllet fr att hlla upp det? Det pverkar menar du?
Att dricka vin ur 700ml glas och l ur 150ml glas gr skillnad, det stmmer.

Smakmssigt r det nog ingen skillnad men sensationen mot fingrarna frhjer.
Citera
2023-01-19, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Att dricka vin ur 700ml glas och l ur 150ml glas gr skillnad, det stmmer.

Smakmssigt r det nog ingen skillnad men sensationen mot fingrarna frhjer.
va? Varfr jmfr du 2 drickor ur glas? Det r klart det r smakmssigt bttre om du kper drickor i glas n plast?
Citera
2023-01-19, 19:13
Medlem
Porrstjarnas avatar
Ta exemplet mjlk d, insidan av tetran r "vaxat papper" fast nn sorts plast frsts.
Har vuxit upp med mjlk tillgngligt frn slktingars kossor direkt utan annan hantering.
Alltid p glasflaska, alltid utan plast eller "papperssmak" som frun kallar det.

l ur plastmugg / PET-flaska kommer ver min dda kropp aldrig serveras i mitt hus.
Basta!
Citera
2023-01-19, 20:00
Medlem
Citat:
Jag syftar allts p speciella dricksglas fr t.ex. l, whisky, cognac, champagne, rtt vin, vitt vin osv.
Citera
2023-01-19, 20:47
Moderator
Fear2bes avatar
Aluminiumburkar har precis som papptetror ett tunt lager av plast p insidan. Egentligen finns bara valet mellan glas och plast. Det kan frsts rra sig om olika sorters plast som frgar drycken med olika dliga smaker. Var hemma hos en kollega som vid tillfllet stllde fram ngra gamla plastglas och det var den sorten som hade en lite svag plastig doft och det var inte dligt vad plasten pverkade smaken p drycken i negativ bemrkelse.
Citera
2023-01-19, 22:13
Medlem
Dalulvens avatar
1. Glas - Knns lyxigt!

2. Aluminum - Kncka en kall!

3. Papp - Det funkar bra med mjlk.

4. Plast - Urk, undvik!

5. Tr - Oprvat. Skert bttre n plast.
Citera
2023-01-20, 11:20
Medlem
retardators avatar
Skulle gra en strre mngd "Irish coffe" och valde av ekonomiskl den billigaste drickbara whiskyn (eftersom kaffet nd blir frstrt): Lord Calvert, som alltid funkat frr. Flaskan var denna gng av plast vilket jag inte hade accepterat om det vore jag som plockat flaskorna.

En mrklig doft och smak, skulle vilja skrika "FINKEL! FINKEL!" vilket jag knner igen alltfr vl.
Inte plastsmak, vilket jag hade gissat innan jag smakat, utan ren och skr jvla FINKEL!

Mjligt att Lord Calvert hade problem med processen just det koket, men jag tvivlar p det. Knns troligare att det var flaskans fel.
Citera
2023-01-20, 11:34
Medlem
Vitman-33s avatar
Glas, helt klart p 1:a plats.
Citera
2023-01-22, 14:34
Medlem
cognacs avatar
Beror i viss grad p vad som dricks.

1. Glas/kristall! Grna med tunn kant. Som ung kpte jag lsejdlar med tjock kant. Ett halvr senare insg jag att all l blev godare ur mina tunna dricksglas.

2. Metall. Det kan vara riktigt gott att dricka kallt vatten ur en slev eller ksa i metall.
Fickplunta kan vara okej utomhus eller kanske p sjn. Burk r en ndlsning.

3. Keramik. Har druckit whisky ur kaffekopp ett par gnger. Helt okej.

4. Plast r smre n alla ovanstende alternativ.

Citat:
Det har jag aldrig knt till. Frutom vin. l r godare frn fat n flaska/burk. Jag antar att du inte menar att hvda motsatsen?
Senast redigerad av cognac 2023-01-22 kl. 14:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in