2023-01-19, 15:48
Medlem
NotNowMadames avatar
Ja, jag tycker det har börjat gå för långt. Priserna nu gör att det känns mer värt att köpa ett pizzakit på ICA och slänga in i ugnen än att köra upp till kvarterspizzerian. Visst det blir inte riktigt samma sak och smak, men pengarna man sparar börjar väga tyngre.

I den närmaste tätorten från mig så finns det två pizzerior. Hittade en gammal meny från 2020 från en av dem och då var priset för en Pizza Klass 1 (Margherita, Capricciosa, Calzone etc) 75 kronor, i dag ligger det på 90 kronor. Det mesta på menyn har ökat 15-20 kronor.

Har börjat välja andra alternativ av snabbmat sedan ett halvår tillbaka. Vissa kedjor erbjuder kuponger eller rabatter av olika slag och det gör att det blir mer värde för pengarna. Kan exempelvis få två menyer för 119 kr med kupong istället för att punga ut med minst 200 kronor för två pizzor.
Senast redigerad av NotNowMadame 2023-01-19 kl. 16:01.
Citera
2023-01-19, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotNowMadame
Ja, jag tycker det har börjat gå för långt. Priserna nu gör att det känns mer värt att köpa ett pizzakit på ICA och slänga in i ugnen än att köra upp till kvarterspizzerian. Visst det blir inte riktigt samma sak och smak, men pengarna man sparar börjar väga tyngre.

I den närmaste tätorten från mig så finns det två pizzerior. Hittade en gammal meny från 2020 från en av dem och då var priset för en Pizza Klass 1 (Margherita, Capricciosa, Calzone etc) 75 kronor, i dag ligger det på 90 kronor. Det mesta på menyn har ökat 15-20 kronor.

Har börjat välja andra alternativ av snabbmat sedan ett halvår tillbaka. Vissa kedjor erbjuder kuponger eller rabatter av olika slag och det gör att det blir mer värde för pengarna. Kan exempelvis få två menyer för 119 kr med kupong istället för att punga ut med minst 200 kronor för två pizzor.
håller med det är inte ens svårt att göra din egen pizza
Citera
2023-01-19, 15:52
240:- där drar jag gränsen.
Citera
2023-01-19, 15:54
Medlem
Äter inte pizza längre pga de flesta pizzerior har börjat strunta i kvalitet och använder sig av sämre råvaror

Vem vet hur gamla ingredienserna är numera pga denna kris ? Blir pizza hemma istället
Citera
2023-01-19, 15:55
Medlem
funktioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Under 200 kr så skulle jag inte tänka nämnvärt på priset.

När pizzorna kostade 19 kr så hade jag 1 krona i veckopeng.
Får man fråga vilket årtionde man kunde köpa en pizza för 19kr??
Citera
2023-01-19, 15:56
Medlem
200ing typ. Jag käkar pizza så jävla sällan att när jag väl får för mig o köpa en är det helt okej om det kostar lite extra sålänge det är gott!
Citera
2023-01-19, 16:00
Medlem
Köper sällan Pizza men köpte en familjepizza för 1 timme sedan med oxfilé (fick bokstavligen 5 bitar strimlat nötkött) gömt under en djungel av isbergssallad, tomat och gurka dränkt i kebabsås för 360kr. Är det samma dåliga kvalitet på andra pizzerior i landet? (Denna hade runt 1000 röster och snitt betyg på 4.6).
Citera
2023-01-19, 16:14
Citat:
Ursprungligen postat av Vagunder
Personligen tycker jag man ska stötta småföretagaren/pizzagubben så mycket man kan (har ekonomi för) i dessa tider. Och bojkotta större företag (exempelvis mcdonalds) som alltid tar sig igenom dessa kriser betydligt enklare och skiter totalt i individen.

Först hela covidgrejjen och nu skenande priser inom allt. Det är inte lätt att vara småföretagare inom restaurangbranschen numera.
Nej, det ska man inte. Man ska inte legitimera ocker. Om inte Hassan kan hålla rimliga priser för sin brödbit bestående av City Gross billigaste skinka och hushållsost så är det bara att stänga pizzerian och återvända till hemlandet. Sverige klarade sig innan pizzeriorna slog upp och vi klarar oss även när de lägger ner. Vi har receptet, vi kan baka pizza själva. Att betala 150 spänn för en jävla Capricciosa är uteslutet.
Citera
2023-01-19, 16:16
Medlem
NotNowMadames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Får man fråga vilket årtionde man kunde köpa en pizza för 19kr??

När jag gick i mellan- och högstadiet i början av 00-talet så kunde vi ha med en 20-lapp och gå och köpa en kebab med bröd och dessutom få 1 krona tillbaka i växel. Fanns även en pizzeria som låg precis intill skolan som sålde Vesuvio eller Capricciosa (någon av de billigaste) för 20 kronor. Förmodligen så att vi skulle ha råd att gå dit istället för att äta skolmaten. Det var tider det.

Rätt kul att läsa början av den här tråden från 2008 och se vad folk klagade över då. Det fick inte vara över 50 kronor skrev några.
Citera
2023-01-19, 17:46
Medlem
Gränsen går tamej fan nånstans vid 85-95 kr.
För den summan får jag ett gott meal på BurgerKing eller (knappt) Max.

Nä, ingen standardpizza är värd mer än det. Snarare MAX 85 kr.

Är det finpizza så är det en annan sak. Jag äter napolipizza så ofta jag får tillfälle och de kostar ju allt från 129 till 189 kr vanligtvis.
Citera
2023-01-19, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotNowMadame
När jag gick i mellan- och högstadiet i början av 00-talet så kunde vi ha med en 20-lapp och gå och köpa en kebab med bröd och dessutom få 1 krona tillbaka i växel. Fanns även en pizzeria som låg precis intill skolan som sålde Vesuvio eller Capricciosa (någon av de billigaste) för 20 kronor. Förmodligen så att vi skulle ha råd att gå dit istället för att äta skolmaten. Det var tider det.

Rätt kul att läsa början av den här tråden från 2008 och se vad folk klagade över då. Det fick inte vara över 50 kronor skrev några.

Alltså, nja.

I slutet av 90-talet och början på 00-talet så kostade standardpizza 55 kr och de dyraste 65 eller 75 kr.

I mitten på 90-talet fick du en Capricciosa för 35 kr (mindre stad).

Kebab för 19 kr måste ha varit i slutet av 80-talet snarare.

Bodde du i Stockholm kanske det var en annan diskussion.
Citera
2023-01-19, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Köper sällan Pizza men köpte en familjepizza för 1 timme sedan med oxfilé (fick bokstavligen 5 bitar strimlat nötkött) gömt under en djungel av isbergssallad, tomat och gurka dränkt i kebabsås för 360kr. Är det samma dåliga kvalitet på andra pizzerior i landet? (Denna hade runt 1000 röster och snitt betyg på 4.6).

Hahaha.

Kommer aldrig glömma i mitten av 90-talet. Beställde en familjepizza-jävel och minns som om det vore igår, att den kostade 120 kr (3 ggr så mycket som en vanlig pizza då) men var bara cirka dubbelt så stor. Fattade där och då att det var en blåsning.

Men det var hemkörning så det var inte mycket att diskutera om, kall var skiten också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in