Citat:
Ursprungligen postat av
Vattendealaren
Nej jag har inte blandat ihop det med staden Cherson. Det var någon gång i senhöstas ukrainska förband närmade sig Kremimna och ryssarna drog tillbaka typ staber och stadsstyrelse därifrån - nu kanske man gjort det en gång till? Det har ju talats om en ukrainsk offensiv där flera månader, varit ständiga småstrider men inget större har hänt.
Ryssarna har nu initiativet i kriget och behöver inte befara större ukrainska motoffensiver föränn i sommar då de i stället kan gräva ned sig och invänta en spektakulär och våghalsig offensiv a la Nato.
Kreminna: Det faller nog vad det lider. Det ligger lite olyckligt till på fel sida Sevierodonetsk-floden. En förlust av detta borde inte innebära någon större skada för ryssarna.
Offensiver: ingendera sidan har något vidare initiativ just nu. Det går varken bra eller dåligt för någon sida just nu.
Jag tror att en ukrainsk offensiv är att vänta i slutet av april. Då borde man ha snickrat ihop allting.
Hade jag varit rysk generalstabschef hade jag försökt dra i gång en stor "spoiler attack" i mars för att om möjligt störa kraftsamlingen. Jag hade fram till dess skjutit så lite som möjligt och sparat på allt och använt tiden till att öva de nya soldater som just nu anländer till frontavsnitten. Wagner kan väl få hålla på vid Bakhmut om de nu så gärna vill, men det spelar ändå ingen större roll i det stora hela. Långsiktigt hade jag satsat på en storoffensiv med en miljonarmé någon gång under 2024.