2023-01-19, 03:31
Medlem
Månsans avatar
GB Bigpack är väl mest tänkt för barn som inte ändå inte fattar något. Glass som glass, bara det är kallt och liknar glass. Barn känner ingen större skillnad på GB:s bluffglass och Häagen-Dazs lyxglass av riktiga råvaror.

Men nu är faktiskt måttet rågat, mjöl från ärtor Det blir bojkott.
Citera
2023-01-19, 03:45
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Det är väl bra för alla blåögda veganer och klimatalarmister som sannolikt är de som äter GB Big Pack.

Kan man gissa att Black Rock ingår bland ägarna?
Svar ja. de är delägare
Citera
2023-01-19, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Ingen äter väl glass nu. Så det är ingen mening att förvänta sig seriösa recensioner innan sommaren.

Själv blev jag nyfiken på om man kan få fram en god glass på ärtprotein.
Klart man äter glass, ett par tre gånger i veckan. Gelato, häagen och B&J:s
Citera
2023-01-19, 07:31
Medlem
Plastartikels avatar
Gb's gammeldags vanilj var förjäkla god förr.
Smakar fan bara vatten numera.
Likaså B&J
Tacka jag vet Triumf glass.
Farbror Arnes Brynt Smör är favoriten!
Citera
2023-01-19, 07:57
Medlem
ReijoHervonens avatar
Låter som att man försöker spara pengar med att lägga in en billigare och sämre råvara. Sen försöker man profilera det som "klimatsmart". Patetiskt.

Äter personligen endast riktigt gräddglass, då alla substitut smakar äckligt.
Citera
2023-01-19, 08:35
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anotherpieceofmeat
Good point, jag glömde italiensk glass som ändå kan vara väldigt gott.

Men glass på vatten och ärtor - nej tack

Men visst känner man sig lurad. Glass är synonymt med en mejeriprodukt i Sverige, och det är t.ex. därför sorbet kallas för just sorbet, och inte glass, fastän konceptet är likadant.

GB har för övrigt slagit ifrån sig kritiken nu. De menar på att efterfrågan har varit hög på veganglass, och att detta är ett led i att blidka massan. Århundradets sämsta bortförklaring till räddning, enligt mig. Det finns en ytterst liten grupp i Sverige som efterfrågar detta, vilka kan koncentreras till Södermalm. Tragiskt, om det är sant det som GB säger, att denna lilla men högljudda grupp får tala för resten av befolkningen.

/AI
Citera
2023-01-19, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Men visst känner man sig lurad. Glass är synonymt med en mejeriprodukt i Sverige, och det är t.ex. därför sorbet kallas för just sorbet, och inte glass, fastän konceptet är likadant.

GB har för övrigt slagit ifrån sig kritiken nu. De menar på att efterfrågan har varit hög på veganglass, och att detta är ett led i att blidka massan. Århundradets sämsta bortförklaring till räddning, enligt mig. Det finns en ytterst liten grupp i Sverige som efterfrågar detta, vilka kan koncentreras till Södermalm. Tragiskt, om det är sant det som GB säger, att denna lilla men högljudda grupp får tala för resten av befolkningen.

/AI

Jag förknippar Big Pack med barn så den bortförklaringen låter inte bra o mina öron. Sen när man kollar innehållsförteckningen så är det ungefär 100% bös i big pack
Citera
2023-01-19, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen

Det är precis det här som är beklämmande. Ska de göra om det till något annat än en mejeriprodukt får de också döpa om det. "Glassliknande produkt" ska det stå på förpackningen. Inte "glass." Det är grovt bedrägeri.

Att tro att det skulle röra sig om något annat än att maximera profit från GBs sida, då lever man verkligen i molnen.
Ärter är en skräpprodukt och bland det billigaste som finns. Odlas ofta i Sverige för att underhålla jordbruksfält som inte används.
Skördar det gör man inte, utan bara låter det förruttna och komposteras i fält.

Finns det något positivt i detta? Tja, ärtprotein är eventuellt nyttigare än mjölkprotein.
Men i kombination med resten av ingredienserna (glukos-fruktossirap) är det solklart att Big Pack ändå är en väldigt hälsovådlig produkt.
Citera
2023-01-19, 11:29
Medlem
John-Roccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Det är precis det här som är beklämmande. Ska de göra om det till något annat än en mejeriprodukt får de också döpa om det. "Glassliknande produkt" ska det stå på förpackningen. Inte "glass." Det är grovt bedrägeri.

I Sverige är vi tyvärr dåliga på att skydda titlar i livsmedelsindustrin, jämfört med Frankrike där en cider inte får kallas cider och marmelad inte får kallas marmelad ifall den innehåller minsta gnutta skräpprodukt. Glass är inte en skyddad titel, det är därför helt okej att kalla vegansk glass för glass. Där med inte sagt att all vegansk glass smakar skit.
Igår åt jag "Djurgårds Glace Vegansk Choklad" baserad på havre, den innehöll en hel del tvivelaktiga ämnen (E472e, E471 och E472c), men konsistensen var perfekt och chokladsmaken var väldigt djup och stark i stil med Ben&Jerry.

Anledningen att de inte veganmärker sin produkt är antagligen samma som att Delicato inte märker sina bollar. Det beror på att deras huvudsakliga målgrupp inte är van vid att köpa veganska produkter, precis som att Delicatobollen alltid har varit vegansk, men den dagen som de sätter en "vegan-logga" på förpackningen så kommer någon köttskalle bli upprörd över att den inte innehåller något "ÄÄKTA SVENSKT SMÖÖÖRRRRRR". Skulle Bigpacken vara veganmärkt så skulle konsumenter bli upprörda och gå och fråga personalen på Willys om den riktiga Bigpacken. Deras huvudsakliga målgrupp är den illitterata arbetarklassen (WT) som inte är vana vid att läsa innehållsförtekningar, ifall det skulle stå "vegan" på locket så skulle de fatta och bli förbannade. Det är att Unilever försöker komma undan med det här luret obemärkt som är det upprörande i den här historien.

Citat:
Att tro att det skulle röra sig om något annat än att maximera profit från GBs sida, då lever man verkligen i molnen.

Håller helt med, ett företags lojalitet måste ligga hos sina ägare, annars är det inte ett företag. Självklart skulle de inte ändra på receptet ifall det minskade deras vinst.

Citat:
Ärter är en skräpprodukt och bland det billigaste som finns. Odlas ofta i Sverige för att underhålla jordbruksfält som inte används.
Skördar det gör man inte, utan bara låter det förruttna och komposteras i fält.

Jag skulle inte kalla gröngödsling (den tekniken du beskriver) för en skräpprodukt, det är en smart metod att binda kväve (näring) i marken. Det som är så bra med ärtor är att de går att odla i svenskt klimat utan bevattning, konstgödsel eller besprutning, baljväxters förmåga att binda kväve gör den till den klimatsmartaste källan till protein som finns. Vi kommer troligtvis se mycket ärtprodukter framöver, som "Anama formbar färs" som tidigare var gjord på importerad soja men idag är gjord på svenska ärtor. Att samma gröda som ger näring till oss också ger näring till marken är ganska självklart, det gör väl inte grödan till skräp? Men jag förstår din poäng, ärtor är billigt.

Citat:
Finns det något positivt i detta? Tja, ärtprotein är eventuellt nyttigare än mjölkprotein.
Men i kombination med resten av ingredienserna (glukos-fruktossirap) är det solklart att Big Pack ändå är en väldigt hälsovådlig produkt.

Ärtproteinet i den här glassen fungerar som ett förtjockningsmedel, utan det så skulle de huvudsakliga ingredienserna socker och vatten bilda en isglass. Det är till och med mer kokosfett än ärtprotein i skiten. Självklart går det att göra en bra glass på ärtprotein ifall man bara tillsätter ordentligt med riktiga smaker från riktiga råvaror, choklad, hallon eller vad man vill. Det här är alltså 90% sockervatten, päron- och jordgubbs-smaken kommer från kemikalier (estrar). Är folk så jävla dumma i huvet som de framstår i tråden eller är det något slags skämt dom håller på med?

Svenskodlade ärtor är bäst

https://www.forskning.se/2021/02/01/svenskodlade-bonor-och-artor-ar-bast-for-klimatet/
Citera
2023-01-19, 11:53
Medlem
SaltaSaltarens avatar
Tycker inte att det låter så dåligt med att de tar bort mjölken, och får de även bort kolhydraterna så är det en given succé istället.
Citera
2023-01-19, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Rocca
Jag skulle inte kalla gröngödsling (den tekniken du beskriver) för en skräpprodukt, det är en smart metod att binda kväve (näring) i marken. Det som är så bra med ärtor är att de går att odla i svenskt klimat utan bevattning, konstgödsel eller besprutning, baljväxters förmåga att binda kväve gör den till den klimatsmartaste källan till protein som finns. Vi kommer troligtvis se mycket ärtprodukter framöver, som "Anama formbar färs" som tidigare var gjord på importerad soja men idag är gjord på svenska ärtor. Att samma gröda som ger näring till oss också ger näring till marken är ganska självklart, det gör väl inte grödan till skräp? Men jag förstår din poäng, ärtor är billigt.

Ja, jag kanske skulle poängterat att jag menar att det är "billigt skräp" på samma sätt som vatten i Sverige är "billigt skräp". Alltså egentligen inte skräp, utan bara billigt och lätt att framställa. Jag skulle vara positiv till användningen av mera ärtor i produkter men det blir till att man märker upp produkterna och gör konsumenten informerad om detta.
Citera
2023-01-19, 11:58
Medlem
John-Roccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Berätta hur klimatsmart det är att frakta ärtor 1000 mil.

Det här intresserar mig, berätta gärna vad du vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in